Jump to content

God rådyrkule til 22-250


1983

Recommended Posts

Har spekulert og fundert på kulevalg til rådyr i dette kaliberet selv. Fikk meg en pipe i 22-250 til Schultzen her sent i høst,men ikke rukket å bruke den på jakt enda. 6,5 og 30-06 pipene har fått gjøre jobben så langt i år...

 

Konklusjonen jeg har kommet fram til gjennom div etterforskning i div fora og gamle Vapentidningen, er at en bør til rådyr bruke en så tung kule som riflestigningen i rifla di takler ( i 22-250). Har flere kandidater her som skal prøves, men har størst tro på homogen/loddet kule av en eller annen type.

 

Kunne gjerne tenkt meg noen tips ang presisjonsladninger til blink/kråke/rev i dette kaliberet med mer std kulevekter som feks 50-55 grains kuler fra dere som har erfaring med kaliberet. Det er gjerne sånn at det er visse ladninger som går igjen som presise, uavhengig av hvilken børse de skytes i (har jeg erfart i endel andre kalibre ivertfall..)

 

Har såvidt begynt å forske på div kulevekter/krutt og ladevekter,men har ikke funnet ei ladning som jeg er fornøyd med presisjonen på enda. Beste hittil er ei ladning med sierra 53 gr HP og VV krutt. 25mm samling....dette synes jeg er bare sånn akkurat passe bra/dårlig..må jo gå an å få krympa samlingene mer i dette kaliberet..

 

Så om noen har tips så mottas de med takk:) Har lada i en god del år så vet alt om forsiktighetsregler osv..jada..:)

 

For ikke å kuppe tråden og for evt å unngå offentligjøring av ladedata (for de som ikke liker det) så send tipsene på PM

Tok sjansen på å skrive her istedet for å lage en ny tråd..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ett par dusin rådyr med 53grs TSX i 22-250. Kombinert med en passe dose Norma 202 har den gitt svært god presisjon og god effekt uten mer ødeleggelser enn med andre tilsvarende kalibere.

 

Skal dere se stygge rådyrslakt har jeg en god kandidat i 25-06. Med 100 GRS Nosler Partition I 1050m/s blir det vei I vellinga

Link to comment
Share on other sites

Kunne gjerne tenkt meg noen tips ang presisjonsladninger til blink/kråke/rev i dette kaliberet med mer std kulevekter som feks 50-55 grains kuler fra dere som har erfaring med kaliberet. Det er gjerne sånn at det er visse ladninger som går igjen som presise, uavhengig av hvilken børse de skytes i (har jeg erfart i endel andre kalibre ivertfall..)

 

Se tråden om S&L klubben for tips til kuler/hastigheter i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Den tida jeg brukte 22-250, ble jeg aller mest fornøyd med ei 45 gr Hornet kule fra Hornady- til både rådyr og litt større småvilt egentlig. Eventyrlig presisjon og kulebane. La sjela i å få smetta kula inn rett bak bogen på rådyra- evt i overgang hals/kropp, det ga meget fine slakt- og dyra lå på stedet hvil. Skjøt ca 25 rådyr, samt noen rev og harer også med denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Første først;

Pipa mi stabiliserer både 65gr gameking og 69 grains matchking. Runde fine huller i skiva,,har bare ikke funnet den rette ladninga som gir tilfredstillende presisjon enda.(dvs ned mot 20 mm samling og helst i underkant i "boka mi" ) Men her gjenstår mye forskning:):)

 

Ei homogen kule mellom 40-50 grains vil vel tilsvare en konvensjonell kule mellom 60-70 grains i lengde. Så har trua på å stabilisere disse også:) Hvis ikke får en gå enda et hakk ned i kulevekt.

 

Pipa mi har 1:10 stigning ja, som nevnt ovenfor. Var klar over det allerede da jeg skrev mitt første innlegg i denne tråden :D

 

Det jeg var ute etter var tips om presisjonsladninger i mer vanlige kulevekter (konvensjonell kule) mellom 40-55 grains, om noen hadde det. Fikk tips om hvor jeg burde lete og takker for det. :D Skal sjekkes ut

 

Fikk en pakke fra Midway idag (posten jobber søndag også nå før jul,,lucky me!) :)

I pakken lå det:

200 stk V-Max 40 grains

200 stk Nosler Varmageddon 50 grains (Ny kule fra Nosler)

200 stk Sierra Gameking 55 grains

1 stk Lee collet Neck sizer

 

Så her skal det lades og skytes litt :P

Om noen har ei goladning med en av disse kulene,så send gjerne tips på PM!

 

Hiv og hoi! :)

Link to comment
Share on other sites

S&L løpene har 1/10 stigning, så der kan du kanskje klare å stabilisere 69 grs, muligens også sciroccoen i 75 grs..

Jeg bruker 75 gr Scirocco i mitt løp fra Border med stigning 1:9. Jeg må bruke MRP for å få den skikkelig stabil. Tett oppunder 1000 ms gir den fantastisk presisjon i mitt våpen, og fungerer utmerket på både fugl og rådyr. Min favoritt på matvilt!

Link to comment
Share on other sites

 

Fikk en pakke fra Midway idag (posten jobber søndag også nå før jul,,lucky me!) :)

I pakken lå det:

200 stk V-Max 40 grains

200 stk Nosler Varmageddon 50 grains (Ny kule fra Nosler)

200 stk Sierra Gameking 55 grains

1 stk Lee collet Neck sizer

 

Så her skal det lades og skytes litt :P

Om noen har ei goladning med en av disse kulene,så send gjerne tips på PM!

 

Hiv og hoi! :)

 

 

Hva har du tenkt å bruke bak 40grains V-Max?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1-14 i snurr... 55grains bør vel gå greit?

Hvor tunge kuler vil den stabilisere da? Noen som vet? Sauer 150?

 

55 grs er ikke noe problem. Husk dette med stabilisering er ett spørsmål om lengde ikke utelukkende vekt. Lengden er som regel ett produkt av vekten, men det blir for unøyansert å ikke tenke litt romsligere. En 60 grs Hornady SP er aldri noe problem i 1-14" i 22-250. En 60 grs V-Max derimot er nesten 4 mm lenger og da er det ikke så lett lenger.

 

Det er på markedet og på vei i markedet enda flere kuler som egner seg for "storvilt" i .224" diameter. Jeg venter i spenning på første kulene med TTSX 50 grs som kommer til oss i romjulen. De vil jeg anta er minst like gode som 53 grs TSX var/er.

 

Hornady kommer også med en 55 grs GMX som garantert er solid nok til alle rådyr vi noen gang vil oppleve. Også de med kammer slaktevekt på >30 kg :winke1::winke1:

 

Ellers er 50/55 grs Rhino blant de beste. Gir veldig god diameter og holder meget godt sammen. 60 grs Noler Part kan gi skikkelig med splatt i ingangs såret - men gir suveren effekt.

224 kalibere er ikke langholdsrigger før en kommer til de med rask snurr i løpet og da er utvalget jaktkuler heller begrenset. Men 75 grs Scirocco i 1000m/s i en 1-9" Savage Low Profile Varminter er jo uten tvil ei jordekant rifle av rang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...