Jump to content

Ervervelse av skytevåpen for "utlending".


TiMMi

Recommended Posts

Hei,

 

Har en mulig fremtidig problemstilling som jeg foreløpig ikke har funnet ut av:

 

Jeg er norsk statsborger bosatt i Sverige som skyter med en kamerat i en norsk klubb.

Har ikke holdt på med dette særlig lenge, men har sett for meg at det kan by på problemer ved eventuell søknad om eget våpen.

 

Spørsmålet er hvorvidt jeg kan erverve meg skytevåpen i Norge som skal oppbevares på egen eiendom i Norge når jeg er folkeregistrert i utlandet.

Forsøkte spørre i den norske klubben, men fikk bare unnvikende svar. Virket som det var en problemstilling de ikke hadde vært borte i.

 

Noen som har noe kunnskap om dette?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg forstår deg rett:

1. Du er bosatt i sverige.

2. Du skyter i Norge i en Norsk klubb.

3. Du ønsker å erverve våpen for bruk i Norge.

4. Du er Norsk statsborger.

 

Problem:

1. Oppbevaring av våpen i Norge, når du ikke har Norsk folkeregister adresse (enhver bolig blir for hytte å regne, og våpen kan ikke oppbevares der når du ikke er der).

2. Oppbevaring av våpen i Sverige. Hva sier svenskene til at en tar inn og ut Norske våpen hele tiden?

3. Kjøp og oppbevaring av våpen i sverige. Krever svensk klubb tillhørighet og alt det andre der borte for at så skal skje, men greneskryssing i tide og utide kan fort bli slitsomt.

 

Løsning, snakk med din kammerats lokale politikontor/våpenkontor.

Forhør deg om du kan erverve våpen i Norge, og om du kan få oppbevare dine våpen hos kammerat i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren: Korrekt vurdering av problemstilling.

 

Da fikk jeg i det minste oppklart hvorvidt jeg kan oppbevare våpen på en "hytte" i Norge.

Oppbevaring hos kamerat har vi også sett på som et relevant alternativ.

Har ingen behov for å transportere våpenet over grensen hvis det er mulig å erverve og oppbevare våpenet i Norge.

En siste utvei hvis det ikke lar seg løse, må da være å finne en svensk klubb. Kjenner ikke til hvordan reglene for ervervelse av våpen er i Sverige, men kan se for meg at aktiviteten i Norge ikke vil telle. Noe som gjør at jeg må "begynne på nytt".

 

Tydeligvis ikke et velkjent problem dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren: Korrekt vurdering av problemstilling.

Nåvel, jag er ikke sikker på, uten å kjenne te paragrafer og skriv, uten forutsetter at Du må begynne der hvor Du er mantalskriven (registrert i folkeregister). Statborgerskap og hvis Du har en "bolig" i norge trur jag dessverre ikke teller i dette tillfelde.

 

Hva som gjelder for tillatelse for "licens" på håndvåpen i sverige er jag ikke sikker på hva som gjelder i dag. Medlemskap i minst et halvt år i en klubb samt oppfyllt krav for erholden av "guldmerke" hva et krav tidligere. Dette sjekker Du opp på noe svensk forum/klubb eller hos onkel blå.

 

Sen er grensepassering/oppbevaring et helt annet sporsmål.

 

Lykke te.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg bare si at jeg ikke kjenner til loven i Sverige, men du bør kanskje undersøke hvordan du kan erverve våpen i Sverige siden det er der du bor. Hvis du har et lovlig våpen i Sverige, så bør det jo være greit å ta det til Norge (så lenge det ikke er et våpen som er forbudt i Norge) for det skjer jo ofte lovlig.

Du kan selvsagt spørre politimesteren i Norge der du har din eiendom (og våpenet vil bli oppbevart) om han vil gi erverstillatelse i ditt noe spesielle tilfelle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svenskene kan ikke ta deg for inn og utførsel av våpen i tide og utide

Mulig jag missforstår deg men hvorfor skulle de gjøre det? Og i dette tillfelle så er det vel hva det norske regelverket / myndighetene sier som teller?

 

Til trådstarter:

Som vedlegg til din søknad ska Du ha et "utdrag ur brottsregisteret" (vandelsattest).

Link to comment
Share on other sites

Må man i Sverige legge ved vandelsattest når man søker politiet om våpen?

Husk nå på at Du er, som Du selv skriver, "utlending" :lol:

 

For å bli svensk statsborger så trur jag Du må være mantalsskriven i sverige i syv år. Som svensk statborger så trenger Du ikke vandelsatest for da kan de søke Deg opp i sine register over tid.

 

Så svar på ditt spørsmålm må bli: Ja.

 

Våpen er et vidt begrepp men strengest krav er det til enhåndsvapen.

 

For øvrig ikke noe rart med de. Jag måtte selv skaffe vandelsattest da jag flyttet andre veien for en del år siden. (registerte meg i folkeregistret)

 

Da hadde jag enda "bodd"/arbeidet ca 12 år i norge før de.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å oppbevare våpen i norge men vital del i sverige.

 

Svenskene kan ikke ta deg for inn og utførsel av våpen i tide og utide og vital del kan oppbevares på adressen din i sverige, nedlåst ihht forskrift.

 

Vital del, er vel som regel lisenspliktig og du kan med stor sannsynlighet IKKE ta det med inn i Sverige uten tillatelse fra myndighetene i Sverige. Feks piper og sleider på pistoler er lisenspliktige.

Link to comment
Share on other sites

Hvor man er statsborger spiller ingen rolle, så lenge det er norden i hvertfall. Det er hvor du er folkbokført. Hvis du bor i sverige, er det svenskene som skal innvillge tillatelsen. Men hadde du ikke noen våpen med deg på flyttelasset. Det er helt uproblematisk med jaktvåpen, men ser den med håndvåpen. Å passere grensen med våpenpass er enkelt å greit.

Link to comment
Share on other sites

Det europeiske våpenpasset er ikke gyldig i Sverige! (sånn til opplysning)

Videre gir det ikke noen rettigheter til å oppbevare våpen på boadresse verken i Sverige eller i andre land. Det er en muliighet til å temporært ha med deg våpen til utlandet for jakt/konkuranse.

Til sverige må man uansett tolle alt sammen inn ved grenseprassering, og tolle det ut ved retur.

 

Har en god venn som har bodd i sveriege i et par år nå. Aktiv konkuranseskytter og jeger. Fikk ikke lov til å ha med våpen inn til Sverige fra Norge - Når han bodde i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Til Sverige bruker du enkelt internett for og "tolle inn og ut" våpen. Trenger da ikke stoppe ved grensen.

 

Våpen på flyttelass kan vare problematisk, en arbeidskollega fikk krangle hardt og lenge for og få over noen av sine "western" våpen når han flyttet til Sverige. Nå er vistnok lisensmyndigheten i Västra Götaland ikke enkel at ha og gjöre med og ventetiden er på flere måneder.. :(

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke lov til å ha med våpen inn til Sverige fra Norge - Når han bodde i Sverige.

Jag utgår fra at du med "bodde" avser at han er "mantalsskriven" (registert i folkeregister) i sverige.

 

For å få ha våpen i sverige så må han selfølgelig ha tillatelse fra den svenske politi. Er vel ikke noe merklig de?

 

De som jag syns er litt rart med tanke på en del av svaren her er:

 

Hvordan kan folk eie våpen i norge da de ikke bur her??

 

Fullt mulig det er noen regel som jag ikke kjenner til. :(

 

Men vær så snill opg opplys meg da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uklart skrevet av meg. Arbeidskollegan flyttet fra Norge til Sverige og fikk ikke ta med seg alle sine "western" våpen når han flyttet og ble mantalsskreven i Sverige.

Så de tjeg ville frem til var att kun fordi du har x-antal/type våpen i Norge er det ikke alltid helt enkelt og få med dem over til Sverige hvis man nå flytter dit.

 

Enig, det er ikke noe merkelig med att man må ha bosettningslandets godkjennelse.

Link to comment
Share on other sites

Uklart skrevet av meg.

Neida, jag skjønte de. Jag siktet ikke til deg og ikke noen annen heller.

 

Da jag begynte å jobbe i norge og snakket med arbeidskamrater om jakt og våpen så måtte jag konstatere at det var store forskjeller.

 

Bl.a. var det fri omsettning av hagle / armbørst? og det var møye enklere da fremfor alt da det gjaldt enhåndsvåpen i norge. Men dette va i midten av 80 talet så det har sikkert ikke blitt enklere noen sted.

 

Men jag skulle gjerne hatt svar på mitt spørsmål tidligere.

 

Dvs på hvilken måte kan de å snakke med den lokale sheriffen hjelpe? De kan sikkert ha et koselig samtale men på hvilken måte kan de hjelpe trådstarter med hans problem????

 

Jaja, jag vet, nu provoserer jag åpenlyst. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange tvetydige svar og kreative forslag her.

Jeg skal forsøke å forhøre meg i distriktet jeg var bosatt i tidligere i Norge. Jeg mistenker dog at dette ikke lar seg gjøre utifra hva jeg leser her.

Eneste alternativ synes å være at jeg finner en klubb i Sverige og da er litt av poenget borte.

Vi får se hva vi finner på..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...