Jump to content

Hvem har gått her?


S&L97

Recommended Posts

Hvis det er en mår så lever den i så fall på en ekstremt stor fot :wink: Vil anslå bakfot til ca 8x11 cm og den hår tråkket gjennom hardpakket snø med framføttene som er mye mindre.

Bever er det jeg tror også, da avtrykkene ligner men jeg vet ikke hvor store føtter/poter beveren har? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hvor dukket sporet opp, og hvor forsvant det?

Det er akkurat dette som gjør meg så forundret :wink: Sporet fant jeg på rypejakt i helgen på ca. 1.100 meters høyde i Rondane ved Mysusæter.. Nærmeste elv blir Ula, men der har jeg ikke hverken sett eller hørt om bever og det er vel ikke bever i Glitra lenger sør heller.

Børre kan jo selvfølgelig ha ruslet til fjells fra Lågen, men det er jo en drøy bit å rusle :mrgreen:

@Villdyret; snøen er så hardpakka at det neppe blir spor etter halen, og sporene ser jo ut som bever. Men midt inne på snaufjellet i snøen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes de to nederste sporene på det tredje bildet er mest å gå etter, virker som de tydeligste poteavtrykkene. De to avtrykkene på første bilde virker som et dyr som har bremset ned, de der dyret har gått gjennom snøen sier lite ettersom det er fokksnø, og da kan det være notorisk stor forskjell på "skaren" fra ett sted til neste.

 

Og de to nederste sporene på tredje bildet synes jeg er helt typiske spor etter et hundedyr, og kanskje ikke helt usannsynlig et eksemplar av menneskets beste venn. Og i det nevnte området, kanskje rypas verste fiende...?

 

Altså en kollen-hamster.

Link to comment
Share on other sites

Altså en kollen-hamster.

Det har jeg selv og aldri i verden om det er et avtrykk fra en settter :wink: Størrelsen på sporene var like de 50-60 meterene jeg fulgte de. Hadde ikke vært biler på fjellet etter siste snøfall og de 3-4 skiløperene som hadde gått innover hadde ikke hund med seg.

Link to comment
Share on other sites

Ja men nå er det jo spor av tre forskjellige dyr du har tatt bilder av her?

Alle bildene er spor fra ett og samme dyr.. Og ja, bakfoten er stooooor :wink:

 

Til opplysning er det bever i Glitra, ved Furusjøen.

Det var jeg ikke klar over. Størrelse og fasong på sporene tyder jo mest på bever synes nå jeg etter å ha lest litt om sportegn.

Link to comment
Share on other sites

Ja men nå er det jo spor av tre forskjellige dyr du har tatt bilder av her?

Alle bildene er spor fra ett og samme dyr.. Og ja, bakfoten er stooooor :wink:

Okei, synes ikke sporene på det øverste bildet ligner sporene på det nederste bildet i det hele tatt, men jeg må jo bare tro på det du sier.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Ikke mår, det er jeg enig i.

Både mårdyrene og beveren har 5 tær. Hadde det vært bever skulle vi sett spor etter halen, i allefall der den har tråkket gjennom. Beveren er en stuttføtt liten gnom, og aker snarere enn går der det er litt snø. Synes heller ikke jeg ser noe spor etter svømmehud mellom tærne.

Etter å ha utelukket mårdyr, bever, og rev tror jeg jaggu jeg setter ei krone på løsbikkje eller ungulv..... under tvil....

Link to comment
Share on other sites

For meg ser det ut som det er en del forskjell i størrelse og utseende på fram og bakfot,og med tanke på hvor du fant disse sporene så er det ikke så mange alternativ.

Jeg tror det er harespor.

 

Jeg kan forstå at det øverste bildet av poteavtrykket kanskje kan minne om hare, men på skaresnø har bakpoten til hare langt mindre avtrykk enn 8x11cm. Og klørne mer markert, dessuten synes jeg ikke ganglaget stemmer.

 

Ser jeg på det nederste bildet isolert, vil jeg si hund/rev med en gang. Skrittene er nok for korte til å være en ungulv. Men ulven har også ulig størelse på fram og bakpote, der frampoten er størst.....

 

Nå ble jeg usikker .....

Link to comment
Share on other sites

For å få et klart bilde i hva dette var, burde du fulgt sporene. Det er slik man skal spore. Etter ikke alt for mange meter ville du funnet typiske spor etter HARE.

 

Det settet du har tatt bilde av er på ingen måte typisk for hare, men det kan helt enkelt ikke være noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips.

I dag står det en lengre artikkel i GD om nettopp bever i Rondane, nærmere bestemt i Ula som er elven som renner like ved der jeg fotograferte disse sporene. Min konklusjon blir nok da at det er Børre som har ruslet her :wink:

Jeg fulgte sporene en 50-60 meter og de var like hele veien..

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips.

I dag står det en lengre artikkel i GD om nettopp bever i Rondane, nærmere bestemt i Ula som er elven som renner like ved der jeg fotograferte disse sporene. Min konklusjon blir nok da at det er Børre som har ruslet her :wink:

Jeg fulgte sporene en 50-60 meter og de var like hele veien..

 

Snedig å konkludere med at det er bever, samtidig som man legger ut bilder som beviser at det _ikke_ kan være bever?

Det er jo ingen av avtrykkene som har fem "tær".

 

http://www.bear-tracker.com/beaver.html

 

beaverhindfootatreef2007.jpg

 

Personlig holder jeg en knapp på helene harefrøken. Det siste bilder oser jo hare. De to første er tatt litt ut av kontekst ved ettersom det ikke er bilde av alle fire føtter og plasseringen dems, og jeg er ingen ekspert, så skal ikke si noe basert på de.

Haren kan forsåvidt sette noen voldsomt store avtrykk når den bretter ut potene sine for å gjøre seg så "lett som mulig". Så størrelsen synes jeg heller ikke taler imot at det er haren som har hoppet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...