Jump to content

Gerber foldekniv "Bear Grylls edition"


barerobert

Recommended Posts

Da kjøper du et rundt diamantbryne, omtrent som en motorsagfil, bare tynnere og finere korn.

 

Hadde lyst på Gerber LMF som BG promoterer en variant av, men jeg har ikke bruk for en kniv med sag annet enn til dykking. Håper det kommer en variant uten tenner. Nå har jeg ikke behov for flere kniver, men heldigvis har vi ikke fått noen knivgarderobe enda...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Må ikke si dette for høyt nå da! Plutselig står justisministeren foran en mikrofon og forteller at nå skal det bli knivgarderobe. Maks seks kniver, og siden de så ofte blir brukt i kriminelle handlinger, må de leveres inn til politiet for oppbevaring slik at den allmenne tryggheten blir ivaretatt. Skal man på fisketur eller noe slik, må man altså ned for å hente kniv, men vær obs på at enkelte politistasjoner stenger rett før de åpner, altså har de en noe begrenset åpningstid.

 

Kniv må i fremtiden søkes om, og man må krysse av for om det er jaktkniv, treningskniv, konkurransekniv, spikkekniv, fiskekniv, fileteringskniv, flåkniv eller foldekniv eller "annen kniv". For foldekniv må man dokumentere særskilt behov, og man må være medlem i en knivklubb hvor man også må kunne dokumentere et visst antall oppmøter hvor man trener på bruk av slik kniv.

 

Grøss... For et scenario... :lol:

 

Men fra spøk til revolver, hvordan er kvaliteten på denne kniven? Skulle hatt meg en billig brukskniv i skogen. Kjett å spikke kvister og slik med jaktkniven...

Link to comment
Share on other sites

Gerber LMF har jeg lenge hatt lyst på , men da den gamle utgaven:

gerber-lmf.jpg

 

Den nye LMF II'en står jeg over, samme med "Bear Grylls" produktene :mrgreen:

 

Bryn serrateringa som ved en vanlig egg, når du til slutt har slipt den bort får du en kniv som er brukbar.

 

:mrgreen: hehe , skjønner heller ikke vitsen med serratering på slike brukskniver.

Link to comment
Share on other sites

Den siste kniven du linker til ivara, er nok laget for å kunne åpne korka på ei flaske med håndtaket..

Så slipper man å finne fram en lighter, snusboks eller annet redskap for å klare den nærmest uovervinnelige jobben ;)

 

Serratering er noe jeg aldri har forstått meg på.. ei heller hvorfor eggen ofte ikke går nærmere skaftet, slik som f.eks den Gerber LMF over.

Link to comment
Share on other sites

Den nye LMF/BearGrylls kniven som dere snakker om har jeg sett på og er alldeles ikke imponert. Avsindig tung, elendig finish, slira er dårlig designet, og den er klumpete å holde i... Jeg ble virkelig overrasket, for den var ikke noe lik den kniven BG har brukt tidligere.

 

Det var en kniv som kunne ligge vannrett på beltet og som var mye tynnere i skaftet og bladet. Jeg har enda ikke klart å finne ut hva det var slags kniv, men noen påstår det er en "Army issued" kniv han hadde etter tjenesten i SAS...

En slik kniv hadde vært perfekt på fjellet, en som ikke dingler alle veier og som er lett å få tak i fra beltet samtidig som den er av god kvalitet. Men det får vel bli med drømmene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den nye LMF/BearGrylls kniven som dere snakker om har jeg sett på og er alldeles ikke imponert. Avsindig tung, elendig finish, slira er dårlig designet, og den er klumpete å holde i... Jeg ble virkelig overrasket, for den var ikke noe lik den kniven BG har brukt tidligere.

 

Det var en kniv som kunne ligge vannrett på beltet og som var mye tynnere i skaftet og bladet. Jeg har enda ikke klart å finne ut hva det var slags kniv, men noen påstår det er en "Army issued" kniv han hadde etter tjenesten i SAS...

En slik kniv hadde vært perfekt på fjellet, en som ikke dingler alle veier og som er lett å få tak i fra beltet samtidig som den er av god kvalitet. Men det får vel bli med drømmene :roll:

 

Kniven han hadde tidligere var laga av denne karen:

http://www.bayleyknife.com/site/index.aspx" target="_blank

Ingen "army issue", men visstnok et samarbeidsprosjekt mellom han og BG.

Gikk tydeligvis ikke så bra siden knivmakeren ikke lager den modellen lenger, men den ligner endel på S4'en. (Som også har horisontal slire.)

BG-modellen hadde serratering innerst på bladet, noe som sørger for at det ikke er noen perfekt kniv. :winke1:

 

Ikke noe problem å lage horisontale slirer, har det på flere av de jeg lager:

http://xxxknives.blogspot.com/search/label/Sheaths" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Denne likte jeg bedre. "Metolius":

Metolius-Fixed-Fine-Edge_fulljpg.jpg

 

Mulig 9,5cm blad bli litt puslete, men jeg har dekket "Strømeng"-behovet mitt, nå ser jeg bare etter hva som gir godfølelser. Grepet er skrudd på, så hvis man ønsker å personliggjøre skaftet, så kan man det og.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Den nye LMF/BearGrylls kniven som dere snakker om har jeg sett på og er alldeles ikke imponert. Avsindig tung, elendig finish, slira er dårlig designet, og den er klumpete å holde i... Jeg ble virkelig overrasket, for den var ikke noe lik den kniven BG har brukt tidligere.

 

Det var en kniv som kunne ligge vannrett på beltet og som var mye tynnere i skaftet og bladet. Jeg har enda ikke klart å finne ut hva det var slags kniv, men noen påstår det er en "Army issued" kniv han hadde etter tjenesten i SAS...

En slik kniv hadde vært perfekt på fjellet, en som ikke dingler alle veier og som er lett å få tak i fra beltet samtidig som den er av god kvalitet. Men det får vel bli med drømmene :roll:

 

Det er nok dette som er Bear Grylls originale kniv.

http://www.bayleyknife.com/site/index.aspx" target="_blank

http://www.bayleyknife.com/images/bear_02_hd.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en god kniv, men jeg liker heller ikke serrateringer og det er desverre for mange kniver som kommer med det etter min mening. Man kan jo se på sitt eget bruksområde med kniven. Hvis den skal bli brukt til å spikke pølsepinner med, så er det ikke så bra med serrateringer, men skal man bruke den til å kutte tau, stropper, bilbelter i nød osv. så kan det være en fordel med serrateringer.

Link to comment
Share on other sites

har den "største" gerber bg kniven med serratert blad, og er egentlig temmelig fornøyd.

Bruker den ikke til jakt, der har jeg brusletto bamsen kniven som er den beste kniven jeg noen gang har hatt.

MEN, som en brukskniv, er BG kniven super, kommer selvfølgelig an på hva man driver på med, men man finner alltids et bruksområde :)

Også er det jo fløyte på den!! herregud, kan det bli bedre? :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...