Jump to content

Soveromsglugge


Geitebukken

Recommended Posts

Et lite prosjekt: Jeg har tenkt å bytte ut det ene soveromsvinduet med en plate med glugge i. Har dere noen tips til materialer og utforming? Den skal se litt ut som et sprossevindu fra utsida, samt være lydløs når jeg åpner luka. Asfaltplater/isopor/finér?

Og kanskje har dere noen bilder av soveromsgluggene deres?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker soveromsvinduet som glugge, har åte 110 meter unna huset, åpner bare vinduet når det er behov for det :mrgreen: Har bare fått en skuddsjanse enda da (hatt åte i 2 dager) men ett dårlig avtrekk og litt stress førte til bom.. :? Men må selvfølgelig smøre opp vindushengslene slik at det ikke lager lyd når man åpner det, slik at ikke mikkel stikker av :twisted: Greit å slippe å kle seg o.l for å skyte når varsleren går, skyter så å si fra sengekanten.

Link to comment
Share on other sites

Har vinduet lukket hele tiden, lurer det opp ved behov. Men ser den at det kan bli noen artige situasjoner hvis det er litt vind :lol: Men har flere steder jeg kan skyte fra også så det får evt bli en vurderingssak.. Går jo an å konstruere en "vindusholder" å låse det av med.

Link to comment
Share on other sites

Hva med vanlige vinduskroker(hvis du skjønner hva jeg mener?) som er bøyd vinkelrett og festet langt nærmere hengslene enn vanlig, slik at du har mulighet til å låse vinduet vinkelrett ut fra veggen? Kanskje teipe krokene også, for å dempe lyden av metall mot metall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok ikke dette kommer i konflikt med Norges lover. Da ville det stått i viltlovens kapittel VI - Utøvelse av jakt og fangst.

 

Så jeg forsetter ufortrødent videre. Det er vanskelig å åpne vinduet, skjønner dere. Fordi det er et gammelt sprossevindu som sitter relativt godt fast. Jeg må banke på vinduet med neven for å åpne det. Og da løper nok Mikkel. :winke1:

 

Nå tenker jeg litt i de baner å sage ut en gammel bordplate, legge asfaltplate bakpå, og sage en luke i disse. Får nok ikke gjort noe før fredag, men skal oppdatere!

 

Kom gjerne med bilder av soveromsgluggene deres!

Link to comment
Share on other sites

Da har det endelig skjedd ting. Det ble ikke vakkert, men jeg er brukbart fornøyd. Hele prosjektet tok omlag 2 timer (og da gikk mye av tiden til å lete etter riktig verktøy..)

 

Man tar et gammelt bord, og banker av bordplata.

1058325.jpeg

 

Så la jeg det opprinnelige vinduet oppå plata, tegnet rundt, og sagde ut det nye "vinduet".

1058333.jpeg

 

Så sagde jeg hull med stikksag, og trengte en luke. Da fant jeg en mørkebrun finérplate (så Mikkel ikke skal se at fargen i hullet endrer seg så mye når jeg åpner luka), sagde den i en firkant som var for stor for hullet, og festa den med en gammel hengsel som jeg banka til.

1058335.jpeg

 

Med en liten ståltråd og en skrue, samt en krampe, fikk jeg lagd en "lås" også. Men den bråker litt for mye, egentlig. Så satte jeg den nye glugga på plass i vinduet.

1058336.jpeg

 

Problemet mitt nå er at gulvet knirker så fælt at jeg ikke kan liste meg rundt på rommet... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har begått en liten tabbe. Jeg skrudde ikke fast labanker på plata fra starten av, og nå har den fått en skikkelig kuv. Det er ikke optimalt, for da fyller ikke plata vinduet lenger - pluss at luka mi ikke ligger inntil. Nå har jeg skrudd på labanker, men det er jo for sent å gjøre det etterpå. Spesielt siden jeg kun hadde skruer med rifling i hele lengden, og dermed ikke fikk "dratt" plata godt inn mot labanken.

 

På bildet ser dere at det er rikelig med kuv i plata ennå.. Har vind-tetta litt med biter av en t-skjorte. :wink:

 

1070027.jpeg

 

Spørsmålet nå er om reven vil holde seg på haglehold når jeg sniker meg bort til glugga mi.

Jeg skrudde forresten de knirkete gulvbordene godt nedtil med treskruer, så nå knirker de bare litt.

 

Reven har vært en tur ned på tunet nå (ser sporene), men det virker som om han vil bruke mange kvelder på å nærme seg åta litt etter litt. Det har sikkert flere av dere erfaring med!

Link to comment
Share on other sites

Det er bare 15 meter ned til åta, skjønner du. Så han vil nok se at vinduet åpner seg, uansett hvor lite det bråker. Og vinduet har "gammeldagse" vindushasper, som vil bråke litt i seg selv.

 

Luka er helt lydløs, pluss at den åpner innover, så jeg har egentlig litt troa på den..

 

Dessuten, halve moroa er jo å ha et prosjekt! :) Men takk for innspillet, jeg er enig i at jeg gjør det litt vanskelig for meg selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oki det hadde eg ikkje fått med meg, men da hadde eg bare hatt vinduet åpen, nok til å få børse nok ut, 15 meter er ikkje mye. Og vist den henger litt på hengslene så vil jo ikkje vinduet åpne seg med litt vind? Hadde sånne viduer på forje huset vi leide, møkkavinduer, varmetap deluks. Bare å bytte det, koster sikkert like mye som det koster deg i tid å penger å lage deg noe annet. Å det står så mye du vil ha det pnet selv om det blåser kraftig, å så en dyne i front vist det blir for kaldt å ha vinduet åpent om natten.

Link to comment
Share on other sites

Her går det desverre ikke og skyte fra soverommet lengere. Samboeren min godtok det (omsider) da det var bare vi 2 som skulle sove der, men i sommer fikk vi en datter så da ble jeg bortvist fra senga med våpen. 8)

Nå må jeg ut på den kalde verandaen når varsleren starter og tute. :D

Link to comment
Share on other sites

red neck: Neida, ikkeno mugg på soverommet. Det er feiende flott. Men jeg kan medgi at glugga mi er litt røten. :D

 

8X68S: Det er dobbelt glass. Helt glass inn mot rommet, småvinduer utapå. Men takk for innspillet!

 

Jeg er forsåvidt fornøyd nok med hvordan glugga er utforma nå, men kunne nok tillatt meg litt mer bråk dersom åta hadde ligget på riflehold i stedet. Men det er ikke mulig fra dette rommet.

 

Jeg skal vurdere å etablere meg et annet åte neste år, slik at jeg kan sitte i en eller annen jaktbu som jeg bygger. Prosjektene må bare få modne litt i dagdrømmene, så er jeg nok i gang med noe nytt snart. Skal til soveromsglugga mi i morgen! (bor ikke der fast) Så får vi se.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg må oppdatere dere på at jeg nå har flytta åta bort fra huset, varsleren og soveromsglugga. Det ble ikke noe trafikk der, pluss at jeg mista litt troa.

 

Nå ligger åtet på riflehold, i et skogholt bak en gammel trekkfull låve. Så nå er det old-school åtejakt som gjelder, uten lys (og varme) og varsler.

 

Fortsett gjerne tråden, men jeg lar den ligge litt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...