Jump to content

velge sin første pistol - valgets kval.


JoeHugin

Recommended Posts

Hei! Jeg har akkurat i høst begynt med pistolskyting, og falt pladask for feltskyting.

 

Tenker at en fin nybegynnerpistol vil være en .22LR, og har da blitt småforelsket i Hämmerli x-esse standard. Ser den kommer med et space-invaders grep også i "sport" versjonen. Har mest lyst på standard, og har også vært så heldig at jeg har fått prøvd denne da en i klubben tilfeldigvis hadde en slik. Skøyt greit finere samlinger enn med rugerne til klubben.

Er dette et godt valg for presisjonsskyting, felt, og kanskje prøve seg på praktisk (om den stiller til kravene/reglene)?

 

Lurer egentlig på litt triks i ludo, tips til en stakkar på siklejakt. Egne erfaringer på flere våpen er gull. Eneste kriteriet jeg har akkurat nå er: pålitelighet, god avtrekker/avtrekk, enkel service (er ikke helt grønn, men fortsatt) og at det ser ut som en pistol.

 

Tenker også på 9mm etterhvert som jeg mestrer .22, og er forelsket i både Glock og Beretta m92f. Men denne er kanskje en militær modell?

 

Tips mottas med stor takk og helt sikkert oppfølgende spørsmål.

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

For det første skal du ha ros når det endelig kommer en nybegynner som forstår at han bør begynne med .22.

Blant den typen pistoler du er ute etter, tror jeg ikke du finner noen bedre enn nettopp Hämmerli X-esse.

 

Om du blir betatt av feltskyting (det er lett), vil du etterhvert skjønne at det ikke er et tjenestevåpen du skal ha, men noe annet.

 

http://www.innherredpk.no/velgevapen.htm

Link to comment
Share on other sites

Tenker også på 9mm etterhvert som jeg mestrer .22, og er forelsket i både Glock og Beretta m92f. Men denne er kanskje en militær modell?

 

Tips mottas med stor takk og helt sikkert oppfølgende spørsmål.

 

Joakim.

Ja, kjøp 22 først !!! (Men ikke noe galt å levere 2 søknader samtidig)

 

Når det gjelder 9 mm, Glocken er et vanlig syn i Norge og Beretta 92 (alle utgaver) er ikke det. Ja, de finnes, men det er langt mellom dem.

 

Til felt og praktisk så vil Glock være et bedre valg.

Ellers til felt så kan sikkert Pardini (hvis du har mye penger), alle 1911 varianter, CZ også være gode alternativer.

Til Praktisk, så vil du nok begynne i Production klassen, og da vil Glock 17 (34 er ikke lov), eller 19 og CZ Shadow være gode alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Ja, jeg syns .22LR er helt OK å skyte med, morrofaktoren er jo høyere jo lenger opp på kaliberstigen vi går, men lite hensiktsmessig med en 460magnum, iallefall i starten.

 

Kan nevne at det jeg hittil har fått prøvd er Springfield 1911A1 (mener det er A1..?) i 9mm, USP Tactical .45ACP, S&W 357 Magnum og S&W 460 XVR Magnum (?)

Var ganske heftig med 460.. Var HELT imot revolver fra før av, helt til jeg prøvde 357'n. Det var jo faktisk litt artig.. Så kan hende det blir en revolver av et slag til magnum-felt, med tiden.

 

Skal sjekke ut linken din, nhd.

 

Har forresten sett litt på CZ75 shadow også, har en kompis som dro meg med på dette, og han er veldig forelsket i denne CZ'en.

 

EDIT:

Ser det nevnes .22LR skudd til 30 øre smellen, hvor får man det så billig?

Betaler idag 50 kr for 50 sk, ikke så veldig dyrt, men i det lange løp..

 

Og, bruker CCI Blazer (mener det var det, rød CCI logo og blå eske) som klubben skaffer, prøvde denne i den tidligere nevnte Hämmerli X-esse, men virket som om de var litt "slappe", da sleiden ikke gikk langt nok tilbake for å låse seg? Slappere rekylfjærer som må til, eller annen ammo?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte 5000 CCI standard hos Holstad våpen i Sarpsborg for et par uker siden, 40 øre skuddet. DFS krever i henhold til sin prisliste på nettet 42 øre skuddet nå, minimum 5000 skudd. Må hente på Løren i Oslo, eller betale frakt i tillegg. Dessuten, DFS' tilbud er til medlemmer i skytterlag tilsluttet DFS, selv om de ikke sjekker medlemskort når du henter selv.

 

Enig med Ken Adams, det er ikke CCI sin feil at jeg ikke skyter 50-poengere. Jeg har vel sist år skutt 20 000 CCI, og opplevd 2 klikk, og en patron som manglet både kule og krutt. Det synes jeg er en absolutt akseptabel feilmargin.

 

Skal ikke uttale meg om ditt pistolvalg, det har noe med personlig følelse å gjøre. Klubben hadde Benelli som klubbvåpen, den fant jeg meg ikke til rette med. Prøvde også en Feinwerkbau 93 som jeg heller ikke kom helt overens med, og endte opp med Walther GSP som ble kjøpt brukt. Hvor mange skudd den hadde gått før jeg fikk den vet jeg ikke, jeg har vel skutt 30 000 med den nå, og den har aldri sviktet i 22. Med 32-løpet måtte jeg skifte utkasteren, ellers har den også gått greit, selv om jeg bruker 32 veldig lite på den.

 

Lykke til i alle fall.

 

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ofte sånn i mange hobbyer, at man kjøper utstyr man synes er tøfft, også skjønner man etterhvert hva man egentlig vil ha. Jeg synes det er et greit tips å kjøpe (pent) brukt til å begynne med, da brukte pistoler og revolvere ikke ramler nevneverdig i pris, så kan man få prøvd et våpen nesten gratis en periode, om man ikke er direkte uheldig med kjøpet.

Hvilket kaliber er vel mest avhengig av hva du planlegger å bruke den til.

men dette er og en preferanse som kan endre seg. .22 er jo fryktelig rimelig i innkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder CZ 75 SP-01 (Shadow) og andre double/singleaction-pistoler så synes jeg personlig at de har en ulempe i feltløypa; det usansynlig lange avtrekket inn til trykkpunkt når man kjører singleaction.

Jeg har skutt en del med CZ Shadow ombygd til single-action (totalpris ca 14000 med "hele hopprennet"), og for meg er forskjellen mellom den og SA/DA-en som natt og dag.

Ulempen er særlig tilstedeværende siden omtrent alt annet jeg har er tunede direkte-avtrekk og singleaction, da blir det uvant å switche over til double-action-CZen.

Skal den bare brukes til felt kan ombygging og tuning anbefales på det varmeste, gønnern samler på en liten colabunn hvilken dag som helst så presisjonen er det heller ikke noe i veien med.

 

Ellers er jeg skrudd sammen slik at jeg hater å kjøpe brukt, det funker bare ikke...

Jeg bruker heller mye lengre tid på å teste litt her og litt der og finne noe som sitter bra, og så bestemme meg på forhånd for hva som i første omgang må "moddes" for å få det slik jeg vil.

Det går fint å se potensialet i en gjenstand, bestemme seg for at denne kan bli bra, kjøre en "innkjøringsperiode" som original for å luke eventuelle barnesykdommer og verifisere sin plan, og så gi den full pakke med det man måtte ha lyst på av modifikasjoner.

Man trenger heller ikke gjøre alt på en gang, og så er det greit om man vil fikle litt selv å begynne i det små ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Henger meg på denne, siden jeg står overfor omtrent samme problemstilling.

 

Kan søke om første våpen nå i februar, dette må være en .22lr, og jeg tenker på en brukt Ruger MKII. Er dette galskap? Jeg har ikke ambisjoner utover mosjonsskyting i de "vanlige" baneprogrammene, og bryr meg ikke så mye om jeg kommer øverst på pallen heller. Forstår det for øvrig sånn at presisjonspotensialet i en nesten hvilken som helst moderne pistol oftest overgår presisjonspotensialet i skytteren.

 

Klubben har dette som "utlånsvåpen" ifm sikkerhetskurs, og derfor har jeg skutt litt med det. Er passelig komfortabel med de umodifiserte grepene og skyter ikke merkbart bedre med andre våpen vi har fått prøve.

 

Så har jeg litt sansen for utformingen av MKII'en, syns den er estestisk behagelig også kan folk mene det de vil om den saken...

 

Det jeg er mest opptatt av er driftssikkerhet - det gjør meg ikke noe å pusse våpenet etter hver trening hvis det er nødvendig, men jeg vil helst slippe å stå og fomle med klikk, forkilinger og andre funksjonsfeil hele tiden. Har jeg oppfattet det rett hvis MKII er relativt pålitelig? Har jo opplevd et par episoder med klubbens våpen, men det foreligger mistanke om at dette ikke nødvendigvis er våpenets feil.

 

Ser at det ligger MKII på Finn nå til 500-750 kroner. Kan jeg vente at våpen i den prisklassen er klar til bruk når jeg pakker dem ut av esken (uavhengig av hva selger måtte finne på å skrive i annonsen), eller er det sannsynlig at det blir en del børsemakerarbeid for å få dem i "brukbar" stand?

 

Takker for alle råd og evt. syrlige bemerkninger.

Link to comment
Share on other sites

Må først si at jeg ikke ser noe feil i at man kjøper en 9mm eller noe grovere som sitt første våpen og at en .22 ikke er ett must for nybegynnere, men alle er forskjellig og smaken er som baken. Har selv en Ruger MKIII Hunter som jeg er strålende fornøyd med så ser ikke noe feil at noen vil ha en MKII, på en god andreplass så kommer Browning Buckmark.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Må først si at jeg ikke ser noe feil i at man kjøper en 9mm eller noe grovere

Ikke jeg heller forsåvidt, men en herværende klubb har laget seg noen regler på området som jeg må forholde meg til ;)

 

Har også lagt merke til at Browning Buckmark får skryt her og der, så jeg skal se om jeg får prøvd en.

 

Kommer nok til å kjøpe andre ting siden, bl.a. til PPC, men tenker vel at det er mye mengdetrening på siktebilde og avtrekk som kan gjøres med billig .22 ammo heller enn 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte selv en Ruger MKII som første våpen, dog med anatomisk skjefte. Og en 9 mm senere samme dag. Takket være at Drammen PK ikke hadde vedtatt noen ekstra regler, men lot Politiet selv gjøre politiarbeidet. Som istmus sier, så påfører faktisk klubben deg en ekstra kostnad på 430 kroner dersom du likevel kunne tenke deg å kjøpe flere våpen i løpet av de neste 18 månedene.

 

Etter hvor lang tid lar klubben deg utvide våpenparken da? Jeg ser for øvrig potensiale for et forslag til klubbens årsmøte angående disse reglene.

 

Jeg skjøt nok med min Ruger i ca 2 år før jeg følte at det var nødvendig å kjøpe et bedre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan kan klubben din hvite om du søker på 4 våpen eller 1?

De skal ha søknaden inn til seg for å skrive på anbefaling, som de kaller det, i motsetning til vanlig prosedyre andre steder der politiet kontakter klubben for å få bekreftelse på medlemskap osv.

 

Mener å huske i farten at det må dokumenteres 2 mnd med aktivitet (inkl. dugnad og pølsekoking) før man da kan søke om noe annet.

 

Nå er det mulig at jeg melder overgang til en annen klubb som er en del nærmere (men som har mindre banefasiliteter), men inntil videre har jeg ikke oppmøter nok der til at de kan bekrefte tilstrekkelig opplæring osv.

 

I alle fall skal jeg ha en .22lr som jeg kan skyte ok med uten å måtte spise barkebrød for å ha råd til, så kanskje vi kan pense inn igjen på det ;) Å diskutere norske (klubb)regler for erverv syns jeg gjerne får et noe stusslig preg etter diskusjoner med venner over dammen...

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan kan klubben din hvite om du søker på 4 våpen eller 1?

De skal ha søknaden inn til seg for å skrive på anbefaling, som de kaller det, i motsetning til vanlig prosedyre andre steder der politiet kontakter klubben for å få bekreftelse på medlemskap osv.

 

Klubben skal IKKE ha inn selve søknads/ervervelses papirene. Ved en kjapp tur til onkel blå sitt kontor kan du be om et skjema som er utarbeidet for dette, som skal ligge som et vedlegg til selve søknaden.

 

Det er dette skjema klubben skal ha, hvor de "anbefaler" /bekrefter ditt medlemskap/aktivitet. Ved ferdig utfyllt skjema signert av begge parter, klubbleder/forvalter og søker kan dette legges ved ervervelsesøknaden. I noen tilfeller har jeg også hørt at det er praksis å vedlegge søkerens skytelogg.

 

Edit: Skriveleif :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg siterer fra klubbens nettsider:" Skjemaet "Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler" sammen med skjemaet "Uttalelse fra skytterlag/pistolklubb" sendes til Bergen Pistolklubb"

 

Jeg visste om praksisen da jeg meldte meg på sikkerhetskurset, og orker ikke å bruke masse energi på å dikkedere med klubben om dette. For gretne gubber som meg holder det at jeg vet at jeg har rett og de tar feil ;)

 

For nok en gang å prøve å komme tilbake til topic; Vil jeg vinne mye kvalitetsmessig på å kjøpe en MKIII i stedet for en II? Eller er det små forskjeller på disse våpnene? Skjønner at III rimeligvis koster litt mer enn de fleste II siden de er nyere.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd MK1+2+3 og kunne ikke merke noen forskjell på dem. Kameraten skyter irriterende bra med sin Mk2 med anatomisk skjefte.

Jeg kommer selv att kjøpe en eller annen brukt Ruger i løpet av vintern som reservevåpen.

 

Så starte med en brukt en du også, vill du gå videre er det jo bare at selge den og kjøpe noe mere fancy. Taper ikke stort med penger på det.

 

Siden jeg er en gjerrig svenske går jeg off topic. Når du leverer inn din søknad, legg med søknader på flere våpen, våpenkontoret ser jo i inntyget fra klubben din att du fyller kriteriene for handvåpen i 22lr, da fyller du også lovens kriterier for andre kalibrer. Jeg vill tru du får dem bevilget selv om klubben ikke har signert noe pappirer på akkurat disse 3 søknadene.

Det koster ikke noe ekstra og du kan ikke få mere enn ett "nei".

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke noe om hvor mye du har tenkt å bruke på våpnene?

 

Uansett: i .22 ville jeg gått for en brukt walther ssp hvis du har 10-12 lapper å bruke.

Evt en walther gsp som du får noe billigere.

Feinwekbau og xesse er og fine alternativer.(samt en russisk pistol jeg ikke husker navnet på).

Ruger mk 2/3 er budsjettpistoler. Du kommer til å få lyst på noe bedre ganske raskt, men for all del - det er fullt mulig å skyte bra med dem.

 

Glock ville jeg holdt meg unna da det er elendig avtrekk på den.

Jeg ville gått for en tanfoglio-modell med "large frame" (pga at du kan benytte 10mm auto og .45 på "large framepistoloene)

-og helst en med single action, da disse har et nydelig avtrekk rett ut av eska.

F.eks gold match eller limited.

Tanfoglio er en av få pistoler hvor du kan oppgradere til 10mm auto (litt kraftigere enn .357mag :D )

-Men dette er mest aktuellt for folk som lader selv da 10mm-ammo ikke er dagligdags i norske butikker.

-For hjemmeladeren derimot er det ikke stort dyrere enn å lade 9mm. (2,20 pr hylse og ca 50 øre for kule)

 

CZ 75 er og et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Tja... jeg har nå stort sett bare hatt problemer med trangfyktlio, kvitta meg med min gold team limited for hauger av år siden.

Så jeg kan ikka støtte en anbefaling av disse. At glock har dårlig avtrekk er jeg heller ikke enig i, men litt snålt er det jo. Og noe tunet 1911 avtrekk blir det jo ikke ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Jeg er nok i kategorien "mosjonsskytter" bl.a. pga eneansvar for småbarn, så jeg kommer til å være på banen ca. 4 ganger i måneden eller noe sånt, i tillegg til evt. ekstra trening med avtrekk e.l. hjemme. Holder på å lage meg en mikro-luftbane i kjelleren.

 

Mht budsjett så setter aleneforeldreskapet noen begrensninger - eg er ungkar med dobbeltseng og eigi 12' jolle. Gammalt hus og ny bil gjør at jeg har nok å bruke penger på, så 10-12k som et engangsutlegg ser jeg på som helt urealistisk - vi snakker nok maks 3k i bruktmarkedet.

 

Så er jeg litt purist - jeg syns det er juks med anatomiske skjefter, vil at pistolen skal se ut som en pistol og ikke ligne for mye på en kombinasjon av multimeter og rørleggerverktøy. Den største "faren" er kanskje at jeg kjøper en antikvarisk pistol av kulturhistoriske årsaker, og så blir ledd av på hvert eneste stevne der jeg står og fikler med brukte deler for å gjøre reparasjoner i felten...

 

 

Ser at det nevnes en del pistoler (Tanfoglio, CZ) i andre kalibre - dette er altså ikke aktuelt foreløpig. Når så langt kommer vil jeg selvsagt gjerne ha en 1911 i .45ACP til militærfelt, og da vil det nok bli snakk om å legge "litt" mer penger på bordet for fx en Wilson Combat eller Ed Brown. Men det, som de sier, er en story for another day.

 

Takk også for søknadstipsene. Vi får se - jeg er ikke så grenseløst lysten på å gå bak ryggen på klubben på den måten, selv om det nok juridisk holder vann.

 

Har forsåvidt også skutt med en Glock 10mm (husker ikke hva slags modell det var) - riktignok bare noen få skudd, men jeg merket ikke noe spesielt med avtrekket på den i forhold til hva jeg var vant med. Dette kan jo ha noe med egne ferdigheter å gjøre, da...

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som om du ikke prøver vinne NM i 2012 så funker en Ruger eller Buckmark for deg til og begynne med, kjøp det. Disse funker fint og det e ruansett mere moro og skyte med noe eget enn med klubbvåpen. Du har da også ett våpen som er innstilt etter deg og slipper att andre i klubben skrur på siktene.

Brukte koster disse lite og du får igjen pengene hvis du ønsker og har mulighet og "oppdatere" arsenalet ditt senere.

Jeg stillte i felt NM med en av klubbens Rugere og jeg så flere andre med våpen i samme priskategori.

Link to comment
Share on other sites

Tja... jeg har nå stort sett bare hatt problemer med trangfyktlio, kvitta meg med min gold team limited for hauger av år siden.

Så jeg kan ikka støtte en anbefaling av disse. At glock har dårlig avtrekk er jeg heller ikke enig i, men litt snålt er det jo. Og noe tunet 1911 avtrekk blir det jo ikke ;-)

 

Kommet et "drop-in" avtrekkersystem til Glock nå, som Travis Haley kaller "1911 trigger in a Glock", "Skimmer" heter den.

Vet ikke hvordan det blir å ha slik i Norge, mtp sikringen som blir fjernet.

 

Mer info fra Haley selv: http://www.youtube.com/watch?v=bWEnIJ3VUOQ

Link to comment
Share on other sites

[

Vet ikke hvordan det blir å ha slik i Norge, mtp sikringen som blir fjernet.

 

 

:shock:

I Norge er det heldigvis mennesket som er ansvarlig for sine handlinger og ikke gjenstanden...

 

Joda - men kan tenke meg diverse stygge blikk om man har et våpen som er helt uten sikring? Er jo "ikke værre" enn å ta ut magasin og tømme våpen, men.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at noen i det hele tatt merker at du har et våpen uten sikring. Med mindre du skyter praktisk er det ikke behov for sikring i det hele tatt innen norske pistolgrener.

 

Jeg har forøvrig aldri fått noen stygge blikk i statene heller hverken med pistol uten sikring (f.eks Tokarev TT33) eller rifle (f.eks MAS-36). Grunnen til at en del børsemakere i statene nekter å fjerne sikringsanordninger fra håndvåpen er at de risikerer å bli saksøkt hvis noen blir skutt med et slikt våpen og det kan sansynliggjøres juridisk at våpenet ikke hadde gått av hvis våpenet ikke var moddet. Dette er typisk selvforsvarssituasjoner der finmotorikken kan få en kortslutning og er følgelig av liten interesse for norske forhold.

Link to comment
Share on other sites

De eneste stygge blikkene jeg får når jeg skyter med mine FAS pistoler uten sikring, er fra Pardiniskytterne når jeg slår dem. Hvis jeg kjøper en slik drop-in sikring til Glocken min, så kan jeg kanskje få stygge blikk fra dem på militærfelten også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...