Jump to content

Synspunkter rundt .22 Hornet


Mitzu!

Recommended Posts

Hei

 

Satser på at det er en del personer her inne som kan hjelpe meg litt..

 

Har i lengre tid hatt lyst på en finkalibret rifle. Har tenkt på .223 el.l. men en kolega tipset meg om .22 Hornet. dette kalibre vet jeg ingen ting om og lurer litt på følgende:

 

Presisjon?

Kulebane?

Hva som er lov, .22Lr er kjent lov opp til hare. Men hva med .22 Hornet? Lov på Hare og Tiur?

Utvalg og pris på Amo? (det er lenge til jeg begyner med hjemmeladning)

 

Rifla skal hovedsakelig brukes på rype og storfugl, og hare desom sjangsen byr seg :) og i forhold til rypa så ønsker jeg et våpen som takler litt krevende hold...

 

All synsing mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

22 Hornet er og blir en potetkaster, og driver som en fjær i vinden i forhold til .223Rem, .222Rem og .221 Rem Fireball. Dette pga. lette kuler med rund eller flat nese, kuler med høy BC stabiliseres ikke av Hornetenens slake riflestigning.

 

Nå er vel ikke kulevekt eller kuleform (BC) som ar avgjørende når det gjelder krum kulebane og høy vindavdrift, det er utgangshastigheten. (som er mye lavere enn f.eks .223 rem) Særlig gjelder dette på normale skyteavstander.

 

Mange regner .22 Hornet som det optimale kaliberet til jakt på fugl. Jeg har hørt at i Sverige er dette et svært populært kaliber, da det er det grøvste man kan ta med seg på snø-scooter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har startet denne tråden http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=49&t=4436 om et kombiprosjekt jeg har gående i 20/76- 22 hornet.

 

Horneten er jo en tiltalende patron, jeg har kjøpt den for å ha et lett våpen til småviltjakt. Jakt med treskjeller samt et par turer på fjellet etter kvitrypa på senhøsten.

 

Horneten har fra gammelt av vært en populær patron her i nord, blant annet for avlivning av tamrein.

Link to comment
Share on other sites

Ligger en egen tråd her om 22 Hornet

viewtopic.php?f=14&t=3398&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=22+hornet

 

Ellers hadde vapen tidningen en fin artikkel om kalibret i nr 2 2008.

Gjør du et snabbsøk så hadde de og en artikkel i nr 7 1999.

Har begge, men den siste er den beste synes jeg.

Ellers hadde Etterbrenner her på forumet en fin artikkel om K-hornet i våpen og lading 2004, men den tror jeg er vanskelig å få tak i.

http://www.vapentidningen.se/

Link to comment
Share on other sites

Litt rundt 22 hornet sånn ellers:

22 Hornet er den elste sentertente .22 kaliber patronen, og den første høyhastighets varmintpatronen i USA.

22 hornet var svært populær til nyere 22 kaliber med høyere hastighet tok over.

Mest vanlig er å lade med 45grain kuler.

Sammenligna med 22 wmr har horneten ca 200 m/s høyere utgangshastighet, men hastigheten varierer noe, og ligger vanligvis mellom 700 og 800 m/s

Patronen har rykte på seg for å være sær presisjonsmessig. Men patronen er populær den dag i dag og er en reindyrka småviltpatron.

 

I sin artikkel i vapentidningen nr 2 2008 skriver Petter Nordberg "Overalt møtes jeg av hvor populær 22 hornet er blant sine brukere. Jeg vil nesten si at patronen har kultstatus"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke kulevekt eller kuleform (BC) som ar avgjørende når det gjelder krum kulebane og høy vindavdrift, det er utgangshastigheten.

I beg to differ. Et konkret eksempel er hvis du sammenligner to noenlunde siviliserte ladninger for .223Rem: 50gr Rhino (BC=0.155) ladet til 960 m/s kontra 75gr Swift Scirocco (BC=0.419) ladet til 820-830 m/s. Ifølge PCB vil kulefall 100->300m være 1.9MIL for Rhinokula og 1.6MIL for Sciroccokula. Liten fordel til ei langsom kule med høy BC. Der man virkelig ser forskjell er på vindavdrift: Ved 5 m/s sidevind driver Rhinokula 2.5MIL (75cm! :shock: ) på 300m, mens Sciroccokula driver 0.9MIL, altså 27cm. Velger vi ei .224"-kule med middels BC, for eksempel 50gr V-Max (BC=0.242) i ca. 950 m/s, vinner denne på kulefall (1.3MIL fra 100 til 300m), men den taper fremdeles mot Sciroccokula på vindavdriften (1.4MIL på 300m ved 5 m/s sidevind).

 

Hastighet kan være bra for kulefall, men når det gjelder vindavdrift velger jeg høy BC framfor høy hastighet. Hver gang. Og vi har ikke engang begynt å se på effekten i viltet for ei kule med moderat utgangshastighet kontra ei med høy hastighet. Skal jeg spise det jeg skyter, foretrekker jeg moderat hastighet på kula.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

har personlig ikke noe erfaring med 22 hornet, men har snakket med et par som har det. de sier at den fungerer svært bra på fugl (i dette tilfellet skogsfugl) på hold under 150 meter. de skryter også av presisjonen. Under sitt opphold i Alaska jaktet Helge Ingstad sammen med eskimoer som skjøt polarulv (!!) med denne patronen. Det siste var forsåvidt bare en morsom bemerkelse.

Link to comment
Share on other sites

Min første rifle var i nettopp 22 Hornet. Presisjonsmessig så synes jeg den var ok til mitt bruk , iallefall opp mot 150m. Den er som tidligere nemt tillatt til all småviltjakt.

 

Jeg var godt fornøyd med kalibret til rev , iallefall med blyspiss. Mikkel sprang ikke langt etter treff.

 

Jeg var ikke fornøyd med kalibret til gås. Uansett hvor gode treff det var så fløy gåsa gjerne 200m før den ofte falt død ned på havet :evil: Flere gjess ble truffet slik at en eller begge vingene ble knekt. Allikevel var gåsa som oftest i live når jeg kom frem. Jeg prøvde både med blyspiss , hullspiss og helmantel.

 

Men kan godt tenke meg at den fungerer bra på rype og hare , uten at jeg har prøvet det.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, det var rart, Foxhound - jeg har stikk motsatt erfaring på gås med horneten!

Helt ærlig, hvor mange gjess skjøt du med horneten før du ga den opp?

 

Jeg har hatt horneten min i 6 år nå, og skutt 'en del' gjess hvert år, og det har enda ikke skjedd at ei gås har flydd videre etter skuddet, og kun et fåtall har vært i live når jeg kom bort til den!

Bruker 45 grs speer blyspiss som sopper seg helt eksemplarisk med over 90% restvekt de gangene jeg har testet på abbonementer.

 

Presisjonen er helt grei, billig og lett å skyte med. Eneste minuset er litt høy vindavdrift, men det har faktisk ikke plaget meg enda, selv om jeg jakter på flate Jæren! :wink: (klarer somregel å snike såpass innpå at verken litt krum kulebane eller vindavdrift har vært plagsomt... og må vel inrømme at jeg tar heller hagla med på gåsejakta om det blåser litt for friskt!)

 

Så for meg er horneten det ultimate småviltkaliberet så langt, men det kan nok være at det finnes enda litt bedre alternativer med litt større dia og høyere bc, i samme hastighet... det får bli neste småviltprosjekt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hastighet kan være bra for kulefall, men når det gjelder vindavdrift velger jeg høy BC framfor høy hastighet. Hver gang. Og vi har ikke engang begynt å se på effekten i viltet for ei kule med moderat utgangshastighet kontra ei med høy hastighet. Skal jeg spise det jeg skyter, foretrekker jeg moderat hastighet på kula.

 

Jeg formulerte meg kanskje for upresis, men sammenlikningen her var ikke to forskjellige kuler fra samme patron, men to forskjellige patronet.

 

Mener du det er mulig å finne en kule i .22 hornet som får mindre vindavdrift enn en kule i .223 rem? Og vi snakker ikke om en særdeles svakt ladet .223 og en tyna .22 k-hornet. Dvs normale trykk for patronen i begge.

 

Jeg foretrekker også moderat hastighet på kula, slik at det blir noe igjen å spise.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle valgt småviltrifle og hadde valget mellom 22hornet og 223Rem, så ville jeg valgt Horneten. Det er i allefall min erfaring etter å hatt begge deler i hus noen år..

 

223'en har betydelig større potensiale i retning varminting, langhold og rimelig fabrikkammo + kapabel for rådyr etc.

Men som jaktrifle for matnyttig småvilt er horneten nydelig, og etter mitt skjønn nøyaktig tilpasset bruksområdet uten å drive trolleri ved ladebenken for å få ned hastigheten og samtidig bevare presisjon osv osv..

 

Jeg anbefaler 22 Hornet for småviltjakt :)

Link to comment
Share on other sites

Oi, sorry OT, men hvilken kule er det i den 7 millimetern???

Det ser vitterlig ut som en PBP kule.. husker ikke vekta på den, men veit Tonheim har en 7x33 kule i sortimentet. Etter et par bekjentes erfaringer fungerer den ypperlig :D

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, det er en kule fra Tonheim, fikk patronen fra 221 firball på sluttstykket.com, han har en 7x33 sako helstokk, og var han som sendte meg denne patronen med den kula i :P

Han hadde om jeg ikke husker feil både hulspiss og helmantel fra Tonheim i 7x33 som han ladet i sin ammunisjon til rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, det var rart, Foxhound - jeg har stikk motsatt erfaring på gås med horneten!

Helt ærlig, hvor mange gjess skjøt du med horneten før du ga den opp?

 

Jeg har hatt horneten min i 6 år nå, og skutt 'en del' gjess hvert år, og det har enda ikke skjedd at ei gås har flydd videre etter skuddet, og kun et fåtall har vært i live når jeg kom bort til den!

Bruker 45 grs speer blyspiss som sopper seg helt eksemplarisk med over 90% restvekt de gangene jeg har testet på abbonementer.

 

Presisjonen er helt grei, billig og lett å skyte med. Eneste minuset er litt høy vindavdrift, men det har faktisk ikke plaget meg enda, selv om jeg jakter på flate Jæren! :wink: (klarer somregel å snike såpass innpå at verken litt krum kulebane eller vindavdrift har vært plagsomt... og må vel inrømme at jeg tar heller hagla med på gåsejakta om det blåser litt for friskt!)

 

Så for meg er horneten det ultimate småviltkaliberet så langt, men det kan nok være at det finnes enda litt bedre alternativer med litt større dia og høyere bc, i samme hastighet... det får bli neste småviltprosjekt! :wink:

 

Anslagsvis så vil jeg tippe noe rundt 30-40 stykker eller deromkring. Jeg prøvde kun fabrikkammo , S&B blyspiss og helmantel , Sako helmantel og hullspiss. S&B blyspiss var den som fungerte best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...