Jump to content

Ravn er en rovfugl og åtseleter.


Mauser M67

Recommended Posts

Ravn er en rovfugl og åtseleter.

 

Ute ved kysten her på vestlandet så er her en flokk med ravn som er stygg.

Den tar øynene på små kalver og lam med det resultatet at de går seg utføre kanter og stup.

og så har de "%"# ravnene eit herremåltid.

Er dette en vanlig jaktform av Ravn, eller er det noe som enkelte flokker starter med?

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemmer det med øynene og ravn, det første de spiser på åtsler, og enkelte av de kan være infule nok til å ta øynene på lamma når de er små (en hel flokk som bruker den metoden aktivt må man ta ut fortere enn fy, de lærer av hverandre og er desverre svært inteligente).

 

Far min som er gammel sauebonde, gikk nesten opp i liminga når han så de store ravneflokkene som var her i begynnelsen av jakta i høst. Desverre var 22-250 løpet av rifla, så de fikk gå (ny rifle er innkjøpt for at slikt ikke skal skje igjen :twisted: ).

Link to comment
Share on other sites

Der eg jakter ravn er dei og veldig plaga med at ravnen hakker ut øynene på ny fødte lam, så og skyte ravn er absolutt ein nødvendighet..

Sjølv om du ikkje trur det er ravn i område skal eg love at det er mange :shock:

Satt på hjortepost i høst og fekk plutselig se ein flokk på 15 stk ravn komme flygende på skuddhold fra ingen plass :shock: ser/hører kansje ravn ein gang i måneden her og trudde eg hadde ravne bestanden i område under kontroll, men så feil kan ein ta :trist:

Link to comment
Share on other sites

Kan bare bekrefte det Ripp90 skriver, selv om man knapt ser en ravn til vanlig kan det være store mengder. Jeg ser vanligvis en og annen enkeltfugl når jeg jakter her hjemme, men i høst når jeg posterte på åte fikk jeg plutselig en hel flokk på besøk. Talte 8 i luften etter at jeg fikk skutt en uheldig som landet på åtet.

Har til nå fått skutt tre, men det er lenge igjen av jakta enda.

 

Vingemutteren: Når man bor på gård må man ALTID ha en innskutt rifle klar. Skal man plukke småviltriflen for vedlikehold må man skyte inn salongen eller storviltriflen før man demonterer den andre. Jeg har lært ved å gjøre samme feil som deg :-)

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Ser at skjærene på nabogården liksom ikke helt får det til.

De sitter på ryggen til kyrne og sauene og prøver å hakke dem ihjel, men får det bare ikke til. :lol:

 

Ser nesten ut som om dyra syntes det er helt ok.

 

Nesten så jeg syntes synd på skjærene.

Det at sjærene hakker på husdyra,er for den plukker fluer å annet utjo av pelsen på dyrene. Så ja,dem synest det er helt ok :)

Når det kommer til ravn så er den skremmende inteligent. Gammel kan den å bli..helt opp til 90 år er vistnokk dokumentert.

Hvist jeg ser ravn på skuddhold,så ladder jeg. Men den er så var her i omr at det er vanskelig å få has på. Men en og annen har det jo blidd.

Som åtseleter så er det ikke bare ravnen som går etter øyene til et kadaver,men kråka og skjære gjør det samma. Da dette er en meget myk plass å få hull..å når det først er blitt hull går resten fort.

Når det gjelder levende dyr,så er det mange eksempel på at ravnen hakker ut øynene på dyrene,å da særli nyfødte/små dyr.

Så konklusjoner må være: At ser du en ravn,skyt til den ligger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tviler jeg ikke på et sekund. Man har tidligere dokumentert at kråker ikke bare kan gjenkjenne folk som har plaget de men at de også lærer dette videre til andre i flokken. Før trodde jeg ikke på de som hevdet at kråker kunne gjenkjenne en person med rifle, men det kan også vise seg å stemme. En kjenning har visstnok testet ut det gjentatte ganger, plukket han opp en pinne og siktet mot de så forsvant de fort :shock:

Og en gang jeg skøyt på en kråke ble jeg grundig lurt. Den klappet i skuddet som om jeg traff, jeg fulgte den med pipa men rett før den gikk i bakken flatet den ut og føyk utenfor skuddhold. Tilfeldig? Kanskje. Men det jeg har lært i ettertid får meg til å tvile... Kråkefamilien er i det store og hele bemerkelsesverdige fugler og fortjener langt mer respekt enn vi vanligvis unner de.

 

Skulle ta unna litt kråker og måker på jordet for en kamerat, da var far nøye på at det ikke ble tatt ut noen ravn. Han hadde sett at de var flinke til å ta jordrotter, så de var høyst velkomne der. Skjønner godt at sauebønder må beskatte de, men de kan også være nyttige. Og ikke lager de noe rabalder som en flokk kråker fort gjør heller.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Erlend Meyer her, ikke vet jeg hva de der ravnene og kråkene kan. Men jeg vet de kjenner igjen folk.

 

Før da jeg og onkeln min var skikkelige kråkeplagere så gikk alarmen blandt alle kråkene når vi kom ut. Gikk faren min eller svigerbroren min ut så satt de bare der. Og det betydde ikke noe om man var bevæpnet eller ikke.

 

Gjorde mange forsøk på det der, far min tok hagla med bort i fjøset ( kråkene satt der) så skulle jeg komme uskyldig og liksom tilfeldig ut og gå til fjøset. I det jeg viser meg i ytterdøra -KRA-KRA-KRA

 

Borte vekk hele gjengen.

Link to comment
Share on other sites

før eg skifta bil så kunne eg ikkje kjøra forbi kråker å skjor uten at de tørka vekk, men når eg fekk den nye bilen fekk eg skutt 2 skjor å ei kråka i skjul av bilen. men etter det har de stukket kvar gong de ser bilen min. smarte fugla

 

Dumt å innrømme lovbrudd på offentlig forum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...