Jump to content

.338x57?


NilsErik

Recommended Posts

Siden jeg skal investere i "nytt utstyr" har jeg begynt å lese meg opp litt på nett - samt i Ladeboken, for å se om jeg finner noe ekstra spennende. .338x57 står ikke i sistnevnte, med det finnes noe informasjon på nett, deriblant her: http://www.chuckhawks.com/338_OConnor.htm" target="_blank" target="_blank

 

.338x57 O'Connor er fortsatt en "villkatt", først tatt frem av Jack O'Connor som det perfekte "bushkaliber". Den er basert på 7x57-hylsa, mens .338x57 MAI (Mauser Ackley Improved) er basert på 8x57-hylsa. Er litt usikker på hva som er den praktiske forskjellen på disse (variasjon på diameter og tykkelse ulike steder?), men fant begge da jeg stusset over at det ikke var flere varianter basert på "8mm Mauser"-hylsa. Det finnes jo varianter med ulik kuledimensjon basert på både .308-hylsa og .30-06-hylsa, så hvorfor ikke på denne?

 

Jeg synes .338x57 høres interessant ut - er det noen her som har erfaring? Gode .338-kuler finnes det jo mye av, og man har jo .338 Federal som er basert på .308-hylsa og .338-06 A-Square basert på .30-06. Ulike kalibre basert på .308-hylsa får jo ofte utfordringer med tyngre kuler siden de må settes dypt. Om det har noe å si i praksis skal jeg ikke si noe om, da jeg har null erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Jo lengre hylse man har, jo mer rekyl har det en tendens til å bli :)

Og hvorfor skal man alltid utnytte låskassa maksimalt? Må man f.eks. ha den aller kraftigste patronen som er mulig å få tak i, bare fordi man har valgt magnum kasse? Personlig vil jeg heller treffe det jeg sikter på, enn å måtte slåss med geværet c",)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har vel ofte med ladningen man velger å bruke?

Hvorfor ha større patron bare for å utnytte låskassa, når man ikke har intensjoner om å utnytte patronens potensiale?

 

Cartridge (Wb@MV) Rifle Weight Recoil energy Recoil velocity

.338-57 O'Connor (200 at 2400) 8.0 19.2 12.4

.338-06 A-Square (200 at 2800) 8.0 23.9 13.9

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare for at det er mulig å få i både pose og sekk.

Du kan lade en 338-06 til samme nivå med lavere trykk, hylsene er "evigvarende" og enklere å plukke på banen om du vil det.

Den dagen du får lyst på en litt kraftigere patron kan du jo bare ladde full pupp, omså bare for å få bekreftet at du hadde hastighet og rekyl nokk fra før..

Link to comment
Share on other sites

Jo lengre hylse man har, jo mer rekyl har det en tendens til å bli :)
Forklar?
Kruttet omdannes til gass - og for at kula skal gå framover, må jo også gassen gå den veien. Da vil halvparten av gass- (dvs. krutt-) vekta "sparke" bakover, mens den andre halvparten aksellreres framover - akkurat som kula.

 

Jo større hylsevolumet er, jo større evne vil hylsa ha til å "ta unna" trykktopper. Det er dette vi utnytter, når vi bruker magnumpatroner for å lade tunge kuler. Baksiden av den medaljen er at store hylser må ha mer krutt for å få lette kuler opp i fart, sammenlignet med hylser med mindre volum. Siden halvparten av kruttvekta gir rekyl, så vil oftest "større enn nødvendige" patroner gi litt mer rekyl. Men det har jo ikke noe direkte med lengda av patronene å gjøre, men med volumet!

Link to comment
Share on other sites

Så, så, folkens. Eg ser ingen grunn til å drepe entusiasmen med fornuft. Det finnes ein knallbra argument for å velge .338x57 over .338-06. Det heiter "å ha lyst på", eit argument som aldri skal undervurderes. Kjør på og bygg rifla, men pass på å forsyne oss med bilder og litt tekst undervegs. ;)

Link to comment
Share on other sites

Høh...det skal da ikke bygges, ennå i alle fall :)

Man må jo lade selv skal man ha noe slikt, og jeg er ikke helt der - ennå c",)

 

Men det har vel litt å si hvilken låskasse man starter med, hvis man skal bytte løp til noe slikt etter hvert.

Dvs. om jeg skal velge ei med kort, medium eller magnum låskasse?

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg eller er det en gryende interesse for gamle "avdankede" patronkreasjoner som har bevist sin kvalitet for lengst, samtidig som også villkatter opplever en ny renesanse? Jeg synes i allefall det er moro at folk skaffer seg rifle i noe litt mer utradisjonelt kaliber enn de 3 store, spesielt i vår tid der alt skal være så lettvint, vedlikeholdsfritt og sjelløst......

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det bare har noe med deg å gjøre :)

 

Er kanskje heller noe mer større tilgjengelighet på informasjon, og større tilgang på både ferdigladet ammunisjon og komponenter til å lade selv - samt at det er lettere å få tak i rifler med mulighet for å bytte løp selv? Og til og med løp i "ukurrante kalibre"?

 

For 25 år siden arvet jeg ei gammel rifle i 8x57IS. Der jeg bodde da, var det nesten kul umulig å få tak i egnede patroner lokalt (utvalg var det i alle fall ikke snakk om). Da jeg var gammel nok til å gå på jakt, var hjemmelading heller ikke det jeg tenkte på først.

 

Med Internett har det nok blitt lettere både for de som ønsker å "sjekke ut" saker og ting, samt det å spre informasjon og kompetanse/erfaring. Dvs. han kjøper ikke ei av de riflene den lokale sportsbutikken/børsemakeren har stående uten flere vurderinger lenger. Dvs. andelen av de som gjør det, har i alle fall blitt mindre - tror nå jeg. Og som du sier - man skal ikke undervurdere effekten av å ha noe litt annerledes. Ref. tidligere nevnte faktorer så har argumentasjonen mot å gjøre det i alle fall blitt mye svakere :)

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er vel litt forskjell på 8.58x57 og 9.3x57?

 

9.3x57 er vel ikke akkurat mainstream den heller, selv om jeg ser det finnes fabrikkladet ammunisjon å få kjøpt over disk?

Det er vel den som er/var ganske mye brukt i Sveige, og går under det kanskje litt ufortjente navnet "potatiskastare"? :)

 

Da er vel heller forskjellen på 8x57IS (8.2x57) og .38x57 (8.58x57) mindre...hvis man skal sammenlikne.

Men det finnes vel mye større utvalg av .338 kuler enn av 8mm kuler? Eller er jeg på bærtur?

Link to comment
Share on other sites

Synes ideen din høres interessant ut. Har selv en 338-06 og tenkte at "det der må vel være en ideell patron" da jeg så trådtittelen. Jeg lader nok aldri min til makstrykk/hastighet og har sannsynligvis en, i praksis, lik patron med det du kan hente ut. Fin elgvelter som er litt annerledes enn det alle andre velger. Kjør på!

Link to comment
Share on other sites

9,3x57 er en flott patron til sitt bruk. Det er ikke uten grunn at den fremdeles holder stand i elgskogen i øst. Den kan jo med hell benytte tyngre kule enn en 338x57, og dette vil jo fort medføre en kulebane deretter, men om vi tar i betraktning av at de fleste elger skytes innenfor 100m så har dette 0 praktisk betydning. Jeg vil mene at alle patronene nevnt i denne tråden er flotte elgjaktpatroner som vil fungere utmerket. En 9,3x57 hadde stått i skapet mitt om det ikke var for Kragen i 8x54.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes til og med en 10.75x57, står litt om den her på forumet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=46733

Finnes det forresten noe utvalg av lettere 8mm kuler? Det meste som selgs av fabrikkladet ammo til f.eks. 8x57 er > 12g...og mer egnet til elg enn tiur vil jeg tro :)

 

Var mest ute etter .338 pga kuleutvalget, hvis man først skulle få lyst til å prøve litt forskjellig.

.30 kaliber er som det nevnes nesten litt for vanlig, og 7mm kommer stort sett ikke opp i kulevekter over 11g?

Link to comment
Share on other sites

Men det har vel litt å si hvilken låskasse man starter med, hvis man skal bytte løp til noe slikt etter hvert.

Dvs. om jeg skal velge ei med kort, medium eller magnum låskasse?

Til den patronen trenger du en "halv lang" kasse, litt lengre enn kort. 350'n min er bygd på en slik. Litt kortere enn en standard 98, min er stemplet med Model 1924 og produsert i kongerike Jugoslavia, var 8x57 løp i den da jeg kjøpte den. Helt sjelden kan den ikke være siden jeg fant stokk klar for den kassen hos en norsk stokkmaker.
Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg ikke noe glad i å skulle basere seg på de letteste kulene som er å få til en patron. Typisk kulevekt for en 308 er i området 150-180grs, 30-06 noe tyngre, 8mm enda litt tyngre osv..... Ser ikke hensikten i å kjøpe en patron med større diameter enn det folk flest går for om en ikke planlegger å benytte patronen slik den er tenkt. Det går veldig utover både BC og SD. Har selv ei rifle i 375H&H, og der benyttes enten 270grs eller 300grs. Har liggende en boks med 225grs som jeg tenkte å benytte til trening, men de har ikke blitt benyttet. Om er ute etter fantastisk flat kulebane med håndterbar rekyl bør en gå for en av de mange 300 mag patronene. Alternativt noe i 7mm eller 6,5mm, alt avhengig av bruksområde. Slik jeg ser det har du en bedre elgpatron i en 30-06 med 200grs kule, enn en 375H&H med 225grs.

Link to comment
Share on other sites

Men en litt annen vinkling: homogene kuler begynner å få skikkelig fotfeste, og snart kommer vel et blyforbud for rifle på jakt også - vil det bety endrede egenskaper ved ulike patroner? Ved bruk av homogene kuler går man jo ofte ned i kulevekt, og de krever en viss fart for å ekspandere som ønskelig. Da er vel kanskje ikke stort kaliber i lita hylse det optimale - annet enn på veldig korte hold?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag finnes det så mange kalibre som kan kjøpes i fabrikkproduserte rifler og som man kan få ammunisjon til og i alle fall hylser til, at jeg ikke helt ser poenget med å vilkatte en egen patron frem. Det som betyr noe er at ytelsen på kaliberet er slik man vil ha det. I dag er de fleste ytelser tilgjengelig, gjennom at tidligere vilkatter er standardisert av ammunisjonsprodusenter.

En forskjell mellom 8x57 og 338x57 (som nevnt tidligere, en kuledia på 8,2mm mot 8,5mm) kan ikke bli særlig stor når man ser på hylsevolumet som er tilgjengelig og hvilke kulevekter man kan få tak i.

Ofte blir noen kalibre tillagt egenskaper som klassiske, kjedelige, noe utenom det vanlige osv. Dette er ikke egenskaper hos patronen/kaliberet, men egenskaper hos den som vurerer patronen/kaliberet. Disse egenskapene kan faktisk endre seg over natten hvis den som vurderer kaliberet endrer mening om det(kaliberet). Kaliberets egenskaper er allikevel akkurat de samme som de var dagen før.

Kaliberets egenskaper er utelukkende ting som ytelse(kulefart og kinetisk energi) og fysiske målbare verdier som f.eks hylsens masse, lengde på kule og hylse, materiale i komponentene m.m. Kaliberets egenskaper er også avhengig av våpenets konstruksjon, så egentlig skulle vi ha spesifisert våpenets egenskaper også som en del av ytelsen til kaliberet. Vi lar dette være en underforstått konvensjon som "alle" godtar.

At noen har moro av å drive med vilkatter er ok, men det har ingen særlig fordel ut over at man kan lære mye om lading og konsekvenser ved å gjøre endringer på kaliber ved vilkatting.

Jeg har prøvd litt vilkatter og ladd standardkalibre med et bredt spekter av kulevekter og hastigheter. Jeg har lært en del og bruker i dag mer og mer standardkalibre med standard ytelser. Men for all del, en sjelden gang kommer det frem virkelig gode ideer som kan resultere i et nytt kaliber jmnfør 375 Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det høres ut som en god idé. En mulighet jeg har tenkt på, men som jeg ikke vet om noen har forsøkt, er 8mm-08. Jeg tror det hadde vært en idé bla. i halvautovåpen i land som ikke får bruke militærkalibre til jakt. Det som imidlertid finnes, er jo .338 Federal, som også er basert på .308-hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...