Jump to content

Tikka T3 eller Howa Hogue?


Forfjording

Recommended Posts

Hallo folkens!

 

Jeg er ny på forumet og har lyst på jaktrifle for storvilt! Jeg har siklet mye over Tikka T3 Stainless i 6.5x55 og Howa Hogue Stainless i samme kaliber. Da jeg er bare 16 år uten fast jobb blir det ikke lett å punge ut for noe særlig over 15k. har sedd på pakketilbud fra JaktDepotet med Howa Hogue, Nikko Stirling diamond og Sonic 45 demper ( http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28339529" target="_blank ). Skal også montere 2-fot da jeg skal bruke den på Kobbe/sel jakt da det kan være kjekt med ekstra støtte i fjærsteinene! skal også bruke den på elgjakt sammen med faren min. Lurer på om folk her på forumet har noen erfaringer å dele om Howa-Pakken, fordi det heller mest mot den med en lokkende pris på 11900 i stainless versjonen. Tikkaen er litt dyrere i pris men sikkert hakket over i kvalitet. menmen! man skal i ha det beste av det beste som førstegangsjeger. Håper på respons fra de som har erfaringer om dette! :)

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er utmerket i begge, Howa har bedre kvalitet enn tikka da det er mye plast på tikka og bare stål på howa. Tikka har bedre sluttstykkegange enn howa, men det er det eneste jeg kommer på som er bedre på tikka. Jeg har howa og kommer aldri til å selge den, men jeg kommer til å kjøpe meg flere howa ;)

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er utmerket i begge, Howa har bedre kvalitet enn tikka da det er mye plast på tikka og bare stål på howa. Tikka har bedre sluttstykkegange enn howa, men det er det eneste jeg kommer på som er bedre på tikka. Jeg har howa og kommer aldri til å selge den, men jeg kommer til å kjøpe meg flere howa ;)

 

tviler på kvaliteten er bedre på howa du..endel plast ja,men også spart vekt. super presisjon i min tikka,prøvd 3 typer ammo,og alle går likt på 100meter.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det var bare min mening ;) Finish på stålet er kanskje bedre på enkelte detaljer på Tikka. Har skutt med Tikka, og for all del, det er utmerkede våpen, men jeg synes bare at plast ikke hører helt hjemme på ei rifle, derav "bedre kvalitet" på Howa.

 

Med min Howa 308w har jeg skutt hull i hull på 200 meter ved tre anledninger (Da forholdene var perfekte og skytter var i kjempeslag) så presisjonen er det ingen ting å si på. Uansett hva jeg mater den med så har den tilnærmet likt treffpunkt med alt. Testet dette en gang da jeg hadde ladet opp 8 forskjellige kuletyper med forskjellig vekt, fra 110 grs sierra i 1020 m/s til 200 grs Oryx i 760 m/s og samlingen var en plass mellom 50-60 mm. Husker ikke helt nøyaktig... Men det synes jeg er ganske brukbart.

 

Men som sagt, ikke et vondt ord om tikka, jeg synes de er veldig gode å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Men synes prisen på t3 med en brukbar kikkert begynner å bli litt i høyeste laget når den havner på rundt 18000 med en brukbar kikkert, demper og tofot :) så hvis Howa er omtrent samme kvalitet og ytelse til en pris på 12000 så virker jo det som det bedre kjøp.. er de 6000 kronene verd det? selve riflen er jo forholdvis rimelig til 9000 i stainless versjonen men må jo sikkert opp i en 5-6k for en ordentlig kikkert :) er jo åpen for andre forslag på rifler! men hadde bare sedd meg ut T3'en og Hogue'n.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i din situasjon for en tid siden hvor jeg lurte på disse to riflene. Jeg endte opp med en Tikka ss og er strålende fornøyd med den.

Jeg har aldri tatt i en Howa så jeg skal vel egentlig ikke uttale meg om den, men gikk for tikka etter å ha lest mye her inne og andre plasser om disse to riflene, og der har jeg sett at howa har fått en del pepper på grunn av avtrekket. Mulig dette er utbedret nå.

Link to comment
Share on other sites

Elsker 338'en hehe.. men for å ta en liten sak først.. Det er ikke en Howa, men en churchill, men den er helt identisk med Howa'en min. Eneste forskjellen er lengden på låskassen. Rekylen er et ikke-tema for min del. Skyter såpass mye med den at jeg vet hva som venter i skuddet for å si det sånn. Har lyddemper til den, men den bruker jeg stort sett ikke da det blir så mye flimmer på banen. Men med ei god kolbekappe og en god stokk er rekylen ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Angående avtrekket på Howa.

Jeg var heller ikke fornøgd med avtrekket på min. For tungt å litt kryp. Jeg hadde nesten skjønt det sånn at det å juster avtrekk kun var for børsemakere. Så jeg var på nippet til å kjøpe meg et nytt, men tenkte jeg skulle prøve først. For å si det kort. Det var VELDIG enkelt. De fleste som er litt hendt klarer det. Ligger ok oppskrifter på nettet. Men direkte fra fabrikk er nok avtrekket på en Tikke bedre en på en Howa. Jeg mener uansett at Howa er mer våpen for pengene! Tikka er jo snart like dyr som Sako og jeg kan ikke fordra den plastikk "biten" som sitter bak på sluttstykket. Den sprekker jo på veldig mange våpen som blir brukt i sterk kulde!

Link to comment
Share on other sites

Fikk høre fra en kompis at han mente at Husquarna var "det gamle" Schultz & Larsen, men stusser enda på hvorfor det er så billig da.. Vil jo selfølgelig (som alle andre) ha mest mulig rifle for pengene. Både Tikkaen og Howaen har fått god kritikk på hver sine punkter.. Howaen er vel litt mer presis og billigere, men Tikkaen har noe av samme presisjonen, litt under howaen og bedre kvalitet, men er da et hakk dyrere.. Klarer liksom ikke helt å bestemme meg om di extra tusene er verdt det..

Link to comment
Share on other sites

Klarer liksom ikke helt å bestemme meg om di extra tusene er verdt det..

 

Jeg ville heller anbefalt deg å bruke de ekstra kronene på ett dyrere sikte enn ei dyrere rifle. Sitter selv litt for nærme til at jeg skal uttale meg for mye om Howa/Tikka debatten - men helt personlig til nærmere 10k er det mye annet enn T-3 som ville vært valget. I den prisklassen mener jeg TC Icon/S&L Classic er i særklasse bedre produkter, i det minste produkter som er satt sammen av i særklasse bedre biter.

 

Husquarna er ikke S&L - så kompisen må nok oppdatere seg litt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hallo folkens!

 

Jeg er ny på forumet og har lyst på jaktrifle for storvilt! Jeg har siklet mye over Tikka T3 Stainless i 6.5x55 og Howa Hogue Stainless i samme kaliber. Da jeg er bare 16 år uten fast jobb blir det ikke lett å punge ut for noe særlig over 15k. har sedd på pakketilbud fra JaktDepotet med Howa Hogue, Nikko Stirling diamond og Sonic 45 demper ( http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28339529" target="_blank" target="_blank ). Skal også montere 2-fot da jeg skal bruke den på Kobbe/sel jakt da det kan være kjekt med ekstra støtte i fjærsteinene! skal også bruke den på elgjakt sammen med faren min. Lurer på om folk her på forumet har noen erfaringer å dele om Howa-Pakken, fordi det heller mest mot den med en lokkende pris på 11900 i stainless versjonen. Tikkaen er litt dyrere i pris men sikkert hakket over i kvalitet. menmen! man skal i ha det beste av det beste som førstegangsjeger. Håper på respons fra de som har erfaringer om dette! :)

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/vanguard-synthetic-308-win-9004420

Denne riflen har samme løp som en Howa, har den selv og skyter hull i hull. Ikke bli lurt av prisen. Så bestiller du Talley orginal stålmontasje på Amazon til 200 kr, Bushnell 4500 serien er også halv pris der av Norge hvis du leter litt. S&L har rimelig og gode dempere. Senere kan du bytte stokken på riflen til under tusenlappen hvis du har lyst på "ny" rifle. Kanskje du da også får lyst på et annet våpen/kaliber og kan utvidde ettersom du gjorde en god trade :-)

Link to comment
Share on other sites

ja jøss.siden "alle" må ha det,er det sikkert helt elending.flott sagt.

må huske å ikke kjøke zeiss eller swarovski eller noe slikt,for det har jo "alle" andre..

 

kjøp helst noe helt ukjent som ingen har hørt om,det må være flotte saker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller anbefalt deg å bruke de ekstra kronene på ett dyrere sikte enn ei dyrere rifle. Sitter selv litt for nærme til at jeg skal uttale meg for mye om Howa/Tikka debatten - men helt personlig til nærmere 10k er det mye annet enn T-3 som ville vært valget. I den prisklassen mener jeg TC Icon/S&L Classic er i særklasse bedre produkter, i det minste produkter som er satt sammen av i særklasse bedre biter.

 

Det er vel litt litt urettferdig å sammenligne Tikkaen med S&L. Med en pris på 7890,- på xxl er den vel så nært en direkte konkurrent til Howa som man kommer. S&L og TC, som hvis jeg husker riktig, ligger på rundt 11000, befinner seg i segmentet over. Dette blir vel egentlig bare forsterket av hvor ofte akkurat denne sammenligningen dukker opp, her og andre plasser. Disse riflene er vel det nærmeste man kommer "consumer-rifle" i Norge. Hadde man tatt vekk skyttere med Howa, Tikka, Remington 700 og ombygde mausere så hadde det blitt godt om plass på skytebanene i oppskytingstida.

Link to comment
Share on other sites

så hvis grensa på budsjettet ligger på 15000, burde jeg istedenfor rifle til 10000 og kikkert til 5000, bruke 5000 på rifle og 10000 på kikkert? Tror Nikko stirling diamond fikk meget god kritikk iforhold til prisen. trodde Schultz & Larsen lå på 20k+ Trodde en rifle med god kvalitet og god levetid var viktigere enn en kikkert. Kikkerten kan jo byttes ut hvis den blir fylt med vann eller hvis den knuses. Skal vel mye til for at jeg ikke skal kunne se elgen gjennom kikkerten! :) Det er klar forskjell på kikkertsikter, ja, men tilogmed de kikkertene som er nederst i sortimentet funker for meg. Kikkerten jeg har på luftgeværet kostet 1000 kr, så når jeg skulle skyte med faren min sin LakeLander i 308 med en leupold til 10000 var det ikke tvil om at det var HAV av forskjell! men som sagt, som førstegangsjeger trenger man ikke det beste av det beste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller anbefalt deg å bruke de ekstra kronene på ett dyrere sikte enn ei dyrere rifle. Sitter selv litt for nærme til at jeg skal uttale meg for mye om Howa/Tikka debatten - men helt personlig til nærmere 10k er det mye annet enn T-3 som ville vært valget. I den prisklassen mener jeg TC Icon/S&L Classic er i særklasse bedre produkter, i det minste produkter som er satt sammen av i særklasse bedre biter.

 

Det er vel litt litt urettferdig å sammenligne Tikkaen med S&L. Med en pris på 7890,- på xxl er den vel så nært en direkte konkurrent til Howa som man kommer. S&L og TC, som hvis jeg husker riktig, ligger på rundt 11000, befinner seg i segmentet over.

 

Nå sammenlignet jeg vel heller aldri en Lite mot en TC/S&L gjorde jeg vel ? Vi må vel klare å skille såpass at vi klarer å sammenligne like modeller mot hverandre?

T-3 Hunter/S&L Classic og TC Icon er alle 10k +/- noen hundrelapper. Kan jo ikke sammenligne kjipeste T-3 modell med std av de andre? Naturlige sammenligningen ville jo da vært en Lite SS og en TC Icon WS. S&L har jo ingen slik modell så der må det bare bli en Classic.

 

så hvis grensa på budsjettet ligger på 15000, burde jeg istedenfor rifle til 10000 og kikkert til 5000, bruke 5000 på rifle og 10000 på kikkert? Tror Nikko stirling diamond fikk meget god kritikk iforhold til prisen. trodde Schultz & Larsen lå på 20k+

 

Nja her er det jo forskjeller hva man tror på. Personlig mener jeg en får kikkerter idag i prisklassen 4000-7000,- som er så bra at en nesten ikke klarer å se forskjell annet enn under meget spesielle lysforhold. Om du kjøper deg en Docter, S&B Classic, Kahles Helia, Zeiss Classic eller litt under i form av Meopta Meostar, Leupold VXR, Zeiss Duralyt er de såpass bra at du nok helt sikkert kan jakte ett helt liv uten å ha problemer med kikkertvalget. Om du da legger omtrent den samme prisen i rifle kan du jo kjøpe rifle til 7-8000,- og da ender du fort også opp på en rigg som kommer til å gjøre nytten.

 

Beste er jo selvfølgelig å ha romsligere budsjett og ende opp på 20 000,- for da kan en få blant det beste i begge verdener, men kompromissene trenger ikke nødvendigvis være dårligere i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka t3 og er meget fornøyd med den. En kompis av meg har Howa og han er ikke fornøyd med den, grunnet presisjon. Desuten har Tikkan magasin noe som jeg ser på som positivt. Koster noen tusenlapper mer men et mye bedre våpen etter min mening, og så skal du legge på ganske mange tusenlapper til for og matche Tikkan med et annet våpen!.

Link to comment
Share on other sites

T3 er ikke bare T3, litt forskjellig utstyrsnivå på disse (for å si det pent). En lite i bunnen og Tactical på topp.

T3 modellene går fra knappe 8k til knappe 16k, slik at de konkurrerer mot forskjellige våpen alt etter prisklasse.

Howaen starter på litt over 6k.

Har selv hatt en T3 SV i 223R, og noe slikt kommer ikke i hus igjen (for abakelig til annet enn stasjonær jakt/skyting). Dette tiltross for nydelig avtrekk (SV og Tactical var montert med de beste avtrekkene fra kvalitets kontrollen), og grei børse ellers. Når det er sagt er en Sporter eller en Lite montert i en KKC eller GRS stokk meget kapable våpen, og ingen T3 er ett dårlig våpen. Jeg liker de bare ikke etter å ha hatt T3 SV selv (hater den trange patronutkastporten, og misliker plaststokkene), derfor er det viktig å kjenne på de våpen man skal handle, og ikke bare se seg blind på utseende eller pris.

 

Howa kan man gjøre mere med for en billigere penge enn en T3, men jeg mener det hele koker mer ned til smak og behag enn noe annet.

En T3 er ferdig fra fabrikk, en Howa er nesten ferdig fra fabrikk.

En T3 kan man bytte stokk på, og så er den morroa over.

En Howa kan man bytte stokker på (for en rimelig penge og oppover), man kan få tunet / byttet avtrekk på den, man kan få (eller vill få) løse magasinløsninger til den. Har mulighet for mere byggesett tankegang og customisering.

 

Browning A/X bolt, TC og S&L Classic m/f er konkurenter til T3 over Lite nivået.

Howa oppererer stort sett i området 6-10K, og begynner å bli makset v/knappe 10K, da har man kommet til Lite i ss eller Hunter i blå på T3. Og mange produsenter har meldt seg på med gode rifler.

 

 

 

P.s Underhengslet betyr innebygget magasin, som kan plyndres ved å åpne det nedenfra (åpner magasinlokket som er fast hengslet i rifla).

 

Ruskete avtrekk betyr at der kan være kryp og ugjevn motstand i avtrekket (de som selger disse børsene har børsemakere som er meget kjente med våpenet, og kan for en rimelig penge få pusset litt på avtrekket, slik at det blir helt ok, eventuelt at man bytter til ett Timney avtrekk om man ikke liker avtrekket som det er).

Link to comment
Share on other sites

+ at howaen ble kåret til vinner i en test mellom Howa 1500, Blaser r93, Mannlicher Halvstock, Tikka T3 hunter, Sako 85 Hunter, Antonio Zoli Lyx, Browning A-Bolt hunter og Remington 700 BDL. Dette er konkurenter som ligger godt over i pris! Må bare innrømme at det heller mer og mer mot Howaen! men er redd at jeg skal bli sittende med den følelsen etter 2 måneder "Hvorfor gjorde du det?" hvis jeg kjøper howa istedenfor Tikka..

 

testen: ( http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Doku ... /16464.pdf )

Link to comment
Share on other sites

Oj 6.5x55, den fikk jeg ikke med meg. Tradisjonelt er europeiske våpen å foretrekke i 6.5x55, hadde uten å tenke nærmere over det tatt Tikkaen når det er snakk om dette kaliberet (om ikke noen som vet hvordan det er i dag kunne overtale meg til noe annet).

 

Er det ikke samme riflestigningen i disse to børsene? 1/8? Rart at Howaen ikke takler dette, da dette er noe tikka har fått til bra i samme riflestigning ser det ut til.

Har lest om dette før, og det var vel hovedgrunnen (samt avtrekket) til at jeg gikk for tikka da jeg kjøpte min 6,5x55.

Det værste er jo at jeg nå sitter i samme dilemma igjen, men nå står det og vipper mellom Howa i 338 wm (som jeg har hørt skal være meget presis) og Tikka i 9,3x62. Er vel mer kaliber enn merke som kommer til å avgjøre den duellen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært ute etter ei rifle, hadde jeg sondert terrenget etter ei brukt Tikka M55/595 eller Sako av god årgang. La oss si du må bruke 5k på disse, så har du 10k til kikkert. Det er sannsynligvis det beste om man skal ha rifle+kikkert til 15k. Men, noen vil absolutt pirke prislappen på riflene man kjøper. Like greit, for da er det færre å konkurrere mot på bruktmarkedet. Rifler laget på 70-90-tallet er ofte mer forseggjorte enn dagens maskinerte utgaver.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om Howa har vunnet mange tester.. villmarksliv kåret den jo til beste kjøp av samtlige i 2008 :o

Det er så mange gode svar å responser at det virker som om uansett hvilken rifle jeg velger kommer jeg til å bli storfornøyd! :D det virker på meg som om det kan være smak og behag hvilken rifle man vil ha, men en kikkert som er god kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...