Jump to content

Den beste rådyrpatronen?


rifleman1981

Recommended Posts

det som for meg fremstår som den perfekte partonen er en 6mm som sender avgårde en 90-100 grains kule i 800m/s

dette vil føre til lite kjøttødeleggelse og jeg er sikker på at denne kombinasjonen vil være en suksess.

 

aktuelle kalibre vil da være 6mm Norma BR, 6mm XC(litt overkill på hastighet) eller 6 x 45.

6mm PPC er også aktuell men den har en ukurant hylsebunn.

Link to comment
Share on other sites

Norma og WR lagde også den 6x70R med en 95 grain kule i 750 ms og det er en fin patron som jeg har hørt fra en danske bekjent har fungert veldig bra for hans jakter i flere år.

 

Det virker som 800 ms er den grensen som andre patroner burde ligge på for å få en god patron som ikek ødelegger mye kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

.243 står vel sterkt, flattskytende og passe kraftig. Kanskje kamret i en presis og reliabel Blaser?

Har i nogle år haft 243w i en R93 Pro og er glad for både våben og kaliber.

Jeg har prøvet kugler som Hornady 95gr SST – 100gr Interlock – 85gr Interbond – 90gr Speer Hot-Cor – 85gr TSX og de bedste resultater med momentant drab/kødødelæggelser har jeg fået med (fra den bedste ende) no1 85gr TSX no2 85gr Interbond no3 95gr SST.

Med en let kugle i 243w (feks 85 gr TSX) bliver drabet mere momentant i stil med 22-250 og dermed ingen eftersøgning :wink:

 

Federal laver fabriks ammo med TSX til 243w som går afsted med 975m/s

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

12 grams Mega i 30- 06, helt perfekt. Eller en lettere Mega i 6,5x55, den gjør og nytta si. Har ikke brukt annet de siste åra det og det holder det :D

Link to comment
Share on other sites

12 grams Mega i 30- 06, helt perfekt. Eller en lettere Mega i 6,5x55, den gjør og nytta si. Har ikke brukt annet de siste åra det og det holder det :D

 

Det er lenge siden jeg også gadd å håndplukke spesialkuler til rådyr. Vanlige konvensjonelle kuler holder i massevis. Personlig så foretrekker jeg moderat hastighet og ikke de letteste kulene.

Skaut mange rådyr med 6,5x55 og Mega i fjor, men ble overrasket over hvor mye ugang disse kulene egentlig gjorde.

Klein effekt på reinsdyr har jeg også opplevd med denne kula, så nå tror jeg at jeg er litt lei den. Vi får se om jeg prøver noe annet, eller et annet kaliber........ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg syns ikke de ødlegger så mye "Buster", syns Oryxen er verre. men det er vel smak og behag. Skøyt en virkelig flott kronhjort i fjor og der var der minimale kjøttødeleggelser. (30 06) men som sagt, smak og behag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Opp igjennom åra har jeg skudd rådyr med flere patroner. Vanlige og litt mer eksotiske . 257 Wby. 270 Win.

30-06. 30R Blaser. 8x75RS. 9,3x74R . 500/416NE.

 

Så langt har jeg en soleklar favoritt. 257 weatherby magnum fabrikk ladning med 120 grains nosler PT. Helt utrolig flat kulebane. Presis. Lite rekyl. knall og fall. :mrgreen:

Zc.3En258835-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

HEI HAR BRUKT 30-06 PÅ RÅDYR !

MED VANLIG BLYSPISS MED MYE KJØTTØDLEGGELSER:

MEN NÅ ER JEG LYKKELIG EIER AV EN MARLIN COBOY MED 8 KANTET 26 TOMMERS LØP

I 45-70. HAR SKUTT RÅDYR MED HJEMESTØPTE HULSPISS BLYKULER LYMAN GOLDEN EXPRESS 330 GRAIN

MED 50 GRAIN N- 135 KRUTT CRONOGRAFERT TIL 1600 FOT

DET BLE IKKE NOE SERLIG OG SKJERE BORT FRA INNGANG/ UTGANGSHULL

DETTE ER ET KALIBER JEG ER KJEMPEFORNØYD MED !!!!!!!!!!

MED HILSEN

ARNE

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
HEI HAR BRUKT 30-06 PÅ RÅDYR !

MED VANLIG BLYSPISS MED MYE KJØTTØDLEGGELSER:

MEN NÅ ER JEG LYKKELIG EIER AV EN MARLIN COBOY MED 8 KANTET 26 TOMMERS LØP

I 45-70. HAR SKUTT RÅDYR MED HJEMESTØPTE HULSPISS BLYKULER LYMAN GOLDEN EXPRESS 330 GRAIN

MED 50 GRAIN N- 135 KRUTT CRONOGRAFERT TIL 1600 FOT

DET BLE IKKE NOE SERLIG OG SKJERE BORT FRA INNGANG/ UTGANGSHULL

DETTE ER ET KALIBER JEG ER KJEMPEFORNØYD MED !!!!!!!!!!

MED HILSEN

ARNE

 

Du sier du har brukt 30 06 med vanlig blyspiss. Hva er da vanlig blyspiss for deg ?

Link to comment
Share on other sites

VANLIG BLYSPISS ER REMINGTON 30-30 KULE 150 GRAIN- 165 GRAIN REMINGTON ,HAR OGSÅ BRUKT HONADY 220 GRAINS KULE DEN VAR DEN SOM OPPFØRTE SEG BEST LITE KJØTTØDLEGELSE; MEN LA IGJEN MYE BLYFRAGMENTER INNI RÅDYRET.

HILSEN ARNE

Link to comment
Share on other sites

VANLIG BLYSPISS ER REMINGTON 30-30 KULE 150 GRAIN- 165 GRAIN REMINGTON ,HAR OGSÅ BRUKT HONADY 220 GRAINS KULE DEN VAR DEN SOM OPPFØRTE SEG BEST LITE KJØTTØDLEGELSE; MEN LA IGJEN MYE BLYFRAGMENTER INNI RÅDYRET.

HILSEN ARNE

 

Kan du ikke være grei og ikke bruke Caps lock..slitsomt å lese, og blir oppfatta som roping! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye rart på rådyrjakt, fra 416 taylor til 222 Rem. Alt virker om kula plaseres der den skal, men det er ikke dermed sagt at det er den optimale kombinasjonen.

Jeg har brukt 6,5-284 med 140gr Nosler eller Rhino i de siste årene, og det har fungert ypperlig. Imidlertid sitter jeg med en følelse av at det er litt "overkill" å bruke et såpass kraftig kaliber. Jaktterrenget mitt er ikke av slik beskaffenhet at jeg har bruk for slike langholdsegenskaper som -284n har .. dessuten smeller en -284 rimelig mye.

For å få en mer balansert rådyrpatron, har jeg fått bygget meg en 6mm Norma BR til bukkejakta i år..med demper montert har jeg stor tro på denne patrona. Den skal gi en passelig effekt på rådyra, samtidig som den er støysvak og lettskutt i nærheten av bebyggelse.

Etter noen rapporter fra andre brukere av tilsvarende patroner, har jeg stor tro på at en 6mm BR, ladd med 85gr Hornady Interbond i ca 900m/s skal være det optimale. Svaret vil vel gi seg i løpet av høsten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en kombi i fjor høst. Denne hadde 5,6x52r. Det var flere som sa at dette var det beste rådyrkalibre. Ganske snilt ladet og med 4,5 gram kule (sånn ca). Noe mer enn dette aner jeg ikke siden jeg leverte den tilbake pga skjevt løp.

 

Men for rådyra var nok denne børsa den aller beste! Hadde nemlig ikke kunne felt et eneste rådyr med den pga håpløs presisjon! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jakter stort sett rådyr med 243 og 105gn Speer SP, har fungert utmerket i over ti år for mitt vedkommende. 308'n var valget før jeg kjøpte 243'n, og rådyra daua da også. Har også prøvd 222 rem og 35 whelen med eksakt samme resultat - stein hakke dødt ble rådyret. Har ikke rukket å prøve 45-70'n enda men jeg mistenker at jeg får samme resultat der også...

Link to comment
Share on other sites

Skjøt tre rådyr i fjor med norma oryx i 6,5x55 - 10,1 gram- Fine slakt. Kunne godt tenke meg at de datt noe hurtigere, gikk ca 30-40 meter hver etter greie skudd i bogområdet. Etter å ha luftet dette på Sluttstykket fikk jeg anbefaling om å bruke Ballsitic Tip av en dansk jeger. Jeg mener å huske at han hadde skutt over 40 (?) rådyr med denne - 95% falt på stedet (mer elle mindre) - I år vil jeg derfor prøve Normas 7,8 gram Ballistic Tip. Jeg tåler godt at jeg mister en smule mer kjøtt - flat kulebane og håpet om et tidlig fall lokker :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha luftet dette på Sluttstykket fikk jeg anbefaling om å bruke Ballsitic Tip av en dansk jeger. Jeg mener å huske at han hadde skutt over 40 (?) rådyr med denne - 95% falt på stedet (mer elle mindre) - I år vil jeg derfor prøve Normas 7,8 gram Ballistic Tip. Jeg tåler godt at jeg mister en smule mer kjøtt - flat kulebane og håpet om et tidlig fall lokker :)

Får til samme effekt med letter X kuler. BT lager litt mere gjørpe(litt vel mye etter min smak), men detter gjør de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...