Jump to content

Kuldepåvirkning av kulebane


Fjørhanen

Recommended Posts

Dette spørsmålet går til de som selv har testet, og mener å vite svaret med sikkerhet :winke1:

 

Som toppjeger har jeg et spørsmål ang. kulebane og kuldepåvirkning av denne. Jeg har, etter et par års testing, kommet frem til en klikktabell som synes å fungere bra under trening på bane om høsten. Utstyr: Tikka T3 Light i kal. 6,5 med Hausken Standard demper og tofot, Meopta Tactical 4-16X44, og fabrikklada Lapua Trainer FMJ 6,5g (S341). Innskytingsavstand er 150m.

 

Tabellen ser slik ut :

80m = 5 klikk ned, 100m = 3 ned, 110m = 2 ned, 120m = 1 ned, 130m = 1 ned, 140m = 0, 150m = 0, 160m = 1 klikk opp, 170m = 3 opp, 180m = 5 opp, 190m = 7 opp og 200m = 10 klikk opp.

 

Under innskyting, nå senest 29. oktober, var det ca 8 plussgrader, men ikke sjelden er det ned mot minus 20 på vinterstid der jeg jakter. Om vinteren står børsa i kulda om natta, og jeg skyter alltid tre skudd på blink på 150m om morgenen, før jakta starter. I forhold til innskytingstidspunktet får jeg da et nytt ”nullpunkt”, fordi skuddene sitter noe lavere i blinken pga temperaturen. Så langt ikke noe problem. Men: Vil klikktabellen fra oktober fortsatt gjelde? Altså; kan jeg være sikker på at kula nå dropper nøyaktig like mye på de forskjellige avstandene, eller vil den droppe enda mer? Spurt på en tredje måte: er selve kulebanen (grafen) lik, uansett temperatur? Hvis svaret er nei, vil jeg tro det er mer hensiktsmessig og lære seg å holde litt over og under, i stedet for å holde på med klikktabeller. Men jeg liker best å holde trådkorset rett på fuglen, og ønsker derfor å fortsette med det. En ”løsning” kunne være å gå over til f.eks Scenar, men jeg synes skuddvirkningen av Traineren er helt overlegen, og er redd for å sprenge fugl med annet enn helmantel.

 

Årsaken til spørsmålet mitt er noen uforklarlige bommer i fjor vinter, men de kan like gjerne være relatert til vindavdrift. Kal. 6,5 virker å være mer påvirkelig av vind enn hva jeg har trodd til nå. Til slutt undrer jeg om dere anbefaler å holde skuddene varme eller kalde mens man er ute og går? Jeg synes selve patronen blir kald veldig fort, og slik sett er det kanskje like greit å ha skuddene i en ytterlomme på sekken?

Link to comment
Share on other sites

Dette spørsmålet går til de som selv har testet, og mener å vite svaret med sikkerhet
Du får ha meg unnskyldt :wink:

 

Enkelte krutt kan vel gi lavere utgangshastighet i streng kulde enn i varmegrader. Med lavere utgangshastighet, så vil kulebanen også bli krummere.

Når jeg lader ammo til toppjakt, så har jeg brukt VV-krutt av 500-serien. Denne skal vistnok være mindre følsom for akkuret dette.

 

Jeg skyter uansett inn rifla like før jakta, og da skytes den inn i kaldt vær med iskalde patroner, med samme klær som jeg kommer til å bruke under jakta, og med sekken som underlag. Innskytningsavstand 200m. Etterpå sjekker jeg overhøyde på 100m. Da vet jeg sånn omtrendt hvordan den går på forskjellige hold mellom disse.

Link to comment
Share on other sites

kan jeg være sikker på at kula nå dropper nøyaktig like mye på de forskjellige avstandene, eller vil den droppe enda mer

Du kan være helt sikker på at den vil droppe enda mer. Hvor mye går jeg ikke rundt med i hodet. Søk på forumet, for dette er diskutert ad nauseam tidligere. Utgangshastigheten er lavere (ikke nok til å se på 150m tipper jeg) og luftmotstanden er større.

Luftmotstanden i +20° og -20° forholder seg som 293/253, den er proporsjonal med temperaturen i grader K, så det har nokså mye å si på lange hold.

Det enkleste er å leke med temperatur og trykk på forskjellige avstander i et ballistikkprogram, da ser du hvor mye de forskjellige tingene har å si.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vel allerede fått konstatert at arbeidet mitt ikke har hatt noen spesielt stor verdi, bortsett fra skytetreningen.... :roll: Men mine uforklarlige bommer er ikke lenger uten forklaring! Takk for innspill! Hvordan gjør dere andre det da? Slik som Vømmøl her?

 

M67: Har du en link til, eller anbefaling om et slikt ballistikkprogram?

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til spørsmålet mitt er noen uforklarlige bommer i fjor vinter, men de kan like gjerne være relatert til vindavdrift. Kal. 6,5 virker å være mer påvirkelig av vind enn hva jeg har trodd til nå.

Det er ingenting magisk med 6,5 eller andre kaliber når det gjeld vindavdrift. Lapua Trainer-kula har ein ballistisk koeffisient på 0,250, og ladd til ein gitt hastigheit er vindavdrifta lik ei anna kule med samme BK og hastigheit - uavhengig av kva patrona heiter.

Det er rett nok mange gode 6,5-kuler som har mykje høgare BK, og dermed mykje mindre vindavdrift i lik hastigheit. T d Lapua Scenar, Hornady A-max og Norma Diamond Line har høg BK, og ladd til nær max er dei i toppklasse når det gjeld vindavdrift. Men dette er holspisskuler, og gir kanskje ikkje den effekten du er ute etter i fuglen. Det er dessverre slik at ein ikkje alltid får både i pose og sekk.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre slik at ein ikkje alltid får både i pose og sekk.

Dessverre!

 

Ach, jeg så ikke "Lapua Trainer", du skal vel lete lenge etter noe på denne siden av .22LR som har mer vindavdrift..

Dette var jeg ikke klar over. Det med kulevalg har jeg spekulert over i to sesonger nå, og valget falt på Trainer pga bra presisjon i mitt våpen, pluss skuddeffekt. Men det er klart, nå begynner jeg å tvile igjen. Og jeg merket vindavdriften veldig godt igår, særlig ved skudd på 170m og utover. Og det med lite vind, bare 1-2 m/s vil jeg tro. Jeg får prøve telefonkatalog-trikset, og se om Norma DL ekspanderer i dem på 60m eller noe. Hvis ikke, kan man jo vurdere å gjøre et bytte. Ser klart fordelen med høyere bc/flatere kulebane, men ligger fuglen sprengt på bakken, så er mye av moroa borte...

 

Jeg lærer mye her nå, så takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Utgangshastigheten er lavere (ikke nok til å se på 150m tipper jeg)
Tror du det har noe for seg i det heletatt å bruke N550 i stedet for N150 med tanke på jevn hastighet i forskjellige temperaturer? Mener jeg leste i manualen deres at 500-serien hadde tilnermet samme egenskaper, men var mindre følsom for f.eks. ekstremkulde? (Mange år siden, så jeg husker ikke ordlyden)
Link to comment
Share on other sites

Jeg får prøve telefonkatalog-trikset, og se om Norma DL ekspanderer i dem på 60m eller noe. Hvis ikke, kan man jo vurdere å gjøre et bytte. Ser klart fordelen med høyere bc/flatere kulebane, men ligger fuglen sprengt på bakken, så er mye av moroa borte...

Eit alternativ er den gode gamle 9,3 grams heilmantelkula til Lapua - B343. Den trur eg Lapua har gitt vel god BK (eller BC for den som vil ;-)). 0,636 mot 0,578 for 9 grams Scenar synest eg verkar vel optimistisk. Tabell her: http://www.lapua.com/en/products/reloading

Uansett er dette ei presis kule med gode vindeigenskapar, og utan problemet med mogeleg ekspanderande spiss.

Link to comment
Share on other sites

Dette var jeg ikke klar over

Vel, det er slik det er. BC er alt og hastighet er resten... JEg skyter Norma Rekrutt av og til, fantastisk ammo på 100m, og til nød på 200m - etter det er den helt håpløs for å si det rett ut

 

Tror du det har noe for seg i det hele tatt å bruke N550

Ja (notatboka mi sier så) Nå har jeg ikke prøvd N150, men BRA mange andre, Det er en grunn til at jeg kjøper 6kg N550 om gangen

 

Ser klart fordelen med høyere bc/flatere kulebane, men ligger fuglen sprengt på bakken, så er mye av moroa borte...

.

Da lader du Lapua 9g Scenar, med 40.0gr N550 under, det vil gi deg 770-800m/s avhengig av løpslengde, og sannsynligvis topp presisjon. I min rifle så har denne 778m/s i -10°, 783 i 0°, og 795m/s i +20°C.

 

Skyter du inn på 100m og holder samme antall klikk på 300m uansett temperatur så vil du i 20°c treffe 3.9cm høyere enn i -10°, med Scenar. Med Sierra 85gr HP (sammenlignbar med Trainer) vil du treffe 7.6cm lavere i -10° enn i + 20°. Dette er såkalt deterministisk, dvs. du kan måle temperaturen og korrigere nesten 100% for disse effektene. Måle temp et par ganger ila. dagen og ha en tabell for utgangshastighet vs. temp - og du trenger ikke bytte kule i det hele tatt

 

Vinden er ikke deterministisk, den kan i beste fall gjettes! men, I 2m/s vind rett fra sia driver 85gr HP 15cm på 300m, mens 9g Scenar driver 6.6cm. 2m/s oppe i trærne er knapt merkbar vind på bakken, og 15 cm er en bom helt enkelt. Det blåser sjelden mye på toppjakt (vind, så er det plutselig ikke toppjakt...), og det kan hende det er nok å ha det i bakhodet at faktisk, så er det endel vindavdrift. Skyte noen treningsskudd i litt vind osv.

 

Jeg vet ikke hva du mener med sprengt, men noe skade må en forvolde for at fuggeln skal ramle ned fra greina. Har aldri skutt noe med Lapua Trainer så har ikke sammenligningsgrunnlag. Scenar er k jent for å være såpass solid at den ikke ekspanderer i rådyr - men jeg skal ikke borge for hva den gjør i diger tiur :roll: A-max kan jeg nesten garantere vil gi et betydelig utgangshull, og 140gr SMK vet jeg lager blyanthull.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Scenar både i 7 8 og 9 gram er på linje med Norma Gold Target og Diamond Line ekstremt kraftig ekspanderende/frakmenterende.

Har gennem tiden skudt over 100 stykker Mufflon / Dåhjort /ænder som slagt, med disse kugletyper. Da de er suverent effektive til hoved halsskud, da de nærmest opføre sig som V-Max, med ingen eller meget begrænset gennemskud

Link to comment
Share on other sites

Scenar både i 7 8 og 9 gram er på linje med Norma Gold Target og Diamond Line ekstremt kraftig ekspanderende/frakmenterende.

 

Jeg bruker kun Golden Target på gåsa, og har bare fått fine slakt med den... Hull på ca. en-to cm på alle jeg har skutt, selv når kula gikk gjennom vingen. Det er vel mer sammenlignbart med toppjakten, mulig det skjer annet i en stor kropp...

Link to comment
Share on other sites

Takk for langt svar, M67. Dessverre lader jeg ikke selv (enda). Og har ikke kronograf, Polardego. Men sikkert et veldig godt forslag :)

 

Jeg slutter aldri å undres over hvor forskjellig en patron kan oppføre seg i to ulike børser, og egentlig blir det meningsløst å spørre om erfaringer - her er jeg nok bare nødt til å ta sjansen, og prøve selv. Golden Target/DL er godt likt over grensa - det holder å søke på robsoft.nu, så ser man det. Virker som skepsisen er større til hulspiss her hjemme. Viser seg at jeg kun får tak i DL, dvs. den molybelagte versjonen, og er litt skeptisk til den pga ting jeg har hørt om våpenpuss, presisjon ved bytte til "vanlige" skudd igjen, osv. Men her er det "en million" forskjellige oppfatninger.

 

Er det å skyte på to bløte telefonkataloger på 60m en realistisk test, i forhold til å sjekke evt. ekspansjon i en tiur?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...