Jump to content

Småviltdrilling


skurtfaen

Recommended Posts

  • 8 months later...

Er og der at jeg vil ha ny drilling- og har vært der lenge nå. Men får meg ikke til å kjøpe et så stort kaliber som 7x57R. Bor nordpå og elg blir jeg aldri å jakte med drillingen.

På gode dager skyter man om vinteren flere ryper/harer pr dag. Og det føles bare feil å skyte med så grove kaliber når man skyter 10-20 skudd pr dag. Voldsomme smell, og saftig rekyl om man sammenligner med de små kalibrene som 222-223. Og ofte er det andre jegere i terrengene, eller bebyggelse i nærheten- være seg hytter eller på øyene utenfor Tromsø vanlig bebyggelse.

 

5,6x52R er helt uaktuelt for meg, hatt det kalibret og omtrent umulig å skaffe helmantel til kalibret, om man ikke går for s&b.

6,5x55 er og voldsomme saker på ei lita rype om man skyter mange skudd med det kaliberet, men man får de ladet med lettere kuler en 7x57R kommer med da....gjør rekylen bedre, men ikke smellet- drønnet :D

 

Hadde jeg jaktet mest rådyr og storvilt hadde jeg lett valgt et slikt kaliber, men jakter kun småvilt med drilling/kombi og vil helst ha et mindre kaliber.

 

Er det ikke det de fleste gjør som jakter med kombi eller drilling?? jakter vilt opp til rådyr? hvor mange skyter menger med elg,hjort,rein med drillingen? bruker man ikke mest rifla til det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en drilling i 16/16-222, var meget godt fornøyd. Desverre solgte jeg den :( den gikk veldig godt. Brukte norma 62gr ferdig lada.Kunne skyte 5 skudd tett(på bane) samme treffpunkt, ingen klatring der i gården. Folk ristet på hode,når de spurte om cal kombinasjonen på drilingen min. Jeg svarte ofte at det er viktigre at drilingen går godt,en at du får lit bedre grep om tomhylsa etter avfyrt skudd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja eller rett og slett bare en 222 rem, hadde ikke noen dårlig opplevelse med denne patronen i en kombi jeg hadde.

Og vet jammen ikke om en 222 klarer å slite nevneverdig slakk i en drilling. Kanskje mindre en en 7x57R selv om den ikke har krave..

Skal du kjøpe en brukt, er det ingen feil på å velge en i .222rem. Da kan du gjøre svært gode kjøp, da det er få kjøpere på slike.

 

Denne lille patronen sliter garantert lite på mekanismen, selv om det ikke kommer av om den har rand eller ikke. Om du ønsker rand senere, kan den brotsjes om til 5,6x50R mag (kaliberet nevnt av Raudnakke)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv en Krieghoff i 20/76 og 6,5x57R. Mitt bruksområde er langt på vei som trådstarter beskriver. Brukes mest som hagle. Skyter rype, skogsfugl, hare og rev med rifleløpet. Et og annet rådyr/rein. Samt at muligheten til å knipe en elg/hjort er tilstede. Vi begynner å komme i grenseland for hva som er lovlig mht. krav om anslagsenergi, men kule/ladning valgt med omhu er tillatt og gjør jobben også på de største :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Krieghoff i 20/76 og 6,5x57R. Mitt bruksområde er langt på vei som trådstarter beskriver. Brukes mest som hagle. Skyter rype, skogsfugl, hare og rev med rifleløpet. Et og annet rådyr/rein. Samt at muligheten til å knipe en elg/hjort er tilstede. Vi begynner å komme i grenseland for hva som er lovlig mht. krav om anslagsenergi, men kule/ladning valgt med omhu er tillatt og gjør jobben også på de største :)

 

Fin video du hadde filmet her Anders. http://andersmossing.blogspot.no/2011/0 ... -rype.html

Hvilken kule lader du din 6,5x57R med i denne filmen?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Krieghoff i 20/76 og 6,5x57R. Mitt bruksområde er langt på vei som trådstarter beskriver. Brukes mest som hagle. Skyter rype, skogsfugl, hare og rev med rifleløpet. Et og annet rådyr/rein. Samt at muligheten til å knipe en elg/hjort er tilstede. Vi begynner å komme i grenseland for hva som er lovlig mht. krav om anslagsenergi, men kule/ladning valgt med omhu er tillatt og gjør jobben også på de største :)

 

Fin video du hadde filmet her Anders. http://andersmossing.blogspot.no/2011/0 ... -rype.html" target="_blank

Hvilken kule lader du din 6,5x57R med i denne filmen?

 

Takk for det! Kanskje ikke så lett å se de hvite rypene men.. :)

Har brukt en 100 grains rundneset Lapua-kule til fuglejakt. http://www.lapua.com/en/products/reloading/bullets/centerfire-rifle-bullets/5

Har fungert fint med lite kjøttødeleggelse, men krever nøyaktig skuddplassering på storfugl og gås. Har faktisk vurdert å teste noen "tøffe" blyspiss-kuler til slikt vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Skytterene i 7x57r filmene det linkes til ser jo ikke ut som de mest erfarene da.Spesielt den første.

6,5 lades ofte med litt lettere kuler en 7mm.Har 7x57r selv,og med 120-140grs kuler er ikke rekylen særlig plagsom.

 

Tipper de er temmelig lik rekylmessig, med like kulevekter. Men en så lenge er det ikke så lette helmantelkuler å oppdrive i 7x57R.

Hadde feks Norma ladet en jaktmatch kule i 100- 120 gr så hadde vel kaliber 7x57R vært det optimale kalibret i drillinger, med tanke på all jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Interessant tråd! Må sei at den skinnedrillingen freista noko voldsomt ei stund, men prisen satte ein effektiv stoppar den morroa.

 

No har eg fått tak i ein Krieghoff trumpf i 16/70 og 22 hornet som eg trur eignar seg svært godt til småvilt. Den har ikkje kikkertsikte, men det er tillaga basar for hakemontasje, så der vil det komme ein kikkert etterkvart. Eg har ein Zeiss 1,5-6x42 som eg tenker å få tilpassa ringar til.

Hadde tidlegare ein kombi med 1-4 ganger forstørring, og erfarte at det gjekk greit å skyte ryper opp til 120 meter den. I og med at 22 hornet begrenser skotavstanden til ca 150 m, så trur eg ikkje at det er nødvendig med noko meir enn 6x. Eller kva trur de?

 

Fekk testa 2 skot med rifleløpet og opne sikter på 50m, det såg lovande ut, to tiarar!

 

Eg er spendt på korleis presisjonen og varmespredning er på ei så lita patron. Håpar at i det minste to skot går greitt før den byrjar å klatre.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg tror at choke-dimensjonene er 1/1 og 1/2. Ganske vanlig på denne typen drillinger fra denne perioden.

 

Jeg ville ikke skutt mye med leirdueammo i denne typen våpen, men ei pakke i året er vel ikke uvanlig blant drilling-eiere.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ikke vær for sikker på at 1/1 og 1/2 ikke passer til jakt etter fugl. Test skuddbildet på ammunisjonen du bruker på 15, 20 og 25 m. Jeg bruker selv en drilling i kaliber 16 + 5,6x50R Mag, med 1/1 og 1/2 choke. Det fungerer helt ypperlig for min del.

 

Disse bildene tok jeg i dag. 20m avstand. Haglstørrelse #5, 1/2 choke.

 

z31u.jpg

 

7a6g.jpg

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg regner med at det blir anskaffet en drilling etterhvert og lurte litt på hva man bør passe på når man finner den rette?

 

Den blir nok mest brukt som en hagle med mulighet for rifle, siden det blir å gå mye i rype på fjellet. Men også skogsfugl, hare, osv. Ser at behovet er der for rifla, særlig når rypa ofte sitter på rett rifle avstand og venter på å bli skutt.

 

Kalibermessig tenker jeg "20/ 6.5x55" elrno lignende. Kanskje 12, men forstått det slik at det øker vekten betraktelig. (jakter kun støkk). Og samt import fra sverige.

 

Så hva bør man være OBS på om man skulle finne en til rett pris? som er ca +/-15k svenske. feks: http://www.blocket.se/kiruna/Drilling_M ... a=1_11&w=1" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg var på jakt etter drilling i lignende kaliber, søkte igjennom svenske ( Blocket ) og norske sider ( Finn ), desidert mest drillinger der borte. Fant også tak i en Sauer i cal 12/70 og 6,5 x 57 R. Vekt 3,5 kg for kun børsa da med hakemontasjer. Dessverre viste det seg at børsa hadde mangler så den ble returnert. Fant drilling helt ned i 10.000 kr cal 12 - 5,6x52 r der borte fra 80 eller 90-tallet. Da jeg ventet for lenge p.g.a. trøbbel med den første, rakk jeg å finne en cal 20/76 - 6,5x55 i Norge for 18.000 kr. Hadde ikke trodd at det skulle være mulig, da prisene på disse ofte lå nærmere 30.000. Så den er nå innhandlet, innskyting holder jeg på med.

 

Vedr. r-patron eller ikke, så kan jeg i hvertfal si at patroner uten rand funger også godt, så lenge stiftene som drar ut er i orden. På min Gebryder. er det 2 stifter som drar ut patronen. Selv hadde jeg nok gått for et mindre kaliber enn 6,5, men det var en kamerat som overtalt meg til å finne ei børse som kunne brukes på storvilt.

 

Har også hørt at kaliber 6,5 og oppover nok " stresser " en slik låskasse mye i forhold til 22 caliber ( 222, 5,6x 52 R ). Så mitt valg blir da å finne kuler som børsa liker, men som gjerne er så lette som mulig for å stresse kassa minst mulig.

 

Import av våpen fra Sverige var i hvertfall ikke noe problem, litt papirarbeide og 700 kr for å søke om export som selger måtte ordne. Handler du fra en forhandler der borte så er kanskje det greiest, men jeg handlet fra en privat person. Ta gjerne kontakt om jeg kan deg noen råd over telefon.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er kun småvilt du skal jakte på så hadde eg valgt eit mindre kaliber, eks. 22 hornet til rifla.

Har jakta med 222 og er ikkje fornøygd med dette kaliberet. Presist og flattskytande er det, men dyret ser ikkje ut... Stiller meget store krav til kvalitet på kuler, sneiar du inn i eit strå så er det slutt. 223 blir enno værre...

Skal du jakte rådyr så hadde eg heller valgt 6,5x55. Supert kaliber til det meste og masse alternativ på ammo, fungerar brukbart også på rypa med heilmantel.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske langt i mellom hagledrillingar i 22 hornet, men dei dukkar opp ei gong i mellom på vdb-waffen og egun. Om ein i tillegg vil ha haglesikringa på kolbehalsen, må ein være tolmodig.

 

Eg har fått montert ein zeiss 1.5-6 i hakemontasjer på min, så no vert det testing av ammo og rypejakt framover.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er kun småvilt du skal jakte på så hadde eg valgt eit mindre kaliber, eks. 22 hornet til rifla.

Har jakta med 222 og er ikkje fornøygd med dette kaliberet. Presist og flattskytande er det, men dyret ser ikkje ut... Stiller meget store krav til kvalitet på kuler, sneiar du inn i eit strå så er det slutt. 223 blir enno værre...

Skal du jakte rådyr så hadde eg heller valgt 6,5x55. Supert kaliber til det meste og masse alternativ på ammo, fungerar brukbart også på rypa med heilmantel.

 

 

Hei, jeg er uenig med deg. 224-kuler av god kvalitet og som treffer riktig, gjør jobben helt utmerket etter min erfaring. Å si at 222 sørger for at "dyret ikke ser ut", da neglisjerer du viktige variabler og generaliserer vel mye. Alle kalibre i alle hastigheter kan ødelegge vilt og omvendt.

 

sneiar du inn i eit strå så er det slutt.

 

Dette blir en diskusjon om marginer. Og da blir .22-Hornet vel enda mindre aktuelt enn 222.

 

Jeg støtter alle som velger en småviltdrilling, uavhengig av kalibervalg. Jeg er mer redd for å gå glipp av en jaktdag, enn om kaliberet jeg har mellom hendene ikke skal gjøre jobben.

 

Angående "stress" av kassa, så eksisterer det en egen tråd om dette temaet her http://forum.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=31204&start=360.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Det handler nok mest om valg av kule ja. Eg kjenner mange som er fornøgd med 222 til rypejakt. Etter mi erfaring er drillingar i 222 i tyskland like uvanlege som 22 hornet. Hovudmomente for min del var å finne ein drilling i kurant småviltkaliber og sikring på kolbehalsen.

 

For eit par helger sia skaut eg 3 ryper med 223 og 63gr kule med fint resultat. Om ein held seg til skot i sida på rypa går det meste bra.

 

Skal bli interessant å sjå om det er noko merkbar forskjell på 22 hornet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...