Jump to content

Småviltdrilling


skurtfaen

Recommended Posts

Jeg regner med at det blir anskaffet en drilling etterhvert og lurte litt på hva man bør passe på når man finner den rette?

 

Den blir nok mest brukt som en hagle med mulighet for rifle, siden det blir å gå mye i rype på fjellet. Men også skogsfugl, hare, osv. Ser at behovet er der for rifla, særlig når rypa ofte sitter på rett rifle avstand og venter på å bli skutt.

 

Kalibermessig tenker jeg "20/ 6.5x55" elrno lignende. Kanskje 12, men forstått det slik at det øker vekten betraktelig. (jakter kun støkk). Og samt import fra sverige.

 

Så hva bør man være OBS på om man skulle finne en til rett pris? som er ca +/-15k svenske. feks: http://www.blocket.se/kiruna/Drilling_M ... a=1_11&w=1" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å kikke til Sverige med tanke på en småviltdrilling, prisene på en drilling med kuleløp i det svenskene kaller klass 2 er lavere enn ett storvilt/klass 1 våpen. Husk å ta med alle utgifter for eksport/import når du setter opp regnestykket for drillingen.

 

Jepp, har ingen kunnskap om drilling doh, men http://www.blocket.se/vastmanland/Drill ... .htm?ca=12" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Det blir så billig at det er vanskelig å finne noe grunn til å ikke kjøp, selvfølgelig på bakgrunn av at man ikke har erfaring. Hva gjør at man ikke velger den?

 

Denne var veldig lik den som står i våpenskapet mitt, den funker fint, selv om endel mener den er alt for tung. For meg var det ett viktig punkt at den ikke har greenersikring, da jeg vil ha samme plassering av sikringen som på hagla. Den har automatisk baksikte som felles opp når du velger rifleløpet, på det første bildet i annonsen er baksiktet felt opp, men jeg klarer ikke å se hvilken posisjon løpsvelgeren har. Dette er noe du bør sjekke at virker, hvis ikke så hadde jeg vært skeptisk til kjøpet da det kan være litt forskjellig hva som er feil med siktet. Du bør også be om bilder av stemplene på løpspakka. På det andre bildet så er det brunfarging på metallet mot fortreet og mot kolben, dette bør du få sjekket ut hva er for noe!

 

nettopp, en utfordring med tanke på at sellier helmantel må kjøpes i sverige. blyspiss har hornady også.

 

Finnes ikke Sellier helmantel i Norge lenger, den står da på siden til Schou enda?

 

Rhino har vel også en kule i 0.228, mener en gang å ha sett at de også leverte ferdig ladet, men finner ikke noe nå, om den er tilgjengelig i Norge vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nybakt eier av en Sauer drilling i 20/76, 6,5 x 55. En smekker liten sak på 3050 gram. Så langt er jeg storfornøyd. Har pianofingre og har så langt hatt NULL problem med å plukke ut tomhylsa. Jeg tror ikke Sauer hadde produsert brekkvåpen i kalibre uten R om en måtte ha verktøykassa med for å få ut tomhylsa. Jeg vet ikke om bedre kaliber i en drilling enn dette fra rype til elg. 6,5x55 er allroandkaliberet fremfor noen etter mitt syn. Hvilket kalkiber har bedre utvalg i fabrikkammo?

Link to comment
Share on other sites

nettopp, en utfordring med tanke på at sellier helmantel må kjøpes i sverige.

Hæ? Dette får man da tak i hjemme på berget som Mr Drilling sier.

Alvestad har kuler fra Rhino, Speer og Hornady.

Men det er vel litt OT ift det trådstarter spør om...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først vurdere å kjøpe fra utlandet kan du jo ta en titt her: http://www.egun.de/market/list_items.ph ... r=0&cat=66

Her får du en flott drilling til under 1000Euro, moms og toll må du uansett betale om du kjøper fra Tyskland, eller Sverige.

Kaliber 16 er kanskje litt leit å få tak i, men bestiller du 100 skudd av hver str du bruker har du lenge vil jeg tro. I hvertfall hvis deu bruker den primært på rådyr og skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Han lager nydelige småvilt drillinger

Ja, det får'n si! En skinnedrilling i 20/76 og 22 wmr.. Nå må jeg nesten sitere Homer Simpson her: "Aaaaachhhhhhh..."

 

@skurtfaen: Har du sjekket sidene til Torsbohandels? Småviltdrillinger går for "en slikk og ingenting" i Sveariket etter at Villsvinet kom for alvor. Der får du drillinger (Sauer) helt ned mot 11K svenske.

Link to comment
Share on other sites

Jepp har undersøkt en del, ser ut til at det er mye gode småviltdrillinger i sverige med montering/kikkert til rundtom 13-15k norske.. kunne vært kjekt om det fantes noen som ville selge til den prisen i norge så man slapp alt styret med import.. selv om det ikke er spesielt vanskelig (sett bort ifra at man må kommunisere med svensker).

Link to comment
Share on other sites

sett bort ifra at man må kommunisere med svensker

He, he... Jeg kan sikkert oversette for deg :D

Litt mer alvorlig så er Torsbohandels meget proffe da det gjelder eksport, og de sender også i oppkrav poste restante til det postkontoret du ønsker i Sverige.

 

@8x75RS

Snasent! Har du noe mer info om den skinnedrillingen? Vekt? Lengde? Kanskje pris også? Oi, oi nå får "vil-ha-nerva" jaggu kjørt seg her..

Link to comment
Share on other sites

Prisen og jeg lader ikke selv. Samt at det er usannsynlig at det blir noe storvilt jakt. Den skal brukes på senjakt på fjellrypa. Så istedet for å kjøpe kombi tenkte jeg like greit som sist å bare gå for drillingen med en gang. Det den blir nyttig på skogsfugl/hare jakta også. Ser det er rimelig delte meninger om kaliber valg på rypa, der noen syntes 222,223 er perfekt, og andre mener det er helt fjernt. Men derimot 6.5x55 hadde nok også vær bra:) Men som sagt, prisen er det som avgjør:)

Link to comment
Share on other sites

Eventyrlig flott drømmevåpen- er egentlig fornøyd med den gamle Savage 24 kombien jeg har i 20/76-22WMR, men løpene samskyter ikke så godt, den kler ikke beskrivelsen "elegant"- men fungerer jo. Men nå en ser slike smykker som dette løper drømmene fort av gårde :)

Link to comment
Share on other sites

Hva får en ut av 22 WMR med 68 cm pipe ? TJF Skinne drilling.

I dag måtte jeg prøve .

Rigget opp Werner Mehls BMC 18. Kalibrete kronografen først for 30 grain så for 40 grain. På BMC 18 må en først taste inn kulevekt enten i gram eller grain.

Når kulevekt er valgt stilles gain på skyscreen etter kaliber.

CCI Maxi Mag TNT 30 grain : Snitt V3: 714 m/s

CCI Maxi Mag 40 grain : Snitt V3 :571 m/s

Selleri og Gullrot 40 grain: Snitt V3: 569 m/s

 

Bedre enn forventa særlig 30 grain imponerte

 

j.9ffR184874-02.jpg

 

LSqoSy347794-02.jpg

 

pBZIQh962738-02.jpg

 

1QnWPT814275-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Krieghoffs velkjente innstikkpiper for randtendte .22-patroner..hhv. EL22 og EL44 fungerer på det prinsippet at .22kammeret, og løpet, sitter eksentrisk i haglekammeret.

Disse har treffpunktjusteringen i kammerenden og er definitivt ikke beregnet på pressisjonskyting på nevneverdige hold..selv ikke i en .22 LR-kontekst...

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det ingen forkaring på hvordan man avfyrer en randpatron, med anslag av tennstempelet i midten. Kan hende det går iblandt, men jeg tviler på om det er pålitelig

 

Her en link. Krieghoff Innstikksløp i 22 Magnum :winke1:

 

Insert1.jpg

 

Fikset bildet ditt.

 

Jeg har et slikt eksentrisk innstikkspipe for .22LR til hagleløp, så jeg vet hvordan dette ser ut, Men her var det snakk om innstikksløp/reduksjonspatron til riflepipe i .22 kaliber. Da kan det ikke være eksentrisk.

 

Rapp kom med forklaringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...