Jump to content

svartkrutt


bob lee swagger

Recommended Posts

hei lurte på om det er noen med erfaringer med og søke sortkrutt fra politiet? var nedom horten politikammer i stad et kammer jeg er veldig fornøyd med, men han hadde ikke hvert borti det for han har jobbet det kansje bare et år,

han fant ingen ting i papirene eller våpen loven som han så og ba meg komme til bake om en uke.

 

hva er gangen i dette?

leste på forumet at under en hvis mengde så slapp man og søke brannmestern,

 

kan jeg fks finne noen harde data med lover og det som trengs så jeg kunne slippe han på kammeret litt jobb ??

 

 

mvh kim f.j

Link to comment
Share on other sites

På hjemmesidene til NSU ligger det et pdf skjema som du kan laste ned. Dette fyller du ut og leverer til Politiet. Disse kontrolerer ditt medlemskap i NSU og stempler sjemaet. Dette tar du med til forhandler og han kan da selge det volumet du har søkt om , maks 3 kg. Sjemaet må forhandler lagre i sitt arkiv så vidt jeg kan huske.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal de kontrollere medlemskap? Det er da plenty med andre bruksområder for svartkrutt, blant annet jakt med gamle børser som ikke tåler annet. Kan ikke huske å ha sett noe krav til medlemsskap, men man må ha våpenkort på ett eller annet. Eller har det kommet noen nye regler igjen?

Link to comment
Share on other sites

Det blir en spissrotgang for å få kjøpetillatelse på tynnest mulig grunnlag... vel kan du påberope deg at du bruker hagla som tåler bare svartkrutt på jakt, greit nok, men da må du bruke blyhagl, som er forbudt igjen utenom konkurranseskyting tilknyttet NSU. Noen har kanskje ei gammel rifle som er godkjent til rådyrjakt, som bare kan lades med svartkrutt, men da har man ofte ikke våpenkort på den heller siden den ikke er registreringspliktig produsert før 1890, så det eneste man har å vise til er et evt jegeravgiftskort, og skal alle som har jegeravgiftskort ha hjemmel til å kjøpe 3kg svartkrutt fordi de muligens har ei gammel børse de muligens kan bruke på jaktbart vilt, så kan de jo ganske enkelt skippe alle restriksjoner for salg av svartkrutt.

Selvfølgelig kan man bruke tid og energi på å argumentere i det vide og brede både med gode og dårlige argumenter overfor myndighetene, men det hjelper så lite. Regler er regler.

 

Enkleste vegen er å betale de hundrelappene det koster å være medlem i en pistolklubb eller skytterlag tilknyttet NSU for så automatisk ha hjemmel til kjøp av svartkrutt.

 

lykke til.

Link to comment
Share on other sites

7.1 gjelder oppbevaring.

Dette står om tillatelse til erverv:

Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin bostedsadresse.

 

Så en trenger ikke være medlem i NSU om en vil kjøpe krutt for å lade til ei gammal børse. Forrutsetninger da att du innehar våpenkort fra før.

 

Og slik blir det praktisert flere plasser. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt ufint å svare på min egen post, attpåtil tre ganger, men jeg kan utdype litt:

 

Slik jeg leser den bestemmelsen, så er poenget med medlemsskap i godkjent organisasjon at dette gir tillatelse til erverv av krutt selv om man ikke har noe våpenkort. Altså, man vil ha krutt for å skyte med en regfri antikvitet og eier ingen moderne våpen. Da må man melde seg inn før man får tillatelse.

Har man derimot våpenkort på et moderne kruttdrevet våpen, så får man jo kjøpt røyksvakt krutt over disk uansett. Da er det ingen som helst grunn til at man ikke skal få kjøpt svartkrutt også, og våpenkort er derfor nok til å få kjøpe svartkrutt uansett om man er medlem i nsu eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Noen klubber har våpen til utlån på treninger hvor medlemmene selv sørger for krutt. Den som søker kan også eie eller få låne antikke våpen som skal brukes uten å være medlem av NSU eller tilsvarende. Det som imidlertidig er viktig er at man bruker kruttet til det man har søkt om - til skyting med svartkruttvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Føler at jeg må presisere at det er stooor forskjell på svartkrutt og røyksvakt krutt mhht lagring. du har bl.a ikke lov å ha svartkrutt lagret i boenhet, i tillegg til at det er mye mer ustabilt mhht selvantennelse, statisk elektrisitet og andre påkjenninger, i lys av dette skjønner jeg da LITT hvorfor mundighetene prøver å begrense omfanget av slik lagring i de norske hjem.

Link to comment
Share on other sites

Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin bostedsadresse.

 

Så vidt jeg leser forskriften riktig så skal man også søke politi for å kjøpe røksvakt krutt. Sånn som det blir praktisert i dag holder det med våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Har bare lest på pakken og i forskriftene og hva som står der... ofte har ikke disse reglene rot i virkeligheten, men prøv å forklar det til paragrafrytterne :mrgreen:

 

Blir litt som bly og vedtatte sannheter :) Det kan lages trekasser som oppfører seg pent ved brann, eks: http://www.bristolmuzzleloaders.pwp.blu ... rstore.htm" target="_blank

 

Beklager at dette havnet utenfor spørsmålet til trådstarter!

Link to comment
Share on other sites

På hjemmesidene til NSU ligger det et pdf skjema som du kan laste ned. Dette fyller du ut og leverer til Politiet. Disse kontrolerer ditt medlemskap i NSU og stempler sjemaet. Dette tar du med til forhandler og han kan da selge det volumet du har søkt om , maks 3 kg. Sjemaet må forhandler lagre i sitt arkiv så vidt jeg kan huske.

tusen takk for hjelpen :)

da skal jeg laste ned dette og ta det med ned i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Lurer på det samme. Finner ikke noe skjema på DSBs hjemmesider.

 

Og det som står om røyksvakt krutt... Jeg kjenner ingen som har søkt om noe som helst i så henseende.

Skal du ha krutt? Har du våpenkort? Ok, værsågod.

Er det noen i det hele tatt som har søkt om å få kjøpe krutt? (Altså røyksvak utgave)

Link to comment
Share on other sites

Det gamle skjema for kjøp av svartkrutt er utgått på grunn av lovendring,noen politi stasjoner har laget sitt eget skjema for kjøp av svartkrutt, noen har jeg også hørt bruker en vanlig våpensøknad så det er nok litt forskjellige løsninger ute å går.

Ring våpenkontoret ditt og spør.

Link to comment
Share on other sites

Vist jeg ikke husker feil søkte vi tidligere ervervelse tillatelse etter paragraf 8-3 i Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff. Paragraf 8-3 er nå opphevet og det gamle skjema hvor en søkte ervervelse tillatelse etter 8-3 kan ikke lenger brukes.

 

Du finner forskriften her, http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-06-26-922" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være den første til å erkjenne at de forskjellige politidistriktene rundt om sjelden behandler oss kunder som leverer en søknad mot gebyr på den samme måten. Når det er sagt, så er jeg overrasket om det i dag er slik at skjema HR-109 ikke lengre skal brukes. Dette skjema heter: Søknad om tillatelse til erverv av eksplosive varer. Jeg leverte et slikt senest i desember 2013, fikk det innvilget i retur tidlig i januar i år. Dette var gjennom Vestoppland Politidistrikt.

 

Edit: Ser nå i linken til innlegget over at §8-3 ble opphevet i januar 2010. Det betyr vel bare at politiet på Gjøvik trenger litt mer tid enn andre til å oppdatere alle saksbehandlerne sine.......

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noe forskjell rundt om i landet ja, på HR-109 står det Søknad om tillatelse (§ 8-3)til erverv av eksplosive varer, problemet med dette skjema er vell at det refererer til § 8-3 som er opphevet.

I dag er det § 8-2 som gjelder for kjøp av svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noe forskjell rundt om i landet ja, på HR-109 står det Søknad om tillatelse (§ 8-3)til erverv av eksplosive varer, problemet med dette skjema er vell at det refererer til § 8-3 som er opphevet.

I dag er det § 8-2 som gjelder for kjøp av svartkrutt.

 

Det er nok mellom §8-3 og §8-2 hunden ligger begravet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...