Jump to content

Hvilke kikkertsikte til toppjakt og rypejakt vinterstid?


FreMad

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har tenkt å prøve meg på toppjakt og rypejakt denne vinteren med en Marlin Marlin 925R synth. 22LR fra XXL.

 

I den anledning har jeg hørt at kikkertsiktet bør ha god forstørring, jeg lurer derfor på om BSA Sweet 22 3-9x40 som kan følge med riflen for 500kr ekstra er godt nok?

 

Hvis det ikke er tilfellet, har dere tips til et kikkertsikte som er godt nok? Jeg er student, så det bør ikke være for dyrt, ser de har et ganske godt utvalg på XXL: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte" target="_blank.

 

Takker for hjelp! :smile:

Link to comment
Share on other sites

På salongrifle trenger du ikke mer, selv om det er kjekt med enda mer forstørrelse. Tenk på at effektiv avstand på .22 lr ikke er så stor. Leste et sted at normal innskytingsavstand på salongrifle til jakt er 70 meter. Den virker på lengre hold, men da blir det mer et sjansespill om det blåser.

 

Vær også obs på at du ikke har lov å skyte tiur med dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer sikkert til å få de vanlige svarene om at det er umulig å jakte hvis det ikke står Zeiss på siktet, men her er min mening med begrunnelser:

Du beskriver at du skal drive dagslysjakt med et våpen der du kan se bort fra rekylbelastning på siktet. Det betyr at høy ytelse i dårlig lys er en egenskap du ikke trenger å bruke penger på, ekstremt solid og robust mekanisk oppbygning likeså.

Jeg har ikke brukt BSA sine sikter selv, men jeg har sett på endel av dem. De jeg har sett på virker uforskammet klar og skarp i bildet, de har vært presis i justeringene, og Sweet-serien har kulefallskompensator tilpasset kalibergruppen de er spesifisert for. Det jeg ikke kan svare på er hvordan de takler store svingninger i luftfuktighet og temperatur, absolutt faktorer som bør vurderes i forhold til jaktformer som i stor grad bedrives om vinteren.

Forstørrelsesområde er en personlig vurderingssak. Så vidt jeg husker finnes det vel også 6-18x og 6-24x i samme serie, men så høy forstørrelse krever endel trening for å bruke - man opplever det fort forstyrrende å se bevegelsen i våpenet så tydelig som man gjør på 18x eller 24x forstørrelse.

BSA-siktene virker for meg å være helt OK sikter til behagelige priser.Vil du ha noe som er mer solid, se på Leupold sine RF Special eller EFR sikter, men de er betraktelig dyrere.

Skulle du øke budsjettet vil min anbefaling være å se på en CZ-rifle i stedet for Marlin fremfor en annen kikkert enn BSA Sweet. Kikkerten kan også oppgraderes etter hvert.

 

PS: Spander noen kroner på en skikkelig montasje !!!

Link to comment
Share on other sites

Pakken virker veldig god på pris, men husk da på at du er begrenset til maks orrfugl-størrelse og ikke har lov til å skyte storfugl med 22LR.

På fjellet har det en lei tendens til å blåse og selv i litt vind blir det fort vanskelig å treffe med en 22LR.

 

Hvis disse begrensningene ikke betyr noe for deg er det bare å kjøpe pakken du har sett på, men om du vil synes det er for jævlig å måtte la tiuren sitte fordi det ikke er lov å skyte den med 22LR ville jeg ha sett meg om etter andre våpen. En brukt 222 eller 223 ville jeg mye heller ha gått for, selv om det koster litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Helt greit det der, selv om feks .222 og .223 er bedre egnet og har større bruksområde. Salongrifle kommer du aldri til å angre på at du kjøpte uansett. Billig å skyte med og moro å skyte med. Etter hvert setter du på demper og skyter masse uten å plage andre med smell! Da kan du skyte nærmest hvorsomhelst uten at noen reagerer (bare sørg for å gjøre det i trygge omgivelser og at du faktisk har lov å skyte der!). Skyting med salong fører også til at du bli en bedre skytter tipper jeg.

 

Etter hvert går du opp i størrelse (som nok en gang kommer til å ende opp i endeløse diskusjoner om .223 og 6,5x55 om du spør her inne) og bruker det på toppjakt! :wink:

 

En ting til du bør skaffe deg, en håndkikkert! Det er et must på toppjakt/rypejakt. Innen du kommer innenfor skuddhold og ser fuglen, reiser de. Bruker du kikkert og ser dem på lang avstand, kan du smyge deg innpå. Vær obs på at om du ser fuglen, har den ganske så sikkert sett deg og! Ser du fugl, gå/smyg rett mot den om du er i åpent lende. Du blir mye "mindre" rett forfra. Sideforflytter du deg er det slutt... Egen erfaring! Med tips fra en svenske jeg besøkte i vinter, gjorde jeg dette. Gikk på åpen myr rett mot orrfuglen. Kom inn på under hundre meter uten at fuglene fløy (at jeg bommet skal jeg ikke si noe om her... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

som nok en gang kommer til å ende opp i endeløse diskusjoner om .223 og 6,5x55 om du spør her inne

...Med diverse innspill om at .22-250 er bedre, .220 Swift enda bedre, for ikke snakke om .22 Eargesplitten Loudenboomer 8)

 

En ting til du bør skaffe deg, en håndkikkert! Det er et must på toppjakt/rypejakt.

Tiltredes. Og gjerne også en avstandsmåler. En .22LR faller fort når holdet kommer opp mot 100m, da er det greit å vite eksakt avstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

høres ut som et trygt og fornuftig kjøp d der. skal du jakte så trenger du ikke inv i kanon på småvilt. jakta mye med salong jeg,men den mangla alltid litt effekt på jakt syns nå jeg da. toppjakt kan jo være artig,og lovlig utstyr er en selfølge. derfor jakter jeg i dag med 22wmr (22mag) som er et knasende kjekt småvilt kaliber lovelig fra rev og nedover. er det kun mindre vilt enn hare samt øvelses skyting så er det ikke no å lure på! tilbudet virka godt det.

Link to comment
Share on other sites

Jakt med 22 lr er for viderekommende etter min mening. Avstand og vind må bedømmes omtrent 100 % riktig for at du skal lykkes med salongrifle.

Når det gjelder kikkertsikte til salong og dagjakt,så funker det meste. Kjøp f.eks en bushnell e.l.

EDIT:ser at du har valgt et BSA kikkertsikte. Har ikke brukt det siktet,men forstørrelsen er mer en stor nok til ditt bruk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg hadde tatt sjansen på denne:

http://www.dealextreme.com/p/profession ... iber-82648" target="_blank

leupold mark 4 fake, men muligens er den allright... for 400 inkl. frakt er det kanskje verdt å ta sjansen...?

Husk på 25% mva og ca 150(?) kroner fortollingsgebyr da. Fortsatt ikke ille, men jeg ville tatt en kikk gjennom billigkikkerter lokalt først.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder veldig billig optikk, sett opp imot noe dyrere optikk, så tillater jeg meg å linke til et tidligere innlegg:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=37063&start=0

Kvalitetskikkert med 4x fast forstørrelse viser seg nok å være bedre enn en drittbillig sak med zoom opp til 9x. Dette fordi bildet i kvalitetskikerten er såpass mye skarpere og klarere, at det veier opp for den mindre forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Siden kikkerten skal faktisk skal brukes på jakt og vinterstid så hadde jeg valgt meg noe annet enn en tacticool dassrull fra DX. Både for meg selv og for viltet..

Kunne ikke vært mer enig, men han har tenkt på en sak for 500, så da tror jeg en Mark 4 kopi er bedre enn et luftgeværsikte. Det et lurt å ha targettårn på en 22 som skal brukes på litt forskjellige avstander. Evt skyte inn på 60m og ikke skyte på ting lenger unna enn 70m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...