Jump to content

Hvilke kikkertsikte til toppjakt og rypejakt vinterstid?


FreMad

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har tenkt å prøve meg på toppjakt og rypejakt denne vinteren med en Marlin Marlin 925R synth. 22LR fra XXL.

 

I den anledning har jeg hørt at kikkertsiktet bør ha god forstørring, jeg lurer derfor på om BSA Sweet 22 3-9x40 som kan følge med riflen for 500kr ekstra er godt nok?

 

Hvis det ikke er tilfellet, har dere tips til et kikkertsikte som er godt nok? Jeg er student, så det bør ikke være for dyrt, ser de har et ganske godt utvalg på XXL: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte" target="_blank.

 

Takker for hjelp! :smile:

Link to comment
Share on other sites

På salongrifle trenger du ikke mer, selv om det er kjekt med enda mer forstørrelse. Tenk på at effektiv avstand på .22 lr ikke er så stor. Leste et sted at normal innskytingsavstand på salongrifle til jakt er 70 meter. Den virker på lengre hold, men da blir det mer et sjansespill om det blåser.

 

Vær også obs på at du ikke har lov å skyte tiur med dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer sikkert til å få de vanlige svarene om at det er umulig å jakte hvis det ikke står Zeiss på siktet, men her er min mening med begrunnelser:

Du beskriver at du skal drive dagslysjakt med et våpen der du kan se bort fra rekylbelastning på siktet. Det betyr at høy ytelse i dårlig lys er en egenskap du ikke trenger å bruke penger på, ekstremt solid og robust mekanisk oppbygning likeså.

Jeg har ikke brukt BSA sine sikter selv, men jeg har sett på endel av dem. De jeg har sett på virker uforskammet klar og skarp i bildet, de har vært presis i justeringene, og Sweet-serien har kulefallskompensator tilpasset kalibergruppen de er spesifisert for. Det jeg ikke kan svare på er hvordan de takler store svingninger i luftfuktighet og temperatur, absolutt faktorer som bør vurderes i forhold til jaktformer som i stor grad bedrives om vinteren.