Jump to content

Hvilket kikkertsikte skal jeg velge?


oggy007

Recommended Posts

Hei der folkens! Jeg er tålig ny på dette forumet (Oppretta bruker idag), men har tatt meg tid til å lese litt igjennom diverse emner rundt forbi her,

og dere kommer jo med mye bra. Nå har det seg sånn at jeg er en forholdsvis ung herremann som skal ha meg en kikkert til børsa mi, som for øvrig er en

remington 700, kal 30-06. Kikkerten jeg har på nå er noe fæle greier fra leopold, så må ha meg en ny en, og da tenker jeg i prisklassen 6-10 tusen, med opplyst retikkel.

Har sett på mye rart, men lurte på om dere kunne komme opp med det beste alternativet for meg?

Jakter for det meste elg og rådyr med rifla, men kan også bli litt måneskinnsjakt på rev.

Tenker et nytt kikkertsikte i år, og ny børse til neste sesong. Hva mener dere? Vente med kikkertsikte og kjøpe "pakkepris" til neste år for å få bedre pris? Eller smelle til med kikkert i år og børse neste år?

Har ikke så mye erfaring med optikk, så her trenger jeg noen eksperter! :)

Link to comment
Share on other sites

I den prisklassen finner du både Docter 3-12x56 med lys, Meopta 3-12x56 med lys og Zeiss Duralytt 3-12x50 med lys. Til elg ville jeg personlig gått for lavere forstørrelse, men det går på bekostning av måneskinnsegenskapene, siden de har mindre objektiv. Hvis elg/rådyr er hovedsaken ville eg prøvd å finne noe som ligger i området 1-8x forstørrelse. F.eks Duralyt 2-8x med lys, eller Duralyt 1,2-5x med lys. Ellers er jo 1,5-6x42 veldig mye brukt på storvilt. Kanskje et gunstig kompromiss? Det gjelder bare å finne en med lys i ditt prisleie.

Link to comment
Share on other sites

Gå for en brukt av klassifisering "Hypersuperduper, best of the bestest" fra Swarovski, Zeiss eller Schmidt & Bender, eller en ny av klassen "superduper"; billigere Zeiss(som nevnt over), en Meopta, Kahles, Docter...eller noe annet i den klassen. Kjøp fra Ebay kan også være "lønnsomt". Jeg ville garantert gått for pent brukt "Hypersuperduper" eller ebayimport, men det er nå meg da. Bruker å gjøre det jeg.

 

Annen klasseinndeling kan være "Dyrest" og "Dyr".

 

Ta en med ca 50mm objektivåpning og ikke høyere enn 3x som minste forstørrelse. Høyeste forstørrelse har mindre å si. Du blir helt sikkert fornøyd med alle disse. Forskjellene er bittesmå, i praksis ofte mellom dyrest og dyr også, og ultrasjelden utslagsgivende på noen måte, så lenge du ikke skal jakte på ørtenhundre meters avstand og i stummende mørke.

 

Les deg opp, og du vil etter hvert finne nyanser mellom ganske så like produkter. Enkelte ting handler om smak og behag, mens andre ting handler om hva som er best.

 

Eksempel: Lett er som regel bedre enn tung fordi du ofte bærer rifla og, dessuten ofte skyter på "frihånd". Da ligger gjerne rifla bedre i hånda hvis kikkertsiktet er lettere. Avhenger litt av hvilken rifle, men til din bruk vil alltid lett være bedre enn tungt. Forskjellene er ofte små her også, men 2-300g kan skille tilsynelatende like sikter, og merkes både på skuldra og på brukervennligheten.

 

Glasskvalitet, altså hvor skarp, kontrastrik og hvor høy lysgjennomgang, er ganske lik på både dyr og dyrest.

 

Justering, altså stilling av siktepunkt avhengig av type ammo, avstand til målet, vind osv. fungerer alltid godt på slike dyre kikkertsikter. Det er noen forskjeller, men dem kan du lese deg til. Smak og behag siden alt virker. Noe er mer praktisk ved mye langholdsskyting, men alt virker i denne prisklassen. Ja det sa jeg visst to ganger.

 

Retikkel; kjøp et med jaktretikkel, men det har ikke noe å si om det er noen få ekstra streker i retikkelet. Bare ikke la et retikkel som ligner et juletre lure deg til å tro at det er bedre enn et vanlig jaktretikkel. Det er det nok ikke til din bruk.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hei der! Og takk for gode svar! :) Leter litt på finn.no, men finner lite som er brukt, og som er med lys.

Til dere som anbefalte classic, er det denne dere tenker på? http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... ys-1055243

Har siklet litt på den :)

 

Var i sverige på elgjakt forrige helg, og så da i en Swarovski z6i med lys, 1,7 10x42? tror det var det den hete.. Helt rååå kikkert, men helt rååå pris og. Ligger ingen sånne på finn.no vertfall, men skal ta meg en tur på ebay ja! God ide :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebay.com/itm/New-Swarovski-R ... 266wt_1163" target="_blank

 

Får nesten litt frysninger... 10 tusen, hvis jeg får selger til å sende den som gave eller skrive litt mindre pris på eska som han sender den i, så burde det vell absolutt være intr?

Dette er vell det beste av det beste?

 

EDIT: Sender bare i usa ser det ut som... :(

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebay.com/itm/New-Swarovski-Riflescope-Z6-1-7-10x42-PLEX-59211-/140391208971?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20aff7d80b#ht_3266wt_1163" target="_blank" target="_blank

 

Får nesten litt frysninger... 10 tusen, hvis jeg får selger til å sende den som gave eller skrive litt mindre pris på eska som han sender den i, så burde det vell absolutt være intr?

Dette er vell det beste av det beste?

 

EDIT: Sender bare i usa ser det ut som... :(

 

Det er nok en helt sinnsykt god kikkert, dog uten lys. Z6i er med lys.

Link to comment
Share on other sites

Sender bare i usa ser det ut som... :(

Det er det mange som skriver, men kontakt selger og spør - jeg har i hvert fall kjøpt tre sikter fra USA på den måten...

Anbefaler forresten også å se etter Swarovski PV-serien. Dette er kanskje det optisk beste som finnes av kikkerter med variabel forstørrelse (serien heter nå Z4).

Link to comment
Share on other sites

Meopta 3-12x56 m/lys.

Jeg vurderte både denne og zeiss classic m/lys, men kom frem til at zeissen ikke var verdt de tusenlappene ekstra. Lyset synes jeg også er bedre på meoptaen. Har testet denne i skumringen, og er synes den fungerer meget godt til det. Har dog ikke sammenlignet meopta og zess classic i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Hei der! Takk for svar folkens! Den victoryen du over der fant, fant jeg swarovski z6i til på ebay, så da er vell kanskje det et bedre alternativ? Men kunne du høre om å få kjøpe en brukt på den nettbutikken til billigere pris sa du eller??

Så også en på finn som solgte en victory diarange, men den var visst solgt :( Skulle ha 15 K for den, så skulle prøve å prute den ned litt hvis det var mulig.. :P

 

Men neinei, sier ikke leopold er dårlig kikkert, bare den jeg har nå er som å se i en dorull, og absolutt ingen ting zoom... :/

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail nå, så får vi se :)

 

Hvis jeg får pruta diarangen ned i 2K dollar, så må vell det være kanon bra! Å i tillegg får sendt den så jeg slepper momsen..!

yards er vell ikke så langt i fra meter alikevell, så spiller ikke så mye rolle... :)

 

Men ser jo ut som en billig å grei side da! :D

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail nå, så får vi se :)

 

Hvis jeg får pruta diarangen ned i 2K dollar, så må vell det være kanon bra! Å i tillegg får sendt den så jeg slepper momsen..!

yards er vell ikke så langt i fra meter alikevell, så spiller ikke så mye rolle... :)

 

Men ser jo ut som en billig å grei side da! :D

 

Bare vær obs på at Diarangen veier nesten en kilo da... :wink:

 

En kompis skulle absolutt ha en slik på rifla si. Viste han tekniske data (http://www.zeiss.de/sportsoptics) og han endte med en 3-12x56 med lys i stedet. For pengene han sparte kunne han kjøpe seg en fin avstandsmåler å ha i lomma. Veldig fornøyd med det.

 

Ellers er vel de gode alternativene allerede nevnt oppover i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Det koster jo 5900 på jakt og friluft da, men hvis dere

Mener det ikke er noe så :P

Kan det selges for 2700,- i statene, tror jeg ikke kvalitene stiger selv om du betaler 5900,- her hjemme.

Ser vi på Zeiss i Tyskland http://www.frankonia.de/201334/127480/productdetail.html?pagingSize=16&lastSelected=f_s_vergroesserung&sortOption=performance&f_s_marke=Zeiss&page=0&displayType=gallery&f_s_vergroesserung=2%2C5-10x&articleNumber=125486 riktig nok på salg og med skinne 12175,- og her http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-kikkertsikte-med-lys-1055243 8990,-. Tja, hva gir mest for pengene?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja. Prøver å få sagt det til pappsen au, men han skjønner seg ikke på sånt.. Han sier bare "Før i tida hadde vi ikke kikkert, og vi traff jo da au!"

Så gir opp.. :)

Da var den nye garmin 320 også ankommet oslo, så nå er det bare å glede seg til friuke fra jobben til fredag og elgjakt oppe i fyresdal! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...