Jump to content

Gammel blyammunisjon i ny hagle


Shaug

Recommended Posts

Min far har skapet full av gammel blyammunisjon fra 70-80tallet. Dette er av merket nittedal spesial og rottweil. De har ligget tørt og fint og er i god stand.

Jeg er godt klar over blyforbudet mtp jakt, så det trenger ingen å minne meg på, men jeg har kjøpt meg en lerduekaster og har egen mark langt fra folk og fe..

Planen min var å stå her å skyte litt lerduer. Og for å spare penger så vil jeg bruke denne gamle ammunisjonen for å bli kvitt den.

Jeg har testet en 4-5skudd bare for å se om de smeller.. og det gjør det.. men en ting jeg har lagt merke til er at løpet blir sinnsykt skittent!! Når man ser gjennom løpet ser man at det ligger et tjukkt lag med sot, og når jeg pusser våpenet er det veldig sotete..

 

Kan denne ammunisjonen være skadelig for den nye berettahaglen min? Eller er det bare å pusse det godt etter bruk?

 

Svar taes imot med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

All bruk av blyhagl er forbudt, merkelig nok, best å la dem stå i skapet i påvente av bedre tider. Ammoen er helt sikkert grei teknisk sett.

 

Endring: Det finnes noen unntak fra forbudet, men for oss vanlige er det "fy fy" å smelle en eneste en av de gamle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svartkruttpatroner var tilgjegelige i det tidsrommet. Det er litt etterspørsel etter dette fordi en rural myte sier at når det er skikkelig kaldt, så påvirkes brennhastigheten og antenneligheten til svartkrutt mindre enn røyksvakt krutt. Er jegere som har opplevd klikk eller etterbrennere med røyksvake haglpatroner når de har jaktet ved -20°C og lavere, og noen av dem er overbevist om at svartkrutt fungerer bedre. Det kan være, har aldri sett dokumentasjon på forholdet.

 

Uansett; er det svartkrutt (Bli tildels store mengder med hvit røyk når det avfyres), så bør du regjøre redskapen raskt med varmt vann + rødsprit + olje, svartkrutt danner nemlig saltsyre når det forbrenner, og det bør man få ut raskt. Ellers så gjetter jeg på at disse gamle patronene har filtforladning istedenfor plastkopp, og det kan gi mere griseri i løpet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Dette er av merket nittedal spesial og rottweil.

Nittedal Spesial er ikke en svartkruttpatron, men den fantes i minst tre varianter: "Moderne" plasthylse med plastkopp, stjernebrettet papphylse med filtforladning og skillingsbrettet papphylse med filtforladning.

Rottweil har et bredt utvalg forskjellige patroner, både røyksvake og svartkrutt.

 

Uansett, ingen av disse patronene er skadelig for en ny Beretta. Som OIH påpeker bør du pusse relativt snart etter å ha skutt svartkruttpatroner, men Beretta-hagler fra tidlig 70-tall og fremover har innvendig forkrommede løp, så de tåler mye "møkk" av ymse slag før skade oppstår.

 

Konklusjon: Det er fullt ut teknisk forsvarlig å skyte patronene i haglen din, men det er ulovlig pr. idag.

Link to comment
Share on other sites

Hørt om blyforbudet? Eller gir du bare faen? :roll::roll:

 

Hva er det der forslags moraltantesnakk?!

-Les forøvrig hva han skriver i posten sin.. :roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll:

 

-Dessuten er blyforbudet mildt sagt lite gjennomtenkt, og kun laget for at norske politikere skal kunne slå seg på miljø-brystkassa og si: se nå slipper norge ut enda mindre bly i året: åååå så miljøvennlige vi er..

Link to comment
Share on other sites

Hva er det der forslags moraltantesnakk?!

-Les forøvrig hva han skriver i posten sin.. :roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll::roll:

Jaavel? Han skriver vel at han vil bruke disse blyhaglpatronene til vanlig trening - og det er ikke tillatt.

 

-Dessuten er blyforbudet mildt sagt lite gjennomtenkt, og kun laget for at norske politikere skal kunne slå seg på miljø-brystkassa og si: se nå slipper norge ut enda mindre bly i året: åååå så miljøvennlige vi er..
Dette er diskutert i masse tråder før her på forumet, og de fleste her inne er nok hjertens enig med deg. Noen av oss mener kanskje også at det kan være forsvarlig å kjøre 120 på enkelte veistrekninger, der det er 80-grense. Det hjelper imidlertid svært lite å påpeke dette, når politiet står der med laseren.
Link to comment
Share on other sites

Nitedals Spesial og Rottweil Waidmannsheil i papp,med filtforladning,,ohhh drøøømmmm...det var tider det! Tiuren klappa sammen vingene i ren nytelse av å bli truffet av disse!! Og lukta da mann!! Finnes ikke bedre kruttlukt enn etter disse klassikerne:):) Det er jo en SKANDALE at du tenker å bruke disse på leirduer,mann......Snakk om å banne i kjerka! 8) Spar de til du evt en dag skal til Sverige å jakte, eller at blyforbudet blir opphevet..(Som er noe av det mest idiotiske forbud jeg kan tenke meg,,,forby et grunnstoff liksom..hrrmmmppfff!)

 

Til "Moralens Voktere" : Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet...Om noen velger å knalle avgårde noen få blyskudd som pr definisjon allerede er "importert og skutt" for mange år siden,så er ikke det verdens største forbrytelse...Tipper mange av dere som hyler over dere, har større og styggere svin på skogen... Noe annet er det selvfølgelig hvis en drar over grensa for å handle inn x antall kilo nye skudd og smugle med seg inn i landet, men DET er en annen sak...Over og ut.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange svar.

 

Jeg var dessverre ikke klar over at blyforbudet gjaldt trening. Jeg trodde det bare gjaldt jakt. Så det beklager jeg.

 

 

Dette er bare en tanke, og ikke ment for å provosere, men hva mener folk om å bruke blyammunisjon i sverige?? Er det helt greit fordi det er lovlig?

I Norge har de funnet ut at bly er giftig for folk, fe og vassdrag og er derfor blitt forbudt. Men i sverige er det ikke det? Så da kan man bare skyte av hjertets lyst med god samvittighet?

 

Andre eksempler kan være dersom du drar til Amsterdam eller andre land som har legalisert hasj, så er det greit å ta seg en bønne fordi det er lovlig i det landet? Hva mener folk her? Skal en følge lovene fra det landet man kommer ifra, og ta avstand fra narkotika, selv om det er lovlig?

 

Og hva med fartsgrenser? Skal jeg kjøre i max 100kmt på autobahn i tyskland fordi det er høyeste lovlig fartsgrense i det landet jeg kommer fra?

 

Et annet eksempel jeg kan dra er høyeste lovlig alkoholprosent i norge, som er 60%. Jeg er en whiskyentusiast, og anser meg som en samler på lavt nivå. Mye av whiskyene jeg har inneholder whisky med alkoholprosent med feks 60,8% eller 61,2% alkohol.. Jeg føler meg ikke så veldig kriminell fordi jeg har de i skapet mitt. Whisky er whisky i mine øyner. Men denne whiskyen hadde blitt tatt ifra meg dersom jeg hadde blitt stoppet i tollen.

 

Mye av det jeg skriver over er litt flåsete sagt, og det er litt meningen :) Vil bare by opp til litt off-topic diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

I Norge har de funnet ut at bly er giftig for folk, fe og vassdrag og er derfor blitt forbudt. Men i sverige er det ikke det?

Bly er like giftig i Sverige som i Norge, men i Sverige gadd de gå dypt nok inn i materien til å konstatere at metallisk bly i form av hagl skutt ut på jakt ikke utgjør noe skadelig nivå, muligens med unntak av i våtmarksområder. De bestemte seg derfor for å utsette innføring av generelt blyhaglforbud på ubestemt tid, det samme som de gjorde i Danmark, Tyskland, ja alle andre steder enn i Norge.

Hvis NJFF vinner frem blir det norske blyhaglforbudet opphevet, kanskje allerede fra 2012-sesongen, så jeg foreslår at du tar vare på disse patronene i håp og påvente av at fornuften og hensynet til human jaktutøvelse vinner frem. Må forresten slutte meg til hewi, aromaen av en nyavfyrt Nitedals Spesial i papphylse er en sann nytelse :D

Mye av whiskyene jeg har inneholder whisky med alkoholprosent med feks 60,8% eller 61,2% alkohol.. Jeg føler meg ikke så veldig kriminell fordi jeg har de i skapet mitt. Whisky er whisky i mine øyner. Men denne whiskyen hadde blitt tatt ifra meg dersom jeg hadde blitt stoppet i tollen.

Tror du skal tenke gjennom følgende neste gang du handler whisky utenlands: Drikkevarer med høyere alkoholinnhold enn 60% vol regnes under narkotikalovgivningen. Du risikerer langt mer enn å bli fratatt flasken hvis du blir tatt. Trist, men slik er det - der er mye spennende cask strength whisky der ute som ligger over den grensen :(

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal tenke gjennom følgende neste gang du handler whisky utenlands: Drikkevarer med høyere alkoholinnhold enn 60% vol regnes under narkotikalovgivningen. Du risikerer langt mer enn å bli fratatt flasken hvis du blir tatt. Trist, men slik er det - der er mye spennende cask strength whisky der ute som ligger over den grensen :(

 

Dette er en myte som bør bli avlivet. Alkohol (etanol) kan på ingenmåte bli ansett som narkotika, uansett volumprosent.

Drikkevarer med volumprosent over 60 blir behandlet etter alkoholloven §8-13, som enkelt å greit sier at alkohol over 60% er forbudt.

 

Er bare å google litt rundt, les litt lovdata, så finner man fort ut at dette bare er en myte :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...