Jump to content

STOR egenspredning


fox one

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har vært borti noe lignende og funnet løsning på problemet.

Jeg har ei rifle i 6,5x55 med meget stor egenspredning.

Hva er testet ut så langt for å løse problemet?

4 typer ulik ammunisjon.

Kikkert er byttet ut og utelukket som feilkilde.

Alt av skruer er gått over og sjekket at de sitter ordentlig fast.

Det er klarning mellom stokk og løp.

Etter å ha reklamert på børsa ble det byttet løp i håp om å forbedre presisjonen.

Ved testskyting (100m) etter løpsbytte satt ene skuddet i senter av et A4 ark, mens de to neste skuddene ikke traff arket en gang.

Forslag til hva som kan være problemet?

Link to comment
Share on other sites

Det montert på lyddemper. Det er testskutt med og uten lyddemper, men med samme resultat. Det er ikke merker i demper som tyder på at kula har tatt i kanten på tur ut. Har skutt med forskjellig type anlegg og tofot. Mest har jeg brukt skytesekker fylt med ris. Dette er et veldig stabilt anlegg. Med salongen skyter jeg nesten hull i hull på 80m med billigste type ammo og kikkert fra deal extreme til kr 200,-. Salongen er for øvrig en gammel ombygd krag :lol:

Link to comment
Share on other sites

kan det være bend i kikkertsiktet?

 

hadde dette problemet jeg også på sensommeren...2 skudd i senter, 2 neste lå 10cm til høyre...slik var det omtrent vær gang, byttet skytter for å utelukke meg selv som feilkilde, samme resultat til han også...fant ut til slutt at trådkorset var løst, for hver gang det ble rekyl så hoppet trådkorset å byttet plass...kjøpte meg en Zeiss å problemet var eliminert :D

Link to comment
Share on other sites

kan det være bend i kikkertsiktet?

 

hadde dette problemet jeg også på sensommeren...2 skudd i senter, 2 neste lå 10cm til høyre...slik var det omtrent vær gang, byttet skytter for å utelukke meg selv som feilkilde, samme resultat til han også...fant ut til slutt at trådkorset var løst, for hver gang det ble rekyl så hoppet trådkorset å byttet plass...kjøpte meg en Zeiss å problemet var eliminert :D

 

Kikkert er byttet ut og utelukket som feilkilde.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at du har byttet kikkertsikte - men, er det montert av en fagmann, eller har du gjort det selv? - Jeg har hatt et liknende problem en gang, og da var det fordi jeg hadde skjøvet kikkerten så langt frem i ringene at undersiden på okularet berørte den bakre basen i underkant. Da jeg oppdaget det var det å dra den så vidt fri fra berøring, og alt var bra. Jeg bare håper at det er noe enkelt som det der... :) - Mulighetene er vel beklageligvis mange

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

hva slags rifle, montasjer og kikkert?

 

kan det være bend i kikkertsiktet?

 

dette har jeg vært borti på en Savage i 338 med Weaver baser/montasjer, her var hullene boret så skjevt at basene ble stående mange grader feil ift hverandre. Og dermed ble kikkerten stående i spenn.

Oppdaget det etter å hatt børsa noen måneder , tok den da med til forhandleren og la den med basene ned på glassdisken :mrgreen:

De byttet da til Leopold std baser/ringer, som klarte å ta opp skjevheten uten å sette kikkerten i spenn.

 

Måtte bytte Leopold V-XII kikkerten etter en stund, mistenker feilmonteringen å være utløsende årsak.

Link to comment
Share on other sites

Merke rifle?

Beddet?

Hvilke riflestigning,- hva er løpslengde?

Hva slags patroner er brukt?

Om ladet selv, hvilke krutt, kuler og vekt på desse?

En annen ting er baser, ringer (stål el.alu) og kikkert.

Merke?

Årsaken ligger begravet et eller annet sted, da er info for å eliminere et brukbart verktøy å starte med.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du kanskje ikke gjør det, men klemmer du borti løpet når du skyter? Det gir ofte store utslag som ikke er forståelige før man husker at man hadde tommelen på løpet.. Det går jo ikke lang tid før det blir litt utrivelig, men en treskuddsserie kan lett ødelegges slik.

 

Ellers heller jeg mot montasjeproblemer av ett eller annet slag. Passer ringene?

Basene kan vel kanskje sitte skjevt hvis det er løse baser på børsa, men vet ikke om det kan gi slike utslag. Kan likevel se for meg at veldig skjeve baser kan gjøre ringene skjeve, og dermed gi spenn i kikkerten..? Men dette er bare noe jeg ser for meg. Ikke egen erfaring. En teori bare. Snakker om at hullene i kassa er borret såpass skjevt at basene blir skikkelig skjeve..

 

Noen som vet om skjeve baser kan få denne følgen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...