Jump to content

Jakte med enkeltskuddsrifle


Stalker

Recommended Posts

Hei,

 

Kanskje ikke verdens mest objektive spørsmål, men har i lengre tid vært interessert i å skaffe meg en enkeltskuddsrifle av noe slag, og lurer på hvordan det egentlig "føles" å jakte med en slik? Hvordan er det å vite at du bare har 1 skudd i kammeret? Øker det presset når du har viltet i siktet, eller tenker man ikke over det? Finnes det noen etiske dilemmaer i det hele tatt? For eller imot? Dersom noen har noen tanker rundt dette er jeg mer enn interessert i å høre! :)

Link to comment
Share on other sites

Jakta i mange år med en Ruger #1 og jakter vel forsåvidt ennå enkeltskudd når jeg bruker drillingen på riflejakt..

Som nevnt før blir man mer nøye med å få alt til å stemme før en slipper skuddet, og det påvirker meg forsåvidt ennå når jeg går med magasinrifle.. også gir det jakta litt ekstra da.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enkeltskuddsrifler er jo oftest brukt til jakt der en planlegger å være selektiv. Mener med det at bukkjakt i august gjerne kan gjennomføres med f.eks kipplauf, da du er ute etter et bestemt dyr. De færreste finner det praktisk å benytte en slik tidlig i elgjakta eller hjortejakta der en har flere dyr på kvota. Upraktisk å få tidenes skuddsjanse på ku, kalv og okse om en sitter der med en slik rifle. Villreinsjakt er en annen jaktform der jeg absolutt ser nytten i en lett rifle, siden de fleste ikke skyter så mange dyr i slengen der. Med trening er jeg sikker på at en kan bli ganske rask, men du vil aldri slå hastigheten i en boltrifle. Ruger No. 1 vil jeg anta er raskere å lade om enn f.eks Blaser K95 som må knekkes.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Det som nevnes med at man blir mer nøye før man skyter er interessant. Ikke sånn å forstå, jeg velger å tro godt om den norske jegers moralske standard i utgangspunktet, men kanskje er det lettere å "ta en sjans" i større eller mindre grad dersom man vet at man har kule nr 2 klar etter sekunder. Jeg har også en snål tanke om at enkeltskudd er mer "rettferdig" overfor byttet. Det kan sikkert diskuteres, antakelig er ikke rådyrbukken så veldig opptatt av æresbegrepet i jakt, men glad til om den slipper å skadeskytes. Allikevel kan jeg ikke komme over at det fremstår som litt mer edelt å jakte med et ettskuddsvåpen enn en plastikkrifle med tacticool look. Kanskje er det bare nostalgi..

 

Er også veldig enig i det Kammerherren nevner over her, med selektiv jakt osv. Det fremstår på en måte som noe eksklusivt å ta den ene bukken man har sett seg ut igjennom hele våren, med ett enkelt skudd fra en enkeltskuddsrifle.. Mulig dette er bare griller og havesyke, men nå er jo jakt stort sett en hobby også da... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med både enkeltskuddsrifle og halvautomat, og merker ihvertfall personlig at jeg blir litt mer kresen på skuddsjanger med enkeltskuddsrifle. Men jeg har ingen merkbar forskjell i skudd pr felt vilt, det er bare en følelse. Og igrunn en positiv en, så halvautoen er solgt..

Jeg jakter selektivt i utgangspunktet, og kun småvilt, så doublemuligheter med rifle eksisterer ikke for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til at jeg velger å ha noen enkeltskuddsrifler i skapet, er nok at jeg har en stor svakhet for de. Vokste opp med ei nydelig HWZ 21 som jeg la ned mange småvilt med. Fikk tak i ei for et par år siden og kamret den i 218 Bee. Fin til kråke og div..

Som de andre sier, fint med enkeltskuddsrifle når det er selektiv jakt. Men med litt trening går det greit å få til et kjapt 2. skudd.

Link to comment
Share on other sites

IKKE skriv mere om deres enkeltskuddere, er der snill. Drømte om en Thompson Center TCR83 og siden en TC87 for deretter en Ruger #1, men gjorde aldri alvor av det, og nå kan jeg angre.

Garderobeskapet mitt buler i.flg. dama på våpenkontoret og hadde ikke plass til ei nyyyyyydelig lita frøken jeg oppdaget i vår. Jeg får bare vondt i tarmen av slike tråder som dette.Vær imdlertid OBS om det kommer opp en salgsannonse eller tre under temaet "Rifle", da kan det være at gamlefar har bestemt seg for å ta et tårdryppende farvel med gamle minner og nostalgiske historier om "første gang" - "den store dagen" etc. for å gjøre plass til nye venninner. Inntil den dag, legger jeg tråden under "SPAM", eller noe tilsvarende, og håper den aldri mer dukker opp på skjermen. :twisted::evil::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Enkeltskuddsrifler har ofte veldig fin balanse og mekanismen er kort. Jeg liker fallblokkmekanismer men en Encore med noen lange løp hadde gjort seg, de er stygge men de har da hane.

 

Jeg tror nok de fleste gjør seg litt ekstra flid med avtrekket når det bare er ett skudd i børsa. Det er tid nok til å lade om mens man ser etter hvordan det første skuddet virker. Siden jeg prøver å få elgjakta til å vare så lenge som mulig er jeg mot skyting av flere i slengen.

Link to comment
Share on other sites

Klart. De siste to åra har vi blitt ferdige første uka. Jeg må sette meg rett ned for å deppe når jeg hører smellen og vet det bare var igjen ett dyr på kvota. Stang ut er nesten like moro som stang inn og det er greit med noen skarpe oppdrag utover i oktober.

 

Det har ingenting med børsemekanismer å gjøre heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...