Jump to content

Kjøpe 7,62x51 nato


Ørret

Recommended Posts

hvordan er tilgangen på billig overskuddsammunisjon i 7,62x51 nå? Evt hvor kan man kjøpe dette, og hva er vanlig pris?

Regner med du tenker på lovlig ammo slik som feks jakt og friluft og jaktdepotet solgte tidligere. Feks sørafrikansk (PMP) og portugisisk(spreewerke) ammunisjon? Disse har jeg ikke sett i salg på noen år.

 

Norsk nato ammunisjon er det nok ikke lov å selge så jeg regner med du tenkte på slik ammo som er utenlandsk og importert til landet av noen våpenforretninger?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får vel ikke hær-mauser i 6,5?

 

Løpsbytte.... Er maange gamle hærmausere rundt i lander med 6.5 pipe på..

Før sauer 202 kom på (skyte)banen var dette, sammen med krag jørgensen det som ble brukt,

så det burde ikke være noe problem å opprive til en rimelig penge..

'

Hva gjelder natoammo: hørte at forsvaret destruerte store mengder 7,62x51 da de gikk over til 5.56..

 

Høl i huet.. Hvorfor ikke selge det på det sivile marked istedet?

Link to comment
Share on other sites

Våpen brukt i DFS kommer i 6,5 så er det opp til hver enkelt om man vil definere M/67 som "HÆR-Mauser".

Jeg ville vel heller sett på de gamlere M/98 som "HÆR-Mauser" og da i kaliber 7,62x51 nato eller 30.06.

 

SuPer, du tenker vel kanskje på Sauer 200STR? Er i alle fall det som brukes i DFS nå til dags.

202 er vel et jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Våpen brukt i DFS kommer i 6,5 så er det opp til hver enkelt om man vil definere M/67 som "HÆR-Mauser".

Jeg ville vel heller sett på de gamlere M/98 som "HÆR-Mauser" og da i kaliber 7,62x51 nato eller 30.06.

 

SuPer, du tenker vel kanskje på Sauer 200STR? Er i alle fall det som brukes i DFS nå til dags.

202 er vel et jaktvåpen?

 

Sauer 200STR Ja, i stand corrected.

 

M59 og 67 kan da vel alltids defineres som hær-mauser da det er mausere brukt av bl.a hæren :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det har jeg blitt fortalt før og. De ble så overrasket når jeg sa jeg brukte nato. det var farlig det sa de.

 

Høres merkelig ut. Som ansatt i Forsvaret hadde jeg brukbar tilgang til 7.62x51 NM60 ("NATO ammo) da jeg var ved tropp for mer enn 25 år siden. Mengder av denne ammo'en for ut av min Valmet Petra på banen uten så mye som antydning til fordøyelsesbesvær av noe slag. Da jeg etter en stund solgte våpenet var det fortsatt i utmerket stand og ikke på noen preget av bruken av "NATO ammo".

 

Om jeg ville gjort det samme i dag hvor Forsvaret er gått over til blyfri ammo, se det er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke 7,62x51 Nato vs .308W blitt diskutert her før? Konklusjonen var vel at kammeret i et millitærvåpen er noe mer romslig særlig ved neck området. Nato ammo har en noe mer godstykkelse i bunnen og litt tykkere hylse som gjør at det er mindre krutt i patronen og som også tillater patronen å utvide seg noe mer i kammeret.

Sivile våpen har en litt annen profil på kammeret som gjør at hylsen ikke kan utvide seg like mye noe også ammoen er laget for. Man kan derfor bruke Nato ammo på sivile våpen uten problemer, men ikke motsatt da sivil ammo i et millitært våpen kan føre til at hylsa sprekker. Korrekt eller ble det helt feil?

Maks trykk i Nato ammoen er også lavere enn det som er oppgitt som maks i en 308W patron ikke sant?

Dimmensjoner ellers på Nato og 308W er ellers identisk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...