Jump to content

Løpslengde og våpenlengde


Guest fredrf3110

Recommended Posts

Guest fredrf3110

Det står i våpenforskriften at minste totallengde på våpen er 840mm og at løpet må være 400mm. Ønsker nytt løp på våpenet og kunne tenkt meg et løp på 16"(406mm). Problemet med et løp på 16" er at våpenet mitt blir kortere enn 840mm. Kan jeg løse problemet med en muzzle break fast montert på løpet, slik at våpenet blir lengere enn 840 mm?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Det er vel her stridens eple ligger. Slik jeg forstår det må gjerne løpet være kortere en 40cm bare det er permanent festet et objekt foran, som dermed øker totallengden på løp +objekt til 40cm minimum. Så er spørsmålet hva som er permanent festing (locktite, krympes på ?????). Jeg vil anta at det vil stilles strenge krav her - dvs liming ikke er reknet som permanent.

 

http://www.alms.no/index.cfm?id=325355

 

Denne saken går vel rundt samme "tema"

Link to comment
Share on other sites

I øyeblikket verserer det såvidt meg bekjent 2 versjoner, for det meste basert på saken linket til over...

Den ene sier at så lenge "forlengelsen" være seg demper,brems,whatever er permanent festet, dvs for å være på den sikre siden sveist siden ingen kan komme opp med en fornuftig definisjon på minstekravet for "permanent festet", så er man GTG. Locktite kommer forresten under definisjonen "liming".

Den andre versjonen påstår at det ikke er så enkelt, da det er avstand fra kroning til låskasse som gjelder...

Nok en jobb for den nye våpenloven regner jeg med, men med så mye rykter og halvgale tolkninger som det er ute og går om dagen så anbefaler jeg at du spør din lokale børsemaker om h*n vet hva som er gjeldende standard og ta det derfra.

Eventuelt kjøper du 18" pipe og får denne choppet til passe lengde, da prøvemonterer og måler du FØR du kapper... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om noe er permanent festet (loddet/limt/sveist) ikke skrudd, til enden av løpet. Skal man måle fra dette punktet.

 

I teorien trenger man ikke engang å ha noe som går rundt boringen som en hylse, man kan i prinsippet sveise på en spiker på enden av løpet og ha lovlig løpslengde.

 

Poenget er at løpet oppnår 400mm og våpenet oppnår 840mm, uten at man enkelt kan fjerne deler fra løpet som så lett kan settes på igjen.

 

Merk jeg skriver løpet, da det kun er løpets ende (ikke kroningen) til støtbunn som skal være minimum 400m.

Våpenets totallengde kan godt være regulert av påskrudde deler (men husk at man ikke kan benytte justerbare kolber som gir under 840mm i totallengde på våpenet, da må man inn med en eller annen form for sperre).

 

Så til selve spørsmålet:

Munningsbrems (eller lignende løsninger), permanent limt/loddet eller sveist fast i løpet er klart ok (i hht tidligere uttalelser fra pod).

 

 

Jeg har ett spørsmål til trådstarter, hvor mye mangler du for å oppnå 840mm fra kolbekappe til munning med 406mm løp? (man måler dette ved å sette rifla på gulvet med løpet i loddret vater for så å måle fra munning til gulv).

 

Det er ikke slik at kolben kansje er litt i korteste laget foor deg, slik at lengdeproblematikken kan løses med en tykkere kolbekappe/mellomlegg?

Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110

Våpenet mitt er nå 91 cm med 20" løp. Med 16" løp vil den bli 81 cm. Har innskyvbar kolbe og har allerede tykk kolbekappe. Uansett så skal munningsbrems/flash hider på løpet, så da kan jeg like så godt få det fast montert. :)

Link to comment
Share on other sites

Utifra det som er skrevet, regner jeg med det er AR....

 

Da ville jeg nok foreslå at du lar løpet være slik det er, og heller sveiser litt på buffertuben slik at du ikke får skyvet inn stokken helt. Dvs stenge for det innerste eller nest innerste hullet. Er ikke mye som skal til. OG legger du ett sveisepunkt eller to kan du evt slipe det vekk igjen senere hvis du setter på lengre løp.

Da kan du velge og bytte komp/FH som du vil

Link to comment
Share on other sites

Guest fredrf3110

Det er Ruger 10/22 og ikke AR. Har ikke funnet noen som selger 16" løp i norge så må nok nesten gå for 18,5". Da er det over 84 cm så da er jeg safe uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Bringer denne tråden litt tilbake. Våpenlova § 10.Fritak i særskilde tilfelle. 
Tanken om en kort hendig 308win rifle med foldekolbe frister ekstremt, men så må den være minst 840mm med kolben inne…

 

Noen som faktisk har søkt om «særskilde tilfelle», totallengde under 840mm? Er det mulig eller må man bare drømme videre…?

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

IMG_0010.jpg

 

Søknadsfritt.

Hva er totallengden på den då med kolben av? Så lenge det er over 84cm er jo alt søknadsfritt. 
 

I følge våpenloven er det kun i særskilde tilfeller en kan få lov. Lurer på hvilken tilfeller det er. 

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (1 time siden):

Hva er totallengden på den då med kolben av?

 

Det er nok irrelevant, da kolben ikke kan "enkelt skuvast eller fellast inn" etter forskriftens § 1-4 og våpenet er ubrukelig demontert. 

 

Våpenlovens § 10 nevner forøvrig også hvilke paragrafer som eventuelt kan fravikes, og jeg ser ikke direkte hvordan forskriftens § 1-4 er en av dem? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...