Jump to content

Alfa, testvinner i "jakt"


Lasse gutten

Recommended Posts

Har hatt Alfa Bever grip+, disse likte jeg ikke i det hele tatt dessverre. Brukte dem i en sesong, så måtte jeg kjøpe nye jaktstøvler. Nå bruker jeg Viking Hunter, og dette er helt klart de beste jeg har hatt!

 

Dette skyldes trolig at Viking Hunter har en noe bredere lest enn Alfa..!

 

Men Alfa sine virka veldig solide, kvalitetsmessig. Så om man bare passer dem, så er de sikkert gulle god. :)

Link to comment
Share on other sites

Alfa er meget gode sko å ha på føttene, men på alle Alfa sko jeg har sett er det for mye sømmer, og særlig på innsiden, som har en tendens til å rakne. Særlig når en går mye i steinur(rype & reinsjakt). Har hatt 2 par, som begge har vart et år bare :trist: . De første var "Walk king", og de var helt herlig å ha på føttene, men varte bare 1 år. Når jeg tenker meg om så har jeg hatt/har 3 par Alfa sko. Jeg har et par Alfa som er nokså lange. Er det ikke Alfa Bever de heter?. De er faktisk hele, men det er for at de er vonde å gå i, og lite brukt. Det høye skaftet har fått en brett ovenfor hælen, og gnager på akiles.

 

Men de lave Alfaene er veldig gode på foten som nevnt, og er gode sko så lenge en passer på å bruke dem der det ikke er for mye stein/ur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt alfa bever grip+ i en del, og jeg vil heller ikke si meg fornøyd med disse, dem er tunge eller spesielt "vanntette" og kanskje det værste av alt er at de tørker ikke spesielt fort. Men for å ikke falle helt av det faktiske tema her så har jeg ingen erfaring med disse skoene du refirerer til, men det er iallefall min erfaring med alfa sko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Alfa Hjerkin Grip+ og skal ALDRI ha det igjen. Det er det værste rælet jeg har prøvd. Tunge, tørker seint, ikke spesielt vanntette og sprekker selv med anbefalt behandling, første paret revna i sømmene på den første jaktturen første dagen. Fikk nytt par og de var hele i nøyaktig to turer. En annen feil med disse støvlene er att innerforet løsnet i begge para og vrengte seg ut når jeg tok av støvlene.

Nå bruker jeg Viking GTX Sniper eller de gode gamle M77. Lett støvler og lette å imprignere. Tørker fort og er myye rimeligere enn Alfa-rælet.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Alfa Bever Grip+ i to år og er fornøyd. Eller, dvs i starten var den litt vid over vristen, men når jeg la inn et par Footlabs dempesåler så satt de som et skudd. De er vanntette og puster like godt som alle andre texmex-sko. Sitter bedre på våt stein enn mine gamle Chiruca Scandinavia og et par Viking sko jeg har. Har brukt de på fjellrypejakt, fisketurer og på skuterturer på våren. Sømmene holder i alle fall enda. Er ikke mange ukene siden jeg kryssa flere småelver med de og jeg merka ingen fukt.

Link to comment
Share on other sites

har i dag alfa v.k. som er 3 år nå. dei har fått minimalt med puss og stell så dei ser litt skurte ut spes på tuppene for dei har ikke forstekning der. sømmer,form,vanntetthet,og komfort er suveren ennå tross lite puss og stell. eneste jeg er nøye på er innleggsolene i ullfilt som jeg har lagt inn. skoa er varme så solene byttes veldig ofte...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mine Alfa Bever Pro Grip + i 2 år nå.

De har blitt brukt i hovedsak i vestlandsterreng, men jeg har hatt ett par turer på østlandsk stuegulv med dem også.

 

Positivt om skoene:

De er dønn vanntett. Skal du bli våt er du nødt til å tvinge vann ned i skaftet. Har vasset i myrer med dem utallige ganger og har aldri blitt våt. I fjord høst klarte jeg å ramle nedi ett hull etter torvtagning oppi lien her og var fullstendig nedsenket i vann. Søkk gjennomvåt selvsagt, men tørr på bena. Syntes det var litt luddig, men har tråkket under vann til hoftene flere ganger uten å bli våt på tærne.

Sålen virker nesten uslitelig. Har ruslet på asfalt og berg uten at skoene virker noe særlig slitt.

Det er god støtte i skoene når man bærer tung sekk.

 

Negativt om skoene.

Som noen før nevnte så blir det fort en brett mellom helen og skaftet.

De er veldig stive. Det føles litt som å ha slalåmstøvler på beina og jeg syntes man har dårlig følelse med underlaget.

Sålene er griseglatte på våt stein. Ett fenomen man opplever ofte på vestlandet. Det er ganske irriterende å se kamerater sprette lett bortetter bergskråningen, mens jeg må krype på alle fire. Kombinasjonen med dårlig følelse og grep er heller ikke helt sunn Så langt har dette kostet meg vel to måneders sykemelding.

 

Syntes de skulle laget en versjon med M77 såle. Den hadde jeg likt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt alfa bever i to år ca, dette var tette sko, men det var viktig me stell ellers sprakk læret på dem. De varte i to år før sålen løsnet fra selve skoen, da ble man rimelig våt i myrterreng på skogsfugljakt. Det samme skjedde med broren min sitt par, de var like gamle, men hans var brukt mye mindre, så det var litt rart at samme feilen skulle oppstå samtidig.

 

Nå har jeg gått over til Crispi Hunter og er veldig fornøyd med disse, har brukt dem en sesong nå og det ser ut til at de skal vare enda lang tid. Men vanskelig å konkludere noe før man har fått brukt skoene et par år.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 par med Alfa støvler, Alfa Elg som er slaskete og helt uten sidestøtte, og Alfa Bever som er passe stive og veldig behagelig å ha på, men veldig tunge.

Beste jaktsko jeg noen gang har hatt var et par Koflach i formstøpt plast. Utrolig lette, vantette, god sidestøtte i steinurene i fjellrype terreng, god såle, trengte ingen puss, ble ikke stygge når de ble slitt, satt godt på beina. I det hele tatt den ideelle skoen for fjellrype jakt. Disse er desverre ikke lengre i produksjon :(

Link to comment
Share on other sites

Har etpar Varg Isogaisa som har tjent meg rimelig godt siden jeg kjøpte de i 04.

Siden de er såpass stive , så blir de stort sett brukt når jeg skal bære sekk, da kommer den gode ankelstøtta til nytte.

De er rimelig tette selv uten membran.

Av negative ting, litt glatt såle. Lesten er litt i smaleste laget for mine donald-føtter. (Har hørt at senere utgaver har litt bredere lest...?

 

Til lettere bruk har jeg marsjstøvler som ligner på M77. Men kan ikke bruke "ekte" M77, da jeg med disse får en kant som legger seg å gnage på akillesen. (Lurer på om det er pga høy vrist..?)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt fire par støvler fra Alfa. (Bortsett fra M77 i førstegangstjeneste). Kjøpte først Bever, sømmene på siden av vristen røk etter bare en sessong. Fikk så et nytt par på garanti som røk etter litt mer tid. Tenkte at 'dette gidder jeg ikke', og kjøpte bever pro. Her hadde modellen bare to sømmer til å begynne med, og jeg røk på nytt sømmene etter kun kort tid. Fikk ny og oppdatert versjon med tre sømmer, der den midterste er i kevlar. Her har sømmene holdt, men gummikalosjeringen har sprukket opp etter to sessonger.

 

Nå har jeg kjøpt meg Varg Isogaisa, dette er de beste jaktstøvlene jeg noen sinne har hatt. Etter en sessong der jeg jaktet mer enn jeg har gjort noen gang ser de fortsatt ganske bra ut. De krever nok noe mer vedlikehold, men er mye bedre på foten og mye mer slitesterk enn Alfa.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Alfa Hjerkin Grip+ og skal ALDRI ha det igjen. Det er det værste rælet jeg har prøvd. Tunge, tørker seint, ikke spesielt vanntette og sprekker selv med anbefalt behandling, første paret revna i sømmene på den første jaktturen første dagen. Fikk nytt par og de var hele i nøyaktig to turer. En annen feil med disse støvlene er att innerforet løsnet i begge para og vrengte seg ut når jeg tok av støvlene.

Nå bruker jeg Viking GTX Sniper eller de gode gamle M77. Lett støvler og lette å imprignere. Tørker fort og er myye rimeligere enn Alfa-rælet.

 

De gode gamle m77 er det ALFA som produserer :lol::winke1:

 

Ellers er det det samme hvilken skoprodusent du bruker når det kommer til sko med gore-tex(eller andre texmex materialer)iht tørketid. Blir disse våte f.eks hvis du tråkker under er tørketiden lang kontra en uforet tynn lærsko(støvel).

De fleste produsentene har samme type gore-tex for, oftest sierra eller ulimate og fullnarvet lær på ca 2.7mm

Se på vekta til de produsentene som selges mest her i Norge, så er det ikke stor skillnad på vekt(ref toppmodellene)

(brukte ikke lang tid å finne info om dette på de forskjellige produsenters nettsider)

 

Hadde jeg kjøpt meg en gore-tex jaktstøvel som ikke var "spesielt vanntette" så hadde jeg retunert dem asap. Uten direkte å gå på deg G.Larsson, så er veldig mange av de "reklamlasjoner" som går på vanntetthet ofte kundenes uvitenhet om hvordan en gore-tex sko fungerer i praktisk bruk.

Har selv jobbet i butikk og har solgt de fleste typer over disk og gått i endel merker selv. Det er ikke veldig mange av de reklamasjoner som komme rinn som lekkasjer som faktisk er reelle lekkasjer.

 

Siden vi snakker Alfa her nå, så hvis jeg ikke husker helt feil er de den eneste produsenten med samme testredskap som GORE i Norge. Da får du virkelig sjekket om det er lekkasje eller ikke. Uansett, mine erfaringer tilsier at Alfa ikke er vrange når det kommer til dette, heller trvert om litt for "dumsnille"

Link to comment
Share on other sites

Alfa er meget gode sko å ha på føttene, men på alle Alfa sko jeg har sett er det for mye sømmer, og særlig på innsiden, som har en tendens til å rakne. Særlig når en går mye i steinur(rype & reinsjakt). Har hatt 2 par, som begge har vart et år bare :trist: . De første var "Walk king", og de var helt herlig å ha på føttene, men varte bare 1 år. Når jeg tenker meg om så har jeg hatt/har 3 par Alfa sko. Jeg har et par Alfa som er nokså lange. Er det ikke Alfa Bever de heter?. De er faktisk hele, men det er for at de er vonde å gå i, og lite brukt. Det høye skaftet har fått en brett ovenfor hælen, og gnager på akiles.

 

Men de lave Alfaene er veldig gode på foten som nevnt, og er gode sko så lenge en passer på å bruke dem der det ikke er for mye stein/ur.

 

 

Siden jeg HAR jobbet i butikk og solgt de fleste merker som selges over disk i dag med gore-tex for så er jeg spent på hvordan du ser det er for mange sømmer på innsiden :?::?:

Da må jo foret ut først...

Link to comment
Share on other sites

Har nå flere innlegg og bare å se :D

 

http://adrenalinproduksjon.wordpress.com/" target="_blank

 

Aldri prøvd denne modellen, men har Alfa Bever og Alfa Safari. er kanonfornøyd med begge. Safarien er jo en super allround sko

Kikket litt på hjemmesiden deres, spørs om hjerkin ikke blir litt høy for mitt bruk så forsetter nok med Bever når den må skiftes ut :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg kjøpt meg en gore-tex jaktstøvel som ikke var "spesielt vanntette" så hadde jeg retunert dem asap. Uten direkte å gå på deg G.Larsson, så er veldig mange av de "reklamlasjoner" som går på vanntetthet ofte kundenes uvitenhet om hvordan en gore-tex sko fungerer i praktisk bruk.

 

 

Må være maks uheldig jeg da, da ingen av mine par(nye, rett ut av esken) tålte å stå i en stamp med 15 cm vann før de var våte innvendig. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har nå flere innlegg og bare å se :D

 

http://adrenalinproduksjon.wordpress.com/" target="_blank" target="_blank

 

Aldri prøvd denne modellen, men har Alfa Bever og Alfa Safari. er kanonfornøyd med begge. Safarien er jo en super allround sko

Kikket litt på hjemmesiden deres, spørs om hjerkin ikke blir litt høy for mitt bruk så forsetter nok med Bever når den må skiftes ut :winke1:

 

Ja, Hjernkin er høyere...... de er komfortable og varme, brukte selv Bever før og var super fornøyd med de :D byttet fordi ble for små til slutt :winke1: Godt å høre dere er fornøyde med Alfa :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et par Varg Isogaisa for et par år siden. Gikk for denne da den passet donaldføttene mine bedre enn noen sko fra Alfa, med untak av m77.

 

Behandler dem med noe tjæregugge hver vår og høst(ikke mer da de fort blir for myke i støtten). Ellers bruker jeg vanlig svart skokrem når jeg føler det er behov. Har ikke noe problem med å holde meg tørr på føttene til tross for mangel på denne texmex'n alle sverger til.

Som andre nevner så er dette også sko som har litt dårlig følsomhet med underlaget, og kombinert med mye støtte er de litt bingo å gå i sleipt og bratt terreng. Men grepet veier heldigvis opp litt for dette.

Relativt stive sko og veldig gode å ha på beina når man bærer tungt på ryggen. Bruker dem egentlig på alle turer da de nå har blitt myke nok til å surre rundt i til hverdags og fest.

 

Ellers er jeg vel en av dem som ikke sliter med akillesen med m77. kan ha noe med at jeg bruker spesialsåler siden jeg er så plattfot at donald ville kalt meg et freakshow.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg kjøpt meg en gore-tex jaktstøvel som ikke var "spesielt vanntette" så hadde jeg retunert dem asap. Uten direkte å gå på deg G.Larsson, så er veldig mange av de "reklamlasjoner" som går på vanntetthet ofte kundenes uvitenhet om hvordan en gore-tex sko fungerer i praktisk bruk.

 

 

Må være maks uheldig jeg da, da ingen av mine par(nye, rett ut av esken) tålte å stå i en stamp med 15 cm vann før de var våte innvendig. :roll:

 

Som sagt så går jeg ikke på deg direkte, og jeg kjenner ikke dine eksempler overhodet, men av ren nysgjerrighet hvordan gjorde du når du fikk skoa til å stå i 15cm vann :?::winke1:

 

må og presisere at mine uttalelser tidligere gjelder gore-tex sko generelt ikke et bestemt merke... :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...