Jump to content

En liten hagleskuddtest


Melk

Recommended Posts

Hei!

 

Tok noen bilder av sammlingene på diverse ammo (mest til skogsfugljakt)

Tenkte jeg kunne laste det opp her da det kanskje vil komme noen til nytte :?:

Har skutt noen blysmuth for å sammenligne.

Her er resultatet:

 

Våpen : Franchi Fast White

Chocke : Highflyer : MOD

Avstad på alle skudd : 30 Meter

 

 

WHD4.jpg

Remingtom Wingmaster HD #4 36grm (12/70)

 

RemingtinWHD4.jpg

 

 

RW5.jpg

RW #5 36grm (12/70)

 

Blysmuth5.jpg

 

 

 

RW4.jpg

RW #4 36grm (12/70)

 

Blysmuth4.jpg

 

 

RW3.jpg

RW #3 36grm (12/70)

 

Blysmuth3.jpg

 

 

Kent.jpg

Kent Impact Tungsten Matrix #5 36grm (12/70)

 

KentImpact4.jpg

 

 

Eleyalphamax.jpg

Eley Alphamax Bismuth #4 36grm (12/70)

 

EleyAlphamax412_70.jpg

 

 

Bsm440grm.jpg

RW Semi Magnum #4 40grm (12/70)

 

Blysmuthsmagnum4.jpg

 

 

 

 

 

Alphamaxforest12_76BB46gr.jpg

Eley Alphamax Magnum #BB 46grm (12/76)

 

 

Saga6.jpg

Saga Heavy #6 34grm (12/70)

 

 

PS: Vet denne kommentaren kommer, men alle hagler skyter forskjellig, men testen kan kanskje gi en indikasjon. :)

 

Mvh

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

Supert :)

Takk skal du ha. Vi alle liker tester av alle slag(enkelte liker ikke tester dyrt mot billig :mrgreen: )

Men den 46 gr laddningen,krever en mer åpen chook :)

Alltid lærerikt å vite hvilken amo som funker i eget våpen,å trangborring. Liker at du har lagt holdet så"langt"ut som 30 m.

Men hvor stor er sirkelen du har tegnet opp?

Link to comment
Share on other sites

Sirkelen var bare tegnet for hånd , men på størrelse med en voksen tiur ca ;)

Hadde ingen plate bak da det ikke var meningen å teste inntrenging, bare skuddbilde.

 

Skuddbildet ser kanskje litt lavt ut, men papprullen lå litt bakovervendt, så det kan kanskje komme av det med en kombinasjon av mye vind i tillegg :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, stemmer at jeg drev å makulerte Eley-ammoen, men jeg hadde jo en god del på lager, og det tar jo litt tid å ødlegge alle sammen. Uansett, synes jeg det var morro å teste det jeg hadde mest av.

 

Jeg skal forresten legge ut testen av leirdueskudd på 30 meter med "Gamebore jaguar 24grm. Som jeg har sagt før, er det de den beste leirdueammoen jeg noen gang har brukt, og er grise bra på ringduejakt over lokkeduer.

Link to comment
Share on other sites

hvis du har brukt high fly choke, der for det blir veldig tett skudd bilder :) prøv heller med den vanlig choke på 30 meter, da blir det ikke likt, for den high fly choken får ganske langt ut i fra løpet. har 2 sånne jeg å. den full og en x-full til 870 min..

 

 

men bra test, dette liker vi :)

Link to comment
Share on other sites

Skuddbilde er EN ting,inntrenging/drepeevne no annet..men fin test!Rottweil W,i us 5 har vært min favoritt i skogen i alle år..

Det er eg einig i.Testa sjølv gamle gode og billige Rem.Field load med bly opp mot Nitedals tungsten med same hagldiameter på ei sponplate.Blyhagla gjekk gjennom og tungstenhagla sat i plata.Kun nokre få gjekk gjennom. :|

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

utgangspunktet for høy hastighet på et skudd er akselerasjonen.... så hvis børsekollben holdes mot et berg stor stein med mye masse som ikke beveger seg en eneste mm under avfyringeren så oppnår man teoretisk høyere hastighet enn hvis man holder kolben mot en skulder som "fjærer" mye....??? noen som har målt hastighet?? kansje derfor mag ammo ikke får nyttig gjøre seg den tyngre ladningen fordi 0 punktet ikke er o... det fjærer med engang det blir ubehagelig....?

Link to comment
Share on other sites

utgangspunktet for høy hastighet på et skudd er akselerasjonen.... så hvis børsekollben holdes mot et berg stor stein med mye masse som ikke beveger seg en eneste mm under avfyringeren så oppnår man teoretisk høyere hastighet enn hvis man holder kolben mot en skulder som "fjærer" mye....??? noen som har målt hastighet?? kansje derfor mag ammo ikke får nyttig gjøre seg den tyngre ladningen fordi 0 punktet ikke er o... det fjærer med engang det blir ubehagelig....?

 

Hagleladningen er ute av løpet før du føler rekyl. Magnum eller ei.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...