Jump to content

357 magnum, N340 vs N110


TigerBlack

Recommended Posts

Jeg har tenkt å prøve meg på litt magnumladninger. Har slått kloa noen Hornady 180 grn XTP HP kuler som jeg har tenkt å lade opp mot max, skjønt med god margin for sikkerhet. Jeg har ingen ambisjoner om å blåse revolvern min i filler.

 

Så kommer man til kruttet. Jeg har sett i ladetabellene at til en magnumladning er N340 og N110 krutt som kan brukes. Jeg har ett lass med N340 da dette er det jeg vanligvis bruker til ladningene mine.

 

Så kommer spørsmålet. Til en magnumladning hva blir den faktiske forsjellen på å bruke N110 og N340 ? Jeg vet at N340 er ett raskere krutt en N110, men ladetabellene kompenserer for dette. Så har det til slutt noe å si ?

Link to comment
Share on other sites

110 krutt til heavy ladninger!

 

med 340 går nok trykket i taket lenge før du kommer opp i samme hastigheter som N110 gir

 

(i den ladeboka jeg har for hånden akkurat nå , VJ Ladebok #2, så er maksfart med 160gr bly , N340 gir ca 1300fps mens N110 gir ca 1500)

Link to comment
Share on other sites

Du vil vel kunne få høyere hastighet med N110, men den viktigste forskjellen er du inne på selv, du har ingen ambisjoner om å blåse revolveren din i fillebiter. Fordelen med N110 er at det tar mer plass.

Det betyr ikke at man ikke kan overlade med N110 :!: , men jeg tviler sterkt på at du får sprengt en revolver med det så lenge settedybde er normal.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 357 med både 340 og 110. Bruker 340 til magnumfelt og 110 når jeg skal kose med med litt hardere ladninger.

Er som det sies at 340 aldri vil oppnå samme utgangshastighet som 110. Men skal du ikke ha ladninger opp mot maks fungerer 340 fint. Men pass bare på trykket.... Det stiger fort når du nærmer deg maksgrensa! Med 110 er det egentlig ingen fare for for høyt trykk. Du får ikke plass til nok krutt i hylsa til at det blir farlig.

Link to comment
Share on other sites

Ser litt på ladetabellen til VV her og der hersker det ingen som helst tvil om at N110 ladningene er ganske så komprimerte. jeg har aldri fylt hylsa med krutt og pressa ned kule, er det noe jeg skal være på vakt for ?

Du kan fint senke ladningene til VV med 1-2 grain på 158grs kule og få milde fine magnum ladninger har du 6" pipe pleier de og holde faktor også.

 

Men det er ikke farlig med komprimerte ladninger på 357 magnum så lenge du følger ladetabellen, i .40 s&w så er vel nesten alle ladninger komprimerte.

Link to comment
Share on other sites

Du kan fint senke ladningene til VV med 1-2 grain på 158grs kule og få milde fine magnum ladninger har du 6" pipe pleier de og holde faktor også.

 

Men det er ikke farlig med komprimerte ladninger på 357 magnum så lenge du følger ladetabellen, i .40 s&w så er vel nesten alle ladninger komprimerte.

 

 

Jeg følger ladetabellen til pungt og prikke. Jeg skal lage noen litt mildere magnumladninger også ,men de jeg handla her i forrige uka er 180grn XTP HP kuler og de skal nok lades relativt hardt, men trygt. Jeg har 158grn FMJ fra Frontier som skal brukes til "standard magnum" ladninger, og de blir sånn at det definitivt er magnum, ikke "wannabe357 fisle ladning" og ikke atombombe. Sånn at de er fine å skyte ,men ikke røsker av deg handa.

 

Jeg har en 686-4 med 6" løp så det å få dem til å holde faktor blir nok uansett ikke noe problem :)

Link to comment
Share on other sites

Bare vær obs på att de Frontier Kulene sin krymperille ikke sitt på samma plass som andre 158grs kuler så de blir 1mm kortere i total lengde, så da bruker du 1grain mindre med N110 krutt, det har jeg gjort selv. 13,5grs N110 med 39,2mm COL, tar IKKE ansvar for ladningen i ditt våpen men i min 686-3 6" pipe går de utmerket og har en flott rekyl.

 

Forresten Frontier kulene er ikke FMJ, de er bare Belagte ;)

Link to comment
Share on other sites

Åssen er det å lade belagte Frontier med N110 krutt bak? Tåler de magnumhastigheten? Ser de skriver de tåler rundt 1200 fps, blir det mantelseparasjon dersom man overstiger dette?

 

Frontier er belagt, dvs enten er mantelen elektrokjemisk bundet til blyet, eller så er den dyppet i et bad og dermed loddet til blykjernen. Får ikke mantelseparasjon selv om du skyter rett i en jernplate. Kula splintres, men "mantelen" sitter igjen på fragmentene.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Noe av den bedre presisjonen jeg har fått utav en magnumrevolver var med et gammelt parti 125grs frontier, en relativt solid dose n-110, skutt i en rusten gp-100.

Ikke kronografert, men sannsynligvis rundt 1600fps, og gav flere samlinger rundt tommen på 25 meter. de belagte kulene kan altså i noen tilfeller fint tåle fart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...