Jump to content

Løshund til elgjakt


Ilatad

Recommended Posts

Hei!

Jeg ønsker med tid og stunder å anskaffe meg en løshund til elgjakta. På jaktlaget vårt har det alltid vært brukt båndhund og det vil jeg gjøre noe med.

Valdet vi har nå er ca 15km2 fjell og skogsterreng.

Har lenge sett litt på Svensk hvit elghund og det forbauser meg at det er såpass lite av den i Norge. Ser det er endel individ med hofteproblemer, men utenom det så finner jeg stort sett "hvite elghunder bjeffer ikke i utide, er lettdresserte, rolige og tålmodige med barn." noe som høres bra ut.

Grå elghund og jamt er også flotte hunder, men hadde vært artig å prøvd noe annet enn det "alle sammen" har.

Andre aktuelle raser? Laika?

Hadde vært fint med en hund som ikke henger på elgen flere timer om den ikke står

Ellers er jeg åpen for tips, men vær så snill og kom med noe mer konkret enn "Kjøp den rasen for det har jeg"

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kort fortalt så kan du ikke garantere at du får en hund som ikke henger på i all evighet. Vi har hatt hunder som henger på over sju blåner, og vi har hatt hunder som henger på kun et par tre timer. Tror det kommer mye ann på lynne til hunden. Når det gjelder Svensk hvit så har jeg ikke noe godt råd til deg da jeg ikke kjenner rasen. De er foreløpig litt for lite utbredt.

Men den vanlige omtalen av Jemt er ihvertfall at de er noe roligere enn feks. grå. men ingen regel uten unntak. Tror nok du bør gå etter magefølelsen. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå i dag ville jeg nok valgt jemt, nettop forde den har ord på seg for og være noe roliger enn feks. grå. selv om jeg har hatt det i snart 35 år :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er det viktig for deg at bikkja slipper tidlig er laika ei god mulighet. En rasetypisk laika skal slippe om det ikke står innen kort tid etter uttak, eller om det generelt blir stående lenge uten at noen kommer med børse. Ikke alle gjør dette, men de fleste - i alle fall langt flere enn innenfor de andre rasene. Du får også en hund som jager raskt og effektivt med alle sansene, som er en fordel i åpne terreng.

 

"Bakdeler" er at du kan få loser på skogsfugl, rev, gaupe, ekorn, utras på hare egentlig det meste. Ikke alle laikaer gjør dette heller, men det er det de skal. For en typisk laikaeier er det nettop derfor vi har disse hundene, og ikke en elghund, enten den er sort, hvit eller grå.

Link to comment
Share on other sites

Laika er flotte hunder og en los på andre dyr kan jo være like moro (iallefall for meg, værre for resten av jaktlaget :mrgreen:)

Hva er typisk lostid for en laika? (er vel forskjell på om elgen står eller ikke da), men er det snakk om en time eller 10timer? har aldri jaktet med løshund på elg så er litt blank

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ta turen noen få km lengre øst og få se på min karelske bjørnehund på 3,5mnd. Skal gjøre et tappert forsøk på å holde løshundegenskapene i hevd men frykter det blir mest i bånd. Uansett så må jeg opprettholde løshundbruken til bjørn og gaupe. Drar du bare halveis til meg så finner du den andre karelern i Stjørdal, sammen med en hvit elghund faktisk.

Karelern er av ypperlig løshundslag, bare man velger fra riktige linjer. Er på fremmars på lik linje med de hvite.

 

Les gjerne på disse sidene:

http://www.karelare.se/

Link to comment
Share on other sites

Grå elghund og jamt er også flotte hunder, men hadde vært artig å prøvd noe annet enn det "alle sammen" har.

Hovudgrunnen til at gråhund og jemt er "det alle sammen har" er jo at dei svært ofte fungerar :-) Eg seier ikkje at dei andre rasane ikkje fungerar, men eg er på temmeleg trygg grunn når eg seier at gråhunden og jemten er dei to rasane det er lettast å få til som gode laushundar for elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har vel ikke så mye konkret å komme med, men litt har jeg no fanget opp.

No har jeg en neg, som er min først hund. Har sikkert gjort tusen ting feil i de 9 mnd vi har hatt den, men syns det er en kjempe hund.

Litt bjeffing ute, når det går folk forbi er det, men mye mindre enn før.

Inne er han rolig, men slår seg ikke helt til ro før barna legger seg.

Snill mot barna, men kan hopp litt. særlig på voksne/barn som han ikke har fått hilst skikkelig på. Noe som unger som ikke er vant med hunder syns er skummelt. (jobber intens for å få slutt på dette)

Han har satt seg litt opp i mot min bedre halvdel, når jeg ikke er hjemme. Men dette har også rettet seg de siste mnd.

Har ikke angret et sekund på hunde valget.

 

Når det gjelder hvit elghund, så var jeg på et bandhundkurs for ei stund siden. Der var det en hvit elghund. Det som ble sakt av dommerene om den, var at den var vanskelig å lese. Han markerte ikke slik som de andre på overvær av elg etc. Men om det var kun den eller rasen skal jeg ikke si noka om.

Det jeg har hørt om jamt, er at den er roligere en feks neg, og at den kan være senere jaktmoden. Mange blir ikke skikkelig jegere for i 3-4 år alderen. Men det er kun ting jeg har hørt, så ta det med en klype salt..

Link to comment
Share on other sites

Laika er flotte hunder og en los på andre dyr kan jo være like moro (iallefall for meg, værre for resten av jaktlaget :mrgreen:)

Hva er typisk lostid for en laika? (er vel forskjell på om elgen står eller ikke da), men er det snakk om en time eller 10timer? har aldri jaktet med løshund på elg så er litt blank

 

Setter du deg i bilen å kjører 1time sør/vest, kan du få se 4stk Laika fra 3-10år gamle.

 

3 av 4 er brukt som løshund, der lostidene vaierer fra korte loser på 15-45min, til den hittil lengste for min del på ca 7timer.

 

Påhengeligheten varierer oxo, men om farten er stor, slipper de nokså raskt, men har vært borti gangloser som har flyttet seg opp mot 1mil.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er ikke for ingenting at jeg har hatt neg i over 30 år. Har stort sett bare hatt positive erfaringer med dem. Men utifra hva omtalen av jemt har vært de siste åra så har jeg faktisk lurt på den rasen. Har en blanding nå av grå og jemt og det er en fantastisk hund. Men kanskje det hadde vært en ide og spørre Jamt her på Kammeret eller Villreinjegeren. De har jemt og har sikkert gjort seg noen meninger om akurat dette. Tror Buster og har jemt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg att i det Finnlight skriver,og min erfaring med laika som eg har 2 av er at det kan vere stor forskjel på påhengeleg heiten.Den eine som var 2år og10mnd i fjor slepper ikkje elgen uansett kor fort det går mens den andre som er 1år yngre har ikkje den påhengleg heiten,nå skal det seieast at den har eg ikkje skutt elg for mens den andre har 15 elg på samvittigheiten

Trur nokk og at det enkleste er neg,men då kan du risikere at den vert borte i lang tid og må hentes :evil:.Mange eksempel på det

Link to comment
Share on other sites

Ja for all del ikkje noko vondt meint :winke1: ,men trur nokk at det er størst sjangse for at det er me ein laika du kan reise heim att på kvelden,eg er ikkje interesert i å vente til langt på natt langt inne på fjellet når einaste måten å kome ut at er med båt

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja ja, du kan tro hva du vil. Men den hunden vi har størst trøbbel med er, nettopp en Laika :!: . Ville i utgangspunktet ikke gå ut med rase, men nå syns jeg det var behov for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

takk for gode tips!

Uansett hvilken hunderase man har så kan man vel få individer som aldri gir seg. Det samme ser vi på bla. PBGV, den skal jage ca en time, men det finnes individer som jager 5-6timer.

Laika høres jo interessant ut ettersom de som oftest jager kortest.

hva er hovedforskjellen på de forskjellige Laika rasene?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset robert, men det ser ikke ut som en rase for meg.. fra wikipedia.ord "Hälleforshund har tidligere gått for å være en svært dårlig familiehund, fordi den ofte hadde dårlig gemytt. Gemyttet har imidlertid bedret seg betraktelig fra 1980-tallet og framover, men den bør fortsatt regnes som en typisk enmannshund."

 

Det må ikke være en sær rase som ingen andre har. Om jeg finner ut at jamt er det eneste brukbare som passer meg så kan det jo bli det også, men må se litt på alternativer :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset robert, men det ser ikke ut som en rase for meg.. fra wikipedia.ord "Hälleforshund har tidligere gått for å være en svært dårlig familiehund, fordi den ofte hadde dårlig gemytt. Gemyttet har imidlertid bedret seg betraktelig fra 1980-tallet og framover, men den bør fortsatt regnes som en typisk enmannshund."

 

Det må ikke være en sær rase som ingen andre har. Om jeg finner ut at jamt er det eneste brukbare som passer meg så kan det jo bli det også, men må se litt på alternativer :)

 

 

Tja, leser du på nettet så vil du jo tro at en Karelsk Bjørnehund er et menneskespisende og asosialt udyr som jakter når den selv vil og ikke hører på andre enn eier, og da bare når den selv vil, som oftest frarådet som familiehund.

 

Her ligger det en på slagbenken uti kjøkkenet og slumrer i fred og ro mens han venter på at noen skal komme forbi og klø ham litt bak øret.

Jaktiveren er upåklagelig, men siden han bare jobber 1 måned i året så må han jo bare pent finne seg i å være familiehund resten av tiden.

Du får den hunden du har fortjent/ønsker deg, bare du legger litt arbeid i sosialisering og trening.

Link to comment
Share on other sites

Mine øst laikaer har og meget bra gemytt,kan berre vise til at kven som helst kan gå inn på elg fall og byrje å jobbe med elgen.I høst skjøyt nabolaget ein 8 tagger :evil: og der var mange han ikkje hadde hilst på,men ingen problem .Dei måtte sjølve levere hunden eg var for langt borte.

Skal nå og seiast at eg har og hatt vest og dei var ikkje heilt greie og derfor har eg ikkje det.

Trur det er viktig å sjekke nøye ut det oppdretteren gjer og stamtavla bakover

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilken rase du velger, vil jeg anbefale deg å starte med tispe! Hanner er ganske mye mer stri enn tispene, og har oftere en tendens til å være tøffe mot hunder av eget kjønn.

Vi har selv 2 jamt tisper. Den eldste henger på i 6-7 timer..den yngste skal i ilden for alvor om 23 dager :mrgreen::mrgreen:

Vi har jaktet med svensk hvit for noen år siden (ikke våre egne), og jeg har intet vondt å si om de! Gode løshunder og fantastiske familiehunder..og så synes de i terrenget :winke1:

Når du velger rase, sjekk ut om de kommer fra langjagerlinjer eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder stamtavle...

Nå har jeg som sagt en PBGV og der er det enkelt å sjekke stamtavle ettersom det er en liten rase og så godt som alle seriøse oppdrettere stiller på utstilling og jaktprøver. Når det gjelder elghunder (generelt) så ser det ut som det er mange flere som avler på upremierte foreldre, da må man stole på det oppdretteren sier og av erfaring så har alle oppdretterne den beste hunden :mrgreen:

Ikke enkelt det her, men heldigvis har jeg GOD tid på meg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...