Jump to content

6,5Grendel


Guest Chiefen

Recommended Posts

Som noen kanskje husker fra SL bygde jeg en økonomibørse/Frankenstein i 6,5Grendel med utganspunkt i en bit Tsjekkisk armeringsjern, en brukt Sauer-pipe, noen biter eikeplank og litt epoxylim.

Børsa har fått ny optikk, en Falcon Menace 10x42

 

pske003.jpg

 

En stokk til Kongsberg M67 skal tilpasses, ny hevarm lages og sveises på og noe må gjøres med sikringen (kan et M98-avtrekk tilpasses, feks Timney med sikring??) Og kanskje en litt bedre kikkertmontasje (skinne-finnes det til Zastava M85??). Jaja, til topic.

Børsa skyter bra med 100grs Norma, mye bedre enn jeg klarte å utnytte.

 

Er det flere her inne som lader 6,5Grendel og kunne tenke seg å poste litt ladedata og erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

FIkk data fra loadata.com her nå, men det er bare avskrift av data fra 6.5Grendel.com

 

Mulig det bare er 4-5børser her til lands i dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Men 6,5Grendel var ikke død, bare nede i bua til en liten plastisk operasjon hvor den fikk tilpasset en Kongsberg-stokk. Synes det ble bra jeg:-) Lurer litt på å ta fram malekosten, vi får se. Det som står igjen nå er å få gjort noe med hevarma (altfor spinkel) og sikring/avtrekk.

 

grendel007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se nå begynner det å ligne noe Chiefen .

Den andre stokken var jo bare støgg. :wink: Bare du ikke maler denne fiine kongsbergstokken grønn også nå da. :mrgreen:

 

Har du fått skutt noe særlig med den og har erfaring om kalibret å komme med? No' langholdskaliber er det nok ikke, men ei grei småviltrifle bør det gå an å få ut av dette kalibret.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne vise bildet av min grendel. E ennå et stykke unna å få lagt inn bilder i innlegg sjøl.

Sitter nu med ei sako 75 kasse med 308 støtbunn og et 6mm PPC magasin å forer 6,5 grendel fra det ferske magasinet. Går som en drøm, mulig jeg må få leid broshen en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Se nå begynner det å ligne noe Chiefen .

Den andre stokken var jo bare støgg. :wink: Bare du ikke maler denne fiine kongsbergstokken grønn også nå da. :mrgreen:

 

Har du fått skutt noe særlig med den og har erfaring om kalibret å komme med? No' langholdskaliber er det nok ikke, men ei grei småviltrifle bør det gå an å få ut av dette kalibret.

 

 

Støgg?? Ypper du til bråk eller??

 

 

Småviltrifle? Så lenge jeg slipper å bære den så langt så, den ble TUNG:-, kjøkkenvekta går bare til 3kg så nøyaktig vekt får vente litt. Børsa går godt den, gjør jeg jobben sitter 3 stk 100grs Norma i samme lappen. 120grs Remington blyspiss bulkkuler går ikke like godt men holder inner-10 (med forbehold om sjåfør). Tenkte på 120grs Nosler partition, burde være en dugelig kule til bukkejakt.

Idag bærer det avsted til banen for rigging av elektronikk på 250m hold og litt skyting og krongrafering.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på 120grs Nosler partition, burde være en dugelig kule til bukkejakt.

Idag bærer det avsted til banen for rigging av elektronikk på 250m hold og litt skyting og krongrafering.

Gi tilbakemelding.

Har fulgt med grendel'en din fra "tidenes morgen", så jeg er kvalifisert til å yppe til bråk en gang i blant angående den børsa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hvordan er denne grendelen? klart den ikke klarer hastigheter til storebrødrene 260 og 6,5x55 da, men hva hastigheter snakker vi om på lettere kuler? feks slikt som 95 grs v-max eller noe 100/120 grs match kuler...

 

er dette nært opp mot noe BR patron når enn tenker presisjons potensiale?

 

har lyst på en liten 6,5 sak, tanken har lenge vært 6,5 TCU men pga at slutsykket mitt har 6,5x55 støtbunn utgår jo den da, så da burde jo 6,5 grendel være en bra kandidat skulle enn tro, eller er der noen andre BR patroner som vil kunne være ett alternativ?

 

hva skal jeg bruke den til, tja, sprenge kråker med 95 grs v-max, jakte skadedyr, og kanskje noe amatør/hobby BR..

Link to comment
Share on other sites

Grendelen har PPC støtbunn! Min erfaring etter ca 1000 skudd er at hastighetene som Aleksander arms og wolf oppgir er greit å innfri, men jeg har ikke god presisjon med "max" ladningene til Aleksander arms og Wolf.

Med 100g lapua helmantel har jeg topp presisjon rundt 810 m/s. Har ikke fått testet 95g v-max ennå, men regner med å kunne krype opp mot 850 m/s.

Hmmm! Har ikke ladedata på jobb men jeg husker muligens feil, var kanskje Sierra 85g HP som rusler ut i 810 m/s.

Ellers kan det nevnes at ei sako 75 308 kasse /støtbunn og PPC magasin gir perfekt mating for 6,5 grendel. Men min gendel er bygd på ei vixen kasse med 222r støtbunn, her får jeg problemer med mating når det er 4 skudd i magasinet. Med 3 skudd i magasinet er alt bare lykke.

Link to comment
Share on other sites

Har testet utallige ladninger fra en AR15 med 20" løp.

 

Nyeste nye er at jeg endelig har funnet en ladning som gir Major PF med akseptabelt trykk. En 123grs Scenar kommer ut av løpet i omtrent 2640 fps med ES på 15fps.

 

Presisjonen er god, men har enda ikke fått målt grupper på papp.

 

Grendel er IKKE enkel å oppnå major med, slik mange later til å tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å få 6mm br å mate i en sauer 202med 6,5x55 magasin, men det va ikke nubbekjangs. MEN jeg prøvde ikke å mekke på magasinet. Har hørt om flere som prøvde det men med et 308magasin, men de lykkes heller ikke(dette var for ca 8-10 år siden). Trur ikke grendelen er noe bedre egnet, men har ikke prøvd den.

Har fått sjekket litt lade data. 100g FMJ lapua i 810 m/s. 85g HP sierra i 890m/s. Har ikke prøvd å lade max, bare jobbet meg oppover til jeg fikk en presis lot. Har best presison med Vit N-133 krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

HHEY. Sjå der ja.

Takk for hjelpa, nu føler jeg ennå mere innkompetent med PC og sånn. Men skyte kan jeg i alle fall. Nu skal du se at folk får opp interessen for grendelen.

Jo da! en finsk pratsom kjøter. 90bjeff i minuttet på tiur/ender/mink/røyskatt, mye mindre lyd på lemen/elg og ekorn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere hatt 6-223 i den samme børsa. Jeg synes ikke 6x45 passer i vixen kasser eller mini mausere, da ideell patronlengde for 6x45 er noen mm lengere enn hva magasin lengden på vixen kassa har dvs ca 58mm.

Men 6,5 grendel er perfekt patronlengde med 100g FMJ Lapua under 55mm og med 123g Scenar 57mm. Derfor er det en bedre egnet patron for slike små kasser, du har litt magasinkapasitet under jakt og trening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og naboen (avstand 134meter fra kjøkkenvindu til kjøkkenvindu) har snakket litt om en 6,5Grendel-R, altså en krave-versjon. Jeg har gjort et halvhjertet forsøk på å presse ned et par 357maximum hylser med lite suksess. men kveldens surfing ga løsningen; 6,5Grendel brosj, tolk og diesett og hylseholder og hylser i 220Swift.

Naboen er Contenderfil, noe jeg igrunnen skjønner, et utrolig artig system!, men hva med en liten kombi i kaliber 20 og 6,5Grendel-R?

Eller en kanskje en "økonomi Kipplauf" bygd på en enkeltskuddshagle?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Om noen har en Zastava M85 og er møkk lei det ubrukelige avtrekket/sikringen har jeg en løsning; avtrekk for M98 passer rett på.

Dermed bestilte jeg et Bold Optima med sidesikring fra Brownells til 55$+frakt.

 

Da gjenstår bare å gjøre noe med hevarmen; kapp og sveis og en gummikule kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De som lager Bold-avtrekk har ikke registrert seg i noe slags register hos US State departement, dermed er disse stålbitene og noen fjærer skumle terroristgreier som Brownells ikke vil sende ut av USA :roll:

 

Jaja, får vel handle meg et Timney istedet da.

Link to comment
Share on other sites

Jo, absolutt en mulighet. Mye står og faller på den j..la garderoben. Kan jo evt kjøpe en børse og få laget/tilpasset flere løp; vips et systemvåpen:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...