Jump to content

type kaliber til rådyr jakt


valdes

Recommended Posts

Jeg bruker 9,3x62 som er ett absolutt minimum.

En bør nok opp på minst .416 eller mer for å være på den sikre siden

 

Sinnsykt bra innlegg....Greit nok at det hender det er mange tråder og at du ser på dette som et "tåpelig" spørsmål, men uansett så er ditt svar helt unødvendig og av liten nytte for den som spør. Er dette det du klarer å lire av deg bør du heller bare tie stille!

 

Tilbake til trådstarter, 222 eller 223 rem er greie rådyrkalibre, og etterhvert har det blitt tilgjengelig god jaktammo selv for dem som ikke er hjemmeladere. Det noen sier er minus med disse "små, kjappe" kalibrene er at liten kule i høy hastighet kan gi ganske store skader på kjøttet, faktisk så gir ofte en rask liten kule mer skade enn en tyngre kule som treffer dyret i en litt mer moderat hastighet. Selv jakter jeg rådyr med 308win og er velidg fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

I følge de nye reglene er det ikke lenger behovsprøving på kaliber og dermed gjelder kjøpstillatelsen egentlig for alle lovlige kalibre.

 

Dessverre er det slik at mange politikamre ikke har fulgt med i regelendringene og krever at du har fylt ut kaliber i første trinn av søknadsprosessen slik at man blir sittende med godkjening til kun ett kaliber. Dette er altså ikke i henhold til gjeldende regler og hvis butikken du kjøper hos er oppegående selger de deg gjerne en 6,5x55 og endrer dette på kjøpetillatelsen.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på hva du liker av kort eller lang låskasse. Er det din første rifle, så bør du gå for 6,5x55, 308 eller 30-06. Da har du ei rifle som du kan jakte alt vilt i Norge med. Kjipt å eie kun en 223rem, og plutselig ligger det et tilbud om villreinjakt på bordet.

 

Min anbefaling er 6,5x55. Mye god ammo til ok pris, og lett tilgjengelig.

 

Jeg har 308win i blaseren min, og nå skal jeg kjøpe en back-up rifle til den. I tilfelle shit happens. Har lyst på en 6,5x55, siden det er et behagelig kaliber å mengdeskyte med.

 

Fordel med 308win er at du kan kappe løpet ned mot 45 cm uten å miste så mye hastighet. Mitt er 45 og gjenget for demper. Er Superfornøyd med det :D . Det går ikke med 6,5x55, der bør løpet være minst 50 - 55cm for å holde storviltkravet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 9,3x62 som er ett absolutt minimum.

En bør nok opp på minst .416 eller mer for å være på den sikre siden

 

Sinnsykt bra innlegg....Greit nok at det hender det er mange tråder og at du ser på dette som et "tåpelig" spørsmål, men uansett så er ditt svar helt unødvendig og av liten nytte for den som spør. Er dette det du klarer å lire av deg bør du heller bare tie stille!

 

 

 

Litt humor må vel du også tåle 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tåler humor, men jeg synes ikke det var ikke skrevet på en måte slik at humoren ble åpenbar. For en uerfaren nybegynner så kunne dette blitt tatt for god fisk, og vedkommende hadde sittet igjen med en 375 H&H, ikke det at det er umulig å skyte rådyr med den heller da :wink:, men det er da andre ting som er bedre egnet

Link to comment
Share on other sites

Har godkjennelse til å kjøpe 308.

Noen mener at 6.5 er bedre.

Hva er forskjellen på disse to

 

I praksis bruk er det ikke noen forskjell. De to er så like at det er kulevalget som er viktig. De dreper rådyr like effektivt, så det er kjøttødeleggelsen du bør tenke på når du velger kule. (Ca 1000 tråder om det her inne.)

 

Sjøl bruker jeg 7X57R og 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Var i litt samme situasjon når jeg kjøpte første rifle. Hadde tenkt mest rådyrjakt og hadde bestemt meg for 6,5x55. Rifla jeg valgte hadde ikke kapiberet og det ble 308 i stedet. Er i dag glad for det, siden det kort tid etter ble mulighet for elgjakt også, noe jeg synes 308 er bedre egnet for. For rådyrjakt vil jeg si at 6,5 og 308 er akkurat like bra.

Link to comment
Share on other sites

Skal på min første skikkelige rådyrjakt om en måneds tid (garantert å få rådyr på post, men slike garantier gjelder ikke meg, så en får ta det som det kommer!) og har tatt storviltprøva med både .222en og .308en min.

 

Er noe usikker på hvilken jeg skal velge av dem selv, så har satt opp litt pluss og minus:

 

Rifle 1: Brno Fox .222 Rem.

Sikte: Nikon Monarch 5-20x44

Kule: Lapua SP 55 grs, fart ca 830 m/s

 

Rifle 2: Sako AII Forester .308 Win.

Sikte: Zeiss Classic 2,5-10x50

Kule: Remington CoreLokt SP, fart ca 770 m/s (tror jeg)

 

Fordel lillebror:

Utrolig presisjon, jevne samlinger fra 6 - 15 mm. Snellertavtrekk som gjør det så lett at en myk pust fra en søt blondine setter av skuddet (altså umulig å nappe av skuddet).

Lyddemper - slipper hørselvern

God nok til rådyr til tross for størrelsen (minste lovlige mener jeg å ha lest)

Lett og hendig rifle som det er en glede å bære med seg rundt

Trygg på at jeg skyter bra

 

Ulempe lillebror:

Litt marginalt kaliber? Blir neppe knall og fall her? Eller?

Høy minsteforstørrelse på kikkertsiktet - mindre synsfelt og mer kronglete å finne rådyret om det skulle komme på ganske kort hold. Heller ikke det beste i motlys og skumring, men akseptabelt

 

Fordel storebror:

God presisjon - ikke mye dårligere enn Fox'en på forrige tur på skytebanen

Godt kikkertsikte, både på korte og lange hold, samt at den er topp i motlys og skumring. Betydelig bedre enn Nikonen på lillebror (men den er langt fra ubrukelig den og da)

 

Ulempe storebror:

Usikker på om kulevalget her er riktig. Har overskredet budsjettet voldsomt siste tiden så tror jeg må klare meg med denne foreløpig. Men den tar sikkert livet av dyret den og. Er bare litt usikker på hvordan den virker på kjøttet (blir neppe noe problem, men lell...)

Tung og uhåndterlig i forhold til lillebror. Ikke så rask å få i anlegg (oppveies kanskje noe med optikken - større synsfelt med Zeissen)

Ikke lyddemper. Har elektronisk hørselvern, men får helt hetta av å sitte/gå med de på i lengden.

Har egentlig aldri skutt helt topp med den (25 - 40 mm samlinger), før siste gangen. Da gikk det til gjengjeld veldig bra. Napper av skuddene i blant (Fox'en sin skyld da jeg har lært meg dårlige skytevaner pga lett avtrekk der, tenker jeg.)

 

Det artigste hadde sikkert vært å bytte om sikter og brukte Foxen med Zeissen... Men da blir det ny innskyting og jobb med det. Har kun en eneste helg til rådighet før denne jaktturen...

 

Så en får gruble litt i mellomtiden. Ta noen eftasturer på skytebanen før en bestemmer seg...

 

Eller hva mener andre jeg bør velge?

 

Nesten synd en ikke har en Sako Finnlight 6,5x55 med lyddemper og Zeiss Victory 2,5-10x50... Sukk... :roll:

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens: Jeg er mindre erfaren enn alle andre på kammeret siden jeg kun har vært på jakt en gang og skutt ett rådyr, men kan si hva jeg opplevde. Ta det for det det er. :smile:

 

Kikkerten sto på 4x og det synes jeg er passe for alle hold jeg kommer til å skyte på, så min drømmekikkert hadde vært uten zoom med fast forstørrelse 4x.

 

Jeg brukte Fusion Lite i .308 og etter å ha sett hva den gjorde kommer jeg aldri til å bytte patron da jeg ikke kan se at det kan gjøres særlig bedre. Gjennomskyting med lite utgangshull, det som var i mellom inngang og utgang var ødelagt og alt blodet var i buken. Ble levert til et viltslakteri for partering og nærmest ikke noe kjøtt ble ødelagt/fjernet.

 

Mulig erfarne jegere opplever det anderledes, men i skogen, i jaktsammenheng, merket jeg ikke smellet eller rekylen uten hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Hei, du har jo fått svar men jeg kan vel si litt om mine erfaringer allikevel. Jeg har skutt rådyr med 5.6x52R, 22-250, 6.5x55/57R, 308, 30-06, 300wsm og 375H&H/wea. Kort sagt: De små rådyrene detter nesten åkke som. Nå bruker jeg 6.5x55 med Accubond kule, og det synes jeg er et nesten perfekt valg, men som sagt alle kalibre over 222 duger på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...