Jump to content

Hvor stor sekk trenger man til reinsjakt?


tobbelobb

Hvor stor sekk trenger man til reinsjakt?  

59 members have voted

  1. 1. Hvor stor sekk trenger man til reinsjakt?

    • 65-80l
      4
    • 80-90l
      4
    • 90-100l
      5
    • 100-110l
      6
    • 110-125l
      40


Recommended Posts

Jeg er på jakt etter sekk til reinsjakt. Dette blir min første tur og jeg er usikker på hvilken sekk jeg skal kjøpe og hvor stor den trenger å være. Har sett på Recon pack 125L og Svalbard 100L sekken til norrøna. Har snakket med fler som har erfaring med reinsjakt og svarenne spriker en del, alt i fra "du klarer deg lenge med 65l" til " du bør ha minst 100l" Hva er deres meninger?

 

Det blir nok hovedsaklig turer på et par dager til en uke i slengen, telt, sovepose, liggeunderlag og mat blir nok liggende i leir ikke så alt for langt unna bilen. Så str. på sekken er med dagsturoppakking pluss evt. felt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dropper å stemme da jeg er av den oppfatning at det ikke er så farlig hvor stor sekkeposen er. Det greieste er nok en pakkrammesekk der en dels putter slakte oppi sekken og dels reimer og stropper slaktet til ramma, eventuelt stropper slaktet helt til ramma. Da er ikke sekkeposens størrelse så viktig.

 

Går du for anatomisk så anbefaler jeg størst mulig, da du bør få mest mulig, helst alt, oppi sekken.

Link to comment
Share on other sites

Volumet er som tidligere nevnt ikke det kritiske her, men bæresystemet er det.. og kongen av tungbæresystemer er pakkrammen.

 

Norrøna Reconpack er en god en..har den sjøl. Bergans har en som heter Powerframe, samt en hundreliter pakkramme som heter Finnmark. Sistnevnte syns jeg ikke hadde godt nok seletøy for tungbæring.

 

En sekk som ser interessant og bra ut er Chevalier Reindeer Pakkrammesekk.. At XXL selgerdenne på tilbud til snaue 3000,- om dagen gjør den faktisk hyperintr. Norrøna og Bergans store sekker ligger på rund 5000,-

 

http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/sekker/j ... kk-1057313" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en Bergans Viking 70 liter anatomisk i mange år, ja faktisk til den var utslitt, den gikk det akkurat ei Simle oppi, sammen med maten for en dag og annet nødvendig utstyr, den var forbausende god å bære i. Når denne sekken tok kvelden kjøpte jeg meg en Bergans Power Frame pakkramme, den er vel 100 liter i komp tilstand og 120liter i utvidet tilstand. Det er etter min smak en meget god sekk å bære tungt i, grunnet dårlige knær etter mye tunge bører i steinur så begrenser vekta seg til rundt 45 kg, noe som også er mere en nok generelt sett, eneste negative med denne sekken er de løstagbare sidelommene og alle remmer og greier som flagrer, brukte vel en dag på rulle inn disse remmene og tape de, noe størrelse oover 100 liter er etter min mening unødvendig, jo større sekk, jo mere ræl fyller man oppi sekken.

Pakk smart, fjellduken fåår plass under sekkelommen mot hylla på ramma, ellers er topplokklomma og sidelommene nødvendige for smågreier kniv(er) sag og annet slakteutstyr i sidelomma sammen med sprit og spritblusset toalettsaker i sidelommen sammen med enkelt forbindingsutstur, Ekstra patroner fyrstikker osv i topplokket

Hovedrommet i sekken må dere tenke på skal ha plass til slaktet og annetutstyr (tørre sokker, genser ol), stram inn alle strammeremmer når du er ferdigpakket for å få alt så nære ryggen som mulig og da er det god tur, stopp ofte i begynnelsen, tilppass sekken slik at den blir mest mulig behagelig, husk at den skal væære din venn på ryggen i mange timer. hvil sekken på steiner som gjør at du ikke må være vektløfter for å komme opp iigjen

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Brukte altid en 80 liter Bergan pakkrammesekk de åra jeg drev med reinsjakt. Greide ikke og slite den ut engang, selv om det ble mange turer opp gjennom åra.

Link to comment
Share on other sites

Har før jaktet med Bergans Powerframe 130l - denne synes jeg kom for langt bak. Dvs for mye luft mellom rygg og sekkerommet, slik at jeg gikk for mye bøyd fremover. Det gjør turen tyngre enn nødvendig.

 

Har nå en Norrøna Recon-Pack med syncroflex. Den er overlegent den beste sekken jeg noensinne har hatt på meg. Den følger bevegelsene mine godt, og virker mye lettere enn sine 4,7kg...

Eneste minuset med denne sekken er at sekkerommet er litt smalt. Det blir trassig å få framdelen på dyret oppi, for så å stappe bøgene utenom på sida og låra inni til slutt. Flisespikk kanskje, men selv solen har flekker..

 

Denne fra chevalier kjenner jeg ikke til, men kvaliteten der i gården har ikke vært helt hundre har jeg hørt rykter om?

Det bør la seg gjøre å få et tilbud på Recon-packen? Jeg kjøpte den for 3999 på XXL for to-tre år siden. Verdt hver krone!

Link to comment
Share on other sites

Takker for mangen gode svar! Siden pris er en faktor heller jeg mot Svalbard, 100L. Vil det være et dumt valg? Er på hardangervidda jeg skal jakte så blir fort langt å gå med 40-50 kg... Har mulighet for å få lånt en Svalbard på 65liter. Vil det være håpløst? den er vel anatomisk?

Link to comment
Share on other sites

Har en Bergans viking (II?) 110 l med QSS bæresystem. Har hatt den siden -96, og den har fungert bra. Min personlige vektgrense på ryggsekken er ca 55 kg og det synes jeg den takler meget bra selv om det er en anatomisk sekk. Har også recon pack (forsvarets modell) i to utgaver, men jeg syns de har høy egenvekt, samt at jeg synes bæresystemet til Bergans med det stive hoftebeltet gir bedre vektfordeling ( veksler mellom hofter og skuldre). Jeg er ikke så høy, 174- 175 cm, så recon packen er en ganske stor sekk for meg. En annen ulempe med pakkramme er at jeg synes de har lett for å knirke. Beiner forresten ut slaktet i fjellet, så vidden på sekkeposen er ikke avgjørende for meg.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal prøve reinsjakta i år, og du ikkje har behov for storsekk utenom det

Er det faktisk mulig å klare seg med et rimelig alternativ, jeg har selv prøvd Dovre fjell sekken som Magasinet selger eller solgte, klarte å bære 45kg på ryggen ned fra fjellet med den og. Prisen var vel under en 1k. Men hadde aldri kjøpt den sekken for å bruke på mange og lange turer.

 

65liter er for lite nesten uansett etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for bergans power frame 130l. Beste sekken du får til reinsjakt uten tvil, etter min mening da! Ikke kjøp noe mindre en det, så da er det vel recon packen og powerframen det står imellom. Etter mine kunnskaper så kan du ikke ta av sekken på recon pakken og bare bruke ramma, det kan du på power frame`n.

Link to comment
Share on other sites

Har sjølv ein powerframe, og er sånn passeleg fornøgd. God plass, javisst, men god plass betyr også mulegheiten til å stappe sekken så tung og full at turen heim blir direkte usunn.

 

Fakta: Stadig større andel av jegerstanden består av kontoristar som til dagleg gjer det samme som eg gjer no: Sit på ræva og trykker på eit tastatur. Om vi trimmar og trenar og held oss så mykje betre i form enn resten av den norske, mannlege befolkninga på mellom 30-55 år? Tja. Det hadde vore artig å høyre frå jaktdressprodusentane korleis utviklinga har vore i størrelsane på "gjennomsnittsdressen" til den norske jegeren dei siste 20 åra ;-)

 

Poenget mitt har vel fleire skjønt: Stadig fleire jegerar i stadig dårlegare form og med stadig høgare eigenvekt får stadig større sekkar som dei KAN bere stadig tyngrer bører i. Det hadde vore moro å fått ein lege/fysioterapeut sine synspunkt på kor sunt det er for ein gjennomsnittsnordmann å bære 40-50-60 kg på ryggen i fem,seks timar eller meir...

Link to comment
Share on other sites

@frontier: Det er jo ikke ønskelig med "+1" postinger på Kammeret, men der var det jaggu nære på! :-)

 

Jeg tror nesten muskelmassen i låra mine er om lag halvparten av det den var 15 år siden, og ryggen har i alle fall ikke blitt sterkere. For min del er det GPS og hodelykt som gjelder, for jeg går heller to ganger enn å ødelegge meg på å bære mer enn kroppen tåler. Å bli sliten er greit, men å få bristskader ol. er ikke en pris jeg er villig til å betale for å få dyret ned fra fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...