Jump to content

Anbefalt ammunisjon til årets jakt på rype og skogsfugl


TxH

Recommended Posts

Heisann godtfolk!

 

Tenkte å dra igang en tråd som kan være til hjelp for alle som er en smule forvirret i denne ammunisjonsjungelen vi befinner oss i nå til dags mtp. hva som egner seg best i ulike trangboringer på ulike avstander og til ulikt vilt, hhv. rype og skogsfugl. Altså så tenkte jeg å høre med dere hva dere tenker å bruke til årets jakt?

 

Selv tenker jeg både på Rio Venatum Bi 32g nr.5, Eley VIP og Fiocchi Tundra 28g nr.6 til årets rypejakt, men er mer i tvil til storfugl og skogsfugl. Hva anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Hallais! :) Har ei 2 år gammel baikal hagle.. Til rype bruker jeg tidlig i sesongen Nitedals stål nr. 5-6..Funker tidlig i jakta, men når rypa skifter drakt bruker jeg Eley Bismuth Grand prix. Når jeg går i mitt eget terreng går det i god gammeldags eh... ikkje stål ihvertfall! :o

 

Til Skogsfugljakt brukte jeg ifjord Gyttorp nr. 2 Løsnet 3 skudd med denne å felte 2 tiur så skal ikke klage!! :D Hadde noe gyttorp liggende så skal ihvertfall bruke det opp. Gjennstår å se om de faktisk var bra eller om fugl`n datt av sympati! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker mye lerdueskudd i begynnelsen av rypejakta. Helt vanlige Saga Eurotrap 24, og det holder i massevis! :)

Lengre ut i jakta bruker jeg som regel Rio Venatum Bi 32 5'er og Eley Bismuth forest 5'er

 

Til skogsfugl bruker jeg Wingmaster HD 4'er, Saga Maximum tungsten 5'er og Gyttorp 35grams 5'er (tungsten matetix)

I fjor datt en tiur død i smellen for sistnevnte patron :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er så mye som skrives om disse Wingmaster-skuddene, så man får vel prøve noen selv også.

 

spets.- "hagle som tåler det".- Mener du at selv om hagla/chokene er godkjent for stål så bør man være forsiktig. Tenker du da på at trykket er spec høgt i disse patronene eller hårdheten på på haglene er "brutale" for løpene? - Kansje bare halvautoer og pumper som tåler det i lengden, eller kan jeg med god samvittighet bruke i Beretta o/u ? (som jeg vanligvis skyter masse "vanlig" stål i på trapen) Mvh

Link to comment
Share on other sites

@bobby:

Jeg tenker på trykket. Noen av Wingmaster-patronene gir 1050bar og jeg tror ikke alle "stål-godkjente" hagler er godkjent for såpass trykk.

Jeg skriver tror, for jeg kan ikke nok om det til å skrive vet. Har du fleur-de-lils merking så bør du være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... 1050 er mye.

Selv om Berettan er godkjent/testet for 1400kg, så tror jeg at det blir Rem 1100 som får prøves først og da kansje med cyl.løpet.

OK.Skal bli litt artig å prøve (selv om de sikkert er "svin"-dyre)

Takker for svar. Mvh

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

 

Rype: Gyttorp 7 og 6, 32 gr. og Rottweil Waidmannsheil 6, 36 gr.

Skogsfugl: Rottweil Waidmannsheil 6 og 5, 36 gr.

Putter en tilsvarende 4 i løp 2 i biotopen i "gamlesvarten".

 

I Norge tas også med Eley HV Grand Prix 5 32 hr. med (hvertfall i beltet....)

Har også brukt Kent Impact med godt resultat. (stiv pris da....)

 

Teller ned nå :D

Link to comment
Share on other sites

Blir fiochi tundra 28gr nr us6 på meg å tidlig i rypejakta, har testet dene patronen på skive og den gjir nydelig skuddbilde,

ellers blir det impact tm til skogsfugl og senere i rypejakta.Ser mange anbefaller wingmaster, og ja den patronen er knallgod

men lurer på om den skyter vel trangt til tidligjakt og korte hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Blir fiochi tundra 28gr nr us6 på meg å tidlig i rypejakta, har testet dene patronen på skive og den gjir nydelig skuddbilde,

ellers blir det impact tm til skogsfugl og senere i rypejakta.Ser mange anbefaller wingmaster, og ja den patronen er knallgod

men lurer på om den skyter vel trangt til tidligjakt og korte hold.

 

Hvilke trangboringer har du testa på skive med da? Må få testa disse selv men er litt usikker på om det kan være lurt å bruke trangere choker enn til "vanlig tidligjakt" pga. de åpne skuddbildene?

Link to comment
Share on other sites

Rio er en patron jeg anbefaler. Du får den i forskjellige utgaver fra 28-46 g ladninger. Jeg bruker primært 32 g ladninger til rype. Men har skutt både tiur og orrfugl med den. Er jeg i rent skogsfugl terreng bruker jeg 36 g i us nr 5. Har funka veldig bra i mi børse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jeg bruker rio. Men har ikke prøvd 28g. Skøt både tiur og orrfugl i høst med rio, men det var med 32g og 42 g nr 5. Gikk helt fint det. Spørs om ikke 28g blir for lite på vintern, kan ofte bli litt drøye hold. Rio patronene gir bra skudd bilde i min hagle og har brukt det siden bly forbudet tredde i kraft :winke1: Så som høst patroner anbefaler jeg dem.

Link to comment
Share on other sites

Vil si at nr. 4 i Rio 28g er helt greit, men dog ikke noe grovere. Anbefalt for bismuth er vel 5 på rype ofte da det anbefales å gå opp et par haglstørrelser fra bly. Bruk 4.er og knall ivei du, fuglen detter like godt om det er 4 eller 5!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...