Jump to content

Nybegynner & diverse kalibere


henrikz

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nå lest omtrent samtlige innlegg om nybegynnere her. Det jeg synes er påfallende er alle eldre skyttere som mener at nybegynnere kun skal skyte med .22 i f eks 1-2 år før man går over på grovere kalibere.

Dette er helt sikkert godt ment på alle områder. Man trenger garantert å skyte mye med .22 for å få inn gode vaner og perfeksjonere avtrekk osv.

 

Men jeg tror få ting er mer drepende for lysten til å drive på med dette enn slike holdninger. Hvis jeg måtte ha ventet i 2 år på å prøve 9mm tror jeg helt ærlig jeg ikke hadde giddet å drive med dette. Det er noen av oss som driver med skyting fordi det er gøy. Det er ikke alle som skal på pallen. Man kan si hva man vil men f eks 9mm er mye artigere enn .22 å skyte med. Det må være en viktig faktor med tanke på rekrutering at folk har det gøy? Hvis eldre/mer erfarne skyttere skal drepe lysten på den måten bør de heller tenke seg om.

 

Hva synes dere? Er jeg helt på vidda her?

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg kjøpte var en .22 Sig Sauer Mosquito og en S&W 460xvr.. (Bruker nesten ALDRI Sig'en) For meg er moro faktoren viktigere enn treff faktoren..

(såfremt du ikke har tenkt å bli en soveskytter med ei rørtang til 15-20000)

 

Lykke til med valg av våpen og kaliber:-)

Link to comment
Share on other sites

Er bare å skaffe så stort kaliber man kan lovlig og har lyst på fra starten av, smeller det altfor sykt er det en reell fare for å bli litt skuddredd og nappe i hytt og pine så å prøve kaliberet først kan være en ide :wink:

 

Men man bør egentlig alltid ha en .22lr med mindre mann er tjukk som fy av penger når man skal skyte mye, ei kule i .22lr for man greit tak i for under 50 øre stykket. Tar man f.eks .44mag så er man fort oppe i 8kr skuddet eller 16 ganger så dyrt per skudd! 9mm kan man få tak i ned mot 1.50kr stykket og .38s ligger vel mellom 3-4kr stykket. Og ja, selv for moroskyttere som meg selv så går det ikkje lang tid før man innrømmer at mengdetrening med .22lr har noe for seg :roll:

 

Men man trenger på ingen måte å kjøpe syke rørtenger og nitrene med kun den i flere år! Allier deg med noen i klubben som kjenner litt forskjellige våpen og kjøp deg en fin brukt en som gjerne er enkel å vedlikeholde. Gjekk selv for en FN Browning International som eg fikk for 2000kr, er ingen problemer å gjøre det godt med den så lenge min egen form er inne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to :)

 

Jeg er enig i at siden .22 er så mye billigere så blir mengdetreningen også med den.

 

Tror mine første kjøp blir en .45 og en .22. Deretter en 9mm og en 357. Magnum.

Jeg har tenkt å delta på stevner så øve må man :)

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med deg henrikz. Begynte selv med pistol i oktober og har nå levert söknader for flere våpen. 22lr, 9x19, 45acp og 357mag. Er jo helt klar med att 22lr blir brukt mest, men det er grunnet prisene på ammo og att jeg önsker trene mye og ofte.

 

Blir lettere oppgitt over hvordan enkelte (ganske mange faktisk) svenske klubber som kun vill att man skyter 22lr i minimum 12måneder för man kjöper seg/skyter med noe grovere. I tilegg er det krav på skyteferdigheter for og få erverve våpen.

Dette gjör jo att de som önsker skyte kun for moro skyld, selv om de kansje ikke skyter bra får en begrenset mulighet for sin hobby. Heldigvis har jeg utvandret til Norge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal man høre på de med erfaring også. Men til og med de med erfaring synes vel det er artigere med 9mm enn .22?

 

Og til vår svenske venn: Jeg blir ikke klok på om man kan søke på både 9mm og .45 samtidig. Er mildt sagt forvirrende å prøve å finne ut av det på forumet her. Noen sier at det ikke er et problem mens andre sier man bør søke på .45 først.

Link to comment
Share on other sites

Med .22LR kan du skyte NAIS, VM-fin (finpistol), hurtig fin, standard, silhuett, fripistol, finfelt, spesialpistol og spesialrevolver. Skulle kunne hatt to fine år med det.

 

På den annen side kan det være langt å kjøre til stevner, og da er det meget forståelig at en vil skyte minst to runder. Så hadde jeg fått et kaliber til, hadde det forbedret tilværelsen :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er dette kjedelige med skyting, for å bli god så må ein øve. Mengdetrening med 22LR og tørr-trening må til. Kor mange har råd til å smelle avgarde 9mm eller 45 i det antall som skal til for å bli ein god pistolskyttar ? Klart om det berre skal smelle og lukte krut er det det same kva ein kjøper fyrst. Men om ein har ambisjonar om å bli ein god skyttar er det i hovudsak mengdetrening med 22LR som gjeld.

Link to comment
Share on other sites

Ja takk begge deler :)

 

Jeg også kommer til å skyte desidert mest med .22 fordi jeg ønsker å bli en god skytter. Jeg synes det er sabla gøy med det kaliberet også.

Men skal man nekte meg grovere kalibere i noen år blir jeg deprimert.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke ha ambisjoner om å bli en god skytter for å skaffe deg en god 22. pistol å trene med. Den eneste forskjellen er at når du har skutt masse med 22. og ubevist trent inn skyteteknikk, så treffer du mere når du skal stå bak låven å dundre laus med 45, 44, 9mm osv. Hvis du går rett på grovpistol så treffer du ikke låveveggen en gang.:) Så kan du se hvor gøy det er i lengden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er man tidlig ute så skal man i NFS sitt program søke på .45 i Militær og 9mm i grov ("Grov" er utrolig nok maks 9mm), men har selv hatt 9mm i militær og fått den flyttet til grov i ettertid med en godt skrevet begrunnelse :roll:

 

Ervervsrekkefølgen min så langt har vært: 1: 9mm i militær, 2: .38spesial i revolver, 3 & 4: 2stk .22lr i spesialpistol og fin, 5: .44mag i magnum 2 og 6: .45acp i militær med omklassing av 9mm til grov :D

 

Hindringen man kan møte på med 9mm og .45 samtidig er vist begge er godkjente i militær klassen ofte, kluet da er 9mm i grov mikket til mellom 1000g og 1300g avtrekksvekt, da får man lett godkjent ein i militær og som har minimum 1360g som avtrekksvekt. Eller søke .45acp (militær) og .22lr (fin) samtidig så senere en 9mm i grov fordi .45acp ikkje er godkjent i klassen.

 

Selvfølgelig skal man høre på de med erfaring også. Men til og med de med erfaring synes vel det er artigere med 9mm enn .22?

 

Og til vår svenske venn: Jeg blir ikke klok på om man kan søke på både 9mm og .45 samtidig. Er mildt sagt forvirrende å prøve å finne ut av det på forumet her. Noen sier at det ikke er et problem mens andre sier man bør søke på .45 først.

Link to comment
Share on other sites

En mulighet er jo å kjøpe en 45/9mm av god kvalitet, samt å kjøpe en .22 topp til samme

pistol av GOD kvalitet.Da vil en jo ha en presis .22 samt likt grep og avtrekk som med det grovere kalibret. En bør vel da gå for en eller annen 1911 samt en .22 topp fra feks Marvel.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal man høre på de med erfaring også. Men til og med de med erfaring synes vel det er artigere med 9mm enn .22?

 

Og til vår svenske venn: Jeg blir ikke klok på om man kan søke på både 9mm og .45 samtidig. Er mildt sagt forvirrende å prøve å finne ut av det på forumet her. Noen sier at det ikke er et problem mens andre sier man bør søke på .45 først.

 

Man kan alltids søke, men ikke sikkert man får det bevilget :wink:

Vi får se vad som skjer med meg, men jeg håper min aktivitet med ca 15 klubbstevnestarter og 8 aproberte starter i (har en aprobert start i hver gren som jeg har søkt våpen i untatt militærfelt, der er det kun 1 eller to klubbstevnestarter, jeg har også en approbert start med .32 toppen jeg søkte for) dette i løpet av 8 måneder. I løpet av vintern regner jeg med at jeg fyller for reservevåpen i 22lr og revolver. Da tenkte jeg søke om spesialpistol og spesialrevolver :wink:

(skall jeg dra på stevne vill jeg skyte de grenene som er mulig, jeg ser på stevner som trening, rutinen kommer etterhvert håper jeg og fokus kan da ligge på selve skytingen) Nå ble det mye svablaha, men CSI er litt tregt i dag :wink:

Link to comment
Share on other sites

kjøp det som er artig å du har lyst på.

1 våpen 629 44mag 5" og har en ruger sp101 327 fed.

begge artige.. 44 mest artig.

er ikek god til å skyte, men bryr meg ikke,, treffer til slutt uansett;) påskudd for å skyte mere

44mag skudd koster vel ca. 1kr-1,5kr om jeg ikek regner med hylsa. å blir vel sikkert 3kr pr skudd om en leter opp billige kuler noe sted

om du lader selv så klart

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg 9mm som førstevåpen etter den obligatoriske treningen.

Angrer ikke ett sekund.

Har også blitt dratt inn i den utrolige givende ladehobbyen takket være den.

 

Det er viktig å ikke bli for steinseriøse når det gjelder skyting og våpen. Skyting er gøy, men det blir enda mer gøy med interne og eksterne konkuranser hvor man faktisk er god og vinner noe.

Dette får man til med mengdetrening.

Men, jeg kan garantere at det ikke blir noe mengdetrening om du føler du må skyte bare med .22 og det blir kjedelig.

Så velg det du selv vil satse på, og legge igjen timer på. Så vil du fort finne ut om du trenger en .22

 

Har også en .22 som 3dje våpen, for innebane finkaliberbruk, og dette fungerer strålende. Lett å trene på skyteteknikk uten å stålsette seg for rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Vi som har skutt lenge glemmer eiegleden ved et våpen. Mitt første våpen var en splint ny rustfri Gold Cup. Bare lukten av lagringsfettet gjorde meg yr. Kunne sitte lenge å bare se på den, ta ladegrep, ta magasinet ut, sette det inn igjen. Husker også gleden ved å skyte akkurat dette våpenet. Traff mye bedre med .22'n, men det er noe eget ved å se treffene fra standplass. Kjøpte ladepresse samtidig, og 3 pakker omladede skudd fra 3D (hvor er det blitt av dem forresten?). .45-hylser varer lenge. Da jeg solgte Gold Cup'n for å skaffe et militærfeltvåpen jeg skjøt bedre med, så leverte jeg med tomhylser som jeg hadde hatt fra dag 1. Var omtrent på hils med dem. Store bøtter med fra forskjellige produsenter med 3D sin "X" stemplet over. For meg var skyting med pistol en stor greie, jeg leste alt jeg kom over, og skjøt så mye jeg hadde råd til. Gikk flere år før jeg deltok på stevne, og først nylig har jeg skutt meg ut av D-klassen. Om jeg angrer på noe? Ikke i forhold til pistolkjøp eller pistolskyting. Kjøpte en .22 året etter da jeg flyttet til Trondheim, for der var maksimalt kaliber 9mm innendørs.

 

Man trenger ikke sykle birken for å like å sykle.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er noen av oss som driver med skyting fordi det er gøy.

HALLO?!?! Det er min erfaring at så godt som alle "av oss" driver med skyting fordi det er gøy. Hvorfor skulle vi ellers drive med det? Ikke blir man rik og ikke blir man berømt. Så la oss bare avlive myten om det bare er "plinkerne" som skyter fordi det er gøy. Vi som skyter stevner skyter også fordi det er gøy. Det blir bare enda mer gøy når man en og annen gang skyter bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen av oss som driver med skyting fordi det er gøy.

HALLO?!?! Det er min erfaring at så godt som alle "av oss" driver med skyting fordi det er gøy. Hvorfor skulle vi ellers drive med det? Ikke blir man rik og ikke blir man berømt. Så la oss bare avlive myten om det bare er "plinkerne" som skyter fordi det er gøy. Vi som skyter stevner skyter også fordi det er gøy. Det blir bare enda mer gøy når man en og annen gang skyter bra.

 

 

Så bra! :) Jeg har fått inntrykk av at man bør velge seg en dyr .22 og kun skyte med den lenge før man tenker på å gå over på noe grovere. Men da var heldigvis det inntrykket feil.

 

Jeg ser virkelig frem til stevner. Nå er jeg foreløpig kun medlem i en klubb i oslo som jeg utfra andre tråder her har skjønt ikke har de helt store stevnekulturene. Så etterhvert må jeg muligens supplere med andre klubbmedlemskap....

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Uten at jeg har lest alle svarene; noen kjappe tanker fra min side. Selv er jeg kurs- og skyteleder i klubb, og har litt erfaringer med dette.

 

God skyteteknikk gir gode skyteresultater, uansett kaliber, og det er i så måte ingen regel som sier at man skyter bedre med en .22 enn med en .460 - i teorien. I praksis er min erfaring at opplæring bør skje med .22 p.g.a. moderat rekyl og lyd. Jeg ser stadig vekk skyttere som - uten å være klar over det - endrer grep og skytestilling for å "møte rekylen" med tyngre kaliber. Personlig mener jeg at man bør lære skyteteknikken skikkelig med et våpen av moderat kaliber, før man går over på grovere kaliber.

 

Et godt .22 våpen kan brukes i de fleste skyteprogrammene, og har størst bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

ingenting i veien for å reise på stemner selv, selv om andre i klubben ikkje gjør det :winke1:

 

Er ikke fullt så morsomt som tilskuer vettu :wink:

 

Gjekk ut ifra at han har eget våpenløyve og da kan man jo delta i stemner i klassene man har våpen i i hele landet om man vil selv om man er medlem av bare en klubb :winke1: Ihvertfall aproberte stemner? med andre ord, er man medlem og kurset i NFS kan man delta i alle opne stemner i regi av NFS, samme med Praktisk, NROF osv vist ej ikkje tar helt feil?

Link to comment
Share on other sites

Hvis en først og fremst liker smellen, kan jeg anbefale store kinaputter evt elektronisk smell laget av et godt lydannlegg.

Om det er rekylen en er opptatt av, vil jeg anbefale å kjøpe en elektrisk gjeter på Felleskjøpet. Da kan en sitte i egen stue og kjenne rekylen hele dagen for noen få kroner i året. Kombinert med smell på øretelefoner trenger en ikke engang bruke 430 kroner på våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en samling av dårlige forslag Mr. :)

 

Ja, spesiellt siden jeg vill minnes att store kinaputter er forbudt i Norge :wink:

 

Jaja, la nå dem som önsker det skyte for smellet sin skyld så fortseter jeg i hvertfall med og pröve treffe pappskivene og metallblinksene med fin og grov ammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner deg, trådstarter - du er ikke ute, men ikke helt inne heller - du mangler rett og slett bare erfaring og referansepunkter, ville jeg sagt.. Tiden vil vise om du får en ekstra tenning på 22. Selv har jeg gått runden, og har nå kostet på grove våpen så de er en ren nytelse å skyte med - men så blir det mer og mer 22'en som er det virkelig gøye, men dette er gøy på en annen måte enn med grovere kalibre. Et eller annet med at det er her selve prestasjonen sitter mer, eller at 22-våpenet blir en slags grunnmur for de andre våpnene jeg også eier - vanskelig å forklare, men hvis du kommer dit, så vil du skjønne :) Den virkelige utfordringen på teknikk er jo luft..

 

Kan på det varmeste anbefale NAIS-programmet. Det er en blanding av de fleste og vanlige programmene man skyter:

 

2 x 5 skudd på uegrenset tid (Eller 150 sekunder, tror jeg)

2 x 5 skudd duell (Blink framme i 3 sek, og borte i 7 sek.

5 skudd på 20 sek.

5 skudd på 10 sek.

(Skytes på Duell-skive, ikke presisjons-skiva)

Veldig bra dette programmet, det går fort og man får trent på "alle" varianter av skytesporten. Og du kan bruke alle kalibre i dette programmet.

Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg erkjenner jo at jeg ikke har samme erfaringsgrunnlag som dere og jeg tror på at .22 er veldig viktig. Som jeg har skrevet over så skal også jeg ha en .22 og kommer til å bruke den mest.

 

Når det gjelder programmet du har satt opp ser det spennende ut men jeg har ikke prøvd noe slikt enda. Til nå har jeg kun skutt "vanlig" på 25 meters bane i en bunker i Oslo.

På en slik arena er det selvfølgelig mer spennende å skyte med f eks 9mm. På den første serien hadde jeg 8-8-8-9-9 (dog med to hender).Det er dette som er poenget mitt. Hvis jeg hadde blitt forvist til .22 i 1-2 år og fått høre av eldre "besserwissere" (som det lett blir oppfattet som) at dette var det jeg burde trene på de neste to årene tviler jeg på at jeg hadde hatt motivasjon til å vente. Som nybegynner er det selvfølgelig mer spennende med litt større kanoner. Synes man skal oppmuntre til å prøve forskjellige våpen i starten og la oss lære av egne feil. Hvor mange her lærte av våre foreldres feil? :)

 

Men folkens: Jeg lover å kjøpe en .22 først. Men rørtang-utgaven blir det ikke :)

Link to comment
Share on other sites

En ting du må ta inn over deg, er at det er to vidt forskjellige ting og stå og skyte 9mm i eget tempo, og det å prøve det samme på 10, 8, eller 6 sekunder.

 

Å skyte et og et skudd, er ikke så voldsomt mye vanskeligere med en .44 magnum en med en luftpistol. Det er først nå det skal skytes på tid, og kanskje til og med på flere målgrupper at det blir klart hvor mye mer dette krever av kunnskap og teknikk.

 

Det er faktisk like stor fare for at nye skyttere som kjøper seg et mindre egnet grovkalibret våpen mister interessen for sporten da lærekurven blir for bratt, som at noen tror de vil miste interessen hvis de ”må” skyte ”bare” .22 i en periode.

 

Mitt råd er at skal det være moro å drive med skyting så må man ta inn over seg at hvis fremgangen i skyteferdigheter uteblir, så forsvinner også gleden etter en stund.

 

Jo, kjøp en rørtang, en gammel GSP i .22, det vil være den beste investeringen du noensinne kommer til å gjøre, både skyteteknisk og økonomisk da du vil ha plenty med kroner igjen til å legge i et ”grom våpen”.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det, munin.. Ellers synes jeg ikke det er de eldre og erfarne som alltid er besserwissere her på Kammeret - det er en langt mer vanlig holdning hos dere nye.

Har lyst til å være enig her.

Har begått alle kardinalfeilene selv.

Smith mod 41 var forsåvidt ok, men deretter rullet det inn Colt King Cobra-Cz 75- Ruger Super Blackhawk 51/2" i 44mag. Morro? Nei.

Er forresten lei av det som brøler høyest, øresus har mye av æren for det, og desperatladninger med max krutt og lett kule i 44 er ikke morro i det heletatt. Skjøt i dag med 454 Ruger, ladd med tunge kuler rundt 1000f/s, det var morro,ikke machomagnum,passe til en aldrende mann. Og det var mulig å treffe.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det, munin.. Ellers synes jeg ikke det er de eldre og erfarne som alltid er besserwissere her på Kammeret - det er en langt mer vanlig holdning hos dere nye.

 

Jeg tror i hvertfall jeg er bedre rustet til å skyte magnum 1 etter å ha skutt .357 og .22 i et år, enn om jeg bare hadde skutt .22 i et år.

men nå er det bare min mening, har tatt feil før.

men frem til noen kan komme med et veldig godt argument til hvordan man blir flink til noe man ikke øver på, beholder jeg den meningen.

 

en annen ting er at jeg skal ikke være med i noe vm i skyting, og jeg liker bedre å skyte med 357 enn med 22, så hvorfor skal jeg ikke skyte med 357 når jeg har penger nok til ammo?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det, munin.. Ellers synes jeg ikke det er de eldre og erfarne som alltid er besserwissere her på Kammeret - det er en langt mer vanlig holdning hos dere nye.

 

Jeg tror i hvertfall jeg er bedre rustet til å skyte magnum 1 etter å ha skutt .357 og .22 i et år, enn om jeg bare hadde skutt .22 i et år.

men nå er det bare min mening, har tatt feil før.

men frem til noen kan komme med et veldig godt argument til hvordan man blir flink til noe man ikke øver på, beholder jeg den meningen.

 

en annen ting er at jeg skal ikke være med i noe vm i skyting, og jeg liker bedre å skyte med 357 enn med 22, så hvorfor skal jeg ikke skyte med 357 når jeg har penger nok til ammo?

 

Grunnen til at .22 har verdifull treningsverdi for magnumskyttere er at du med denne lettere ser de feilene du gjør i avtrekksøyeblikket. Ser du feilene er det mulig å korrigere. Du kan stå å dunke ut magnumskudd i årevis uten å lære å skyte. Har du LÆRT å skyte med en .22 kan du lett overføre denne ferdigheten over på andre våpen. .357 i en tung magnumrevolver er ikke speielt vanskelig å skyte hvis du har på plass grunnleggende skyteteknikk fra før.

Link to comment
Share on other sites

nå kjørte jeg moped et par år før jeg kjørte bil, og høstet mange gode erfaringer der, men tror jeg ble flinkere til å kjøre bil av å kjøre bil, enn av å kjøre moped.

jeg skal ikke fnyse av mennesker som har lengere fartstid enn meg, og tar gjerne imot gode råd.. men kan ikke skjønne at det skal være en bakdel å ha en videre erfaring enn bare et kaliber i årevis.

om jeg skyter 5.000 skudd .22 i året, og 1.000 skudd .357, hvorfor blir jeg en dårligere skytter av det, enn å skyte bare 5.000 skudd .22?

om man har et begrenset budsjett kan jeg skjønne at .22 er et argument for mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Moped før bil..?

munin: Nå har du hatt flere sjanser til å plukke opp råd som du også var helt sikker på at du var god til. Vi kan godt si at det er som du sier, siden du vet bedre enn norgesmestre og andre som har skutt i 10-20-30-40 år. Må si jeg ble usikker på om denne tråden er interessant lenger.

Link to comment
Share on other sites

jeg påstår ikke at jeg kan bedre enn de som har holdt på lengere enn meg.

jeg påstår heller ikke at jeg har rett, jeg stiller spørsmål, fordi jeg skjønner ikke hvordan man kan bli dårligere til å skyte om man skyter noe annet i tillegg til .22, i stede for å skyte bare .22.

om skytternorge vil ha det stemplet at den beste måten å bli flink til å skyte med hvilket som helst kaliber, er å skyte kun .22, så er det greit nok for min del, men jeg klarer ikke helt å skjønne at det skal være en bakdel å trene med det kaliberet man faktisk vil skyte med, og konkurere med i fremtiden.

train as you fight lærte jeg i millitæret.

..nå lærte jeg mye piss i millitæret som ikke har rot i virkeligheten, men jeg tror at den beste måten å bli flink til noe, er å øve. da gjerne på det man skal bli flink til, og aller helst endel aspekter rundt i tillegg, så man får en mere bredde erfaringsmessig.

om man ikke skal få stille spørsmål med "aksepterte sannheter" vil vi aldri bli noe bedre enn vi er akkurat nå, og jeg trodde et slikt forum var åpent for spørsmål og forslag.

Link to comment
Share on other sites

Det er lettere og lere seg skyte bra med en mindre kaliber. Bla grunnet rekylskrekk, mere ammo for samme penger og da mere övingsmuligheter. Er vanskelig og argumentere mot dette.

 

Dette sier seg selv og var en av anledningene til att man gikk fra 7,62x51 til 5,56x45 i Försvarsmakten. (var flere og mere avgjörende anledninger enn akkurat dette, men det var en av dem, men siden forsvaret ble nevnt tar jeg opp dette)

 

Selv varmer jeg opp med 50-100st 22lr så avslutter jeg kvelden med litt grovere saker for og beholde vanen med rekylen og det noe annerledes avtrekket i feks revolvern mot klubbens Rugere. Att grovskytingen min skader min skyteferdighet har jeg meget vanskelig og tru. Husk også att det er lettere og lere seg noe man synes er morsomt og intresant enn noe som er kjedelig.

Det avgjörende er å ha det göy mens man håller på, da fortsetter man, er det kjedelig slutter mann, så får man se til hver enkeltes ambisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar.

 

Når det gjelder .22 er jeg som nybegynner ganske gira på å kjøpe en som ikke ser så verst ut. Walther p22 både ser bra ut og er billig.

Mener du det vil være et elendig kjøp? Jeg hører deg på at det er viktig å kjøpe en .22 som man treffer bra med. Kanskje du har overtalt meg til å satse på en brukt GSP i steden. Jeg har jo et ønske om å bli god så jeg er ikke helt imun mot gode innspill.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Ken Adams. En fornuftig kombinasjon på en treningskveld.

Husk på at du kan få lyst til å konkurrere. Da må du spørre deg om våpenet ditt er egnet til dette. Om det ikke er egnet og du vil selge det for å kjøpe et mer egnet, kan du tape mange kroner, jfr en tråd "Salg avpistol - helt umulig" viewtopic.php?f=15&t=57406. Her har personen kjøpt en kvalitetspistol som dessverre faller mellom alle stoler hva gjeder konkurransebruk i Norge både i NSF og i NFPS.

 

Walther P22 er intet presisjonsvåpen, men en artig liten sak. Skal visstnok ha blitt brukt til å hente gull i Spesialpistol for noen år siden. Skal du bruke den til det, må du kjøpe den korte utgaven. Den lange egner seg ikke til noen gren. Hämmerli X-esse er et meget bra våpen. Når du vokser fra det, kan en bøsemaker enkelt gjøre det om til en utmerket spesialpistol. Jeg har laget en side som heter "Velge våpen". Her er linken: http://www.innherredpk.no/velgevapen.htm

Link to comment
Share on other sites

@nhd, sjekket siden din, noe lignende dette er det jeg ser for meg selv. En Walter GSP med ,32 topp. Da er banerskytingen og finfelt i boks.

 

En Glock 19 (idioti egentligen) men jeg önsker öke min eferdigheter med dette våpenet siden jeg er HV-befal og treningsmulighetene i FM er dårlige nå om dagen. Så dette blir grovfelt etter hvert. Tenkte også på eventuel fremtidig IPSC (men må först lere meg treffe bedre)

 

En S&W 686 6" 357mag er allerede kjöpt, må bare vente på ervervstilatelsen. Revolverfelt såklart.

 

Så en .45 for koseskyting og når jeg noen gang starter opp med hjemmelading blir det nok en seriös 1911 av noe slag.

Alltid önsket meg en 1911 :wink:

 

Så må det jo bli en spesialrevolver og en spesialpistol, men dit er det nok langt grunnet ökonomi. Vill jo ha råd og skyte med de våpen jeg kjöper först :D

 

Ett tips jeg fikk av en i klubben (han tilhörer de bedre og mest aktive) er att når jeg går lei etter 4-5 serier på bane (jeg går lei, enhåndsskyting med 5 skudd på 150sek er ikke min greie og da svikter konsentrasjonen) lade opp med flere skudd eller skyt to magasiner når dem andre skyter 1. Eller skyt raskt, skyt 2 skudd hver gang våpnet löftes osv osv. Skyt litt med stöttehand.

Variere treningen var nökkelordet.

Raske våpenlyft og raske skudd er jo trening for feltstevner og hurtig grener så det er jo ikke bortkastet tid og ammo.

Selv om det er enhånd presisjon meg trenger öve mest :oops:

 

 

Med variasjon blir selv skyting med en hånd med 22lr morsomt. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg har lest anbefalningene dine.

 

Vil du tipse meg om å kjøpe en brukt Walther GSP fremfor P22? Jeg har et reelt ønske om å konkurere senere.

 

Jeg er jo selv nybegynner, men er nok i en lignende situasjon som deg. Jeg hadde ikke tenkt meg og konkurere og skulle IKKE ha noe rörtenger og andre stygge sivile tullevåpen. Men så våknet konkuranseinstinktet og da er det en klar fordel med matchvåpen. (selv om dem er stygge og jeg har agt jeg aldrig skulle ha slike eller skyte med en hånd :oops: )

Må jo ha det, da klubbkameratene skyter bedre enn meg og har slike våpen som ER bedre egnet til konkuranse. Om noen år når jeg skyter mye bedre enn dem (er lov og drömme) skall jeg slå dem i felt med en av klubbrugerne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...