Jump to content

Salongrifle + utgangshastighet på kule?


308.win

Recommended Posts

Jepp. Lydens hatsighet er 333 m/s. Subsonic ladninger ligger rett under dette. Vanlig match patroner ligger rett over, ofte slik at enkelte blir dempet og andre ikke (altså at man hører når kula bryter lydmuren = utgangshastighet på over 333 m/s). Høyhastighetspatroner som CCI stinger går fortere, står her http://www.22ammo.com/hyper_v.html at Stinger er oppe i 1640 f/s

Link to comment
Share on other sites

Hahaha :D

Ok, til trådstarter: Det er altså FEIL at lydens hastighet er 333m/s, ved 0 grader er den 331...Men det vil vel også si at jeg hadde rett dersom det er litt varmere, slik som i dag for eksempel :lol: Det er også tydeligvis feil at subsonic ammo går litt senere enn dette, det korrekte er tydeligvis 300-310 m/s. I mitt hode er det litt senere, for øvrig :lol:

til deg min venn M67 er det bare en ting å si: NEEEEEEEEEEEEERRRRDDDDDD!!!!!!!!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte 10 imperial i min CZ i dag, de gav veldig forskjellig resultat.

 

Varierte fra 321 til 338 (ammo fra samme boks).

 

c",)

 

 

Hi Mac.

Hvilke forutsetninger har du for å komme med dette utsagnet : "de gav veldig forskjellig resultat"?

 

Trodde du at alle kulene kom ut av børsa med nøyaktig samme hastighet, målt helt ned til 3 desimaler?

 

5% variasjon er ikke unormalt mye, ikke veldig mye for å si det sånn......

 

Du må skyte mye mer enn 10 skudd for å si noe fornuftig om dette, du må ha max, min og hvor majoriteten faller, SÅ kan vi si om det er unormalt stor variasjon.

 

Som det nå er kan vi tro at det er +- 2,5% variasjon, det er bra det....

Link to comment
Share on other sites

Hi Mac.

Hvilke forutsetninger har du for å komme med dette utsagnet : "de gav veldig forskjellig resultat"?

 

Trodde du at alle kulene kom ut av børsa med nøyaktig samme hastighet, målt helt ned til 3 desimaler?

 

...

 

 

Tja, nå har ikke jeg målt så mange 22 før. Men en variasjon på 17 m/s syns jeg er mye, ja.

 

Både på min 30-06 og 308 måler jeg sjelden mer variasjon enn 10 m/s (pluss/minus 5) på samme ammo, og da med hastigheter fra 800 til 1000 m/s.

 

Derfor syntes jeg variasjonen var stor :oops:

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Hi Mac.

Hvilke forutsetninger har du for å komme med dette utsagnet : "de gav veldig forskjellig resultat"?

 

Trodde du at alle kulene kom ut av børsa med nøyaktig samme hastighet, målt helt ned til 3 desimaler?

 

...

 

 

Tja, nå har ikke jeg målt så mange 22 før. Men en variasjon på 17 m/s syns jeg er mye, ja.

 

Både på min 30-06 og 308 måler jeg sjelden mer variasjon enn 10 m/s (pluss/minus 5) på samme ammo, og da med hastigheter fra 800 til 1000 m/s.

 

Derfor syntes jeg variasjonen var stor :oops:

 

c",)

 

 

Du må tenke på at .22 LR er noe gammaldags dritt......

 

Hælbasekule, sitter nesten ikke fast....små ladeforstyrrelser kan slå kula løs, slik at den entrer litt skeivt i kammeret, dermed går hastigheten opp og ned.... Du kan faktisk plukke ut kula med bare nevene, i allefall kan JEG det!

Link to comment
Share on other sites

Du må tenke på at .22 LR er noe gammaldags dritt......

 

.......

 

Du kan faktisk plukke ut kula med bare nevene, i allefall kan JEG det!

 

 

Tja, gammeldags dritt og gammeldags dritt :!: Det kan en jo forsåvidt si om 30-06 også, i alle fall er den gammel...

 

På en så saktegående kule utgjør jo fartsendringer i dette intervallet en "betydelig" treffpunktendring, derfor ville jeg trodd at ammo-produsentene ville tilstrebe en tilnærmet lik hastighet.

Jeg forlanger ikke likhet i nærheten av innenfor 3 desimaler, men innen for pluss/minus 5 m/s (uten desimaler) burde gå an også for 22-ammo.

Link to comment
Share on other sites

intressant utsagn at det var mye variasjon.

hadde du skutt børsa "varm" før du begynte, eller skjøt du ett av skudda fra kaldt løp?

var det jevnt spredd utover de 17msek eller var det jevn hastighet men et skudd som var høyt og et som var lavt? er for eksempel litt forskjell om du skyter 317 330 331 330 332 331 334 332 333 332 eller om det var 330 320 337 325 335 321 333 334 322 337.

skjønner?

Link to comment
Share on other sites

intressant utsagn at det var mye variasjon.

hadde du skutt børsa "varm" før du begynte, eller skjøt du ett av skudda fra kaldt løp?

var det jevnt spredd utover de 17msek eller var det jevn hastighet men et skudd som var høyt og et som var lavt? er for eksempel litt forskjell om du skyter 317 330 331 330 332 331 334 332 333 332 eller om det var 330 320 337 325 335 321 333 334 322 337.

skjønner?

 

Du forklarte akkurat det som var mitt poeng, på en mye bedre måte Høggern! En noenlunde jevn ansamling med en eller to slengere kan få til stor variasjon, tilsynelatende!

 

Men dette ser vi på skivene også! Som regel inneholder eiu 5-skuddsgruppe en slenger (MINST en slenger i mitt tilfelle da!) Vi tenker ikke så mye over det, skylder på oss selv.... men som regel er det en kombinasjon av skytteren, variasjon i kruttforbrenning, og i tilfelle .22 LR, ei kule som ikke sitter godt i hylsa og entrer litt skeivt i kammeret..... Hvem sier forresten at ei skeivkamra kule ikke gir variasjon i hastighet?

 

Det er mange faktorer....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...