Jump to content

Transport av våpen og ammo innlands.


John H

Recommended Posts

Skal om en tid ut og reise ulands men må ta fly innlands først for og komme til Stavanger der flyet utenlands går fra,

Si den ting har spissa seg litt til sende eg en mail for og høre med dei hvordan dette fungerte.

Fikk da følgende svar:

 

"Norwegian frakter våpen til sportsbruk (jakt, konkurranser etc.), men stiller som krav at sluttstykket (eller forskjeftet for hagler) transporteres atskilt fra våpenet. Inntil fem kilo ammunisjon kan sendes så fremt den er sikkert og fast pakket (ikke bevegelig innhold) i original lukket emballasje. Våpen kan kun sendes i innsjekket bagasje, og det skal gjøres oppmerksom på at det sendes våpen under innsjekkingen.

 

Våpen pris 200 ,- per strekning.

 

Med vennlig hilsen/Friendly regards/Mit Freundlichen Grüssen

Per

Norwegian kundesenter"

 

Der er jo noe håndvåpen ammo som skal sendes og eg har ikke original emballasje til dette, bør eg være bekymret?

Har jo lest mange ganger om at vanlige ammo bokser er brukt.

Hvor kan eg læse mere om dette visst de begynner og bli vanskelige?

Eg har behov for og ha med meg 5 kg pr hode med på turen, dette skal eg sende en forespørsel på at er riktigt.

Vet det er skrevet en del om dette men det er som regel på utenlands reiser.

 

SAS hadde en litt annen versjon på sin sise men forskjellen er formidabel:

 

Ammunisjon (våpenpatroner) til sportsbruk. Håndvåpenammunisjon til privat bruk må være forsvarlig pakket i fiber-, tre- eller metallbokser eller annen emballasje spesielt utformet for å frakte små mengder ammunisjon. Mengden må ikke overskride 5 kg bruttovekt per person for vedkommendes private bruk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brassy

Det har eg jo allerede gjort.

Takk for hjelpen....

:roll:

 

 

Det finnes minst en tråd til som går på dette med flytransport av våpen og ammo. Det er helt klart at reglene er noe uklart skrevet og at tolkingen av disse reglene også er ulik fra person til person i flyselskapene. Jeg synes det er helt kurant at trådstarter tar dette opp her på forumet.

 

Skulle vi kanskje hatt et "Reisekammer" som egen undergruppe? Flere og flere av oss er ute og reiser med våpen og ammo både etter landevei og i luften. Landegrenser krysses jevnlig og det dukker stadig opp uventetde regler og tolkinger av disse som kan gjøre livet til et lite "Hæ..te" for de som blir utsatt for vilkårlig håndhevelse av regler. Mange tror dette er uproblematisk men det er nok bare fordi de ikke har møtt "Nazi Per" i innsjekk eller på en grenseovergang.

 

Vær klar over at reise med våpen hvis man reiser alene innenlands medfører at man MÅ ha to stk innsjekket bagasje, koster penger! Norweian, "billigselskapet" krever et våpengebyr i tillegg til alle andre gebyrer de krever. Sjekk totalprisen, det er godt mulig det er billigere å fly med SAS! Når det gjelder kravet til innpakning skyldes dette i stor grad at flybagasje behandles "en smule røfft". Hovedsaken er at det må pakkes slik at ikke skudd går av om kofferten kastes i bakken! Jeg bruker å pakke i slike plastbokser som er tilpasset det aktuelle kaliberet og taper lokket godt fast med sølvtape. Er det kuler med blyspiss legger jeg gjerne en liten isoporbit foran kula. Dette er min "orginalembalasje" da jeg lader selv. Grunne til at jeg gjør det slik er kun i egeninteresse for jeg ønsker ikke å oppleve at kuler blir deformert på grunn av slomsete behandling av stuerne på flyplassene! Forøvrig vet ikke 99% av de som står i innsjekk opp/ned på en "orginal fabrikkembalasje for ammo"!

 

Det samme gjelder våpenet, jeg sender ALDRI våpen med fly i mykt futerale. Bruker kun harde kasser foret med skumgummi! De koster blod disse "skuddsikre" kassene du kan kjøre en MB feltvogn over uten å skade innholdet, men de fleste våpen kikkert kombinasjoener koster så mye at det er greit å ta vare på dem. Hvis SAS/Norw. skader et våpen/kikkert i et mykt futeral vil du bare få til svar at du pakket det for dårlig og i "ikke adekvat" embalasje. Redd forsikringsselskapet gjerne vil si det samme!

 

Når det gjelder trådstarters problem vil jeg anbefale at han hvis mulig stikker innom flyplassen og snakker med stasjonsansvarlig for det berørte flyselskapet og ber om utførlig forklaring på hvordan selskapets regler skal tolkes, skriv ned det han sier og sørg for å få mobilnummeret til vedkommende slik at du senere kan ringe rett til denne mmannen/damen hvis det blir problemer ved innsjekk! Og til slutt sørg for å ha en time ekstra i forhold til normalt, det kan ta tid om du møter rette person!! Jeg jobber på en flyplass og reiser jævlig mye med fly, så jeg har sett hvor utrolig urimelig insjekkspersonell kan oppføre seg om de har den dagen !

 

Trådstarter skal videre til utlandet og da er det veldig viktig å sjekke med dette flyselskapet hvilke regler de har. Visse flyselskaper frakter av prinsipp ikke våpen da våpen er "slemme"!! Skal du bytte fly i utlandet må du sjekke på forhånd om du må sjekke inn bagasjen på nytt, og bytter du flyselskap må du som oftest gjøre det. Bytter du fly i London må du huske på at det er generellt forbud mot håndvåpen i UK !!! De har fått seg et kjempeproblem ifm OL i London akkurat når det gjelder dette ! Sjekk jævlig nøye med "Customer service" på flyplassen hvordan du skal forholde deg ved transfer mellom flyselskapene!!!! Bytter du flyplass, dvs lander på Stanstead og skal videre fra Heatrow har du kjempeproblemer!!! Alt slikt må du sjekke ut I GOD TID FØR AVGANG !! Og send mail, selv om du snakke rmed folk på telefonen, skriv hvordan du oppfatte svaret og be om at det bekreftes skriftlig i svarmail at du har oppfatte reglene riktig. SKRIV UT og TA MED DEG KOPI av denen korespondansen!!

 

Det kan være ille nok å frakte våpen gjennom Finland, men lenger ned i Europa er det jaggu ikke enklere. Og fall ikke for fristelsen å tro at et Europeisk Våpenpass løser alle problemer, for det gjør det IKKE! Reglene for våpen er ikke harmonisert i EU!

 

Forøvrig vil jeg bare ønske god tur! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der er jo noe håndvåpen ammo som skal sendes og eg har ikke original emballasje til dette, bør eg være bekymret?

 

Ja, spesielt Norwegian kan være svært så rigid på dette området. At de fleste av oss mener at en ammoboks i plast er et sikkrere alternativ enn en pappeske, kan du like godt holde for deg selv. Du oppnår antagelig bare å bli mer upopulær i skranken. :D

 

Turen vidre utenlands kan også by på snodigheter. Selskapene har nemmelig sine egene regler.

Fly via England med håndvåpen er f.eks. et stort NEI! British Airways er også et selskap mange unngår med flid.(De mister resten av bagasjen din også)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å pakke i slike plastbokser som er tilpasset det aktuelle kaliberet og taper lokket godt fast med sølvtape. Er det kuler med blyspiss legger jeg gjerne en liten isoporbit foran kula. Dette er min "orginalembalasje" da jeg lader selv.

 

At plastboksene var jo det eg håpte på , men har jo hørt litt ymse. Visst eg skal få fatt i original emballasje til all ammoen som skal være med har eg et problem.. :lol:

 

Der er jo noe håndvåpen ammo som skal sendes og eg har ikke original emballasje til dette, bør eg være bekymret?

 

Ja, spesielt Norwegian kan være svært så rigid på dette området. At de fleste av oss mener at en ammoboks i plast er et sikkrere alternativ enn en pappeske, kan du like godt holde for deg selv. Du oppnår antagelig bare å bli mer upopulær i skranken. :D

 

Visst eg må avbestille den allerede betalte flyreisen fra Bergen til Stavanger og kjøre ned med bil blir eg ikke spesielt imponert..

:roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Var og skulle kjøpe meg en kasse for å ha med våpen ombord på fly (ikke ombord i kabinen da). På jaktbutikken fikk jeg ett tips om å sende med posten istedet. Behandlingen av pakken er bedre, og det koster ikke noe mer.

Var ikke i nærheten av å tenke tanken før han sa det. Bare ett lite tips...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det med hjemmeladet ammo og orginal emballasje på fly? Noen som vet?

Om du har ammoen i esker som er rett for kaliberet("orginalemballasje for kaliberet") tror jeg ikke det er noe forskjell.

For guds skyld, ikke mail sas å spør! Plutselig er det krav om kun fabrikk ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det med hjemmeladet ammo og orginal emballasje på fly? Noen som vet?

 

Vel, med hjemmeladninger blir hva som helst du putter dem i originalembalasje! Å overbevise flyselskap om dette er en annen sak...

 

Ja, dette er jo greit for de som har flust av orginale ammobokser. Får begynne å lag min egen emballasje og logo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaringer med dette. Men.... Hvis man tar med og viser frem en tom eske med Norma Jaktmatch og en solid plast boks foret med skumgummi, så må vel selv den vanskeligste skrankebetjent bli overbevist om hva som er sikrest og best egnet til å transportere patroner i..... ? :geek:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...