Jump to content

Løpskapping og montering av lyddemper.


Tikka

Recommended Posts

Har ei tikka T3 lite 6,5x55 som eg skal montere ein reflex t8 dempar på.

Løpslengda no er på 57 cm, men eg tykkjer det vert for langt når eg skal ha på demparen.

 

Har tenkt på å kappe løpet på 50cm, vil dette verte for kort i dette kaliberet mtp utgangshastigheit/anslag eller kan eg kappe meir?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i mange tidligere tråder på forumet så er ikkje 6,5 noko godt kaliber for kapping av løp.

Frarådes vel egentliog.

308W og 9,3-62

Er go kaliber for kapping.

Eg har ikkje fått målt hverken hastighet eller presisjon på min 308w etter den ble kappa til 47cm.

Men har alldri skutt så liten samling på oppskytinga noengang før.

Link to comment
Share on other sites

Når du har lydemper på så blir presisjonene som oftes bedre. hvorfor vet jeg ikke.

 

Når et løp kappes, så blir løpet stivere, så det er derfor det ikke ødelegger for presisjonen.

 

 

Endret: Om 6,5 kan kappes eller ikke det vet jeg ikke noe om. men jeg har snaua mine 30 kalibra rifler.

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nevnt, 6.5x55 regnes ikke som en ideell patron for pipekutting. Den bruker relativt langsomme krutt, og da vil hastighetstap og smell/munningsflamme bli mer framtredende enn for f.eks. .308 som gjerne bruker litt raskere kruttsorter.

 

Hvis det er balansen du er bekymret for, kan du lese litt i denne tråden. Jeg fikk kappet min T3 Lite til 51cm da jeg monterte demper, men tilogmed med en Hausken -- som er lettere enn en BR -- ble den litt vel framtung. Da jeg byttet pipe valgte jeg å ikke kappe, men heller legge inn vekt baki kolben.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikkje balansen eg er mest bekymra for, heller det at utgangshastigheita vert for låg når pipa vert kappa til 50 cm.

BR byggjer vel ikkje so mykje framover på pipa som hausken gjer slik at balansen ikkje vert forskjyvd so mykje.

 

Synst rifla vert vel lang med demparen på viss pipa vert lenger enn 50cm.

Link to comment
Share on other sites

Husk at BR sin demper er vesentlig tyngre enn Hausken. Det er ikke sikkert at den demperen som bygger minst også gir minst forflytning av balansepunktet. Vapentidningen hadde en test av dette for en tid tilbake. Husker dessverre ikke helt hvordan forholdet mellom Hausken og BR var i denne testen, men det er kanskje andre som har bladet foran seg og kan referere.

 

Jeg har en S&L pipe i 6,5x55 som er kappet til 50cm og jeg må lade hardt for å komme opp i 800m/s med 9g kuler.

 

Jaktfeltladningen min med 6,5g Lapua Scenar gir 815m/s i et 67cm Heym løp og 775m/s i det korte S&L løpet.

 

Har dessverre ikke prøvd 9g ladningen i det lange løpet.

Link to comment
Share on other sites

Br-reflexen bygger så pass langt bakover løpet at det ikke er sikkert du kan kappe løpet så kort, har du målt?

Kunne ikke kappe min Sauer kortere enn 53cm, da er det akkurat litt klaring mellom fremstokk og demper.

 

Norma Oryx fabrikklada i 6,5X55 er oppgitt til 780m/s, når jeg testa i min fikk jeg 769,7 og 741,3m/s. Testa kun 2 kuler, og jeg synes resultatet var helt ok. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva mente du med det 350RM :?::?
Ikke alle børser stabilisere de lengste/tyngste kulene i kalibret i utgangs punktet.(hatt mye moro med Barnes 140grs x f.eks)

 

Med svingning i hastighet på nær 30m ved en forholdsvis lav utgangshastighet, ville jeg som hjemmelader lett etter en stabiler ladning, da det ofte også gir det lille ekstra i presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Min 6.5x55 Blaser pipe er kappet til 48 cm. Presisjonen er helt fantastisk! Men jeg vil nok slite med å komme opp i lovlig hastighet med 9 grams kule! nå bruker jeg ikke det kaliberet til storvilt, kun til rådyr, har nok å ta av og andre kaliber jeg mener er mer egnet på elgen. Skulle jeg jakte hjort eller rein ville jeg nok har forsket litt for å finne noe lovlig, mener 6.5x55 er genialt på disse viltartene.

Link to comment
Share on other sites

Med svingning i hastighet på nær 30m ved en forholdsvis lav utgangshastighet, ville jeg som hjemmelader lett etter en stabiler ladning, da det ofte også gir det lille ekstra i presisjon.

 

Hvis du hadde lest det jeg skrev så var det fabrikkladet ammo jeg referte til.

Det jeg lader selv har aldri så store variasjoner i hastigheten. Hjemmeladet ligger som regel på +/- 5-6 m/s. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lader selv har aldri så store variasjoner i hastigheten. Hjemmeladet ligger som regel på +/- 5-6 m/s. :wink:
Ikke misforstå, belemrer ikke deg for variasjon i fab. eller annen ammo, min mening er at god ammo skal være mere som f.eks du lager selv.
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har en tabell der det står hvilken løpslengde som er ideelt til det og det kaliberet? Det hadde vært kjekt å hatt!

 

Syns å huske at 40cm er ypperlig til 22L.R(men desverre er det ikke lov), og at 51cm er ideelt til 223 - på 223 hadde jeg en tabell en gang. Men hva med alle de andre kalibrene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...