Jump to content

Kan jeg søke om kjøpetillatelse før jeg er medlem i NFPS?


Recommended Posts

Før jeg postet dette innlegget har jeg lett på forumet under ”Praktisk skyting”. Jeg fant ikke noe relevant svar, og poster derfor denne tråden. Vi får se om det kommer noen svar – det er ferietid. I går var jeg to timer på skytebanen. Helt alene. De fleste er nok bortreist i disse dager. 8)

 

Bakgrunnsinformasjon før jeg stiller spørsmålet: jeg har holdt på med pistolskyting i drøye to år. Jeg er medlem av pistolklubb på andre året. Jeg har sikkerhetskurs. Jeg har skutt de påkrevde 6 mnd. med klubbvåpen. Jeg har deretter kjøpt egne våpen (eier 1 stk. pistol cal. 9 mm og 1 stk. revolver i .44 MAGNUM). Jeg trener på banen regelmessig. Jeg ønsker nå å begynne med Praktisk skyting.

 

Jeg har meldt meg på godkjenningskurset for Praktisk skyting. Innen Praktisk skyting ønsker jeg å trene, og etter hvert også delta på konkurranser innen programmet ”Production division”. Jeg ønsker å skyte med en 9 mm pistol. Den jeg eier pr. i dag er modifisert, og tilfredsstiller dermed ikke kravene til dette bruksområdet. Og følgelig har jeg et legitimt behov for å kjøpe en ny 9 mm pistol. Følgelig må jeg søke Politiet om kjøpetillatelse. Og nå nærmer vi oss spørsmålet: kan jeg søke Politiet om tillatelse til å kjøpe ytterligere én 9 mm pistol før jeg deltar på godkjenningskurset i Praktisk skyting, før jeg eventuelt har bestått dette og før jeg er innmeldt i NFPS? Mitt inntrykk er at jeg sammen med søknaden bl.a. må vedlegge dokumentasjon på at jeg er innmeldt i det forbundet som har dette programmet – i dette tilfellet NFPS. Jeg er jo pr. i dag kun medlem av NSF gjennom min pistolklubb.

 

Forhandler mener at jeg kan argumentere med at jeg trenger en ny 9 mm pistol for å delta på godkjenningskurset i Praktisk skyting. Han viser også til at andre kunder har argumentert slik, og fått godkjenning av Politiet. Kan dette stemme? Det hadde vært uheldig om jeg måtte delta på godkjenningskurset med min nåværende 9 mm pistol. Da må jeg kjøpe ekstra magasiner, magasinholdere, hylster ol. til denne pistolen (som ikke kan brukes siden) for å delta på godkjenningskurset. Og når jeg i fremtiden kjøper 9 mm pistol nr. to, må jeg kjøpe alt utstyret på nytt.

 

For å komplisere det hele ytterligere har jeg ønske om å søke om kjøpetillatelse på enda ett våpen. Dette vil eventuelt bli mitt fjerde våpen hvis søknaden om 9 mm pistol nr. to nevnt over innvilges. Jeg ønsker å skyte programmet "Sivilpistol 2" som også er underlagt NFPS. Til dette har jeg funnet en pistol i cal. .380 ACP. Kan jeg med samme argumentasjon søke om denne pistolen samtidig (for å spare gebyret forbundet med innvilgelse av søknad)?

 

Så for å avslutte her: er det noen som har erfaring fra lignende situasjon? Bør jeg vente med å søke, eller sende inn papirene så raskt som mulig?

Link to comment
Share on other sites

For å ha levere våpensøknad i NFPS sine grener må du nok vere medlem i både klubb og forbund først. men den 9mm kan jo du kanskje få smettet inn på NFS sine grener, den du har fra før er vel registrert som enten Grov eller Militær, i begge klassene er 9mm godkjent, så du kan søke på den i den andre klassen du ikkje har våpen i, også den andre pistolen du nemner med .380, kan vist den passer i esken søkes under Spesialpistol i henhold til nfs reglemanget vist den går nedi "esken" :) Har selv eit kommende praktisk våpen registrert i Militærfelt da ej ikkje helt er imål med kurset enda ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvilken 9mm( samme med den andre) du skal ha? Så kan du vel "kjøpe" den på forskudd få den utlevert på utlånserklæring ....så søker du straks kurset/medlemskapet er ok.

 

Hvorfor konstruere problem som ikke finnes?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å gjennomføre kurset med det våpenet du har, siden klassen du har tenkt deg å skyte i ikke har noen praktisk innflytelse på hvordan kurset blir gjennomført. Vi hadde forresten et lite stevne på den siste dagen av kurset, hvor alle ble dømt i standard-klassen for å få nok deltakere. De fleste hylstre og magasinholdere kan også tilpasses forskjellige våpentyper, så med mindre du velger noe veldig spesielt burde det gå bra. Så smør deg med litt tålmodighet, og kjøp nytt når du har alt på stell.

 

Hvilket våpen har du forresten, med hvilke modifikasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Se her kom det flere svar allerede :D

 

Den 9 mm pistolen jeg eier i dag er en Beretta 92 FS. Den er jo kjent for å ha tungt avtrekk, så dette er fikset på. I tillegg er grepsplatene ikke av Beretta fabrikat og "recoil spring & rod" er skiftet ut. Denne pistolen ble i sin tid søkt om under programmet "Grovpistol". Hvis jeg søker om å kjøpe en ny pistol under programmet "Militærfelt" vil vel Politiet kunne svare at våpenet jeg har til bruksområdet "Grovpistol" uansett kan brukes, og at jeg ikke trenger en ny?

 

Jeg har egentlig bestemt meg for hvilke våpen jeg skal kjøpe. Den nye pistolen i 9 mm vil være en H&K P30L. I .380 ACP blir det en Walther PPK. Sistnevnte går i "esken" for programmet "Sivilpistol 2", og tilfredsstiller også krav til avtrekksvekt ol.

 

Mvh Torbjørn

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville bare ha tatt kurset med den.

 

Til kurset bør du ha tre magasiner og pistolen kom vel med to. Så ville bare kjøpt ett til.

Belte og mag holdere kan du i grunnen bare kjøpe da de fleste passer til andre 9mm magasiner.

Du kan kjøpe ett billig hylster på feks ebay til litt over en hundrelapp og oppover til kurset.

Feks: http://cgi.ebay.com/FOBUS-PADDLE-HOLSTER-BERETTA-92-92F-92FS-96-TAURUS-NR-/110713074023?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c7037167

http://cgi.ebay.com/BERETTA-92-92f-92fs-96-96f-fs-FOBUS-PADDLE-HOLSTER-BRV-/350476302512?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item519a03f8b0

Link to comment
Share on other sites

Den 92FS'en faller jo fint innunder Standard klassen den. Kan fint brukes til praktisk, dog det ikke ville vært mitt valg til annet en å ligge på bordet når jeg ser Die Hard filmer.

 

Men hvis dette er en pistol som du kjenner godt og skyter bra med er det ikke nødvendigvis nødvendig å bruke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for svar.

 

Da begynner jeg å ane konturene av hvor landet ligger her. Jeg kan altså delta på kurset med det våpenet jeg allerede har. Dermed gjenstår kun det andre motivet for å søke om de to pistolene før jeg har tatt kurset. Nemlig ønsket om å kunne kjøpe dem så raskt som mulig fordi jeg har lyst på dem. Dette er selvfølgelig ikke en legitim grunn. I alle fall ikke ift. søknad hos Politiet. Men det er nå likevel slik at når man ønsker seg noe, så er det ofte "the sooner the better".

 

Jeg får rett og slett se om jeg har disiplin til å vente. Hvis ikke forstår jeg det slik at jeg har to argumenter jeg kan forsøke meg på:

 

1)

Argumentere overfor "Onkel Blå" at den 9 mm pistolen jeg har ikke tilfredsstiller kravene, og at det er lite rasjonelt å kjøpe inn utstyr som magasiner, belte, hylster etc. til denne, for så å måtte kjøpe det samme utstyret til et nytt våpen rett etterpå når kurset er bestått. (Jeg er imidlertid enig i argumentasjonen over at ofte kan slikt være kompatibelt).

 

2)

Våpnene jeg søker om har i tillegg bruksområder innenfor programmene "Spesialpistol" og "Militærfelt" innen NSFs programmer, og jeg kan forsøke å "styrke" argumentet om at jeg har et bruksområde for pistolene: de kan også brukes innenfor programmer i NSF der jeg allerede er medlem.

 

Det er mulig det er lurest å vente, men når man har veldig lyst på noe kan det ofte være utfordrende å styre seg. Dessuten koster det ikke noe i gebyr dersom søknadene blir avslått. Og som nevnt fortalte forhandler meg at flere har lykkes med lik argumentasjon i sine søknader tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville dog anbefale at du tar kurset med Beretten og skyter på noen treninger/lokalmatcher med den. Der kan du prate med andre praktisk skyttere og få prøvd andres pistoler. Da kan det være du finner noe annet som fungerer bedre til PD og du liker bedre. HKen er ikke veldig vanlig innen praktisk, det går mer i Glock, CZ, tanfoglio, S&W M&P og slike.

Link to comment
Share on other sites

1)

Argumentere overfor "Onkel Blå" at den 9 mm pistolen jeg har ikke tilfredsstiller kravene, og at det er lite rasjonelt å kjøpe inn utstyr som magasiner, belte, hylster etc. til denne, for så å måtte kjøpe det samme utstyret til et nytt våpen rett etterpå når kurset er bestått. (Jeg er imidlertid enig i argumentasjonen over at ofte kan slikt være kompatibelt).

 

 

Da plasserer du dem under Production og Sivilpistol 2. Ikke noe problem sånn sett. 92'en er moddet og kan ikke brukes i production. Men om du kan jogge inn i klubben og si" I need a gun and lots of ammo fast" er jeg usikker på. Tror du skulle kunne slippe den 6 måneders karantenen da det ikke er første våpen. Det ville jo være logisk, men logikk har jo som kjent ingenting med norsk regelverk å gjøre så derfor usikker.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du Skal ikke få innvilget våpen før du kan vise til medlemskap i klubb og NFPS.

Hvis politiet innvilger på det grunnlag er det faktisk en saksbehandlingfeil. kan vel resultere i inndragning av de aktuelle våpen?

 

Er jo ikke heller gitt at du står på kurset og må kanskje vente 1 år til neste kurs dukker opp i ditt område..

 

Beratten kan du fint bruke på kurset. Kurset går på sikkerhet. ikke hvor god du er med det gitte våpen i klassen.

 

så er greit å smøre seg med litt tålmodighet:)

 

en annen bemerkelse. PPK i sivil 2 ville jeg frarådet da du trenger minst 10 skd i magasinet for å være konkuransedyktig mot glock 19/26 som dominere i denne klassen. er litt kjedelig å tape på at du bruker 2-3 sekunder ekstra hver stage p.g.a magasinskiftet.+ at jeg selv hater å få en .380 hylse inn til ladepressa :twisted:

 

De fleste klubber kan stille med ett utlånsvåpen og rigg til kurset.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver høres veldig riktig ut. Dersom man ikke er medlem av NFPS kan man ikke skyte programmene de har. Kan man ikke skyte programmene har man ikke et bruksområde som skal dekkes. Da har man heller ikke noe grunnlag for å få innvilget søknaden. De som har fått "ja" fra Politiet må ha fått positivt svar som følge av en saksbehandlerfeil. :overrasket:

 

Jeg slår meg til ro med dette, og gleder meg nå til kurset. Er det noen som kjenner til eksempler på kursdeltagere som ikke har bestått? Er det et sted jeg kan lese mer om teorien - hvordan jeg skal oppføre meg på en Praktisk skyting-bane?

 

Takk for alle innspill, svar og råd.

:D

Link to comment
Share on other sites

http://www.ipsc.org/pdf/RulesHandgun.pdf

 

Det er bare å sette seg ned å lese. Ja, alt sammen :)

 

Praktisk skyting setter sikkerhet og våpenkontroll som absolutte krav, og klarer du ikke å demonstrere begge deler i løpet av kurset, så vil hos en seriøs arrangør risikere å gå derifra uten godkjenning. Det er likevel ikke noe å bekymre seg over så lenge du har det grunnleggende inne, og tar det seriøst.

Link to comment
Share on other sites

De fleste klarer kurset. Bare husk at poenget er å være sikker ikke å bevise at du er verdensmester. :winke1:

Gå inn på http://www.ipsc.org" target="_blank og last ned siste utgave av Handgun Rules og les denne.

 

Klubber har ofte litt forskjellig måte å holde kursene på. Da jeg tok kurset, fikk vi først prøver vi skulle løse hjemme og sende inn. Deretter var det ei helg med praksis. Etter denne deltok vi på to internmatcher hvor skjøt under oppsyn. Da var vi ferdige.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg slår meg til ro med dette, og gleder meg nå til kurset. Er det noen som kjenner til eksempler på kursdeltagere som ikke har bestått? Er det et sted jeg kan lese mer om teorien - hvordan jeg skal oppføre meg på en Praktisk skyting-bane?

 

Takk for alle innspill, svar og råd.

:D

 

Har sett og hørt om flere som ikke har bestått. men mesteparten står på kurset. De jeg har sett stryke tok aldri ut fingeren ut av avtrekkeren under hele kurset, flere AD (accidental dicharge), hylstret ett ladd våpen uten å sette på sikringen ved gjentatte anledninger osv.. omtrent bakover pekevinkel ved bevegelse

 

korrekt bruk av hylster, pekevinkler og hvor og når du skal ta frem pistolen. + fingeren av avtrekkeren når du ikke har tenkt å skyte på noe. og hvordan å tee seg i Safety. får du til dette så er du langt på vei til å bli praktisk skytter.

 

Ellers er det bare sunn fornuft og ha det gøy på banen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette er godt å høre. Jeg ville ikke vært komfortabel med å drive med en sport der jeg var omgitt av "løse kanoner på dekk". Jeg har lest en god del av regelverket nå, og sett flere videoer på YouTube. Streng disiplin på håndtering av våpen og kontinuerlig fokus på sikkerhet er veldig bra! Jeg kommer ikke til å forsøke å være så rask som mulig. Jeg har fokus på å være så sikker som mulig. Hurtigheten får heller komme som et resultat av langsiktig mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg langt tryggere på praktiskbanen enn på den vanlige skytebanen, hvor jeg ikke aner noe om innstillingen til de andre på standplass. Sikkerheten er kort og godt innvevd i hele sporten.

 

Du kan godt tørrtrene litt på det fysiske også. Det er ikke det viktigste, og heller ingen forutsetning, men det kan gjøre det enklere å fokusere på det viktigste under kurset. I sikker retning med sikkerhetssjekket våpen kan du øve på å trekke, finne sikter og trekke av, med finger av avtrekker inntil du har siktet. Finger av avtrekker, skift magasin. Finn sikter, trekk av, etc. Tenk alltid på finger og vinkel!

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvilken 9mm( samme med den andre) du skal ha? Så kan du vel "kjøpe" den på forskudd få den utlevert på utlånserklæring ....så søker du straks kurset/medlemskapet er ok.

 

Hvorfor konstruere problem som ikke finnes?

 

Utlånserklæring på pistol og revolver ??

 

Har ikke oppdatert meg på dette på mange år for problemstillingen har ikke vært relevant. Men jeg mener å huske at man ikke har anledning til å låne ut enhåndsvåpen, husker jeg feil ? Eneste unntaket er at bøssemaker/ verksted/ forhandler som kan ta hånd om våpenet hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Correct me anyone ??

Link to comment
Share on other sites

De jeg har snakket med sier at privatpersoner kan låne av privatpersoner (juridisk term "fysiske personer"). Privatpersoner kan imidlertid ikke låne av forretninger. På våpenkortet mitt har Politiet skrevet "utlån ihht. våpenforskriften § 85". Denne finner du her: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2009 ... 24.html#85" target="_blank

Jeg siterer her ett av hovedpunktene:

"Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen".

Link to comment
Share on other sites

Ja, sannelig. Jeg fikk til svar i butikken at det ikke gikk, men her har jo juristene i departementet åpnet opp for denne muligheten. :winke1:

 

Siden denne tråden fortsatt ikke helt vil legge seg ned og dø, kan jeg kanskje gjøre et forsøk på å spore den av i enda en retning, i form av disse to spørsmålene:

 

1) Er det et eget kurs innen Praktisk skyting dersom man skyte med rifle innen Praktisk?

2) Er det noe krav om at man har holdt på med Praktisk skyting noe tid (f.eks. 12 mnd) med pistol, før man kan søke om kjøpetillatelse på rifle?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...