Jump to content

Oppnår uventet høy hastighet


ThomasS

Recommended Posts

Jeg lader 6,5x55 med N15 og lapua scenar. Ladedata for Sierra 140gr er:

 

Sierra 9,1 g. 6,5x55 44,3 gr. 48,6 gr. max 850 m/sek

Skutt i Sauerpipe 740 mm.

 

Nå har jeg testet en del ladninger med dette kruttet, og kommet til at 47gr gir best presisjon. Kronograferte til 849m/s, med en 630mm pipe. Har skutt 48gr ladning også. Ingen trykktegn på noen av ladningene. Tenkte kanskje at kronografen var lettere forvirret, men Lapua ballistikkprogrammet ble matet med denne hastigheten, og gav kjernetreff på første forsøk, på alle hold t.o.m 600m. Så farten stemmer antagelig. Kan Lapua kulene gi så mye bedre fart enn Sierra? Høres rart ut, siden det er samme vekt. Setter kulene litt dypt. Lik COL som skytterlagsammo med 9,1g Sierra. Jeg hadde egentlig forventet 30-50m/s dårligere hastighet enn oppgitt på boksen, siden pipa er relativt kort.

 

Noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

9gram scenar gir etter dett jeg har forstått noe høyere hasighet og trykk samenlignet med sierra 9,1gram.

Så i kombinasjon med en pipe som gir gode hastigheter generelt er det godt mulig a farten stemmer.

Har foresten hørt at lapua skal være bra i utslitte piper pga ørlite større diameter på bæreflaten iforhold til sierra.

Noen med mikrometer og begge kulene kan jo måle å se om det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Joda, hvis dette stemmer så gir det jo mening. Det er jo ikke noe problem, jeg tar gjerne farten jeg :lol: Ble bare litt forundret over at den ble så god som den ble. Jeg har jo skutt en del sierra også, men da blir hastigheten rett i overkant av 800m/s. Noe som var høyst forventet.

Link to comment
Share on other sites

Har du ladet med samme type hylser?

Jeg har opplevd noe av det samme.

Jeg ladet med Lapus scenar og N-11 krutt i Lapua hylser. Iflg min oppskrift skulle ladningen gi ca 825 m/s iflg boksen(husker ikke lot nr og kruttvekt jeg brukte).

Jeg testet så ammunisjonen i hastighet. Oppdaget så til min forbauselse at hastigheten lå rundt 860 m/s.

Dette "skremte" meg litt da jeg var langt fra oppgitt max ladning iflg boksen.

En telefon til Norma ga ingen 100% svar. Men en teori var at Lapua hylsene mine har en annen godstykkelse enn Norma sine. Dermed blir det større innvendig trykk og høyere hastighet.

 

Ved en test av dette i praksis viste det seg at samme ladning i 2 forskejllige hylser(Norma og Lapus) ga en høydeforskjell på ca 6-7 cm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Får noen tanker ja. Jeg ladet med samme kule, krutt og i samme kaliber. 47 gr.

 

Fikk samme reslutat som deg. Det var at 47 grain med N15 gav best presisjon.

Det jeg dog fikk var trykkringer ganske høyt på hylsa allerede når jeg ladet med 48 grain, N15. Litt overrasket over det.

 

Dette var i en Blaser r93 med 57,7 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg trur det kan vere lurt å veie hylsene for å sjekke hvor mye gods som er i dei.

Ein kompis av meg brukte samme krutt ladning i Lapua hylser som han hadde brukt i eit annet hylsemerke og fekk veldigt høgt trykk der viste det seg at Lapua hylsene var veldigt mye tyngre enn dei han hadde brukt før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke målt, men hylsene er nok temmelig jevne. Samlingene ut til 500 er helt upåklagelige. Har ikke skutt papp på 600, men den minste gongen får treff hver gang. Har aldri ladet matchkulene i annet enn lapua, så jeg vet heller ikke om de gir annen hastighet med andre hylser.

Link to comment
Share on other sites

Får en høyere hastihet en forventet, er trykket nesten også altid høyere en forventet.

Ikke alle bøsjer er like lett og se trykktegn på, noen viser ikke trykktegn før en er godt forbi trykkstandar for patronen.

Så da blir det en avveining du må gjøre, er det eneste ladningen du får presisjon med, eller kan du gå ned litt?

Eller vil du skyte patroner som sansynligvis gir noe høyt trykk, men mest sansynlig ikke farlig høyt trykk?

Skyter du de, ville jeg fulgt godt med på hylsene og sett hvor mange omladninger de tåler før du må kasere de.

Link to comment
Share on other sites

Høggern du virker som en mann med peiling. Jeg har skrevet her at jeg fikk høyt trykk ved 48 grain med n15. Hva tror du det kan komme av? kan være varmen skjønner jeg, men kan det også være for liten friflukt? Evnt. hvordan får jeg målt denne nøyaktig? Andre tanker om hvorfor jeg får så høyt trykk?

Link to comment
Share on other sites

Fikk du høyt trykk på 48 grs? Ikke usannsynlig. Om du har en trang pipe, kort friflukt, osv kan dette være sannsynlig. den loten N15 jeg har liggende her har oppgitt max på 48,6 grs på 140grs sierra MK.

 

Måling av friflukt er beskrevet flere steder på forumet vil jeg tro. Det er flere måter å gjøre dette på. ved hjelp av pussestokk er en av de enkleste. Stikk en løs kule så langt inn i løpet den går (stopper i friflukta), så måler du forfra med pussestokken(pussestokk som er flat i tuppen er lurt), merker på den hvor munningen er, så tar du ut kula og lukker sluttstykker og tar pussestokken til støtbunnen. da har du målt max COL med den aktuelle kula.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ca 3mm friflukt, så det ligger ikke der. Men jeg har studert tabellene fra VV. Sierra og Norma kulene ligger stort sett, for alle kruttyper ca 1-2gr over Scenar i maxladning. Nå vet jeg man ikke skal interpolere og ta slikt for god fisk, men det er i mine øyne en sterk indikasjon på at Scenar trenger mindre krutt enn f.eks sierra og norma.

 

Bare en observasjon. Jeg fortsetter å lade 47gr. Presisjonen er "steike god".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...