ThomasS Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Jeg lader 6,5x55 med N15 og lapua scenar. Ladedata for Sierra 140gr er: Sierra 9,1 g. 6,5x55 44,3 gr. 48,6 gr. max 850 m/sek Skutt i Sauerpipe 740 mm. Nå har jeg testet en del ladninger med dette kruttet, og kommet til at 47gr gir best presisjon. Kronograferte til 849m/s, med en 630mm pipe. Har skutt 48gr ladning også. Ingen trykktegn på noen av ladningene. Tenkte kanskje at kronografen var lettere forvirret, men Lapua ballistikkprogrammet ble matet med denne hastigheten, og gav kjernetreff på første forsøk, på alle hold t.o.m 600m. Så farten stemmer antagelig. Kan Lapua kulene gi så mye bedre fart enn Sierra? Høres rart ut, siden det er samme vekt. Setter kulene litt dypt. Lik COL som skytterlagsammo med 9,1g Sierra. Jeg hadde egentlig forventet 30-50m/s dårligere hastighet enn oppgitt på boksen, siden pipa er relativt kort. Noen tanker?
Chiefen.v-2 Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Varmt i været, litt annen form på kula og en god pipe?
Lars_o Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Lapua-kuler er ofte litt oversize, slik at de gir mer hastighet og trykk med samme ladning som andre kuler, iallefall min erfaring.
icecool Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 9gram scenar gir etter dett jeg har forstått noe høyere hasighet og trykk samenlignet med sierra 9,1gram. Så i kombinasjon med en pipe som gir gode hastigheter generelt er det godt mulig a farten stemmer. Har foresten hørt at lapua skal være bra i utslitte piper pga ørlite større diameter på bæreflaten iforhold til sierra. Noen med mikrometer og begge kulene kan jo måle å se om det stemmer.
ThomasS Posted July 8, 2011 Author Posted July 8, 2011 Joda, hvis dette stemmer så gir det jo mening. Det er jo ikke noe problem, jeg tar gjerne farten jeg Ble bare litt forundret over at den ble så god som den ble. Jeg har jo skutt en del sierra også, men da blir hastigheten rett i overkant av 800m/s. Noe som var høyst forventet.
Origo Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Har du ladet med samme type hylser? Jeg har opplevd noe av det samme. Jeg ladet med Lapus scenar og N-11 krutt i Lapua hylser. Iflg min oppskrift skulle ladningen gi ca 825 m/s iflg boksen(husker ikke lot nr og kruttvekt jeg brukte). Jeg testet så ammunisjonen i hastighet. Oppdaget så til min forbauselse at hastigheten lå rundt 860 m/s. Dette "skremte" meg litt da jeg var langt fra oppgitt max ladning iflg boksen. En telefon til Norma ga ingen 100% svar. Men en teori var at Lapua hylsene mine har en annen godstykkelse enn Norma sine. Dermed blir det større innvendig trykk og høyere hastighet. Ved en test av dette i praksis viste det seg at samme ladning i 2 forskejllige hylser(Norma og Lapus) ga en høydeforskjell på ca 6-7 cm på 100m.
ThomasS Posted July 8, 2011 Author Posted July 8, 2011 Jeg bruker kun lapua hylser til langhold. Har winchester og skytterlagshylser til diverse jakt/v-max ammo.
TRG-22 Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Hei! Er det lenge siden du har pusset ut mantel fra pipa??? Hadde et liknende tilfelle i 338.LM'en min, og kontaktet Lapua og fikk til svar at oppbygging av mantel kunne øke farten. Mvh TRG-22
ThomasS Posted July 8, 2011 Author Posted July 8, 2011 Fjerner mantel ca hver 100 skudd. Vanlig puss mellom der.
stuegris Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Får noen tanker ja. Jeg ladet med samme kule, krutt og i samme kaliber. 47 gr. Fikk samme reslutat som deg. Det var at 47 grain med N15 gav best presisjon. Det jeg dog fikk var trykkringer ganske høyt på hylsa allerede når jeg ladet med 48 grain, N15. Litt overrasket over det. Dette var i en Blaser r93 med 57,7 cm pipe.
Kenrin Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Hei Eg trur det kan vere lurt å veie hylsene for å sjekke hvor mye gods som er i dei. Ein kompis av meg brukte samme krutt ladning i Lapua hylser som han hadde brukt i eit annet hylsemerke og fekk veldigt høgt trykk der viste det seg at Lapua hylsene var veldigt mye tyngre enn dei han hadde brukt før.
ThomasS Posted July 8, 2011 Author Posted July 8, 2011 Jeg har ikke målt, men hylsene er nok temmelig jevne. Samlingene ut til 500 er helt upåklagelige. Har ikke skutt papp på 600, men den minste gongen får treff hver gang. Har aldri ladet matchkulene i annet enn lapua, så jeg vet heller ikke om de gir annen hastighet med andre hylser.
Stuttfeiten Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Får en høyere hastihet en forventet, er trykket nesten også altid høyere en forventet. Ikke alle bøsjer er like lett og se trykktegn på, noen viser ikke trykktegn før en er godt forbi trykkstandar for patronen. Så da blir det en avveining du må gjøre, er det eneste ladningen du får presisjon med, eller kan du gå ned litt? Eller vil du skyte patroner som sansynligvis gir noe høyt trykk, men mest sansynlig ikke farlig høyt trykk? Skyter du de, ville jeg fulgt godt med på hylsene og sett hvor mange omladninger de tåler før du må kasere de.
ThomasS Posted July 8, 2011 Author Posted July 8, 2011 Jeg fortsetter med disse ladningene inntil videre. 4 omladinger til nå. Regner med 10 til, før de går. Edit: Rifla er forøvrig en ombygd Rem700, med Vector pipe og BR reflex demper.
Kenrin Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Da eg meinte ein burde veie var forskjellen mellom Lapua hylsene og dei event. andre merkene av hylser du bruker.
høggern Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 2 ting: 1) min erfaring er at 10 grs tyngre hylser tilsvarer ca 1 grs mer krutt i patronen i 6,5X55. 2) lapua scenar kuler er 1/100 mm større en de fleste andre kuler i 6,5, det gjør at de lager litt mer trykk og litt mer hastighet.
ThomasS Posted July 8, 2011 Author Posted July 8, 2011 Akkurat. Da er det høyere trykk enn normalt. Så lenge jeg ikke ser noen trykktegn kjører jeg på med disse ladningene.
høggern Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Akkurat. Da er det høyere trykk enn normalt. Så lenge jeg ikke ser noen trykktegn kjører jeg på med disse ladningene. Nei, ikke nødvendigvis. Men muligens høyere trykk enn du ville fått med sierra Mk som ladedataene er for.
stuegris Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Høggern du virker som en mann med peiling. Jeg har skrevet her at jeg fikk høyt trykk ved 48 grain med n15. Hva tror du det kan komme av? kan være varmen skjønner jeg, men kan det også være for liten friflukt? Evnt. hvordan får jeg målt denne nøyaktig? Andre tanker om hvorfor jeg får så høyt trykk?
høggern Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Fikk du høyt trykk på 48 grs? Ikke usannsynlig. Om du har en trang pipe, kort friflukt, osv kan dette være sannsynlig. den loten N15 jeg har liggende her har oppgitt max på 48,6 grs på 140grs sierra MK. Måling av friflukt er beskrevet flere steder på forumet vil jeg tro. Det er flere måter å gjøre dette på. ved hjelp av pussestokk er en av de enkleste. Stikk en løs kule så langt inn i løpet den går (stopper i friflukta), så måler du forfra med pussestokken(pussestokk som er flat i tuppen er lurt), merker på den hvor munningen er, så tar du ut kula og lukker sluttstykker og tar pussestokken til støtbunnen. da har du målt max COL med den aktuelle kula.
ThomasS Posted July 9, 2011 Author Posted July 9, 2011 Jeg har ca 3mm friflukt, så det ligger ikke der. Men jeg har studert tabellene fra VV. Sierra og Norma kulene ligger stort sett, for alle kruttyper ca 1-2gr over Scenar i maxladning. Nå vet jeg man ikke skal interpolere og ta slikt for god fisk, men det er i mine øyne en sterk indikasjon på at Scenar trenger mindre krutt enn f.eks sierra og norma. Bare en observasjon. Jeg fortsetter å lade 47gr. Presisjonen er "steike god".
Recommended Posts