Jump to content

9,3x62


jørn håvard haugen

Recommended Posts

Kan på det sterkeste anbefale 300grains Swift A-Frame. Bruker denne på 9,3x74R, samt 275grains i min 338wm. God pressisjon og meget høy restvekt.

 

Skal nå oxo lade 300grains til min 9,3x66Sako, samt noen 156grains til samboerens 6,5x55.

 

Har ikke funnet noe grunn til å bruke noe annen kule. Har gått over til denne kula i alle kalibrene jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

I denne patronens relativt lave hastighet klarer du deg fint med en bonded blykule.

Mine favoritter på elg er 18,5 g Oryx eller Woodleigh RN. De åpner seg akkurat passe på 25 - 150 m ladd til ca 700-710 m/sek.

Restvekter rundt 75-90 %.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 18,5 g Alaska - ikke særlige problemer med den. Så gikk jeg over til 250 grs Barnes X (760 m/s) - mer enn nok energi, ingen kjøttødeleggelse, gikk tvers gjennom alt fra alle vinkler - , men så var det dette med kopperavsetning i løpet, da.

Nå bruker jeg 18,5 Oryx - som andre sier, ingenting å utsette på den. Men kommer nok til å skifte til 250 grs. A-frame, når lagret med Oryx er oppbrukt, for å få litt flatere kulebane.

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 er eit veldig greitt kaliber å lade til, og den moderate hastigheita ein får med "normale" kulevekter (286 grs - 18,5 g) stiller ikkje veldig store krav til kulene. Eg har skote elg med Norma Oryx i 232 grs og 286 grs, Barnes X i 250 grs, Lapua Mega i 286 grs, Tonheim PBP i 185 grs og Woodleigh i 320 grs. Av desse er det berre den uvanleg tunge Woodleigh-kula eg ikkje er fornøgd med. Den var ikkje stabil i børsa mi, og vinkla/velta i elgen. Alle har gått meir enn godt nok til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M98 fra Rafdal i 9,3x62. Det er for tiden den eneste rifla jeg har, så den må duge til alt firbeint nordisk vilt. Har så langt kun skutt ett lite villsvin med denne, fjoråring på ca. 40kg på postering i Sverige. Nasse gikk ned som slått med slegge etter rett sideskudd m 232grs Oryx, men ble liggende på rygg og sprelle. Jeg ønsket ikke noe nattsøk etter skadet gris og smelte på en til, lett på skrå forfra. Denne kula klippet venstre overarmsbein, gikk diagonalt gjennom brysthulen, klippet 5 ribbein nesten parallelt med ryggraden på høyre side rett bak mellomgulvet, og satte seg i ytrefileten rett over hofta. Altså ikke gjennomskyting, tross hold på ca. 40m. Syntes det var litt slapt på såpass lite dyr, men jeg er kanskje for kritisk?

Leser ellers tråder der en konklusjon ser ut til å være at 250grs A-Frame har ekspansjonsproblemer i 9,3x62. Min rifle har løp på 62cm, så hastighet opp til rimelig skuddhold bør vel ikke være noe problem på større dyr. Men hva med lettere dyr (rådyr, rein) på lengre hold? Kan jeg stole på en A-Frame f. eks. på en reinskalv på 200m? Ikke at jeg vil skyte på sånt hold hvis jeg vet sikkert at det er så langt. Men alle kan vi feilbedømme en avstand, så det er greit å ha marginene på sin side.

Er innskutt m 285grs Oryx nå, men er fristet til å prøve 250grs A-Frame, for å ha de ekstra få cm. flatere kulebane å gå på, "just in case".

Ellers går rifla utmerket m 325grs Oryx også. Og 232grs Oryx og JM, samt 250grs A-Frame går nesten i samme hull på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått testet dette. Men hvis det er riktig som noen skriver at Oryx ekspanderer relativt lett så er vel ikke det noe problem. Hører gjerne fra andre om dette, og om 250grs A-Frame ekspanderer pålitelig på litt lengre hold. Ellers leste jeg i en svensk test at 232grs Oryx egentlig er laget for 9,3x57mm, så den kan vel teoretisk sett bli litt myk ved mye større hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Med de relativt lave hastigheten i betraktning - hvilken kulekonstruksjon er fungerer mest hensiktsmessig på elg? Barnes TSX 250 grs, A-Frame 250 grs eller Lapua Mega 285 grs?

Jeg mener - ekspanderer Barnes TSX greit i hastigheten en oppnår (med 9,3x62 og f.eks. 52 cm løp) på si 150 meter? Eller en 250 grs A-Frame?

Trenger man egentlig superkuler i 9,3x62? Lapua Mega 285 grs er ikke loddet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...