Jump to content

vin til sjokolade


Hedmarkingen

Recommended Posts

Det er tre nokså vanlige matvarer som er et helv... å finne passende vin til: Egg, tomater og sjokolade. Det er som regel en fordel å finne noe annen drikke til en av disse (selv om jeg liker en Bordeaux til kantarellomelett eller en enkel Chianti til pizza med tomatsaus).

 

Til ren sjokolade unngår jeg vin. Kaffe og brenne-vin passer mye bedre etter min smak. Til sjokoladebaserte desserter synes jeg det kan funke med en ripasso (en søt, rød italiensk dessertvin) fra Valpolicella. Selv om jeg er en hund etter portvin, synes jeg ikke den passer like godt, og hvite dessertviner blir regelrett myrdet av sjokolade. De kan imdlertid passe utmerket til mer frukt- eller fløtebaserte retter som frukt, bær eller is (eventuelt karamellpudding, men da må vinen være en skikkelig slugger).

 

Forøvrig: Hvis du bestiller et glass ripasso i nærvær av en vininteressert italiener, kan du være rimelig sikker på å score bonuspoeng. Det er ikke så mange utenfor Italia - bortsett fra vin-nerder - som kjenner til disse vinene...

 

 

Disclaimer: Vin er smak og behag. Det kan godt hende at du er 100% uenig i dette, men da har vi begge rett ;)

Link to comment
Share on other sites

Iskrem er iallefall ikke så lett å matche med vin.

 

Følgende komboer står på nettet:

vaniljeiskrem og Pedro Ximenez (PX)

fersken, mango eller apricose , Rutherglen Muscat

sjokoladeiskrem ,Banyuls eller Maury

blomsterbaserte iskremer ( heggebær ovs ) Eiswein

jordbær eller andre røde frukter: svart muscat

Link to comment
Share on other sites

Mener også at det er Recioto som er den søte varianten, ellers er vel både Amarone, Ripasso og Recioto basert på samme prossess, Passito, der druene høstes sent for å oppnå høyt sukkerinnhold og så tørkes?

 

Forøvrig går det etter min mening fint med en Ripasso eller Amarone også til sjokolade, litt avhengig av type selvfølgelig, men nå er jeg av den oppfatning når det gjelder både rødvin og sjoklade at det ikke er slutt før det er tomt....

Link to comment
Share on other sites

ripasso (en søt, rød italiensk dessertvin) fra Valpolicella.

Ripasso (har akkurat kjøpt en kasse 2009 Vigneti di Torbe) er en Amarone "light" mens dessertvarianten kalles recioto, eller?

 

D'oh! smack.gif Selvsagt var det recioto jeg mente. Jeg kan ikke skylde på noe annet enn det som ungdommen kaller en "brain fart" :oops:

 

 

 

Og bare for å nerde ekstra her: En ripasso er vel heller en "kvasi-amarone" enn en "amarone light"? :wink:

Link to comment
Share on other sites

bortsett fra vin-nerder

Nåja, så nerd trenger man ikke være :smile: Kanskje vi burde starte en egen tråd dedikert til Ripasso og Amarone?

 

Ripasso (har akkurat kjøpt en kasse 2009 Vigneti di Torbe) er en Amarone "light" mens dessertvarianten kalles recioto, eller?

Jepp. Den er laget på restene (musten) som blir igjen etter at man har (forsiktig) presset druene for å lage Amarone, eller faktisk også Recioto.

Som jeg sa tidligere: Kjøp deg en Recioto, du vil ikke bli skuffet.

 

Forøvrig, siden vinene allerede er nevnt, er Ripasso og Amarone knallviner til viltkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig, siden vinene allerede er nevnt, er Ripasso og Amarone knallviner til viltkjøtt.

 

Skal man først være nerd hva vin angår, så er "viltkjøtt" litt vel generellt, likeledes som en amarone kan varierer veldig i sitt uttrykk den også. Kommer du over noen gamle Quintarelli for eksempel så prøv de, de kan matche mat bra de også, men det er balsam for sjelen alene.

 

Min erfaring forøvrig er at ripasso-begrepet er litt så som så hva prosessen egentlig omfatter.

 

PS! Recioto fra Quintarelli er forøvrig en opplevelse du aldri kommer til å glemme, om du finner en flaske en gang.

Link to comment
Share on other sites

"viltkjøtt" litt vel generellt, likeledes som en amarone kan varierer veldig i sitt uttrykk den også

Så enig, så enig. Og så påstod jeg heller ikke at jeg var noen stor vinnerd, bare litt ekstra glad i disse italienerne :smile:

 

Nå må jeg ut på leting her skjønner jeg. Hmmm.. et par år siden jeg var i støvellandet nå.

 

Edit: Trenger faktisk bare å reise til broderlandet ser jeg:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Recioto+Quintarelli&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&artikelId=571311&varuNr=95427&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dRecioto%2bQuintarelli%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

 

Hau.. det ble jaggu litt av ei lenke..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...