Jump to content

Optikk på dryge hold.


Bamsegutt

Recommended Posts

Har du kjøpt langholds CD'en til Roe? Ikke? Gjør det! Han er kjempedyktig. Og, han er mot alt utstyrshysteriet. Skriver at man klarer seg bra med helt vanlig utstyr, en fast 8x for eksempel er genial. Og han anbefaler retikkeltyper som Tysk 4, selv på svært lange hold!

Link to comment
Share on other sites

Enig med skaubjønn, spiller ingen rolle hva du bruker så lenge det gjør nytten, jeg skyter mye på middels lange hold, 500-600m, med alt fra 2,5-10x48 og 3-9x50 og 3-12x56 alle kikkertene er kvalitetsoptikk, men høyst ordinære jaktkikkerter.

Jeg ser helt klart fordelen med større gange og ikke minst retikel som ikke er medforstørrende når det gjelder prikkskyting på disse holdene, du knepper nok noen ytterlige mm på samlingen med "state of the art" utstyr til den type skyting du skal drive med. Vi kan vel konkludere dette med kost/nytte? er man stinn av daler blir denne kost/nytte faktoren liten, og visa versa.

Link to comment
Share on other sites

Har en 5-25 og kan si deg at det holder lenge med 12x på stålgonger ut til 1000m, men sørg for å få metriske klikk. Jeg har medforstørrende retikkel, men dette er ekstremt fint på lav forstørrelse og passelig fra 12x og utover. Til mitt bruk er 25x på hundre meter ideelt, men jeg ville fint klart meg med 12x eller 16x, som nok blir mitt neste kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Swarovski 6-24 x50 med TDS 4 på min Blaser K95 i 257 wby. Til jakt på lange hold er den utmerket. Noen langholds frik er jeg ikke. Det lengste vi kan skyte på banen her er 350 meter. Til praktisk bruk på jakt på lange hold er siktet helt utmerket. Bedre enn Swarovski 4-16 x50 og Zeiss 5-15 x42. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

 

Har du nytte av at retikklet er opplyst når du skyter på lange hold? Ser fint nytten for jakt i skumring og eventuelt på raske skudd i skogen, men på lange hold..?

Link to comment
Share on other sites

Er det nok med 4-16X42 på lange hold, eller må det være 6-20xet eller annet :?:

Eller må jeg opp på 8-24Xet eller annet??? :?

 

 

Jeg har en S&B PM2 5-25x56. Prima kikkert til langhold, men det er ikke pga 25x forstørrelse. Det er mer den mekaniske kvaliteten jeg setter pris på. Jeg kan stille opp og ned, høyre og venstre men jeg kommer alltid tilbake till null igjen.

 

Jeg har skutt en del nå med den på langhold. Jeg skrur skjelden forstørrelsen over 16x. Personlig så synes jeg at lyset skal være meget godt før mer forstørrelse enn det er noen fordel.

 

Hvis du har en kikkert som du beskriver over, tror jeg du har en bra kikkert til langhold, så fremt den er mekanisk god nok.

Link to comment
Share on other sites

Nja.....delvis., i kombinasjon med lette tåkedotter. Påkrevd avliving ifb med jakt. Da var lyset gull å ha. Holdet var ikke griselangt, men forholdene tatt i betraktning, langt nok.

 

Til den type langholdskyting vi driver med her inne....nei, da har jeg ikke prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Er også på utkikk etter en kikkert. Lurer på om jeg skal gå for Bushnell Elite 6-24X50 eller den Falcon Menance kikkerten folk skryter sånn av :)

 

Hei!

Fikk en Falcon Menace 10*42 med mildot og metrisk klikk i posten for noen dager siden.

Har ikke fått testskutt, men kikkerten ser bra ut.

Kan stille klart helt ned på 10 meter, og bildet er klart helt ut til kantene.

Prisen ble 2400,- når den endelig kom på døra (ca 3 uker tok det)

Vil påstå det er en billig investering for å prøve seg på "litt" lengre hold!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...