Jump to content

Her gikk det nesten galt?


Melk

Recommended Posts

Børse : Sako 75 Finnlight

Kaliber : 243

 

Ladning:

 

Hylse : FC

Kule : 100 Grain Speer Kule

Krutt : Vit , N160

Primer : CCI (Large)

Kruttmål: 41 Grain

COL : 67,6

 

IMG_0311.jpg

 

 

IMG_0313.jpg

 

 

IMG_0315.jpg

 

 

IMG_0317.jpg

 

 

IMG_0319.jpg

 

Hylsa ser egentlig ok ut ellers....

Bortsett fra at primeren føyk ut og jeg fikk en sprut av kruttgass i trynet...

 

/Melk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen som har teorier på hva som gikk galt her? Orginalammo fc måler 11.8-11.9mm over ræva men den hylsa måler 12.1mm og utvidet hettelomme. Tydelig at det var høyt trykk. Lapuahylser med samme ladning ligger på 11.96mm.

Andre som har erfaring med Speer 100gr kuler? Gir de unormalt høyt trykk?

Link to comment
Share on other sites

Når man ser på hylseræva så klarer ikke jeg å se at messingen har krøpet inn i sporet til utkasteren. Litt rart for det pleier å skje på Sako 75 ved høyt trykk. Kan det ha vært ei hylse som har fått mye juling før og nå har sluppet gass ut av hetta?

Link to comment
Share on other sites

Er resten av partiet målt for å se om det kan være andre unormale hylser, både før og etter skyting?

 

Har fått en bra dusj i ansiktet en gang jeg også, samme kaliber og kulevekt men annen ladning. Går under kategorien brukerfeil. Eller - hvis noen sier en ladning er ok, sjekk med ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Dette var 1-gangskutte FC hylser.

Jeg hadde 2 slike episoder (skudd nr 3 og skudd nr 6) ellers så resten av skuddene helt ok ut.

Med tanke på skuddet som gikk til H*%@! , så var det faktisk en innertier så vidt jeg husker.

Men lader ikke fler av de av den grunn :lol:

 

Slapp forresten en primer nedi hullet på den skutte hylsa, og den ligger veldig løst (detter ut lett)

Man kan jo se at alle skuddene er ganske sota ned egentlig...

 

 

 

Skal sies at jeg hadde laget samme ladning med Lapua hylser, gikk det greit.

Men det er kanskje tidligt å si da jeg ikke fikk fyrt av mer enn 3 av disse skuddene i motsettning til FC hylse ladningen hvor jeg fikk fyrt av ca 16-17 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Byttet om på krutt? Dette bør du være 100% sikker på (selv om det gikk bra denne gang), dersom du har en feilmerket boks er det en viss fare for at det kan skje igjen..

 

 

En klassisk feil, som også jeg har gjort.. er å helle over krutt i mindre bokser og merke lokket med type krutt.

For å så deretter bytte om på lokkene når man lader flere kalibre samtidig.

 

Dersom du heller over krutt i mindre bokser, ville jeg strødd litt av boksen du mener er N160 ut over ei flate og sammenlignet med "ubesudlet" N160 krutt. Dersom du har brukt mer hurtigbrennende krutt, kan du -kanskje- se at kornene er mindre eller kanskje mørkere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 185,97% sikker på at det er riktig krutt (N160) Da det er den eneste typen jeg har :)

Det er en forsvinnende liten mulighet for at kruttet er feilpakket fra produsent. Men jeg velger å se bort fra det som sannsynlig grunn (selv om det har skjedd en kompis av meg engang, så det kan skje)

 

Jeg tror det at du brukte federal hylser er grunnen. Disse virker å være bløtere enn andre, så om du da har hatt en litt heftig ladning som gikk greit i lapua/norma så kan de ha vært for harde for federal. I tillegg kan hylser variere i vekt, og min erfaring er at 10 grs tyngre hylse tilsvarer 1 grs mer krutt. Så om federal hylsene dine er 10 grs tyngre vil det gi trykkøkning tilsvarende ca 1 grs mer trykk (kombinert med bløte hylser kan dette være en dårlig kombnasjon)

 

Tror.... vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Tror.... vel og merke.

Eg trur du kan legge trua di på hylla, høggern ;-):wink: I den grad ein kan overføre erfaringar frå eitt kaliber til eit anna stemmer dine erfaringar med mine. Eg har berre prøvd dei i 308W, men Federal-hylsene virkar mjukare (går lett i pressa) og gir trykkteikn tidlegare enn Norma og Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Godt du fant feilen. Ei 100gr kule i 243win som blir dyttet inn 2-3mm har mye å si på trykket. Vi får slipe av stanga på Lee coletten 2/10mm så blir det bra. Siden det fungerte med Lapua hylser og ikke FC så viser det att det kan være mye forskjell på hylsefabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke krangle, men tror det skal ganske ekstremt kort COL til, (og dermed lang friflukt), før at du vil få økt trykk. Har ikke .243, vet ikke helt hvor langt kula kan presses ned før det blir stopp mot 41gr N-160?

Som regel vil økt friflukt gi noe lavere trykk og hastighet (Weatherby-trikset). Derimot hvis kula settes mot riflingene eller med veldig kort friflukt så er vel det gamle kjerring-rådet å redusere kruttmengden en smule.

 

Ser forøvrig i boka til Sven-E Johansson: "Allt om krutt...." at det er gjort to forsøk (.30-06 og 300Win mag.) med ganske så likt resultat. Fra 1mm friflukt og opp til 5-6mm synker trykk og hastighet ganske jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror (merk: tror) at dersom kuleholdet er så løst at patronene får endret friflukt pga dette så vil kuleholdet være så lavt at det ikke får noe å pga minsket hylsevolum. Derimot kan kansje det faktum at kuleholdet er så lite at kulene hopper fram i i riflinga gjøre at man får en endret trykkkurve som kan gå ut over hylsene? En form for SEE kansje?

 

Men min umiddelbare tanke står enda fast for meg... federal er bløte hylser. Har 4 slike hylser som er beskrevet i tråden her hjemme. Og alle er federal ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...