Jump to content

RCBS vs Hornady ladesett


leoestby

Recommended Posts

Skal kjøpe ladesett. Laderommet er ferdig laget, og lade boken lest noen ganger.

 

Jeg skal handle ladesett her i Trondheims området. Og 2 kandidater jeg har funnet i butikker her er:

 

*RCBS rock chucker supreme kit

*Hornady Lock-n-load

 

Er det ett av settene som har fordeler over det andre? Jeg er klar over hurtig koblingen til Hornady, men kan man bruker andre dier i lock-n-load settet?

 

 

Skal lade .308Win og .223Rem

 

 

Ps: Skal ha settet før jeg reiser på jobb, dvs imorgen.... Ikke betille!!

 

Finnes redding sett tilsalgs i trondheim?

Link to comment
Share on other sites

Er vel en grunn til at RCBS settet er norgen mest solgte ladesett. jeg har hatt de i over 10 år å jeg har ikke noe å klage på. Har også dillon 550 men den blir heller lite brukt. Eneste jeg bruker den er når jeg skal lade en stor serie med like patroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har kippa ut 550'n og erstatta den med et Hornady-sett som jeg nå har ladet en del tusen patroner, både pistol/revolver og rifle-patroner, fra .32 wadcutter til .45 acp, og fra 223 til 30-06. Jeg er veldig godt fornøyd med settet. Vurderer å utvide med hylse- og kulemater... Og blir det kroner til overs, så lurer jeg på å kjøpe ett sett til for å splitte pistol/rifle-produksjonen. Det som har imponert meg mest med Hornady er soliditeten. Den virker rett og slett bunnsolid..

Link to comment
Share on other sites

Hornady sin lockn load kobling, passer på alle presser som har mulighet for de store kal 50 diene (t.d. Lee Classic cast m.f.).

 

Jeg bruker disse på min Lee Classick cast single stage og min Hornady AP, jeg er meget godt fornøyd med å kunne bytte mellom ferdig innstilte dier på sekunder.

 

Alle normale dier passer selvfølgelig i lockn load hylsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

har ladet noen 1000 skudd på Lyman orange chrusher og RCBS rock chucker, i praktisk bruk er forskjellen på pressene minimal etter min mening. Da er det mer forskjell på vekter og kruttmål som følger med i settene, der foretrekker jeg lyman sitt mål.

 

Ikke vært borti Hornady ladeutstyr, men ser for meg jeg skulle klart meg akkurat like bra med det som med RCBS/Lyman.

 

apropos kundeservice - hjemmelading.no er ikke borte vekk de heller (og de har visstnok diverse reservedeler på lager også)

Link to comment
Share on other sites

Har ladet mine første femti nå, på rcbs rock chucker og må si jeg er storfornøyd med den! Det trenger jo heldigvis ikke være noen vitenskap det her, så regner med de fleste pressene duger, bare man blir vandt til de. Har hørt at kvalitet er synonymt med rcbs, så derfor falt valget på den.

Link to comment
Share on other sites

Har Lyman pressa 1 1/4" åpning på toppen? På RCBS Rockchucker kan man skru ut "foringa" på toppen og har da 1 1/4" åpning der bla. 50BMG dier passer. Her er utdrag fra Hornady sin side om Lock-N-Load overgangs mutter:

 

"The Hornady Lock-N-Load Press and Die

Conversion Bushing Kit is a great

accessory for your reloading press. Simply

insert the Lock-N-Load conversion

bushing into a standard press with a

1-1/4" -12 thread and you are ready to

use the Lock-N-Load System. Allows you

to use the Lock-N-Load technology on

most brands of presses."

Link to comment
Share on other sites

Best. RCBS sitt sett på nettet i går, da jeg ikke fant noen i Tr.Heim som hadde dette.

Gleder meg til å komme i gang.

Sist jeg skjekka var vell Heimdal i Trondheim. Og på rogne hadde de RCBS settet liggende i butikken. ;) dog, de er sikkert dyrere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Drar litt liv i denne igjen.

Ser ut som enkelte her kan ha litt erfaring med Hornady L&L pressa?

 

Har hatt denne liggande eit års tid sjølv, men først begynt å bruke denne nylig.

Det som slår meg ganske fort er at noke må vere riv ruskande gale med konstruksjonen av denne pressa.

I løpet av fullpressing av 150-200 hylser måtte eg 3 gangar ta hammaren og slå inn igjen stanga som koplar saman armmekanismen med stempelstanga. Denne stanga er heilt sylingrisk, utan noken form for låsing. Det seier seg jo sjølv at ved litt bevegelse så vil denne begynne å bevege på seg. Etter så lite bruk og det at eg måtte slå ting saman igjen virkar no heile pressa veldig slarkete.

 

Kva har andre erfart?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...