Jump to content

22 WMR til revejakta


kristofferp

Recommended Posts

Må bestemme meg for småkalibervåpen.

For tiden står valget mellom 22 WMR og 22Hornet.

 

Det er klart at man nedlegger en rev på åte med 22 WMR. Avstanden er jo oftest kort.

 

Det jeg lurer på er om man like lett nedlegger en rev med dette kalibret på 100m avstand.

40 grs kula har da sirka 400m/s. Dvs det samme som 5,6mm hagl fra hagle.

Jeg er ikke interessert om noen klarte det, men om man klarer det regelmessig.

Hvis ikke må jeg gå for kaliber 22Hornet.

mvh. Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

det er ingen problem å skyte og effektivt avlive rev på 100m med 22wmr. hvor mye lengre enn 100m den avliver rev effektivt på vet jeg ikke. har ca 100 som min personlige max avstand. vet at mange sier 120-130m og at det ikke er no problem m 22wmr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke interessert om noen klarte det, men om man klarer det regelmessig.

 

Om du klarer å felle rev regelmessig på 100meter kommer mest an på om du klarer å treffe regelmessig. Kaliberet er god for det. Godt plasserte sideskudd er å foretrekke når du strekker holdet ut til 100 meter.

 

Med Federal 30grTNT

DSC00900.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du skyter godt nok til å skade vitale organer hver gang, gjør WMR en jobben. Har ikke skutt annet en fugl med min, men min erfaring sålangt er at kulebanen setter begrensning før effekten. Jeg vil påstå de nevnte 120-130 meter er maksavstad, ikke fordi den ikke dreper ved treff, men kula faller alt for fort til å korrigere. Åtejakt på kjent avstand er selvfølgelig et unntak, da ken det nok strekkes enda lengre, så fremt du gjør jobben godt nok bak børsa.

 

Har ikke linken på denne pcen, men var en amerikaner som testa en 22 lr på kalkun. Han fikk gjennomskyting med vanlige blyspisskuler på 300 meter - å treffe vil være vankselig, men hjerte-/lungetreff ville drept en rev. WMR har langt mere futt en lr...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 22 mag i tre år no,og i vinter fikk jeg eitt 17hmr løp til sakoen.17hmr funker det med,men du må vere uhyre sikker på skudd plasseringa,men jeg tørr påstå at 22mag er eit bedre alternativ.Men hvorfor ikke ta steget til 223rem,eit mye bedre alternativ på alt av småvilt,men kjøp deg da ei rifle med rask tifle stigning,da du kan kjøre tunge saktegående piller til fuglejakt/rådyr og lette varmint kuler til kråkejakt og rev.30 gr berger blir det barte eit lite inngangs hull og lappskaus inne i reven.

Link to comment
Share on other sites

@ skattebo

Har gått den veien 222Rem -> 223Rem -> 243Win, bare for å finne ut at 243Win er alt for sterk til å gi pene fugleslakt.

Dessutten, å lade den på aksetabelt lav nivå forårsaker fare for Secondary Explosion Effect.

Dvs for fuglejakt må jeg skaffe meg en svakere våpen. Som nevnt valget står mellom 22WMR og 22Hornet.

Link to comment
Share on other sites

22hornet er jo kraftigere enn 22wmr ingen tvil om det da. 22wmr har ammo fra 30gr(varmint)- 50gr (federal) så kulebanen over 100 m blir self krummere med dei tyngste kulene. cci tnt 30 gr skyter i hvertfall ganske flatt.personlig så foretrekker jeg middelveien med 40gr.bruker cci gamepoint eller hp som jeg har skrevet før. den er veldig anvendelig og da trenger jeg bare å bli kjent med en kulebane siden den ammo fungerer på alt fra due til rev. ang hold på jakt så skyter jeg ikke på lengre hold enn 100m +/- fordi jeg måler jo ikke opp før eller etter et jaktskudd det blir "stegmåle" metoden. det er praktisktalt ingen rekyl,lav smell,hendig våpen og rimeligammo ca 3kr skuddet.anbefaler deg et besøk på rimfire central com. mye lesestoff om 22mag m flere. der blir den brukt til hyene,kalkun og nedover til ekorn. der finnes og mange kaliber diskusjoner og bruksområda deira. største problemet med å lese for mye er at det kan bli for teoretisk og mange personlige meninger. håper du kan få prøvet/lånt ei børse i praksis og se hva du syns selv før du kjøper noe.

m.v.h.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 22 mag i tre år no,og i vinter fikk jeg eitt 17hmr løp til sakoen.17hmr funker det med,men du må vere uhyre sikker på skudd plasseringa,men jeg tørr påstå at 22mag er eit bedre alternativ.Men hvorfor ikke ta steget til 223rem,eit mye bedre alternativ på alt av småvilt,men kjøp deg da ei rifle med rask tifle stigning,da du kan kjøre tunge saktegående piller til fuglejakt/rådyr og lette varmint kuler til kråkejakt og rev.30 gr berger blir det barte eit lite inngangs hull og lappskaus inne i reven.

 

Henger meg på skattebo her. 22wmr er mer enn godt nok til rev på 100m, men 223 gjør jobben like godt og også på lengre avstander, en 30gr berger blir bra :winke1: . Pluss at den er mer anvendelig til endel annet.

Men dersom trådstarter allerede er bestemt på 22wmr eller 22 hornet, blir svaret at begge gjør jobben på rev opptil 100m + :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå skutt fem rever (alle årsunger) med 22 wmr, alle med CCI TNT 30 grs JHP. Denne dupper fortere enn mange kuler med litt mindre ekstrem hullspiss, men jeg kom over et stort kvanta til gibortpris her i sommer. Effekten er ingen ting å si på - men som folk påpeker, skuddet må sitte. To har falt i smellen, en som satt og fikk det i brystet, en som fikk det i ryggen gående fra meg. De andre har fått det litt langt bak, men har vist overbevisende tegn til treff og har lagt seg innen kort tid og fått oppfølgingsskudd. Holda har variert fra 25-140 meter, men treffpunkt har betydd mer enn avstand.

Link to comment
Share on other sites

Alle kan brukes til det samme, juridisk sett kan alle brukes på alt småvilt, foruten bever. HMR har mindre vindavdrift og flatere kulebane enn 22 wmr (mag som du også kaller den), men mindre puch. 22 Hornet har mer trøkk enn begge, er sentertent, og kan derfor lades selv, men har langt mindre utvalg av ammunisjon som er ferdigladd.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord så lønner det seg å kjøpe hmr? mtp. Tilgjengelighet på ammo osv? Men jeg har merket at det er MAX to 17 hmr rifler i alle sportbutikker(Nettbuitikken iallefall) Og ammo finnes det heller ikke så mye ta. Jeg spurte en som jobbet i en sportbutikk senest igår om dem solgte sånne børser og ammo til det... og han visste ikke engang hva 17 hmr var....

Link to comment
Share on other sites

Nå hører det vel til historien at 17.HMR er ett kaliber som for alvor har blomstret den siste tiden, og er noe som folk og fe først må få opp øynene for..

At det bare finnes to børser av ett slag i en butikk kan jo ha noe med kundegrunnlag og antall kunder og gjøre også..

Hvor mange butikker selger 204.Ruger eller 17 Fireball?? Dette er kalibre jeg tror vil komme for alvor fremover - pga den sterkt økende interessen for predatorjakt.

Personlig - jeg har 17.Hmr, har skutt ett knippe rev med den i vinter og nå siden 15.Juli - og etter mitt skjønn ikke god nok evne til å drepe derosm ikke marginene tipper riktig vei..

Blir knall og fall hver gang kula sitter riktig på hold 50-100 meter - men strekker man holdet eller kula sitter litt feil - så er det så og si garantert skadeskyting...

Så jeg pensjonerer 17.HMR som revebørse og skal heller skaffe meg noe det er mer punch i... MEN jeg beholder 17.Hmr allikevel - morsom sak og skyte med, og kråke er en annen story:)

Jeg skal opp på enten 17.Remington/fireball eller 204.Ruger.. Jeg tror at både utvalg i børser og ammo kommer til å bli mye bredere innen relativt kort tid..

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det jeg ser, så ved 22Hornet er man bunnet nokså sterk til valg av CZ527 ( Brno 2 ). Av og til ser man brukte Anschutz i dette kalibret. Ellers kombi: Sabatti 20/76 + 22Hornet.

Ikke så veldig stor utvalg egentlig, hvis man ikke liker denne mini-mauser mekanismen i CZ527.

 

Kunne vært morsomt med en kipplauf, - men da må man gå for egenimport.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen WMR (og sikkert HMR) har mot de kraftigere (hornet har jeg aldri hørt dempet, så den skal jeg ikke uttale meg om) 17 og 20 kalibrene er smellen. Rart med det der, folk klager på smell, men ingen på hareskrik... Så får man heller holde igjen skuddet om man synes det blir for drugt hold. Ingen ting er så spennende som å se reven tusle mot en utenfor skuddhold!

Link to comment
Share on other sites

22WMR er ikke akkurat kjent for superpresisjon, og man er fullstendig overgitt til ammunisjonsfabrikantene ang. å finne noe som går nogenlunde godt i den aktuelle rifla di.

Har selv en Marlin som jeg til dags dato ikke har funnet ammo til som jeg med sikkerhet kan treffe en rev, der jeg vil, på åte hjemme her. Dit er det 90m. Den ammoen som jeg funnet ut at går best, etter å ha brukt masse penger på å teste masse andre typer, er RWS sin blyspiss.

Men sist jeg kjøpte en eske så kosta den 375,-/50 skudd på G-sport, så dette er ikke noe man kan skyte og kose seg med synes jeg. :roll:

Disse andre randtenner'ne har jeg ingen personlig erfaring med, unntatt 22LR selvfølgelig, så de kan jeg ikke si så mye om. Men det er klart at for meg som er hjemmelader, så er det helt forferdelig å være overgitt til KUN kjøpeammo. Så mitt valg ville i dag helt klart falt på 22 Hornet, eller 221 Fireball eller noe liknende.

Link to comment
Share on other sites

Laaangt bak på finn.no sine sider ligger det en Anshütz i 22 Hornet. Denne har leg lagt på mine funn.

8000,- Kr med en super 3-12x56 Zeiss dia og ladeutstyr.

Hadde kjøpt denne om jeg skulle hatt ei spesial rifle.

Og jeg er ikke innhabil, vet ikke engang om rifle er solgt :smile: .

Link to comment
Share on other sites

i ei god børse så har 22wmr god presisjon. det er ikke så lenge siden vi leste om ei 17hmr som sleit med presisjonen heller så alle børser har sin favoritt ammo. min cz am er faktisk ikke kresen på ammotype,men en kjenning av meg med "identisk" børse er mer kilen ang ammo og presisjon enn børsa mi. men hans børse går nesten hullihull med federal ammo. derfor blir veldig galt å si at kaliberet 22wmr har presisjons problemer.

Link to comment
Share on other sites

Spesialiserte predator rifler vil det nok bli flere av når det er såpass mange som er mer enn litt interessert i "skadedyrsjakta".

 

Når det gjelder 204 Ruger var jeg så heldig å være på en liten "smøreutflukt" i 2006 med testing av den lille sinnataggen. Jeg har tidligere sverget til 22-250 til all slik jakt da den i mine øyne har betydelig mer autoritet enn 223 når avstandene strekkes litt - 204'n med 40 grs kuler var etter min lille erfaring minst like effektiv. Alle som har prøvd 22 Varminter(22-250) med 50 og 55 grs Bal Tip/V-Max og virkelig testet dem litt vet at det skjer ting når disse lander.

 

En 204 ville stått høyt på lista mi idag om ei spesialisert rev/bever og kråkebørsa var på tapetet.

 

17 rem har jeg bare ladd og skutt noen få skudd med så der skal jeg ikke si noe spesielt - annet enn at den er pr idag den eneste patronen jeg har opplevd at det var nødvendig å veie samtlige hylser, ladninger og måle kulekast for å få skikkelig presisjon. Det er en kilen liten j**** som er helt vanvittig effektiv med de rette kulene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel kanskje til en viss grad være enig i at kanskje ikke patronen 22WMR alene er grunnen til at den har fått et litt frynsete rykte, men sikkert også riflene den har blitt levert i.

Men når man noen ganger ser på hva amerikanerne mener med god presisjon, så er den vel sikkert god nok.

Jeg er litt enig med Sauer'n. Det grommeste verktøyet jeg har brukt på alt som bare skal dø, er definitivt 22-250. 40-50grs V-max=DØD!! :wink:

Og med en rå presisjon hvis tingene er satt riktig sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt et drøy uke pause fra jakta nå, men i natt falt nummer syv for lille-Anschutzen. Revunge, ca 100 m hold rent lungeskudd, men fortsatt rundt 100 meter utras før den la seg. Viste dårlig tegn til treff, men hørte innslaget i dyret, så ante meg den skulle ligge langs åkerkanten et sted...

Link to comment
Share on other sites

Var for mørkt for å få noe skikkelig bilde med mobilen. Blodutslag på begge sider, men ikke noe synlig hull uten å lete, selv med så lettekspanderende kule som TNT. Blir nok noe kraftigere som revemedisin etter hvert, men jeg (ikke minst naboene?) vil savne lydnivået på WMRen.

Link to comment
Share on other sites

Var for mørkt for å få noe skikkelig bilde med mobilen. Blodutslag på begge sider, men ikke noe synlig hull uten å lete, selv med så lettekspanderende kule som TNT. Blir nok noe kraftigere som revemedisin etter hvert, men jeg (ikke minst naboene?) vil savne lydnivået på WMRen.

hva med å prøve cci hp,eller gamepoint? den tnt ammoen er veldig hurtig exp så hvis kula traff på ben så går den ikke no dypt. med hp eller gamepoint finner du lett utgangshull. spesielt gamepoint går dyyyypt. selv ved vanskelige skudd gjennom ben og knoker så pløyer den tvert i gjennom det meste. cci tnt er egentlig mest brukt til kråkesprenging for meg. fikk også billig tnt ammo men etter å ha testa den i vanndunker og hjemmelaget mat gelantin + tykke lunakataloger så viste det seg at tnt ekp veldig kjapt og fragmenterte i småbiter med ingen dybdevirkning. gamepointen derimot reiste gjennom hele stasen og måtte spikkes ut av huggestabben min som jeg brukte som siste stopper. kula var hel med perfekt sopp fasong. denne testen var lik etter 10 skudd med ammoen på 60m. har siden ikke testa eller lurt på hva jeg putter i kammeret på børsa.gamepointen exp nesten ingenting i småvilt så skyter du ei rype så ser det nesten ut som den er skutt med helmantel og følgelig veldig skånsom mot kjøttet. har selv 308w som jeg kan bruke på rev,men som du selv sier naboene er mest glad for 22wmr smellen.... dessuten hender det at reven raser ut med 308w også før den detter.

Link to comment
Share on other sites

Jau, sitter her jeg også å teller knapper og tomhylser - eller hva det er nå man gjør for å bestemme seg for rifle/kaliber.

 

Jeg har bare gode erfaringer med 22hornet, men har litt lyst å prøve 22WMR. Var innom den lokale sportshappa og mannen der sa jeg var for konservativ når jeg ville ha en 22WMR. Han ville at jeg skulle prøve en 17HMR..

Link to comment
Share on other sites

ja det er jo riktig,det er litt gammeldags med 22wmr. begge alternativene du vil velge mellom er konservative da... begge disse gamle kalibera har gjort jobben gjennom mange år så det er kjedelig men trygt. hvis du har bare gode erfaringer med 22 hornet fra tidelegere så hadde jeg kjøpt det på nytt i gjen. samme med meg og 22wmr,har bare godt å si om det kaliberet. skulle jeg kjøpt ny småviltrifle i gjen så hadde jeg gått for 22wmr i gjen p.g.a. er man fornøyd så er man fornøyd. at andre kaliber er egnet til samme bruken tviler jeg ikke på. lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...