Jump to content

Tips til nybegynnerrifle til Elgejak!


Veslejegern

Recommended Posts

Hei, er nå blitt 16 år og lurer på og skaffe meg ei ny rifle!

Lurer litt på enten browning x-bolt eller tikka t3. Men er også åpen for andre tips!

Men kan jo starte med at jeg har fått et tilbud på en:

-Browning X-Bolt Composite med Dura Tuoch stokk.

-Atec Maxim demper

-Tasko titan 3-9x42

-Hurtigmontasjer

= 17990.

Er dette en god pris?

 

På forhånd takk!

^^Veslejegern

Link to comment
Share on other sites

Viss du skal ha dempar på børsa, er vel sjansane store for at den ikkje har opne siktemiddel?

 

Er det i så fall noko særleg poeng å ha hurtigmontasje på kikkerten?

 

Til min bruk har eg hurtigmontasjer på børser som eg også bruker med opne sikte, men det kan hende hurtigmontasjen har andre positive sider eg ikkje har tenkt på?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en skikkelig kikkert med engang du. Er så tungt å jakte me noe som ikke er brukbart, å ikke fungerer å dårlige lysforhold. Viktigere med god kikkert enn flottest rifle. Denne Tasco kikkerten er vel ikke den beste kikkerten til jakt under krevende lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en skikkelig kikkert med engang du. Er så tungt å jakte me noe som ikke er brukbart, å ikke fungerer å dårlige lysforhold. Viktigere med god kikkert enn flottest rifle. Denne Tasco kikkerten er vel ikke den beste kikkerten til jakt under krevende lysforhold.

 

Nei, det kan det nok være noe i!

Har ikke så veldig peiling på kikkerter så hvis noen har noen tip så er det bare å komme med di :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,og velkommen til den norske jegerstand))

Tasco titan må du bare glemme at du noen gang har hørt om.... vårt jaktlag som også konkurerer i jaktfelt sammen har alle kikkerter som denne, og ingen av de er til og stole på ved justering.De rett og slett lever sitt eget liv. Vi skal nå over på Meopta alle sammen.

Viss du er litt flexibel i prisen kan dette være et godt tilbud: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29091439" target="_blank

 

Lykke til med våpenkjøp og elgejakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok! Takk for det!

Kjekt å vite sånt!

Var nesten i ferd med å anskaffe meg en tasco, men når jeg hører alle motargumentene dropper jeg det!

Tenkte egentlig å anskaffe meg en 30-06 hvis det er ett godt alternativ.

Og en maxpris på helst litt under 20000,- eller opp til det !

Link to comment
Share on other sites

En trenger ikke å kjøpe Zeiss Victory eller Swaro til 20-25000 for å få en brukbar kikkertsikte. Klart disse er helt topp, og er det aller beste som kan kjøpes for penger. Det er endel kikkerter i "mellom pris klassen", som er veldig gode alternativer. Tenker da på feks Zeiss classic(XXL har ofte gode kampanje priser på dem), Meopta(er å anbefale) og Zeiss Duralyt. Dette er kikkerter fra 4-8 tusen kr, som ikke er dumme kikkerter for en første gangs kjøper. En kan og sjekke brukt markedet feks her på kammeret, så kan en ofte finne pent brukte kikkerter til en grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Begge riflene du snakker om er bra rifler! Dermed når det gjelder Tascoen du har fått tilbud på, ville jeg ha droppa. Kjøp deg en Meopta. Bra kikkert, og mye for penga, og halve prisen sammelignet med Zeiss. Har Meopta selv, og er storfornøyd :)

Når det gjelder kaliber så funker jo alt fra 6,5 og oppover, så her er det opp til deg selv hvilke kaliber du vil ha, alt ettersom om du "liker" rekyl heller ikke. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt 308 istede for 3006.

Link to comment
Share on other sites

husk på at gutten er 16år da Sir :mrgreen:

 

styr unna tabasco titan, holder ikke mål. prøvde en som en kompis hadde, den tålte ikke rekyl fra 180grn oryx, men jaktmatch gikk helt greit.(30-06) men uansett, sånn skal det ikke være. selv har jeg en billig men god leupold vx3(?) 3-9x40. har aldri sviktet meg, har vært uheldig og veltet børsa da den sto lent til bilsiden og andre steder, men skifter aldri treffpunkt av den grunn. strålende fornøyd med den! eneste jeg har og utsette på den, er at det ikke er "klikk" på justeringstårnene og litt dårlig lysgjennomgang, men funker fint på kveldene fordet!

vil du kjøpe en dyr kikkert, så må du da gjerne gjøre det, men vil bare opplyse om at det ikke er kunn kikkerter til 10 lapper som samler høl i høl.

 

anbefaler også 30-06 som kaliber :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om elgjakt ville jeg nok hatt minst 10mm kulediameter, alt annet blir bare fjas og fanteri. Marlin 45/70 med aimpoint må vel være mer riktig til ditt bruk.

 

Det du sier her må da være en spøk? Vi har veltet elg med standardkalibre i alle år, og det må da være bedre å begynne med en tradisjonell boltrifle i et mer kurant kaliber med bedre utvalg i ferdigammo?

 

Nei, gå for tikkaen eller browningen i 30-06 som du tenkte i utgangspunktet. Siden du skal ha demper på den så blir rekylen lett å leve med uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt smak sak. Selv foretrekker jeg brunerte/blånerte løp foran rustfritt. I allefall på børser med trestokk, da jeg synes det er finer å se på. Så lenge vedlikeholdet er middels eller bra vil aldri dette bli noe problem i forhold til rust, men olje MÅ til :wink:

Har også hørt fra enkelte i skytterkretser at de rustfrieløpene er vanskeligere en de tradisjonelle å få til å gå "hul i hul". Før noen hiver seg innpå med at "min i rustfri går hul i hul" får jeg si at det finnes selvfølgelig unntak, men det er ikke regelen.

Gjorde selv vurderingen før jeg kjøpte en Sauer 202 tidligere i vår, og fikk klart svar fra en våpenforetning da jeg sa jeg vurderte rustfritt løp, og tidligere hadde sagt at hul i hul presisjon var et "krav" til børsa.

En annenting jeg personlig ikke liker med rustfritt er at de lett "blinker" som et speil ved ulike lys/sol forhold, noe som er noe dritt spessielt med tanke på enkelte typer jakt :shock:

 

Med greit vedlikehold er ikke rustfritt nødvendig i det hele tatt. Til sjøfugljakt og dersom du vet at du kommer til å sluntre vesentlig med vedlikeholdet og olje, så velger du rustfritt :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...