Jump to content

Hk 416 på utlån


mckaos

Recommended Posts

Hei hei.

Har lest en del på forumet og prøvd å finne andre sider med denne informasjonen, med varierende hell.

jeg ble bitt av praktisk skyting basillen for ca 1 år siden da, Terje ( vet ikke om han bruker hele navnet sitt her på forumet, det ligger en del filmer på youtube så regner med noen kjenner til han) introduserte meg for praktisk skyting.

Han fortalte meg at han med 99 % sikkerhet viste at jeg kunne få bruke forsvaret sin hk 416 til bruk i praktisk skyting. Jeg har lest avtalen mellom NROF og Forsvaret, men slik jeg forstår det så må man være medlem i NROF for å få bruke dette.

Jeg er med i HV-Innsats men er foreløpig kun soldat så NROF er ikke akutelt.

 

Det jeg lurte på er om det faktisk finnes noen ute i dette lille land som har fått tilatelse til å bruke hk 416 i forbindelse med praktisk skyting?

 

Er det et formelt søknadskjema en plass som jeg kan levere til sjefen eller hvilke av S'ene som skal ha det?

 

Hvordan er det med ammo? Jeg vet at .223 passer i 416 men mener å ha lest en plass at forsvaret kun tillater 5,66. sponser da forsvaret meg med ammo? eller er det mulig å få tak i 5,56 på det sivile markedet?

 

har også lest en plass at jeg kan få låne AG-3, MP5, Glock, 417 evt andre våpen forsvaret/avdelingen disponerer utenom MG3 selv om jeg ikke er oppsatt med det. Stemmer dette?

 

og hvordan stiller forsvaret seg til evt andre deler enn de orginale på våpenet, nå tenker jeg på kolbe, avtrekker, rekyl demper, brems ol. ikke sikter da de tar 1 sek å få av.

 

skal medle meg inn i Bergen Skytter Union så snart jeg får flyttet meg opp igjen til Bergen.

 

hvis du Terje leser denne posten og ikke husker/skjønner hvem jeg er så er jeg også kjent som Hostemannen

 

setter pris på alle svar, kan du svare på et blir jeg glad kan du svare på alle blir jeg veldig glad :D

 

dette er forøvrig min første post, har vært innom en del ganger det siste året og har lært en del.. takk til alle

Link to comment
Share on other sites

Hei, det skal nok gå fint å få utskrevet komplett sluttstykket til våpenet ditt, jeg har det selv men da gjennom DFS.

Ammo blir det nok verre med, vi får noen hundre i året og det rekker ikke langt hvis du skal skyte praktisk. Og sånn som ståa er nå får du ikke skyte et eneste skudd utenfor tjeneste pga skyteforbudet på miljøammo og restriksjonene på skyting med blyammo.

Link to comment
Share on other sites

Nei regnet ikke med å få miljøammo med det første. Håper de fikser de greiene der innen 6 måneder. Må vel være medlem i 6 måneder før de gir meg tennstempel slik som man må for å få godkjent søknad via POD. så sivil ammo er fyfy?

 

Bruker iphone så får ikke redigert den første posten pga størrelsen.

Men hvordan er det med våpenkort? Vet ikke om man trenger det for å delta på stevner i utlandet. Må vel ha det for å kjøpe ammo hvis sivil ammo er lov å bruke

Link to comment
Share on other sites

Det er kun ammo godkjent av flo som skal brukes i hk416 og per i dag er det kun miljø ammo som er det, å den er speret får all bruk. Dette har noe med forsikrings ting å tang å gjøre. Det er noe ammo inne til testing som noen avdelinger har fåt disp til å bruke grunet oprative hensyn. Og ta med forsvare sine våpen ut av lande er ikke noe en skal gjøre som privatperson. Å det med å modernisere hk 416 er heller ikke lov å kan være strafbart vis de rette personene fra flo ser det. Vis du ønsker å ha hk416 hjemme får å kune bruke den uten om vanlig trening med i- styrken så meld deg på mil NM å delta der, Da kan du søke avdeling din om å ta den ut på det grunlage. Under mil nm vil du få utdelt ammo til bruk på stevne, vis det blir git disp fra flo.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun ammo godkjent av flo som skal brukes i hk416 og per i dag er det kun miljø ammo som er det, å den er speret får all bruk.

Er vel ikke helt riktig pt.

Det skytes pt. med ammo fra Ruag i hele kongeriket i 416 pluss at det testes modifiserte utgaver av den blyfrie skitten i utvalgte avdelinger.

Bruk av forsvarets våpen utenfor kongerikst SKAL i hvert enkelt tilfelle godkjennes av FO.

Ser for meg at det vil være en utfordring å få godkjenning av de for ikke militært bruk, utenfor kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

Ruag ammoen skytes på disp fra flo av opprative hensyn, den er ikke fulverdig godkjent men er inne til nøye testing av flo.

FLO har vel bevist i blyfrisaken at testing av ammo er noe de bør overlate til andre.

Et utall andre lands har forsyningsenheter pluss PMT har godkjent denne ammoen, så reteste den av en heller frynsete

norsk avdeling burde være unødvendig i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke helt riktig pt.

Det skytes pt. med ammo fra Ruag i hele kongeriket i 416 pluss at det testes modifiserte utgaver av den blyfrie skitten i utvalgte avdelinger.

 

Det stemmer ganske bra, jeg skjøt bly-ammo fra RUAG i 416 forrige uke, men det er faktisk restriksjoner ved bruk av denne ammoen og....

 

Vi måtte bruke åndedrettsvern selv om vi kun skøyt bly-ammo og pga dette ble det sagt at skyting på sivile baner utgår inn til videre.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro du kan finne status på MR223 her

http://www.jevnagent.no/sider/jevnagent ... D=1&ID=400" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det er ikke den sivile modellen jeg er ute etter. Jeg har den militære versjonen. Og hvis ikke prisnivået er tilnærmet lik en " billig" ar-15 så blir det ikke aktuelt med mr223.

 

 

Det er kun ammo godkjent av flo som skal brukes i hk416 og per i dag er det kun miljø ammo som er det, å den er speret får all bruk. Dette har noe med forsikrings ting å tang å gjøre. Det er noe ammo inne til testing som noen avdelinger har fåt disp til å bruke grunet oprative hensyn. Og ta med forsvare sine våpen ut av lande er ikke noe en skal gjøre som privatperson. Å det med å modernisere hk 416 er heller ikke lov å kan være strafbart vis de rette personene fra flo ser det. Vis du ønsker å ha hk416 hjemme får å kune bruke den uten om vanlig trening med i- styrken så meld deg på mil NM å delta der, Da kan du søke avdeling din om å ta den ut på det grunlage. Under mil nm vil du få utdelt ammo til bruk på stevne, vis det blir git disp fra flo.

Følte meg litt angrepet der pga måten du skrev det på. Er bare ute etter svar for å holde meg på riktig side av loven. Ellers hadde jeg bare kjøpt et tennstempel på nettet til 50$ og fått noen andre til å kjøpe ammo for meg.

Mil nm er ikke noe jeg kommer til å hevde meg i da jeg ikke er så dyktig med riflen enda.

Det er synd hvis det bare er snakk om noen hundre skudd i året. Går fort mer enn som så. Skyter vel i underkant av 200 på en øvelse, gjerne mer på en frivilig trening.

 

Føler jeg har fått svar ang ammoen nå. Var ikke meningen å lage en diskusjon. Venter til miljøammo saken er løst. Så tar jeg det derfra. Er uansett 6 måneder til jeg kan søke om tennstempel

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Mil NM i Bodø

Det blir ingen deltakere i HK416 under årets LS.

 

Dato: 16. jun 2011

 

På grunn av den mye kjente ammunisjonsproblematikken har HV bestemt at det ikke skal arrangeres MILNM for denne klassen under årets Landsskytterstevnet.

 

hentet fra http://ls2011.landsskytterstevnet.no/landsskytterstevnet/aktuelt-na/nyheter/hk416-usikkerhet-rundt-deltagelse/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er lokal sjef som avgjør om du kan ha 416 operativ hjemme. Aktive skyttere har større muligheter om de er med i NROF. Selv om du ikke er befal, kan du melde deg inn i NROF. Hør med lokalavdelingen der du hører til. Hos "oss" er alle fra I-styrken velkommen på våre skytinger.

Du kan skyte praktisk med HK 416, er litt usikker om du må stille i uniform, men det er vel ikke noe problem å gjøre. Du kan også delta på alle DFS stevner.

 

Det er mange I-styrke folk som gjerne vil ha børsa hjemme, men ikke alle som er like interessert i å være aktiv skytter, så viser du til stor aktivitet er det lettere. Er jo bare å sende en søknad tjenestevei...

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis så har forsvaret alternative aktiviteter. Feks. FYFO.

 

*Knegg knegg* Bare løp dere så tar vi tida...

 

om FI kommer kan dere få låne et mag eller to med 62-grains anti-miljø-ammo, men de bør forte seg før vi er ferdige på stage :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallaisen Hostemannen.

 

Skaff deg dokumentasjon på at du er medlem i skytterlag som driver konkurranseskyting og at ditt våpen kan benyttes der.

Lever så dette sammen med søknad til områdehøvding. Har løst seg for de jeg vet har prøvd her på den måten.

 

Vi har hatt representanter på stevner med både 416 og 417 ganske nylig, men hvilken ammo de benytter aner jeg ikke. De får melding om ikke å skyte popperne våre med SS109 eller tilsvarende ammo.

 

Det skal også være sagt at HK416 spiser Wolf og Barnaul uten problemer og uten påfølgende hull i ozonlaget og tørre hav.

 

MVH "Pistolmannen"

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Om du er i 016 er du vel i det minste korporal. Da kan du melde deg inn i NROF.

Som sagt så er 016 nedlagt. Når det fantes så var det slik at alle skulle minst ha sjt. lønn.

 

Det at du først kan melde deg inn i NROF når man er korporal stemmer heller ikke. For å være fullverdig medlem av NROF må man ha befalsgrad (sjt. og oppover). Man kan uansett melde seg inn i NROF som støttemedlem uten befalsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...