Jump to content

Er løpsskifte så enkelt


Svenna

Recommended Posts

Ser at Midway har noen DIY videoer på youtube :

Jeg har en helt ny Remington SPS Varmint i 308 og når en ser slike DIY snutter frister det jo å skaffe et ekstra løp i 243 eller 22-250 til småviltjakt(det ligger for tiden et 22-250 løp på handelskammeret som kunne vert "kjekt å ha"). 223 kaliberet passer ikke etter jeg forstår mot uttrekkeren så jeg tenker derfor at 243 / 22-250 gjerne vil passe bedre.

Er det virkelig så enkelt som å anskaffe en "action wrench" og en "barrel vise" fra Midway så er plutselig Remingtonrifla en rifle med enkelt løpsbytte. Hvilke feller er det å gå i her for en skarve akademiker som på tross av manglende yrkesskole synest det er gøy å plukke litt på ting.

Link to comment
Share on other sites

For det første så koster wrench+vise NOK 2.000,-

For det andre så, mens du skrur på må du kontrolere 'head space'.

Spørsmål; - hvor mange ganger klarer man å skru løpet av og på, inntil våpenet må sendes til børsemaker for justering av headspacen?

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

For det første så koster wrench+vise NOK 2.000,-

For det andre så, mens du skrur på må du kontrolere 'head space'.

Spørsmål; - hvor mange ganger klarer man å skru løpet av og på, inntil våpenet må sendes til børsemaker for justering av headspacen?

Hilsen Kristoffer

 

 

Tullprat!

 

Ei løpstvinge får du fra USA for 300,-, barrel wrench koster toppen det samme.

 

Hvor mange ganger du kan skru av og på? Jeg bytter løp flere ganger i måneden - head space er nøyaktig det samme fra gang til gang. Du kan bytte løp svært mange ganger. Head space er ingenting du kontrollerer når du skrur på et løp, det kontrolleres når løpet kamres og gjenges til tilpasse din låskasse. Om du tenker deg om så skrus løpet tilstrekkelig fast hver gang, følgelig er head space identisk fra gang til gang med mindre du drar i filler gjengene på låskassa di.

Link to comment
Share on other sites

ad 300kongen,

 

Tullprat!

Javel, ..... har bare ikke erfaring i det å bytte løp.

Men er ikke FORUM nettopp plassen hvor man kan lære seg noe? Hadde ikke tenkt meg å ta børsemakerkurs ellers.

 

Angående head space, blir ikke den for stor hvis du ikke strammer nok.

Strammer du for mye, blir det på bekostning av gjengenlevetid ( ut fra min forståelse ).

 

Takker for info.

Link to comment
Share on other sites

Javel, ..... har bare ikke erfaring i det å bytte løp.

Men er ikke FORUM nettopp plassen hvor man kan lære seg noe? Hadde ikke tenkt meg å ta børsemakerkurs ellers.

 

Men hvorfor skriver du da som om du hadde peiling på dette i ditt forrige innlegg? Må jo regne med litt motstand når du legger ut om noe du ikke har erfaring med....

Link to comment
Share on other sites

i mitt forsvar:

Har sjekket prisen i MidwayNorge.com, herfra kom prisen 2000,-

Disse ting koster 300- per stk, - men i USA! Regner man med frakt og moms, blir ikke det 300,- lenger

 

Jeg var for lite optymistisk i min vurdering hvor lett er det å skifte ut løp, men dette kommer ut fra den vurdering at for stor head space kan resultere i hylseseparasjon. Og det ville jeg ikke oppleve.

Bra at dere har korrigert meg.

Link to comment
Share on other sites

Jøss dette virker jo fortsatt som en overkommelig greie :D

Var innstilt på å få mange advarsler om at dette kun skal utføres av proffer for å ikke ødelegge ditt og datt og tape presisjonen. Med tanke på utgiftene til optikk, montasjer, tofoter og skjefter er det en forlokkende tanke å kunne sjonglere mellom 308 og et 243 / 22-250 løp i samme børsa.

Ang systemrifler der dette er enklere:

Jeg var aldri innom tanken å kjøpe en systemrifle da jeg gikk for min SPS. Systemriflene og løpene til disse koster mye mer enn det jeg kunne deale gjennom familiebudsjettet utfra min beskjedne skyting.

Men å kjøpe seg gradvis nedover ønskelisten med ladeutstyret ekstraløpet og en fortollet verktøypakke lar seg gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker tau på løpet også, men det kan vær litt fiklete. På låskassa: 1,5-2m langt tau med løkke i begge endene. Legger tauet dobbet og trer bukta gjennom ladeporten og ut gjennom magasinåpningen, Trer så bukta rundt avtrekket/låskassa. Så surrer jeg tauet rundt låskassa til alt tauet er surret på, og trer ein staur gjennom løkkene. Så er det bare å vri i vei.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får man rekylklakken på nøyaktig samme sted hver gang?

Tenkte det enkleste var å feste den permanent til kassa, men det er kanskje en grunn til at den ikke er festet der fra fabrikk?

 

Der jo nevnt, men slike jigger får du også kjøpt billig som senterer den perfekt. Dette er også litt avhengig av hvor tight rekylklakken er beddet i kassa di, har du litt slingringsmonn kan du sentrere den selv når du drar til løpet om du passer på underveis. Det krever litt øvelse, men i nøden går det fint. En rekylklakk skal ikke være festet permanent til kassa.

 

Merk forøvrig at gamle fabrikkmonterte piper kan sitte som f... første gangen de skal taes ut.

Link to comment
Share on other sites

En Davidson låskassenøkkel for Remington 700 koster $48 fra Sinclair. Løpsstikke koster $55. Så ca 550,- pluss frakt og moms. Men dette er mer kjekt_å_ha, enn må_ha. Jeg bytta i mange år vha. skrustikke og skiftenøkkel. Jeg borra hull i en aluminiumskloss, med diameter lik kammerenden på pipa. Deretter splitta jeg klossen til to halvmåner. Brukte så disse som mellomlegg i ei vanlig skrustikke for å holde pipa fast. Brukte en skiftenøkkel rundt kassa. Tikka kasse, den er "firkanta". Har gjort det samme på Remington 700. Siden den kassa er rund, så har jeg brukt skaftet på skiftenøkkelen med et par aluminiumsplatebiter som mellomlegg i ladeporten. Litt knotete, men det går.

Rekylklakken på 700-kassa har børsemakeren pinna fast til låskassa. På Tikka'n ligger den i utgangspunktet løs mellom kasse og stokk. Men børsemakeren har skrudd/limt den fast til kassa. Jeg har aldri prøvd å vri løs orginalmonterte piper. Jeg regner med de sitter som f. Men når de først er løsnet, så går det greit å skru ut og inn.

Det er veldig kjekt å kunne bytte mellom ulike piper og kaliber. Jeg har 6BR og .22-250 i kort 700-kasse. 6,5x55, 6,5-06AI og 9,3x62 i lang Tikka. Med litt utvalg i stokker og kikkerter så kan en sjonglere en del for ulikt bruk. Fra BR, via jaktfelt, til storviltjakt. Og det er økonomisk. I stedet for å kjøpe mange halvbra rifler, så kan en kjøpe piper av ypperste kvalitet

Link to comment
Share on other sites

ad Flatin,

Og det er økonomisk. I stedet for å kjøpe mange halvbra rifler, så kan en kjøpe piper av ypperste kvalitet

Dere som har amerikanske rifler har tilgang på rimelig piper. Pris på nytt Sako løp er stiv: NOK 5000,-. Dette uansett om det kommer fra fabrikken eller er tilpasset av børsemaker ut fra Walther Lothar emne.

Kanskje bare jeg ikke fant frem til kilde av rimelig løp til Sako ?

Link to comment
Share on other sites

Tror du burde kunne komme unna med ca 4000,- for vanlig svart Lothar Walter? Kanskje litt mer. Orginalt Sako ser jeg ikke poenget med. Det må uansett tilpasses hos børsemaker. Det samme gjelder alle andre piper også, enten de er emner eller halvfabrikata. Jeg vet ikke engang om børsemakere er interessert i å montere billige halvfabrikata? Hvor billig kan det egentlig bli totalt? Noen må legge arbeidstimer i det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Kjære trådstarter,

 

For et år siden, var jeg der du er nå. Jeg så den samme filmen på youtube, og bestemte meg for å lete etter et løp nummer to. Jeg bestemte meg for 22-250, og fant et billig ett her på kammeret (betalte 500 spenn inkl. frakt). Som du påpekte, må du nødvendigvis ha en patron som stemmer med bolthodet til 308 for at det skal være brukbart.

 

Jeg for min del, kjøpte meg et justerbart trebor på biltema og kjørte ut profilen på låskassa og pipa i 2/2 bøkeplanker. Deretter kappet jeg til flatjern med 10mm profil og borret hull til å stramme tre-bushinga.

 

Fungerer utmerket, og min 700 SPS kan nå spise 308, 22-250, 30-06 (ja, enkeltskudd) og 358.

 

 

EN FATTIGMANNS SYSTEMRIFLE.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er de løpene kun i angitte kalibre, men skal man ha et slikt kaliber så er de billige. Men når det uansett på kostes på børsemakertimer, så hadde ikke jeg giddet å tatt et fabrikkløp med den varierende kvaliteten det kan være for å spare et par tusen. Da hadde jeg heller brukt de lappene ekstra for å få et kvalitetsløp.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er etter min erfaring å bruke bløtt, kaldvalset stål til pipeklemme, kjøp en meter av dimensjonen 25 x 50. Kapp en bit på ca 70 - 75 mm, lag et hull som passer pipa nøyaktig mot den ene enden. Ta en vinkelsliper med kappeskive og splitt enden som har mest gods igjen. Ved å spenne denne i en skrustikke får en mye større makt enn om en splitter klemma i to. Fjern alt fett først !

"Lag et nøyaktig hull" - jeg er klar over at dette betinger dreiebenk, eller først stor bormaskin og deretter dreibenk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...