Jump to content

Flått...


Geir-J

Recommended Posts

kjøpte flåtthalsband hos veterinær synes det var effektivt

varte ca 2 mnd før det måtte byttes

de som du kjøper i forskjellige dyrebutikker synes jeg ikke virket idet hele tatt

tips du får kjøpt de bra på apoteket i sverige (billigere er de og )

Ok. Jeg har et fra dyrebutikk som ikke er bra, kanskje æ får dra innom dyrlegen og kjøpe et. E lei av å dra opp de der dyrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble anbefalt halsbånd av min veterinær. Brukt drt et par sommere, og ikke hatt noe flått. Nå bor jeg heldigvis på et sted der det ikke er mye flått enda. Halsbåndet funker sjøl om bikkja liker å bade , og kan enkelt taes av. Siden dråpene må gjentas ble det i tillegg billigere! :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukt expot i flere år, og det fungerer bra. Dog ikke om bikkja bader ofte.

Nå bruker vi Frontline som vi kjøper reseptfritt på apotek i Sverige. Det er billigere, og pelsen blir ikke "våt" så lenge som med expot. Vi har ikke funnet levende flått på våre hunder hverken med expot eller Frontline.

Under trening i Säffle, hvor det krydde av flått, plukket vi imidlertid noen døde flått som såvidt hadde fått boret seg fast. De ville nok ha falt av innen neste dag allikevel, men det vise for oss at middelet fungerte. Vi brukte Frontline på det tidspunktet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit jeg skyter inn en spm til flått-ekspertene her. Jeg har en boxer hvor bestekompisen er en blandingshund med mye setter i seg. Den har typisk lang setter-pels..

 

Disse leker sammen i skogen ved hytta i timesvis, og boxern min får så godt som aldri flått.. Selv om jeg flere ganger har plukket av han levende flått når han kommer opp på verandaen. Mens kompisen, setterblandingen, får drøssevis.. Hva kan det komme av?

 

Eneste jeg har klart å tenke meg til er pelslengden..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Scalibor flåtthalsbånd, på resept fra veterinær, på mine hunder i en god del år nå. Jeg pleier å sette dem på når de første flåttene dukker opp på våren, og da virker de normalt hele sesongen fram til september - oktober.

Det kan dukke opp 2 - 3 flått i løpet av sommeren, men siden normalen uten halsbånd er 2 - 3 flått pr. dag synes jeg dette er bra.

Det eneste problemet vi har hatt er at noen hunder har blitt irritert i huden på halsen når halsbåndet er nytt. Normalt har det da holdt å ta av halsbåndet ei ukes tid, og så sette det på igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også benyttet Scalibor flåtthalsbånd.

Det virket på meg som dette fungerer bedre en Expot,men mine hunder har hatt en tendens til å klø og bli litt rødflekkete på halsen. Da har jeg sluttet med det og gått over på Expot.

Denne fungerer greit, men på sommeren, når jeg er på fisketurer; vasser hunden mye og da forsvinner effekten fort.

Interesant det du sier Hoffvoff, om å ta det av en ukes tid. Det har jeg faktisk ikke tengt på :forvirra: .

Må prøves neste gang :)

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner dere flåtten i hovedsak på hundene.

Som sakt så har jeg en neg, og her på helgeland så begynner det å bli litt av disse skapningene.

Men har noe lett på Odin hver dag, men finner ikke noe foreløpig.

Har hørt at man finner de i hovedsak på buk og hode, stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Se inni ørene, på ørene, nakken, inni "armhulene" og under rumpa.. Buken og for den saks skyld..

 

Nevnte nå de stedene hvor jeg har funnet mest flått :) Både på min og andre sine hunder.. De flåttene jeg finner, finner jeg nesten alltid under kosing. Skjelden når jeg faktisk ser etter dem..

Link to comment
Share on other sites

Se inni ørene, på ørene, nakken, inni "armhulene" og under rumpa.. Buken og for den saks skyld..

 

Nevnte nå de stedene hvor jeg har funnet mest flått :) Både på min og andre sine hunder.. De flåttene jeg finner, finner jeg nesten alltid under kosing. Skjelden når jeg faktisk ser etter dem..

Jeg har funnet en stor stygg jævel midt i barten på min stri hår, virke som dem kommer til overalt...

Link to comment
Share on other sites

Man skal vel også være litt forsiktig med å la bikkja bade med flåtthalsbånd. Egentlig bør de ikke bade med det på.

Og har man små unger som er i mye kontakt med bikkja, så bør man vel også vurdere om flåtthalsbånd er så lurt.

Ta det av under bading.

Faren ift unger som jeg ble opplyst om er i hovesak at de kan sutte på dem. Er vel heller ikke bra om de holder og tar mye på det, for så å ta fingrene i munnen.

Link to comment
Share on other sites

Tok en flått under halsen på staffen hin dagen, de innebar dyrlege besøk. Fikk den allergiske reaksjonen stor klump på halsen.

Eg e så lei de jævlene no.No fikk vi noe flyttende veske som vi får prøve ut. Hunden har sensetiv hud så halsbånd vil ikkje gå bra. Selv spiser eg mye løk og tar hvitløk tab vær dag, å har ikkje fått noen på meg :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen som har peiling på hvor gammel valpen må være før en kan bruke Exspot? Har ei eldre bikkje vi bruker det på og er godt fornøyd, men er i tvil om en valp på 12 uker er for liten/ ev dosering. Det lureste er selvsagt å høre med veterinær, men får ikke gjort det før i morgen. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har brukt Frontline på bikkjer og katter de siste årene, og er veldig fornøyd med det. Selv om bikkja bader "litt" så fungere det bra. Merker når det nermer seg tiden for ny behandling, da finner vi en og annen flå.. Det er somregelt helt vilkårlig hvor de setter seg...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Bruker Expot, veldig fornøyd.

Varer 6-8 uker, men GS'en bader lite....

 

På slutten av virketiden kommer det noen flått, men det virker som de tørker inn og dør...

Blir ikke store og grå/blå, men små tørre rød/brune dævler.....

 

Tar de av med Tomtom, en miniatyrutgave av "ku-bein", genialt redskap!

 

mvh Terje

Link to comment
Share on other sites

Fikk nye dråper i år, har ikke funnet flott som har festa seg etter det, skal se hva de heter når jeg kommer hjem om ei uke, men jeg drar igjennom pelsen med en fintagget kamm etter turer, de tar ca 3 min og gjør de. Der har jeg fått bort flere som ikke hadde festet seg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...