Jump to content

Salongdemper i stål


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har en SAK demper som jeg bruker både på salongen (452 american 40 cm løp) og en 22 WMR (Anschutz 47 cm løp). Salongen går det greit, men magnumen har såpass rekyl at munningsvippen blir litt vanskelig å håndtere, sidne børsa er så lett som den er og løpstida lang. Rekylopptak på sånne småkalibre er sterkt undervurdert!

 

Finnes det lyddempere i stål til fornuftig pris? Litt tyngre demper vil gjøre underverker for håndteringen av rekylen. Jeg vurderer også å sette på ei anna kolbekappe, eller gumiere den, da bakelitten er veldig glatt mot mange typer klær.

 

EDIT: det glemte jeg. Børsa er gjenget 1/2"-20.

Link to comment
Share on other sites

@quattro: Skeptisk til plastinnmat til 22 magnumen. Renger også med en ståldemper med plastinnmat ikke er noe betydelig tyngre enn den jeg har i hel aluminium...

 

@PederK: Skal ta en titt hos jaktdepotet. Hvordan er det med kataloger og sånt der for tida?

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka katalogen nå, og jeg må svelge en kamel.

Den er av aluminium, men når jeg kjente på den i butikken kjentes den jævlig tung i forhold til S&L alu demperen.

 

Så jeg antok den var av stål. Beklager. (men den er tung som faen :mrgreen: )

 

 

Edit: Magnum demperen er 262 gram og koster 850 kr. Den heter Hogan.

Link to comment
Share on other sites

nå leveres vel de fleste andre dempere med de fleste typer gjenger, så det burde vel være mulig å feks kjøpe en sonic eller S&L demper beregnet på 223 eller noe slikt, greit nok disse og er alu, men pga større fysisk størrelse blir de jo tyngre også.... og det jo ikke en bakdel at dempe efekten blir bedre vel?

Link to comment
Share on other sites

Std dimensjon i Europa på salonggjenger er 1/2"x20 på alle kurrante merker.

 

I USA antagelig grunnet AR 15 flammedempere er std gjenge fra bl a Ruger og Savage blitt 1/2"x28 UNF.

 

Billigste salongdemper er nok fortsatt Parker Hale, Ubetydelig opp i pris er Hogan i alu. Hardcore 30 er blitt endel dyrere etter bytte av distribusjonskanal. Ase Ultra er bra men er mer på pris oppe i øverste klasse. A-tec sine har alltid vært bra, siste hadde sikkert tjent på å få litt flere moduler på dempingsmessig. Men prismessig er den ett veldig gunstig utgangspunkt.

 

en 223 demper vil garantert fungere, men veier endel ekstra uten at nytteverdien nødvendigvis er spesielt mye bedre enn de bedre 22 demperne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...