Jump to content

Sellier& Bellot, ujamn kvalitet


vest

Recommended Posts

I dag då eg var for å skyte prøven var det ein kar som låg attmed meg og skaut. Han brukte Sellier & Bellot fabrikkpatroner i 30-06. På eit av skota kom det eit eller anna bakover og traff han i hovudet då det small.

Når vi såg på hylsa etterpå så var tennhetta vekke og det var eit kraftig svart merka etter hylseutdragaren.

 

Dette må då tyde på kraftig overlading? Rifla var for øvrig ein Steyr. Er det andre som har samme erfaring frå desse patronene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kjøpt en ny lot av denne til trening i år i cal 30-06.

 

Veldig ujevnt ladet, håpløs presisjon, og noen av skuddene er så hardt ladet, at jeg må bruke makt for å få opp sluttstykket på min Sauer. Hettene har fått juling.

 

Når jeg så leser innlegget over her, skal jeg enkelt og greit levere tilbake alt som er igjen, og kjøpe annen ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er kvaliteten som er problemet.

 

Da jeg hadde den første grov rifla mi en HV-mauser i 30.06 fikk jeg kraftigt over trykk med Sellier&bellot jaktammoen pga friflukten ble borte i rifla med de kulene...De sitter for langt framme. Har opplevd dette i 308win også så de kulene sitter for langt fremme iforhold til proflen til og kunne brukes i mange våpen.

 

Ellers har jeg skuttnoen tusen skudd med helmatel i både 30.06 og 308win uten og oppleve overtrykk heller det motsatte...Da ammoen er ganske slapt ladet.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig du er inne på noko der. For i dei testar eg har sett med S&B ammunisjon så har hastigheiten vore temmelig låg samanlikna med andre patroner. Men dette er da alvorlig nok og ikkje noko ein burde forvente av fabrikkammo. Eg veit ikkje kven som er importør av desse patronene ,men håpar dei får tilbakemelding om slike uhell. For kven kan vite på forhånd at slike patroner ikkje passar så godt i alle rifler?

 

Eg tenkte umiddelbart overladning med krutt,men din årsak kan kanskje vera ei betre forklaring til det høge trykket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte patronene mine i butikken jeg kjøpte de og fikk bytte til andre patroner helt gratis...De var i nesten samme prisklasse fikk velge mellom Norma Forbedret Elite og winchester Silver Tipp. Pluss de så over børsa for og være sikre på at den ikke hadde fått for mye juling...Men det var jo en Mauser så den ble erklært sykefri etter smellen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har målt, tror jeg det ikke er et problem med friflukt. Har iallefall ingen problemer med selve oppladingen, men det er kanskje ikke god nok indikator?

 

Prøv og sote kulene eller farge de med tursj og repeter de og se om du får rille merker i kulene...Eller trekk ut ei kule og sett den ned i kammeret og mål med pussestokken hvor lange patroner du kan bruke med den kula.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har målt, tror jeg det ikke er et problem med friflukt. Har iallefall ingen problemer med selve oppladingen, men det er kanskje ikke god nok indikator?

At patronene går greit i ladning kan være en indikator på for lange patroner, ja. MEN, som du sier, det er ikke en indikator på at det er/ikke er friflukt. Dette har med utformingen av kulene. Er kulene lange og spisse er friflukten større enn med en patron ladet i samme lengde, der hvor kula er buttere i front. Altså, ei kule som er butt må trolig presses lengre ned i hylsa. Men dette finner man lett ut med ei kule og en pussestokk.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 180 grs, og jeg ser kula har en relativt butt form ifht til mye annen ammo, så kanskje er det for lite friflukt. Får teste ut, bare for å ha det sjekket.

 

Tar uansett annen ammo i bruk etter dette. Skal ikke ha noe tøys med slikt. Skal også gjøre skytterlaget oppmerksom på episoden som trådstarter nevner her, siden de selger denne ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Har testa ei pakke med S&B i 6.5x55 og der var det håpløst å få opp hevarmen, uten å dra børsa ned og endre skytestilling for kvart skudd. Eg syns dei virka veldig hardt ladd, men har desverre ikkje fått testa annen ammo i børsa enno.

Men håper på å komme over ein billig lott med 6.5x55 snart... 8)

Link to comment
Share on other sites

Har testa ei pakke med S&B i 6.5x55 og der var det håpløst å få opp hevarmen, uten å dra børsa ned og endre skytestilling for kvart skudd. Eg syns dei virka veldig hardt ladd, men har desverre ikkje fått testa annen ammo i børsa enno.

Men håper på å komme over ein billig lott med 6.5x55 snart... 8)

 

Kjøp deg noe skytterlags ammo gjennom laget. De selger det til jegere også og ikke bare DFS skyttere.

 

 

Jeg fant en patron av merke Norma oppi esken med S&B ammo... Aner ikke hva slags Norma patron det er da så den kan jo ikke brukes til noe...

 

Hvis det er samme kaliber så kan du bruke den til blinkskyting. Hvis det er en Norma patron i en Sellier&Bellot ask har den nok kommet dit fra Våpenbutikken og ikke fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å sett en magnet på kula på ferdigrulla S&B helmantel, da blir du nok overraska.

 

Hvorfor det? Fordi den har stålkjerne? Hva så? Jeg hadde en Mauser for noen få år siden som kun ble skutt med sellier&bellot helmantel(var før jeg startet og lade) Den ble skutt ca 3000 skudd med den typen ammo og den hadde nytt løp når jeg kjøpte den. Hadde den inne til inspeksjon før jeg solgte den og børsemakeren sa at løpet var skutt ca 3500skudd noe som stemte utroligt bra da jeg hadde skutt 3200skudd med den da den var hos han 8)

Link to comment
Share on other sites

Sauer200STR skreiv :

Kjøp deg noe skytterlags ammo gjennom laget. De selger det til jegere også og ikke bare DFS skyttere.

 

Ja, får prøve det. Driv å fisker litt no etter litt eldre Raufoss ammo, som ein kan iallefall bruke til trenings skudd og slikt. Men skal prøva å kjøpa meg litt kuler og krutt gjennom skytterlaget og få lada litt, når eg får meg litt tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en patron av merke Norma oppi esken med S&B ammo... Aner ikke hva slags Norma patron det er da så den kan jo ikke brukes til noe...

 

Hvis det er samme kaliber så kan du bruke den til blinkskyting. Hvis det er en Norma patron i en Sellier&Bellot ask har den nok kommet dit fra Våpenbutikken og ikke fabrikken.

 

Hehe, ja den er samme kaliber og jeg kan sikkert skyte den, men er jo vanskelig å kompensere for treffpunktforandringer osv. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har skutt flere hundre skudd med S&B fmj i 308, både 180 grains og 147 grains, uten noen problemer.. Super presisjon, ingen problemer med ladning/overtrykk eller friflukt.... Samme gjelder for en kompis som bruker de i 6,5x55.... Null problem der også, samt topp presisjon.... :)

Link to comment
Share on other sites

Har erfaringen av SogB: 30-06 Samlinger et sted mellom dårlig og elendig, .222 i 3,2gram blyspiss topp! og i .222 helmantel veldig dårlig. I det siste kan det være at patronen er god, me at kula er undersatbilisert på grunn av lang fasong; den er mye lengre enn blyspissen - og rifla mi har en stignining på 1:14.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med S&B sin helmantel i kaliber 308W. Fikk meget god og jamn presisjon med patronen. Mener disse patronene må være litt slapt ladet, da de gikk flere cm lavere enn andre patroner jeg har prøvd i kaliberet. Rifla er forøvrig en Diamond Hunter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med S&B sin helmantel i kaliber 308W. Fikk meget god og jamn presisjon med patronen. Mener disse patronene må være litt slapt ladet, da de gikk flere cm lavere enn andre patroner jeg har prøvd i kaliberet. Rifla er forøvrig en Diamond Hunter.

 

 

Ja, men da kan det jo virke som om Diamond Hunter liker S&B ammo... ;) Har ei Diamond Hunter Flexi i 308 win selv... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...