Jump to content

TIkka T3 plast til stål modifikasjon


Prowl McMagne

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som vet om det går an å sende/levere alle plast delene til T3n og få laget former av disse (sand/gummi/etc) for så å støpe dem i stainless steel...

 

skulle tro det var mulig å gjøre...

 

boltmuffa er jo allerede tilgjengelig, men jeg tenkte mest på "understellet" med magasinløsningen og også magasinene (kanskje bare selve kammerset, kanskje enklest å bruke den eksisterende fjæra). har sett at roedale har en modifikasjon til dette, men den funker bare for 308, pluss du må file litt her og der for å få det til... jeg vil ha 6.5/55

 

om en lagde nøyaktige kopiformer så burde vel alt passe "like a glove"... i tillegg, når en først har disse formene så er det vel ikke vanskelig å støpe mer... er jo snakk om norges mest solgte rifle... tipper det er et godt marked for å selge slike "stål overhalinger" på den ellers så gode rifla.... ihvertfall hvis prisen holdes nede og det ikke er mer hokus pokus en å skru ut det gamle og sette inn det nye....

 

f.eks. denne teknikken

http://en.wikipedia.org/wiki/Investment_casting" target="_blank

 

eller denne

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg er at det er ca 1000C grader forskjell på aluminium og "rustfrittstål".

Da rustfrittstål er en blanding av forskjellige typer metall så er kokepunktet litt "flytende", det vil variere litt med blandingen av metaller.

 

Så jeg tror ikke det er så lett å gjøre dette i garasjen når du trenger +/-1500C grader for å smeltet rustfritt.

Link to comment
Share on other sites

Tipper at kostnadene vil slå ihjel ideen. Antagelig billigere å kjøpe en børse med mer stål enn å erstatte plasten hvis den bekymrer deg sånn..

Men ideen er forsåvidt god, det er bare det rustfrie som lager problemer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjort denne sammenligningen, men jeg mistenker at den enkleste veien å gå for stålmagasin er å modifisere et magasin fra M695 (stålhus og plastbunn). Dette magasinet har en annen låsing, men ellers er de to låskassene slående like. Det kan hende du også kan bruke underbeslaget fra M695.

Og (MIN VURDERING) boltmuffen ville jeg ikke brydd meg med før noe skjer med den. Ved normal til hard bruk er den ikke utsatt for noen som helst belastning.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at det som regel er svindyrt å støpe deler i små serier. Dette fordi det koster mye å få lagd støpeformene. Skal du lage større serier og begynne å selge disse kan det være gjennomførbart!

 

 

Hvis det er kun til deg selv er det nok billigere å maskinere delene i rustfritt (eks AISI 304 eller syrefast AISI 316/316L)

Link to comment
Share on other sites

Og (MIN VURDERING) boltmuffen ville jeg ikke brydd meg med før noe skjer med den. Ved normal til hard bruk er den ikke utsatt for noen som helst belastning.

 

 

Hvis det oppstår en aldri så liten gasslekkasje er det kanskje litt sent å tenke på å bytte ut plastikken med en ny del i alu/stål.

Underbeslag og magasin i plastikk er kjipt av Tikka. Boltmuffe i plastikk er lettere uansvarlig. Børsa er overpriset i forhold til hva man får.

Link to comment
Share on other sites

Det lar seg erstatte. Se på følgende linker:

http://www.webshop.roedale.de/index.php ... anguage=en

http://forums.gunsandammo.com/forum/gen ... ment-parts

http://www.vagslandvapen.no/index.php?p ... 1&Itemid=2

 

Men billig blir det ikke. Og det attribute til Tikka som heter LAV vekt blir borte.

Er ikke det bedre å selge Tikka og kjøpe Sako istedenfor?

 

hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Og (MIN VURDERING) boltmuffen ville jeg ikke brydd meg med før noe skjer med den. Ved normal til hard bruk er den ikke utsatt for noen som helst belastning.

 

 

Hvis det oppstår en aldri så liten gasslekkasje er det kanskje litt sent å tenke på å bytte ut plastikken med en ny del i alu/stål.

Underbeslag og magasin i plastikk er kjipt av Tikka. Boltmuffe i plastikk er lettere uansvarlig. Børsa er overpriset i forhold til hva man får.

 

 

Jeg vil tørre å påstå at Tikka t3 er den børsa du får mest for penga, i forhold til presisjon og slikt. Er virkelig disse plastdelene et reelt problem?

Link to comment
Share on other sites

Den boltmuffen er et kjempeproblem :lol: Dette er en helt ny konstruksjon! Man hører jo hele tiden om de utallige dødsulykkene som skyldes Tikka T3. Med et så populært våpen så kommer halvparten av alle jegere til å gå i penalet iløpet av få år...

Nei kjøp heller en garasje-konvertert gammal HV-mauser,- der er du 100% trygg. Ingen har vel hørt om noe som har gått galt med dem??

Link to comment
Share on other sites

syns ikke den boltmuffa i stål er noen dårlig invistering nei...

 

men det underbeslaget til midway (er vel roedale sitt) syns jeg ikke ser noe særlig ut... pluss det er tilpasset 308... vet ikke om det byr på problemer for 6.5/55 versjoner... pluss AI magasinene er ikke laget for 6.5/55, selv om det går an å bruke noe tilsvarende kalibere...

 

skulle gjerne hatt en nøyaktig kopi av plasten... for designet er bra, men som sagt, plastikk...

 

det er ikke fordi jeg ikke liker plast av noe prinsipielt grunnlag (jeg bytter gjerne ut tre med plast feks) men det er pga at disse delene er under slitasje, skifting av magasin, støt, osv... om 15 år så vil stål se slitt og ha "sjel" fra bruken... men plast tror jeg bare vil være sprukket og ødelagt om det skulle få noe "sjel".... 10 000,- er en såpass stor invistering for meg at jeg skulle gjerne sett at den varer :) og jeg liker designet og "feelingen" på rifla utenom dette :)

 

uansett, det virker som om det er mange som føler det samme så og funnet en løsning på dette, et sett som IKKE koster nesten halve summen av rifla, så tror jeg det hadde gått som varmt hvetebrød...

 

en pris under 2000,- for en komplett konvertering måtte vært oppnåelig og fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har noen prøvd roedale sitt underbeslaget (link nede) på tikka T3 hunter med tre stokk? Det ser ut som nesten halfparten av sideveggen må fjærnes fra innsiden så resterende vegg tykkelse blir ca 7mm igjen - sikkert ikke noe problem i plast stokk men i tre ser det skummelt ut. Hva er erfaringer, særlig fra børsemakere?

 

http://www.webshop.roedale.de/popup_image.php?pID=470&imgID=2

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...